Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Da venter jeg litt med ruta. Har ny list til bilen min da, hadde håpet å slippe og kjøpe ny list til den andre og... <_<

 

I dag har motoren blitt "nedplukket." Fikk hjelp av kamerat bilmekanikerlærling, så da skjedde ting fort. Tror ikke det tok mer enn 15 min før innsuget var av og olja tømt. :D

Pakningen virker tett nå :) Fikk ny olje og nytt filter. Skal si det trengtes. Er ingen vann i olja nå, så ting ser lyst ut. :) Har heller ingen vannlekkasjer. Skal kjøre skikkelig varm i morgen, så får vi se. :)

Ble tatt et bilde, men mobilen er vrang og vil ikke samarbeide med pc'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av jobbinga fra i går:

gallery_15285_505_990666.jpg

 

Motoren har gått langt og lenge i dag, og ting ser bare fint ut. :) Så en dråpe vann piple nedover girkassetunellen, men det kom aldri mer. Kanskje den svetter litt på varmeregisteret.

 

Har en ganske høy lyd fra girkassa; høres ut som det er skikkelig slitte lagre... Kassa overdøver fint motoren når den går på tomgang og kassa i fri.

Første turen ble derfor opp på grava for å sjekke olja:

gallery_15285_505_1182303.jpg

 

Den gamle eksosopphengsgummien røk forrige uke, så eksosen sitter i en taustump.

gallery_15285_505_1394617.jpg

 

Mangla litt olje på transferkassa, så fylte på. Har vært lekkasje på den. Strammet noen skruer, så nå er den fin. Men ingen forandring i lyden.

Lyden er ikke så ille når bilen kjøres, verst når den står stille.

Har kjørt noen runder frem og tilbake på gard'n. Kassa går kjempefint inn i 1. gir, 2. gir og revers. Veldig koselig og moro. :)

 

Har festa choke-braketten. :) Fikk ikke helt til den tidligere, vet ikke helt hvorfor...gikk jo greit.

 

Har skrudd ut seteramma og setet fra den hvite bilen. Regner med at det kommer inn i morgen. :)

 

Sola kom også i dag. Da var det herlig å drive på. :)

gallery_15285_505_781660.jpg

 

Bilen ble kjørt inn og parkert for dagen. :)

 

Var litt nysgjerrig på det med girkasselyden, så jeg gjorde et forum - og googlesøk når jeg kom inn. Fikk litt bakoversveis når jeg leste at det skal være 20w/50 motorolje på kassa. :huh: Det har jo ikke jeg hatt på. Mente bastant at det var giroljelukt på olja når jeg tappa den. (selv om det er en stund siden) Fader'n mente det skulle være girolje på de gamle LR-kassene, så jeg hørte da på han. Det som er på kassa nå er SAE 80w-olje.

Er det selvmord for kassa? Har også lest at den har en egen oljepumpe. (fy søren hvor mye man lærer på en dag)

 

Er det mye lagerlyd fordi jeg har feil olje på kassa?

Er det fordi filteret er tett, slik at olja ikke kommer til? Vet ikke om det er noen by-pass-ventil her jeg?

Som sakt ikke visst om det med oljepumpe, filter og motorolje før nå.

 

Lurer på hva lagerlyden skyldes. Om det rett og slett er pga de grundene over eller fordi kassa er helt utslitt? Noen som har råd?

Om olja ikke er skadelig for kassa og ikke er grunnen til lydene lar jeg bare olja være der...ikke noen vits i å ha på ny olje om kassa må ut og plukkes ifra hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stille når clutchen går inn, ja. :-) tenkte jeg kunne utelukke utløserlageret ettersom det var nytt jeg da... Kan allikevel hende det er den, lyden kommer fra ganske langt fram på kassa.

Lyden er så ille at den fint overstøyer motoren på tomgang. Når jeg setter kassa i fjerde og transfer'n i fri, og så gir gass høres det ut som et jettfly skal lette under der... :-P

 

Er LT-95 ja, Jermund. ;-) Godt kjent med lyder fra slik kasse, men synes det var mer enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ganske høy lyd fra girkassa; høres ut som det er skikkelig slitte lagre... Kassa overdøver fint motoren når den går på tomgang og kassa i fri.

 

Var litt nysgjerrig på det med girkasselyden, så jeg gjorde et forum - og googlesøk når jeg kom inn. Fikk litt bakoversveis når jeg leste at det skal være 20w/50 motorolje på kassa. :huh: Det har jo ikke jeg hatt på. Mente bastant at det var giroljelukt på olja når jeg tappa den. (selv om det er en stund siden) Fader'n mente det skulle være girolje på de gamle LR-kassene, så jeg hørte da på han. Det som er på kassa nå er SAE 80w-olje.

Er det selvmord for kassa? Har også lest at den har en egen oljepumpe. (fy søren hvor mye man lærer på en dag)

 

Er det mye lagerlyd fordi jeg har feil olje på kassa?

Er det fordi filteret er tett, slik at olja ikke kommer til? Vet ikke om det er noen by-pass-ventil her jeg?

Som sakt ikke visst om det med oljepumpe, filter og motorolje før nå.

 

Lurer på hva lagerlyden skyldes. Om det rett og slett er pga de grundene over eller fordi kassa er helt utslitt? Noen som har råd?

Om olja ikke er skadelig for kassa og ikke er grunnen til lydene lar jeg bare olja være der...ikke noen vits i å ha på ny olje om kassa må ut og plukkes ifra hverandre...

 

Når det gjelder olje på LT95 gearkassa så stemmer det at vanlig motorolje er det som er spesifisert.

 

Imidlertid er det ikke selvmord å bruke girolje (hypoidolje). Ved Google-søk ser man en rekke eksempler på at girolje med fordel kan brukes fremfor motorolje.

API GL-4 (som 80W90) har visstnok tilsvarende viskositet som 20W/50 og er den som skal passe best av giroljene på en LT-95.

API GL-5 er en kraftigere variant som i mineralutgave blir veldig tykk i kuldegrader med treg girveksling og mulig slitasje på oljepumpa.

Gammeldagse utgave av giroljer inneholdt noen stoffer som kan være agressive på enkelte av metalltypene som finnes i en LT-95, men disse skal være fjernet på de nye.

 

Fordelen med å bruke girolje er at den fungerer bedre som smøring mellom tannhjul og gir en stillere gange på LT-95'ern.

 

På Tuscan sin LT-95 som er fra 1981-83 kommer jeg til å helle på denne på både hovedkasse og transferkasse:

 

Castrol 75W80

 

cas_scan_Syntrans_V_FE_75W80_1L_180x330.png

 

og: QMI Gearbehandling på begge kassene

 

201.jpg

 

Det er er flere her på forumet som har kunnskap og lang erfaring med LT-95.

 

 

Imidlertid virker det som hovedproblemet på din gearkasse ikke er om du har helt på girolje eller motorolje, men isteden at øvre hovedlageret er gåent og må byttes.

Det enkleste er å bytte til en frisk kasse.

Det andre er å ta ut den kassa du har på og bytte lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt enkelt å bytte lageret på inngående aksel i kassa. Jeg hadde samme lyd som du beskriver. Kassa må selvfølgelig ut. :)

 

Ser kanskje ut til at kassa blir byttet. Kan jo vise seg å være enda mer feil på den og. Men i så fall vi nok allikevel kassa overhaules. ;)

 

 

Begynner å bli passe seint ute med oppdateringer nå. Lenge siden lørdag. Men heller seint enn aldri. :P

 

Monterte seteramma på h.side:

gallery_15285_505_1536709.jpg

 

Setet og grillen kom på. Litt sjarm det da. :)

gallery_15285_505_224731.jpg

 

På med luftfilter:

gallery_15285_505_21664.jpg

 

gallery_15285_505_515897.jpg

 

Noen smådetaljer for baksetet: (ble riktig dette?!)

gallery_15285_505_608364.jpg

Har bare montert h.side. Må finne skruene for andre siden...

 

Monterte opp turteller som jeg hadde liggende. Den har vært montert på den andre bilen. Vet ikke om jeg skal bruke den. I så fall tror jeg shifter-lyset skal vekk. Ingenting er skurdd fast enda eller permanent montert. Det er bare ledningene som er koblet til og dratt opp.

Morsomt å se motoren bevege seg fra kjøreposisjon også. :)

gallery_15285_505_1093825.jpg

 

Gjennskinn av fotografen og :P

 

Det var alt som ble gjort. Neste jobb er bensintank. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjerna tanken på den hvite bilen i håp om at jeg kunne bruke den. :) Henry Arnfinn var så snill å påpekte at plasttanken min sitter litt for lavt. Så isteden for å kutte og skjære for å løfte den, tenkte jeg å sette inn ståltanken.

Skrudde den ut og spylte den rein. Den ser ganske pen ut rundt om, men på baksiden over festet var det tre små hull.

 

gallery_15285_505_2552957.jpg

 

Brukte vold og skrutrekker på hullene og området rundt.

Det endte slik:

gallery_15285_505_2131333.jpg

 

Har hatt vann i tanken over natta, (ikke denne natta, men noen dager siden) og det var ingen svettinger rundt om i skjøten.

Går det an å reparere hullene? Ikke sveising, det tør jeg ikke. Med mindre man kan sveise med tanken full av vann..

Kan hullene fikses med noe ala flytende metall?

Eller er det bare å kaste den først som sist?

Om tanken ikke er brukbar kommer jeg til å finne en måte å løfte plasttanken på. ;)

 

Fått på vakumslangen til diffen; ser ut til at ting fungerer der. :)

gallery_15285_505_220999.jpg

 

Har også lagt på tak og bakdel. Ser ut til at jeg var heldig når jeg byttet den bakre traversen. Den gamle falt jo av, så jeg fikk ikke målt avstanden mellom høyre og venstre side. Med nedre luka igjen har jeg bare et par millimeter til overs på hver side. Er nesten trangt, men det går. :)

gallery_15285_505_1365677.jpg

 

Må se å få kjøpt meg flenseverktøy og rør om noen dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt med bremserørjobben. :)

Ganske morsomt faktisk, trives godt med det.

Men om det viser seg at det blir lekkasjer overalt, tar jeg alt tilbake. :P

 

Venstre fremhjul ble helt koblet opp i går:

gallery_15285_505_1028523.jpg

 

Biltema hadde ikke igjen rørbøyer, så selve bøyinga ble gjort for hånd. Hadde nok blitt bedre med verktøy der ja..

 

Begynte på det andre fremhjulet i dag. Fikk lagd de to minste rørene, montert det ene. Og montert bremseslangene.

gallery_15285_505_550908.jpg

 

Ble ikke lange økta i dag.

Kanskje det blir gjort litt mer en annen dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk, Jon! :)

 

Litt skummelt at det har gått så lenge siden forrige oppdatering. Mye annet som tar tid; disco'n har bla fått nytt kryss.

 

Har fått gjort ferdig røra foran. :) Det ble skikkelig stygt. <_< Tør nesten ikke legge ut bilde av det men...

gallery_15285_505_954633.jpg

 

venstre side er litt bedre

gallery_15285_505_638025.jpg

 

Skulle lage rør bakover og, men har ikke nipla som går på t-stykket bak. <_< Hvor får jeg kjøpt det? De skal være mertriske.

 

Isteden for å fikle med rør jeg ikke kan ferdigstille tok jeg en titt på viskermotoren bak. Den fungerer ikke. Tok den opp, og da kom dette ut:

gallery_15285_505_657563.jpg

 

Alt var rusta fast inne der. Børstene var langt unna å berøre noe som helst.

Resten av mekanismen fungerer helt greit.

 

Vet det sitter én på den hvite bilen. Så gikk på leting etter den.

Den øvre bakluka hadde selvfølgelig rustet fast. Har pleid å brukt skrutrekker fra innsiden, men det hjalp bare på venste side. Dro ned innertaket og skrudde av hengslene. Da kunne luka vries litt rundt, og løsen spratt opp.

(synes nå bildet ble tøft) B)

gallery_15285_505_1380694.jpg

 

Motoren så litt bedre ut, så håpet steg. (den blankeste på bildet)

Men all mekansimen var rustet sammen, så jeg fikk det ikke fra hverandre. Børstene var heller ikke gode.

gallery_15285_505_468717.jpg

 

 

Så endte med denne løsningen her. (fristende enkelt) Motor fra en nyere Range Rover. Kjekt å ha ting liggende. :) Vet ikke om det går med taktrekket. Men mener det skal være litt plass til overs der.

gallery_15285_505_596209.jpg

Må finne en løsning på hvordan jeg skal feste den. Ser ut til at den skal sitte på noen styrepinner av noe slag. Noen som vet hvordan den sitter origingalt på nyere bil?

 

Er og snart ferdig med ledningene bak.

Vet ikke hvor godt ting fungerte når det her var det som var igjen av jordinga:

gallery_15285_505_15173.jpg

 

Byttet hele den ledningen og den andre jordingsledningen.

Tror ting blir litt bedre da. :)

De andre ledningene er skadefrie, men enkelte er nesten avrevne i skjøtene. Så de får nye endetupper.

 

Har hatt pakningen til "bakdøra" i zalo-vann-bad i hele dag. Nå er den myk og fin, og blir vel snart montert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet alle de dårlige ledningene og koblingene bakerst på bilen. Så nå er ting litt tryggere. Ble loddet og brukt krympestrømpe:

gallery_15285_505_153697.jpg

 

Alt fungerer utenom ryggelysa. Målt meg til at det er brudd på ledningen langs taket. Vet i hvert fall hvor feilen er. :)

 

Ja, ting tar tid, og andre ting kommer i veien. Hele gårsdagen gikk med til vedkløyving. (med øks) Så nå er fingra helt fucka; får kramper av hver eneste bevegelse jeg gjør.

Men fikk allikevel fikla inn dørpakningen bak idag. Måtte vel stoppe rundt fire-fem ganger for å rette ut fingrene, så det tok sin tid.

Ble fint til slutt da. :) Godt å få det gjort og; har grua meg til det ganske lenge... (pirkearbeid)

Men teknikken kom, så nå er det bare å kjøre på med resten ;)

gallery_15285_505_78841.jpg

 

Sliter litt med å få den til å sitte øverst i venstre hjørnet, virker som pakningen er litt for lang... <_<

 

Har og montert forsterkningsplata for sikkerhetsselen i hjulbua på venstre side. Ble bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Langhelg og skolefri, så da skjer det litt i garasjen. :)

Må nok innrømme at kjæresten trekte det lengste strået når det gjaldt hvem som fikk flest "arbeidstimer" av hun og bilen, men har nå allikevel klart å gjort litt.

 

Ble godt når tropevarmen først kom og. :) ble nesten litt varmt å gå rundt med feber og ørebetennelse. Så ting gikk saaakteeeeee. :P

 

Må begynne med å takke Ole Jørgen for fin detalj som ble montert på fredag. :)

gallery_15285_505_1165138.jpg

 

 

På lørdag fikk jeg montert forsterkningsplata for setefestet på høyre side.

Og mens jeg var i gang på høyre sida poppa jeg på verktøytavla:

gallery_15285_505_547531.jpg

 

Skal vel ikke være flere slike klips?! Har to-tre stk. til overs, men de kommer vel sikkert fra delelageret.

Det var slik det satt i hvert fall. :)

(var nok litt febervarm når jeg monterte dem; tok meg skikkelig godt tid, og så på arkivbildet hvordan det satt. Studerte skikkelig. Men allikevel klarte jeg å montere alle sammen 90 grader feil. :P )

 

Jeg fikk også pusset ned og sparklet den ene bakskjermen. (begge bakskjermene var klargjort for lakkering av en tidligere eier, men er blitt noe ripete og småbulkete etter flere års lagring.)

 

Lagde hammer på skola for to år siden som jeg egentlig aldri har brukt til noen ting. Fikk da høre at den var fin til å rette bulker, og det var den! :D

gallery_15285_505_392369.jpg

 

På søndag fikk jeg pusset ned sparkelen. Tror den er klar for videre grunning, så lakkering. Men burde sikker våtslipe for å være sikker på å få med alle bulkene.

 

Fikk også pusset ned og sparklet den andre bakskjermen. Og mens sparkelen tørket tok jeg å begynne med å pusse taket. Det så ikke så gæli ut til å begynne med. Så bare et par-tre bulker, relativt store, men bare tre. Helt til jeg vasket og spylte det, da ble det synlig at taket måtte ha blitt brukt til et akebrett eller noe sånt... <_< <_<

Så også at taket er kostmalt. Ganske pent faktisk. :)

 

Her er utgangspunktet: :)

gallery_15285_505_266161.jpg

 

Siden malingsstrøket var så tjukt, og taket så bulkete, så gjev je løs med 40-papir excl

80 prosent av taket ble pusset, og mye retting/sparkling gjennstår...

Kommer med flere bilder på den jobben etter hvert.

 

 

Ble mye sprakel på den siste bakskjermen, så all tiden i dag gikk med på å pusse den. Ble ferdig, men er ikke fornøyd. Fortsatt bulkete enkelte steder, så blir nytt sparkellag. Kommer også her med flere bilder etter hvert. ;)

 

Denne helga er vel enda et eksempel på at n' Erik ikke klarer å fullføre en ting før han begynner på den neste. :P

Men varmen kom så plutselig, så da vil jeg være lakkeringsklar om sjangsen skulle by seg.

 

Er det forresten noen her som har erfaringer med å lakkere skjermer, dører osv. til forskjellige tidspunkt og ikke samtidig? Ronny gjorde vel det?

Har lest og blitt fortalt av mange at man kan få forskjellige fargenyanser osv... Men det vil kanskje ikke merkes når man lakkerer selv?

 

Tenkte i så fall å ta skjermer og dører i en omgang. Så tak, baklem og panser i neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg lakkerte min i flere omganger første gangen, det ble ikke bra, stor fargeforskjel! Andre gangen lakket jeg alt i en smell.

Sant skal sies at jeg tror jeg rørte for dårlig ut i spannet første gengen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, jeg lakkerte min i flere omganger første gangen, det ble ikke bra, stor fargeforskjel! Andre gangen lakket jeg alt i en smell.

Sant skal sies at jeg tror jeg rørte for dårlig ut i spannet første gengen.....

 

Lakkere alt i en gang jeg da kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kitta mer i dag. Begge sidene er nå ferdig. (minus innside av hjulbue venstre side. Er usikker på i hvor stor grad jeg skal ha noe der ettersom jeg skal ha noe steinsprutmasse der...)

 

Moro med noen gule bilder igjen! :)

 

gallery_15285_505_999030.jpg

 

Også har jeg fylt noen av de originale plateskjøtene. Alt jeg har kitta opp hadde en eller annen form for guffe når jeg tok bilen ifra hverandre. Det var ganske rustfritt da, (på de stedene) så regner med at det bare er positivt å kitte dem. :)

gallery_15285_505_770668.jpg

 

gallery_15285_505_152117.jpg

 

Kjøpte inn litt lakk i går. Så da har denne detaljen fått seg litt svartlakk. Den har stått med grunning siden i fjor vinter. (tror jeg, husker ikke helt) :P

gallery_15285_505_568125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...