Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

På 3.3.2019 den 10.51, Tuscan skrev:

Min er jo rimelig standard - standard fjærer og 205/80-R16 - målt senter felg til underkant skjerm.

 

Venstre foran: 45,0

 

Venstre bak, høyre bak, høyre foran: 46,0

 

 

 

På litt skjevt underlag, tilsvarende nesten en god norsk fylkesvei måler jeg:

Venstre foran: 44 cm

Venstre bak: 45 cm

Hele høyre side: 48 cm

 

Virker som vekta som ligger på venstre side drar fjærene på høyre side opp, samtidig som venstre siger ned. Når jeg setter 40 liter med Jerry på høyre side bak vil nok den siden også gli ned til 46-47 cm vil jeg anta. Egentlig samme høyde som din da, Vidar. Kun litt høyere dekksider. :) men hopper jeg selv inn i bilen vil det vel gå ned en liten cm der også... 

Jeg mener det var pluss one inch fra Famous Four jeg monterte. Flott fleks. Men så var det hvordan de håndterte disse kiloene da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For dårlig med oppdateringer på progresjonen. Ting tar stort sett for mye tid. 

 

For å starte med fjærene. De har egentlig blitt helt plane og med to personer i bilen (som vi har vært på et par handleturer den siste uka) så er høydemessig alt perfekt! Lar dem derfor være, selv om vei med helling og kun sjåfør i bilen ofte gir "har venstre fremhjul punktert????" -tanker hos undertegnede. :P

 

Ny (brukt) styresnekke i god stand er montert for lang tid siden. Skikkelig selvoppretting er endelig på plass og veifølelsen er bedre enn noen gang. Smålekker enda litt i én kobling, så vi får se om jeg må trøkke til å skifte den "oliven" der nede. Stor takk til @vanilla_ninja som stod på og hindret meg i lange nattetimer før jobben ble ferdigstilt! :) 

 

Skuff og kasse er ferdig foruten LED-stripa. Har funnet ut at jeg ikke har mye turutstyr å fylle den med og den har enn så lenge blitt fylt opp med verktøy som ikke fikk plass i verktøykassa. Får se om våren bringer mer praktiske ting her. 

 

El: 14-ish ledninger er koblet opp til den nye midtkonsollen. Turteller, som nå har fått ny plass fungerer igjen. Mistenkelig høyt dette turtallet på disse bilene. 3000 rpm i 80 i 4. gir.... 

Jeg tror det er 3 nye arbeidslys som har kommet på. Et større til revers og to små foran for å lyse opp foran hjulene til mørkekjøring i skogen. Skjult løsning. Tja... nytt batterifeste på sekundæren og sikkert en del andre småting. 

 

Luke i grillen er på plass til vinsjen og tauet sikkert spolet på og er nå klart til bruk. Veldig bra av Terrafrima å farge den siste meteren av tauet (når det enda ligger 3-4 runder på trommelen) i rødt. Gir klare signaler om at MAX tau er ute av vinsjen. Meget bra! :) Skulle hatt hengslene bak, men poppnaglene var for korte. Sitter foran nå, så får vi se om jeg flytter den. 

Grillen lakkert opp igjen i matt svart. Det eneste jeg hadde for hånden. Nå kom også ideen om å gå i black-pack-fella og lakke alt av sølvdetaljer til svart. Får se om jeg gjør det når varmere temperaturer banker på dør. 

 

Taket: har fått på jerrykanneholderne til kannene og kan endelig fylle dem opp med v8-juice. Boltet dem ned til grinda, men dette er så små 6 mm bolter at de tåler nok egenvekta på kannene, men ikke innholdet. Har derfor stroppet dem ned. Dette utligna til slutt høyden på bilen rundt om. Fornøyd med det! :) Kjennes ikke ut som mer vekt der opp heller, selv om sikkert demperne er på sin max-grense i forhold til vekt og effektivitet. Drømmer enda om taktelt, men må i så fall flytte hjulet ned igjen og sveise om grinda litt, så avventer skikkelig festebrakett for kannene. 

 

Varmeapparatet: Et lite forsøk på oppgradering nå i helga, selv om vinteren nå er på hell. 70-talls-bilene har begrensa med ventiler utover i bilen og på sjåfør. 4 stk opp på ruta så klart. En stor helt nederst som egentlig kun blåser rett i girstanga og nå den nye radioen. Eller evt blåser på gassfoten om luka er igjen. Frøs veldig på føttene i hele vinter og har nå bestemt meg for å lukke luka og la varmen komme nedover. Lagde nye slanger til dysene opp og snittet opp dem og lagde skjøt med forgreining utover mot fører og passasjer. Ettersom jeg har ny posisjon på et par 52 mm instrumenter kan jeg ofre en på hver side og heller dra en varmluftskanal gjennom hullene som står åpne. Testet uten plasten de siste dagene, og det fungerer greit. Sliter egentlig med motorvarmen i slikke hurtige hastigheter og lav belastning. Neste oppgradering burde være en radiatorgardin. 

 

Jo.... og har laget nye dørplater for innsiden av dørene. Venstre siden har falt av og høyre er vel ikke langt unna. 0.9 stålplate med god lakk og lydempende plate bak. Legger en stripe med karosserikitt bak etter hvert og. Døra får vel et lite lastenett og en høyttalere også. Brukte kun de originale hullene og evt de som noen andre har laget tidligere. Må si meg fornøyd med det. :) 

 

Også var det forbruket.... Ser det liksom for meg nå at det mer eller mindre går en liten kvart-tank hver gang jeg tar en liten kjøretur.... men det er nok kanskje ikke så ille? :huh: skulle fått kjørt GPS-tracker og fått tatt en skikkelig måling. Fitech'n til @Roar Moslet frister jo til de grader! 

 

 

IMG_20190324_175549.jpg

IMG_20190324_213408.jpg

IMG_20190330_200904.jpg

IMG_20190330_202331.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Erik Iversen skrev:

Også var det forbruket.... Ser det liksom for meg nå at det mer eller mindre går en liten kvart-tank hver gang jeg tar en liten kjøretur.... men det er nok kanskje ikke så ille? :huh: skulle fått kjørt GPS-tracker og fått tatt en skikkelig måling. Fitech'n til @Roar Moslet frister jo til de grader! 

Sarpsborg Motor mente det ikke var noen AUTOMATIKK i at forbruket gikk vesentlig ned, selv med montering av Fitech !
En god  forgasser, som ikke var utslitt og godt justert, behøvde ikke nødvendigvis bruke noe spesielt mer, og heller gi bedre effekt enn en sånn Fitech-sak mente han jeg prata med.....

Men en Fitech er no vesentlig enklere å få til å gå reint & pent... uten være ekspert på forgasserjustering.

Annen ting er jo at selv om Holley / Edelbrock gjerne er løsninger som er ettermontert, så er de ofte likevel 15-20-25 år gamle, med slitasje deretter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

En god  forgasser, som ikke var utslitt og godt justert, behøvde ikke nødvendigvis bruke noe spesielt mer, og heller gi bedre effekt enn en sånn Fitech-sak mente han jeg prata med.....

Men en Fitech er no vesentlig enklere å få til å gå reint & pent... uten være ekspert på forgasserjustering.

 

Ja, akkurat. I rest my case! :)

Begynner nok å bli slitne de gasserne mine. Pakninger i orden og alt det der, men nåler og akslinger skulle sikkert vært skifta. Et sett med nye SU koster det samme som en Fitech... 

Lukter "biiiiiiiil" av både klær og hår etter hver kjøretur i følge fruen. "BIL" menes vel i dette tilfellet å være en 19pilogbue totakter med frieksos inn i kupé med oljedamp fra manifold og liten bensinlekkasje fra øverst på tanken og dårlig ventilasjon.. Må innom dusjen før jeg er velkommen opp i sofaen om kvelden for å si det sånn!

Tid å kunskap til å hele tiden flekke på de gasserne har jeg dessverre dårlig med. Hadde drivstoff-systemet fungert perfekt fra før ville jeg nok ikke vurdert noe annet enn å beholde forgassere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tuscan skrev:

Imponerende! Du er snart klart for Afrika-safari ;)

 

Minner meg om slike bilder vi har sett:

 

Fra boka: Across the Limpopo

 

En øye-doktor i den Australske bushen på 70-tallet:

 

 

Takk, Vidar - flotte bilder!

Noen Afrika-tur blir det nok ikke. Men jeg regner kanskje med at sydligere strøk (les. Elvedalen) i mai burde være mulig. :) 

Tak-oppakningen ser jo veldig bra ut. Sier bare taktelt = :wub:

Må legge inn et flott bilde fra mr. @Mastermo :) 

Tittel? 

"Range Rover, som skulle hatt sperrer, tester ut Maxtrax i for dyp snø"

 

55957792_2252512878138772_41680749267811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljebehandling foran i dag. 

Sandpapir på støtfangeren og "facelift"-farger. Synes dette ble meget bra! :) 

 

IMG_20190407_115913.jpg

 

IMG_20190407_131902.jpg

 

IMG_20190407_140622.jpg

 

Bakfangeren står igjen. Felgene vil jeg ha i sølv, men jeg lurer på om grinda kanskje skal få annen farge samtidig?? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Jasswass skrev:

Hvilke hovedlykter er det du har satt inn? Fornøyd ?

 

Det er JW speaker på bilen! :) veldig fornøyd med fargetemperaturen på lyktene! Lysbilde på nærlys er meget bra! Utrolig god spredning og langt bedre enn på Discovery Sporten som vi kjører til daglig. Rett og slett overraskende bra. Langlyset er ikke ekstremt, men på høyde med de originale. Lyser langt, men veldig veldig smalt. Nærlysene skrues heller ikke av ved bruk av langlys. Begge tennes, som ei bi-xenon-lampe. Øynene blir derfor trukket litt mot panseret og ikke utover på veien. Må derfor ha ekstralys for å hjelpe til.

Lyktene er kjempebra! Men for en dagligbil ved bruk på vinteren er disse uaktuelle mener jeg. De snør sånn skikkelig igjen, og det skal ikke mye snø til. Ettersom classic'n sjeldent blir brukt i snøvær er det ikke et tema for meg, men hadde jeg hatt en 90 som dagligbil (som jeg ønsker meg) ville jeg kun brukt disse på sommer og høst og heller kjørt originallykter med gode pærer og bra med volt frem til pærene på vinterstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Jasswass skrev:

Takk for fint review :-) Igjensnøing vinterstid er en dealbreaker for min del. Da blir det heller skikkelige pærer og spenningssjekk og ev. kabelsett for å kompensere. 

 

Helt riktig vurdering det! 

Fant et bilde fra et par uker tilbake. 5 min kjøring i litt tykkere sludd. Skal ikke mye til såfremt snøen er litt våt. 

 

2019-03-24 17.55.24.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20190414_185528 – Kopi (2).jpg

 

Må skryter litt og takke @vanilla_ninja for flott kjøretur og etterlengtet guttetur i går! :) Innom fjorden og besøk til mr @lafterolf i Lekavika. 2 og en halv time hver vei er ingen sak når en har hyggelig selskap og tar tida til hjelp. Tung taklast på tur innover og ca. 100 kg i reduksjon på vei tilbake hjalp tydelig på! :) 

Trivelig oppvartning som vanlig, Rolf, takk for det! 

Vi glemte helt pit-stoppen på tur innover, men tok det igjen på tur tilbake. Flott paaskevær i Trøndelag! :)  

 

IMG_20190414_190204.jpg

 

Med litt kjappe trykk på kalkulatoren og noen visuelle vurderinger av hvor tankmåleren var når vi starta så tror jeg vi endte på 1,7 og 1, 8 liter på mila. Noe jeg synes var litt skuffende høyt... selv med tanke på bratt terreng, tung belastning og mye tyngde og vindmotstand på taket. Allikevel kjørte vi meget lett på hjemveien, nesten såvidt jeg berørte gasspedalen i 90-sona. Ingen overlukt av eksos eller bensin eller noenting. Men allikevel. jaja.. Det er hyggelig læll! :) 

Men, noe må gjøres for at "dagligbil"-rollen skal kunne fylles og forsvares skikkelig til sommer'n. Småkjøring er stikkordet her...!

Noe annet jeg må se på også er simringen på venstre bakhjul - den takket sånn skikkelig for seg i går. Oljesprut langt opp i hjulhuset. Merkes jo meget godt på bremsene også.... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det var kjekk tur ja, hørtes og så veldig flott ut. :)

1,7-1,8 er mer enn jeg har brukt på mine på langtur. 1,3 har vært fasit på dem. Men jeg har ikke kjørt med takstativ og last. På småkjøring så snakker vi ett heeelt annet forbruk :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...