Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, robertsoevik skrev:

Den grinden ble fantastisk Erik! 

 

Robert

spørsmål: Hva er totalhøyden nå?

Dekk dim ser jeg i tråden. 

 

Takk Rob! - moro å lage selv! :) 

Eh.. Det må jeg måle. Reservehjulet, verktøykasse og jerrykanne vil øke på. Kassa og 215-dekket har lav profil, men jerrykannene blir sikkert 30 cm mer tenker jeg... 

Grinda er så lav som mulig og ligger bare en halvannen cm over taket slik jeg lagde den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

 

Takk Rob! - moro å lage selv! :) 

Eh.. Det må jeg måle. Reservehjulet, verktøykasse og jerrykanne vil øke på. Kassa og 215-dekket har lav profil, men jerrykannene blir sikkert 30 cm mer tenker jeg... 

Grinda er så lav som mulig og ligger bare en halvannen cm over taket slik jeg lagde den. 

 

- jeg har samme problemet for å komme inn i fellesgarasjen. Brownchurch sin er akkurat for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, robertsoevik skrev:

Nydelig. 

Om du gidder Erik, og trenger ikke å være nå, snekrer du sammen en kjapp foto-story til 4WD? 

thx,R

 

Tenkte på noe sånt. Kommer mer på taket etter hvert. Er visst noen sørpå som skal ha både hjul og aksling til helga... 

Vi camper i nærheten av Rondane på tur nedover. Regner med det vil gi litt bilder og ikke minst turbeskrivelse :)

 

 

Fant forresten ut at jeg trenger stige. Er å beregne som sprekt å hoppe fra nedre bakluke og opp. Frister ikke å gjøre det for mye.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert skue coolcoolcool

 

Ligner på ett av de bildene fra Afrika vi har sett, tatt av en av ingeniørene bak Range Rover i 1970 !

Ur-Range Rover :)

 

Kan slik wheel step fungere istedenfor stige? (Kan improviseres som stol også ... )

Image result for wheel step for roof rack

Endret av Tuscan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tuscan skrev:

Vakkert skue coolcoolcool

 

Ligner på ett av de bildene fra Afrika vi har sett, tatt av en av ingeniørene bak Range Rover i 1970 !

Ur-Range Rover :)

 

Kan slik wheel step fungere istedenfor stige? (Kan improviseres som stol også ... )

 

 

Takk for det!

Jeg kan stå på bakhjulene og i døråpningen, så fra siden går greit. Problemet er at det blir litt for langt fra bakluka og opp når ting skal løsnes og festes. 

Løsningen er nok en gammel stige til båt som kan henges i grinda og hvile mot øvre baklukeramme som kan taes på og av ved behov. 

Tror fader'n fortsatt har noe fra seilbåten han hadde for 25 år siden. Jeg mener denne fungerte meget godt på badebassenget vi hadde en gang... ^_^

Det peneste blir jo at det ikke står på noe til vanlig synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en stige i samme utforming som du har på takgrinden? Den gjør seg nok bedre helhetsmessig enn en badestige fra en seilbåt kanskje? 

 

Du kan lage den med to "hemper" på toppen, og som kun har nok trinn til å dekke øvre bakluke, og evt. nok til å lage en festeanordning til nedrebakluke? 

Dette må jo antagelig være lett og få av / på slik at du kan gå opp bagasjeluken raskt og greit. 

 

Noe av dette som kan brukes til inspirasjon? 

 

 

20283_zps3bdda0f5.jpg

images.jpeg

land-rover-discovery-1-2-94-04-rear-access-roof-rack-ladder-stc50134-new.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Darien Gap løsning tror jeg ikke det blir... :P jeg kikket på den i UK i fjor, men la ikke merke til trinnene... Den stod litt vanskelig til riktignok. 

En tilpasset D1 trapp er ikke dumt. Badestigen er evt gratis og montert på/av ila 30 sekunder. Må ha stigen kun festet i den øvre alu-luka og den vil jeg helst ikke lage hull i. Den nedre luka må kunne være nede for enkel klatring :) tenker at stigen til vanlig ligger på grinda. 

 

 

 

En krakk vil gi samme praktiske nytten. ^_^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem utslitt på søndag fra episk tur til Elvedalen og avd. øst sitt fantastiske sensommertreff. 

Snertingdalen ligger ca 800 km og 12 timer unna. Ikke en for lang tur for å samles med en slik gjeng som samler medlemmer som tilsvarer landstreff. 

Jeg og Simon tok selvfølgelig ikke korteste vei. Nesten 1000 km og nesten 23 timers kjøring ser jeg på kartet at vi måtte ha kjørt. 

Torsdag: Trondheim - Hjerkinn - Folldal og Rondane med plan om å slå telt i høyfjellet. På veien møtte vi bare sprutregn og på fjellet endret dette til sterk vind og tilsvarende regn. Vi måtte derfor flykte til lavlandet. Ringebu - Tretten - Hersjøen og Øvre Åstbru ble tilflukten vi trengte. 

Langs fantastiske Åsta, ned til Brumund Sag og mitt hjemsted, Veldre før ferden fortsatte til Elvedalen. 

Hjemreisen ble lørdag kveld over Sjusjøen og Koppang til Femund Søndag; Røros, gjennom Tydal, Stjørdal og tilbake til Trondheim. 

Kan ikke skryte nok av arrangørene for treffet. Bedre kunne vi ikke hatt det, selv om været tildels var dårlig!

 

 

Jeg tror en skikkelig reiseskildring i 4WD er på plass en gang før jul, så jeg skal ikke brodere mye her. Men litt bilder må ut!

IMG_20180817_082826.jpg

IMG_20180817_113010.jpg

 

IMG_20180817_203750.jpg

 

IMG_20180818_171602.jpg

 

Skadeomfanger fra turen er én smelta speedometerwire og smelta lufting på foraksel. Temperaturen i motor-rommet nådde visst nye høyder med høydemeterne vi spiste. Det gikk også med rett over 2 tanker bensin. 

Ellers må jeg påstå at dette ikke er det mest komfortable på slik tur. Savnet plutselig P38'n, men det har gått over nå. Gud så morsom bil! Noen komfortdetaljer må straks på plass allikevel!

Håper å få til en liten forgassersjekk og luftfilterskifte på søndag før ny tur neste helg. Da venter 4 mil greenlaning på Oppdal før ny tur igjen til Brumunddal og tilbake. Så er det Range Rover Special på østlandet igjen helga etter....også blir det vel straks høstreff på Hitra og Frøya. Trengs faktisk et oljeskifte igjen og da om jeg tenker meg litt om... :huh:^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nydelig helg på Oppdal! Kjørte ut fredag etter jobb med overnatting på Skaret camping. Flott stemning i gapahuken med gode samtaler ved peisen til langt på natt. 

Litt kjølig riktignok. Høsten melder seg og temperaturen i teltet falt til 3.7 grader ila natta. Veldig godt med skikkelig frokost får å få igang kroppen. Fire var vi som overnattet og flere kom til avreise kl. 09:30.

IMG_20180901_111252.jpg

Kjøreturen ble lagt innover en smal bomvei langs ei lita elv oppover fjellene. Litt kjøling lunsj på toppen ved 1250 moh, men utsikten varmet godt :)

IMG_20180901_140007.jpg

IMG_20180901_162947.jpg

Dagen fortsatte med det som var sagt å være greenlaning, men allikevel endte jeg begravet langs høyre side. Langtfra hardt underlag og jeg havnet med vilje litt langt ut og trodde det skulle gå bedre enn det gjorde. :P God unnskyldning for å prøve det nye slepefeste bak. Et rolig drag bakover så var vi ute igjen. Fantastisk tur i bratt terreng og tekniske løyper. Gleder meg til flere runder her oppe! :)

IMG_20180901_164021.jpg

IMG_20180901_164802.jpg

Sein lørdag - videre 4 timer kjøring før ankomst i Br. Dal og konfirmasjon i går. 

Fylte bensin på Dombås og fikk plutselig tilbake 50 hk fra motoren. Har siden jeg fikk på større dekk, grind og last i bilen trodd at større motor med mer hester var eneste alternativ om jeg ønsket å følge trafikken uten å ha full gass. 75 km/t i 4.gir har liksom vært max hastighet om gasspedalen ikke skal ligge mot gulvteppet. Tømte tanken helt over Dovre og fylte på dyre 70 liter med 95 og plutselig var kreftene tilbake slik de var i fjor. 70 km/t med overdrive går igjen fint på delgass, og motoren bare drar opp forbi 90 på kommando. Veldig moro! :)

Helga ble avsluttet med besøk av Vidar og prøvekjøring av vidunderet mitt. Veldig hyggelig! :)

Myr har blitt vasket vekk og bilen står (nesten) klar for Range Rover Special neste helg. :) (forresten noen som har et lykteglass liggende? :)

IMG_20180903_124120.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, telindnor skrev:

Flott turbeskrivelse, fine bilder og skildring... 

Kjipern at vi må helt til Dombås for å fylle "trylle-bensin" for å vekke gamle gamper fra dvale...men jaggu tror jeg det kan være verdt det her også :)

 

Kan jo ta med et par jerrykanner til deg på lørdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har omsider fått litt tid til å sitte og trykke litt på PC'n hjemme!

Takker så mye for et fantastisk treff nede på Østlandet. Bilen har fungert flott mellom Trondheim og Vestby. Glemte så smått at dere på Østlandet har så høye fartsgrenser. Ble halvveis paff da vi passerte Tangen og det slo meg at det kom til å være 110 derfra og hele vegen sørover, og ikke 80 slik jeg så for meg og hadde "timet" skulle gå så bra. :P Så vi presset den gamle bilen litt for å holde tempo. 

Lå fint i 95-110 stor sett overalt. Lot være å gi bånn gass for å ha 90 på toppen av alle "bakkene," og trillet fint i 110 nedover. Overdrive gir faktisk mening altså! :)

Bilen forblir meget stabil, men det rister litt i førerstolen. Har høydekast i venstre felgen bak som gir litt vibrasjoner... 

Synes ikke støyen ble så mye verre når vi passerer 90 riktignok. Det virker som vind - og dekkstøy egentlig er på sitt verste allerede da. Så vi cruiset jo nedover og rakk kolona i Moss med 10 min. Innafor det!

Regn ble et stikkord på turen. Vanvittige skurer raste over oss før vi forlot Mjøsas grenser. Folk var fornuftige og slakket ned. Vi lå derfor stort sett i venstre-fila og dro forbi med et lite åtterbrøl. Ikke mye vannplaning å se etter med disse dekka. :)  

Nevnte jeg bensin? :lol: Nei, en halv tank mellom Br.Dal og Oslo ble på sin plass...

Broder'n ble med på treffet og vi hadde det riktig så hyggelig. Takk til alle som hadde lyst til å snakke med oss, og ikke minst takk for alle stemmene. Hyggelig å reise nordover igjen med min første pris! 

Tok det penere hjemover igjen og holdt oss oppunder 90.  

På Ringebu ønsket tanken mer bensin, så det ble et lite stopp der på søndagen. Ble huket tak i av gamle kjente og invitert opp på hytta i Folldal. Liten snaromvei på vei nordover der altså. Kortere i antall km. Men utallige flere høydemetere og mer bensin. Men veldig trivelig, og bilen kler svingete fjellveier!

 

Bilen brukes nå daglig på jobb ettersom fruen har begynt å bruke den andre. Så nå er det sjarm hver dag!

Vurderer oppgradering av eksos for å få litt mer gromlyd og et likere forbruk(?) ^_^ Den originale midtpotta har en metallisk skrangelyd fra internt i potta ved pådrag virker det som, og er liksom ikke tilfredsstillende egentlig. Får se om det blir noe der etter hvert. 

Har tenkt EFI også, men det er så fint med forgassere. 

 

Ny runde med offroad nå på lørdag. Står ikke mye i ro for tiden! :)

Det minner meg om at jeg må få på mer bensin... :huh:

 

Bilde sørafor Lillehammer søndag. 

Ellers må jeg si at jeg har vært dårlig til å ta bilder... 

IMG_20180909_142526.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...