Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

:lol::rolleyes:

Ja, jeg har bare venta på at noen fra det gamle testamentet skal si noe ;) 

Neia, Terje. Originalitet er noe det. Men når du er 192 lang, og det knapt finnes justeringer på sete, er det ikke plass til å bevege bena. Måtte faktisk ha hælen på fast plass hele tiden, og bare vri ankelen mellom gass og brems. På småturer er det selvfølgelig ikke noe issue. Men på 6 timers kjøretur, som jeg har hatt to av nå i sommer er det ikke til å holde ut. Et originalt og mindre 4-eika Range Rover-ratt er jeg selvfølgelig med på. (står et på den hvite bilen jeg har til salgs) Men så er det DETTE rattet som stod på bilen da jeg kjøpte den for 6 år siden, og helt sikkert dette rattet som har stått der de 15 siste årene, så det er det på en måte litt originalitet at det står der og. 

Lyktene - ..... ja, nei, det skal jeg være med på. Men de lyser godt! Er faktisk ikke så stort blikkfang når de er av. Tok faktisk et par timer med kjøring og skravling i helga før alle oppdaga at det ikke er halogen. Men når de er på - ja, da er det noe annet ;) De blir der gjennom høstmørket, så får vi se etter det. Har også kjøpt LED pærer til instrumentpanelet i riktige farger. Spent på dem. 

 

Alle delene blir lagt på hylla og kan flyttes tilbake igjen når vinter'n er over, eller etter jeg har fått ekstra ledd nedover skinnleggen på høyrefoten. :)

 

Bare tuller Erik. Kjør med det som passer deg! Skjønner deg godt. For oss hobbitter med nattesyn som en katt er saken natrligvis en helt annen. Moaahhahaa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, telindnor skrev:

 

Bare tuller Erik. Kjør med det som passer deg! Skjønner deg godt. For oss hobbitter med nattesyn som en katt er saken natrligvis en helt annen. Moaahhahaa :)

 

:)

Jeg gjør nok som jeg vil ja. Men kommer nok ikke til å være for ekstrem ;)

Neste punkt er kanskje å gå opp fra std dim til 245/75 R16 for å få litt større rulleomkretsen og litt høyere utveksling. Men vi får se. 130 Hk blir kanskje i minste laget da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med fruen på "øvelseskjøring" i dag. Ikke verst det! :)

Tror ikke hun trives bak rattet, men hun fikk til å kjøre bilen uten problemer i hvert fall da. Mer kan man kanskje ikke forvente av ei på 23 som trives alt for godt i Disco Sport med 9-trinns automat... :rolleyes:

 

En litt annen sak er at det begynner å bli en del drev/tannhjul kakkelyd i andregiret på kassa. Bruker knapt det giret under normal kjøring fordi kassa er så lavt giret. Så jeg er ikke særlig påvirka av det. Men det kommer virkelig fram under belastning i bakker hvor 2. er nødvendig. Skal laste opp en video fra 2. lav i sanddynene... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2017 den 22.21, telindnor skrev:

Men du Erik.....de nye lyktene 

 

Ja, en annen ting med Led lyktene er jo at dynamoen ser ut til å ha det mye lettere! Den er jo ikke akkurat av typen som gir mest amps. 

Har brukt bilen til småkjøring hele uka, og ser voltmeteret ligger nesten alltid på maks. Med H4 pærene som drar strøm, ligger voltmeteret på en noe lavere spenning etter oppstart, og er enda litt lavere om vifta brukes. 

Bilen har jo ingen strømforbrukere utenom lys sånn egentlig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Erik Iversen skrev:

 

Ja, en annen ting med Led lyktene er jo at dynamoen ser ut til å ha det mye lettere! Den er jo ikke akkurat av typen som gir mest amps. 

Har brukt bilen til småkjøring hele uka, og ser voltmeteret ligger nesten alltid på maks. Med H4 pærene som drar strøm, ligger voltmeteret på en noe lavere spenning etter oppstart, og er enda litt lavere om vifta brukes. 

Bilen har jo ingen strømforbrukere utenom lys sånn egentlig. :)

 

 

Det har jeg i grunnen ikke tenkt så mye over. Høres fornuftig ut. Og seff er det veldig fornuftig med bra lys. Jeg har ganske bra reflektorer og lysforsterkningskit til hovedlysa, men det er jo ikke akkurat BRA av den grunn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode, rene 7" lykter med blanke reflektorer og Phillips vision 130 % pærer gir jo kjempelys. Om bilen blir vinterbrukt så er jo dette oppsettet man bør gå etter! :)

 

Jeg har også lysforsterkningssettet for å spare lysbryterne og for å begrense mulighetene for brann... :rolleyes:

Kommer til å ettermontere en sikringsboks på bilen. Er ikke helt tilfreds med de 2 sikringene som er originalt. 12 volt uttaket sluttet å fungere i går. Ville jo vært greit om ei sikring kunne ryke, men det skjer jo ikke...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått til litt mer helhet i dag. Nytt teppe i bagasjerommet hjelper virkelig på når det gjelder Range Rover følelsen. Litt mindre traktor nå! :) 

 

large.59b5924617508_2017-09-1014_37_54.jpg

 

Fortsetter også LED bevegelsen på bilen.. :P

Kom over en på ebay som solgte grønne og hvite LED-pærer til instrumentpanelet. Blir spennende å se om de lyser noe sterkere. Varsellampene ble i hvert fall mye tydeligere. "Beam" varselet er faktisk synlig på dagtid. Før var det nærmere umulig å se bare det var fullmåne, pga den mørke blåfargen! 

Byttet ut den gule bakgrunnsbelysningen med grønt. Så får vi se hvordan det blir. :)

 

large.59b5924ee9cc8_2017-09-1014_11_46.jpg

 

Har også gjort meg ferdig med glassfiberen. Er spent på hvordan formene egentlig blir når de er ferdig trimmet til riktig størrelse. 

 

large.597b7ea42ed40_2017-07-2713_29_52.jpglarge.597b7e9f4efac_2017-07-2814_32_39.jpglarge.597b7ea0ed772_2017-07-2813_53_03.jpglarge.59b59242494d3_2017-09-1015_43_37.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Damen fikk sin siste kjøretur før vinteren. Over Dovrefjell og ned til hjemtraktene for oppbevaring. 420 km går fort unna i stas-bil det! ^_^

Grundig vask før vinterlagring ble det. Skitvær over fjellet, så bilen så ikke ut når jeg kom frem. Våte veier overalt, men jeg så aldri selve regnet. Så det hele ble litt slaps og saltføleles. Ikke vått nok til å få vekk møkka... 

 

large.59e5145a43846_2017-10-1415_58_48.jpglarge.59e51458ae1ae_2017-10-1415_59_25.jpg

 

Neste PKK er i mars. Men vet ikke om jeg kjører den gjennom. Vet det er et småting som må gjøres. Et par oljelekkasjer på girkasse og akslinger. Ellers er det vel bare noen pærer. 

Men girkassa bør igjen gåes over før skikkelig bruk. Andre-giret er ikke særlig bra. Utenom det er kassa helt uten hvining og girer fint. Så egentlig ikke et problem. Men greit å ta det før det evt ødelegger mer.

Nå skal jeg kose meg med P38'n til treff og offroadbruk og holde denne original. Den har mest sjarm slik! ;) Så gjør det ingenting om den står ett år eller to. Tar den frem igjen når jeg finner tid og lyst. 

Gjør ferdig taktrekket som er her i Trondheim gjennom vinteren. Ellers blir vel tråden lite oppdatert fremmover. 

Men fader'n har lova å starte den opp hver mnd og skifte frostvæske på den før vinter'n. Det er bra! ^_^

Det ble i alt tilbakelagt nesten 3000 km i sommer. Ikke ille det for en 41 åring. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Damen fikk sin siste kjøretur før vinteren. Over Dovrefjell og ned til hjemtraktene for oppbevaring. 420 km går fort unna i stas-bil det! ^_^

Grundig vask før vinterlagring ble det. Skitvær over fjellet, så bilen så ikke ut når jeg kom frem. Våte veier overalt, men jeg så aldri selve regnet. Så det hele ble litt slaps og saltføleles. Ikke vått nok til å få vekk møkka... 

 

large.59e5145a43846_2017-10-1415_58_48.jpglarge.59e51458ae1ae_2017-10-1415_59_25.jpg

 

Neste PKK er i mars. Men vet ikke om jeg kjører den gjennom. Vet det er et småting som må gjøres. Et par oljelekkasjer på girkasse og akslinger. Ellers er det vel bare noen pærer. 

Men girkassa bør igjen gåes over før skikkelig bruk. Andre-giret er ikke særlig bra. Utenom det er kassa helt uten hvining og girer fint. Så egentlig ikke et problem. Men greit å ta det før det evt ødelegger mer.

Nå skal jeg kose meg med P38'n til treff og offroadbruk og holde denne original. Den har mest sjarm slik! ;) Så gjør det ingenting om den står ett år eller to. Tar den frem igjen når jeg finner tid og lyst. 

Gjør ferdig taktrekket som er her i Trondheim gjennom vinteren. Ellers blir vel tråden lite oppdatert fremmover. 

Men fader'n har lova å starte den opp hver mnd og skifte frostvæske på den før vinter'n. Det er bra! ^_^

Det ble i alt tilbakelagt nesten 3000 km i sommer. Ikke ille det for en 41 åring. :rolleyes:

 

3000km er jo helt supert. Bra at du valgte å beholde den. Den flotte bilen kan nok ikke få bedre eier! 

Da er det bare å ønske god vinterdvale til fin-bilen og lykke til med 38livet til deg Erik! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, telindnor skrev:

 

3000km er jo helt supert. Bra at du valgte å beholde den. Den flotte bilen kan nok ikke få bedre eier! 

Da er det bare å ønske god vinterdvale til fin-bilen og lykke til med 38livet til deg Erik! 

 

Takk for det!^_^

P38-livet er spennende. Må finne ut av litt vann som har tatt veien et sted nå. Men ikke noe problem når man har en lojal Discovery Sport som hovedbil.. B) blir litt stasj på den og nå etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, robertsoevik skrev:

Skal vi prøve på en Classic bastion for Helgøya Rundt neste år???

 

Det hadde vært hyggelig! Men fortsatt vanskelig med disse avstandene da.. :rolleyes:

Fader'n blir nok med i sin nyinnkjøpte Amazon, (om veien er tørr) kanskje han tar classic'n om det er regn... 

Jeg forblir ikke trønder for evig tid og kommer nok sterkere tilbake på Classic-fronten! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Alle har rett til sin mening selvfølgelig.  :)

Men ja, jeg må si meg helt enig jeg også. :rolleyes: De skal av igjen når nye av typen H4 glass kommer i hus. 

Eu-kontroll står snart for tur igjen. Får se om det må bli en bestilling igjen da. Om ikke får den hvile seg en stund til. 

Damen er blitt brukt på besøksrunder i dag på knallfint snøføre. Finnes jo ikke bedre bil! B)

IMG_20171227_121231.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...