Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Jeg lakkerte i flere omgenger. Over to år faktisk.

Ikke noe fargeforskjeller. Brukte Lesonal billakk.

 

Ja, jeg mente du gjorde noe slikt. :) Regner med at det kanskje skal gå greit med lakking på forskjellig tidspunkt så lenge det er ca. lik fuktighet og temp i lufta. Men så skummelt om det skulle gå feil. :o-_- Så...

 

Har lastebillakk jeg. Gav lakkoden til Hamar bilpleie jeg, og de blandet lakk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fatt på taket på lørdag; slo ut det jeg klarte av bulker og sparklet dem.

Vel, klarte ikke å slå ut noen av dem, men jeg fikk i hvert fall gjort dem så små at de kunne sparkles ut.

gallery_15285_505_197505.jpg

 

Begynte å pusse ned igjen også, men nåtte gi meg. Har slitt i stykker to av de gamle pussemaskinene far hadde her fra før. Så må kjøpe noe nytt. Pusser ikke ned den sparkelen for hånd. Tok på ganske mye og...siden jeg hadde utstyr i orden ville det jo gå greit... :wacko:

 

Skjermen kan pusses for hånd da, men er enda ikke fornøyd, fortsatt et par bulker igjen.

gallery_15285_505_596714.jpg

 

 

Fin pussebenk da. :)

gallery_15285_505_576058.jpg

 

Den hvite bilen fikk hard medfart i går. Nesten hele dagen gikk med til å løsne rustne skruer. (som ikke var så rustne at de knakk)

Positivt at det knapt finnes overflaterust på innerskjermene der da. :)

gallery_15285_505_807344.jpg

 

Demonterte:

gallery_15285_505_1143355.jpg

 

Og

gallery_15285_505_1012707.jpg

 

Da disse er bulkfrie og minimalt korrodert.

Mangler noen av de tidlige Range Rover detaljene da, så de blir vel ikke med. Om det ikke er noen som har? Har for ny tailgate og decker panel. Men-men. Hadde håpet på lakkering i slutten av juni. :)

 

Var på bilxtra for å kjøpe bremsenippler, men hadde ikke med den T-koblingen, så kjøpte for stort... :P Nyff forsøk en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en god eksentersliper. Det gjorde jeg når jeg skulle gjøre dette her og det var det virkelig verdt.

Det blir så uendelig mye lettere :)

 

Ja, det var det jeg hadde. Funka som F... :) Men så tok den kvelden etter én dag og 30 sekunder.. Var hele plastikkfestet ned til "slipeskiva" som røk.

Godt andre har gode erfaringer med en sånn og. Da kan jeg kjøpe noe ala det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte riktige nippler til bremserøra idag, OG eksentersliper. :)

Hadde hele dagen fri og satset på å få gjort mye, men plutselig kom det opp drivmansjettbytte for en kamerat. Så...

Akkurat ferdig nå, etter å ha jobbet non stop fra halv seks... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussinga går så det suse! :)

gallery_15285_505_1374269.jpg

 

Tror taket er halvferdig. :) Vet liksom ikke hvor kresen jeg skal være på ugjenvhetene oppå der. Vil bli kvitt det verste, men føler liksom ikke det er der jeg skal legge hovedfokuset på pirk..

 

Høyre fremskjerm er nesten klar for grunning. Er litt usikker på vinkelen i hjulbua på den. Venstre er også slik.

Skal hjulbua ha denne knekken?

gallery_15285_505_2085115.jpg

 

gallery_15285_505_1429874.jpg

 

Bakskjermene er og nesten ferdig. :)

Blir gjort mer i morra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er fornøyd med taket nå. Ikke helt perfekt, men ganske bra. Det er i hvert fall tusen ganger bedre enn når jeg starta! :)

Mangler å pusse skikkelig på listene rundt, så er det klart for grunning.

 

Begge bakskjermene er nesten klare. Gjorde en liten tabbe på den ene i dag, og den andre har en liten bulk..blir bra i morra. :)

 

Den ene framskjermen er også nesten klar.

 

Satser på at jeg får pusset ned panseret i påvente av sparkeltørking i morgen. (tar vel bare ti min men) Hadde vært lurt å fått sparkla i dag, men rakk desverre ikke det......kjæresten kaller også innimellom. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt tid til stor bildeoppdatering nå...

Alle skjermene og bakhjørnene er ferdig sparklet. :)

 

Framskjermene fikk seg en siste "finish before priming," med fillerspray nå i kveld. klarte å få renninger på begge to. :angry:

Skulle gjøre det samme med bakskjermene og, med det ble ikke tid til det før tempen sank..

 

Har plukket ned panseret i dag. Bruker det som sitter på den hvite, da det har to bulker, og det jeg har fra før har 10 000 excl

Har pussa det ganske godt ned, så nå står det igjen å slå ut bulkene og sparkle dem. ^_^ Er faktisk ikke rust på det som må utbedres heller, da dette tydeligvis er blitt gjort tidligere. :)

 

Nå gjennstår decker panel og tailgate, som begge er bulkfrie. :) Og dørene, som er heeeeelt for jævilg bulkete. Blir nok mer enn nok jobb der....

 

Muntlig eksamenstrekk i morgen. Kommer jeg opp er jeg rimelig opptatt de neste 48 timene, så da skjer det ikke mye på bilen. Kommer jeg ikke opp derrimot har jeg fri. :) Opp kommer jeg uansett, bare et spørsmål om når... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hm, tja. Nå har det gått utrolig lenge siden forrige oppdatering. Men det har nå skjedd litt siden sist, men ikke noe på de siste to ukene. (håper på å få gjort noe med det i morgen. :)

Tror jeg har hatt rundt 40 arbeidstimer i garasjen uten oppdatering nå. :)

 

Det er ingenting som er ferdig og klart for lakkering, men det kommer seg. Har lagd ferdig alle bremserøra og testa systemet. Hadde tre flenser som ikke ble helt tette, så de ble utbedret ettersom trykket økte. :)

 

Eneste bildet som ble tatt gitt. Får ta flere. Røret ble forferdelig dårlig da jeg etter å ha byd det fant ut at jeg glemte å dra med nippelen til den andre enden av røret. Da måtte det bøyes opp igjen...

gallery_15285_505_789389.jpg

 

Fikk ganske bra trykk, men pedalen er fortsatt slik at den kan trykkes halvveis inn før det er stopp. (motor avslått)

Ved motoren igang kan pedalen presses helt inn. Pumpes den vil den løfte seg litt og klare å stoppe bilen.

Sikkert noe luft som er igjen. Men på slutten kom det da bare væske, sååå. Kan vel ikke være dårlig master heller? Den er ny.

Nå har bilen stått i nesten to uker, og pedalen er like hard, så det lover bra. :)

 

Tror framskjermene ble ganske bra til slutt. Greit nok i hvert fall.

gallery_15285_505_861283.jpg

 

gallery_15285_505_146853.jpg

 

Og bilder fra andre ting som begynner å bli klart. :)

gallery_15285_505_130315.jpg

 

gallery_15285_505_120796.jpg

 

Døra bestemte seg desverre for å ramle ned av borde den stod på. :( Det gikk heldigvis bra med utsiden, ikke en skramme! :)

Men det øverste hjørnet bakerst fikk seg en smell. Må rette litt her.

gallery_15285_505_820051.jpg

 

Det er vel ca. sånn ståa er nå.

Har pensla på owatrol på innerskjermene, (gjort det før og) og under decker penel. Så nå er det straks klar for montering av snart nylakkerte paneler. :)

Har et håp om å klare å lakkere til neste helg. Men tida er knapp...fult kjør med sommerjobb. Har vært eksamner, skoleavsluttning, kursing og kjæreste som har tatt tiden disse to ukene.

 

MÅ bli ferdig med lakkeringa i sommer, og da helst ganske snart. Disco'n må ha kanalbytte og ellers rustsveising også...

Alt dette har jeg litt over en mnd. på. I starten av august flytter jeg, da enten til Bergen eller Trondheim, (eller i verste fall lengre unna) så da er det slutt på alt som heter skuring desverre.. <_< Det blir nok slik at bilen står igjen her, og da er det greiest å sette den igjen i en best mulig stand, så det blir lettere å ta det igjen om noen år. (føles helt jævlig, men sånn blir det nok, om jeg da ikke får en garasje og skruplass da. Men sannsynligheten for det er jo...)

Regner med at at det kan være dårlig med lakkmuligheter når jeg kommer igjen, eller får flyttet bilen. Så best å ta det nå.

Da kan det desverre være litt hasverksarbeid som blir utført nå fremover, men jeg skal prøve å kjøle hodet og få det skikkelig gjort.

 

Litt synd at man starter på noe så omfattende, for så å ta pause fra det i x antall år...men sånn er det når man skal studere.

 

Håper på en skikkelig innsats i morgen, og oppdatering samme dag. :)

Vil ha gulfarge snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting begynner å bli lakkeringsklart nå. :)

gallery_15285_505_355505.jpg

 

Alle skjermene, samt bakhjørnene er klare for grunning. :) Kanskje mandag eller tirsdag..

gallery_15285_505_1568681.jpg

 

Har pusset sparkel av baklemmen og dørene. Dørene skal få litt mer før de er ferdige. :)

 

Decker penel er snart klart:

gallery_15285_505_249006.jpg

 

Ser ikke ut til at det blir tid til så mye i morgen desverre, men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. :)

Jeg ser at spesielt framskjermene har igjen noen småriper og noen steinspruthakk. (synes ikke på bilder eller tre meters avstand) Så helt perfekt er det ikke....burde nok ta det, selv om det er EKSTREMT fristende å lakkere nå med en gang.

 

Haha, :P men synes du gjør en dritbra jobb sjæl jeg. :) Bra du starta egen tråd excl:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, men det er mye arbeid om man skal ha det helt perfekt.. (dit skal ikke jeg helt)

Skal hente meg partytelt i dag så skal jeg blande meg litt lakk å så skal jeg prøve meg frem. se om man får det til :huh: uten at det renner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...