Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Takk for hyggelig besøk i dag, Robert! Moro å endelig møtes.. :)

Godt vær og god tid i helga. Fikk skifte ut hengerkula bak. Nå med ut-trekkbar splint så taue-anordning er enkelt og sikkert. Fulgte med parpirer og sertifisering på 3500kg også.

La også opp egen bryter for å manuelt aktivere kjøleviftene på motoren. De kommer på ved seneste laget i offroad-situasjoner, så jeg tror det kan være greit å komme dem i forkjøpet når jeg ser behovet. Bryteren har stått i dashen hele tiden, så kjekt at den har en funksjon. 

Prøvemonterte det bakre taktrekket før jeg trekte det opp i svart stoff. Ble seende veldig bra ut synes jeg . Ser ut som det har god passform også. La også et nett rundt reservehjulet og fylte det med strikk og tau. Fint at slikt har en ryddig og fin plass. 

Maxtraxene passer perfekt på bakseteryggen så de festa jeg der. :) 

Ellers ble det et par småting her og et par småting der, men ingenting ferdigstilt. Moro å bare holde på i sola i godt selskap! :) 

IMG_20180415_170635.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for titten og kaffen Erik (og Gunnar)!

 

Formidabelt sted dere har. En perfekt ramme for bilmerker og hobbyen. 

 

Kommer innom neste gang en er i området og, samt som run-in for 2019 Landstreffet. 

 

Så en prakt-'amcar' bortenfor dere. 

WP_20180415_15_44_22_Pro.jpg

Endret av robertsoevik
bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen med taket fortsetter!

Finkuttet den fremre formen og trekt denopp i stoff. Tydelig fordel med 2-dørs RR. Taktrekket er bare å dytte gjennom døråpningen med god plass i alle retninger. :)

IMG_20180422_110038.jpg

 

Skikkelig slåssing ble det. Ingen perfekt passform her foran. Dessverre var pappen jeg hadde som mal, så råtten at glassfiberen fikk litt rare former i kantene. Ikke kosmetisk ille, men vanskelig å montere. Tenkte å merke og forrborre hullene før jeg trekte det opp, men det ble unøyaktig. Og å borre med stoffet på er nesten like ille. Skruer og bor setter seg fast på baksiden i trekket i så stor grad at drill-choken glipper . I tillegg er det nesten umulig å treffe hullene for innerspeil og håndtak som er i taket fra før....!

Vel-vel....litt mer slit enn moro det her. Ønsket at jeg heller hadde kjøpt et nytt trekk fremfor dette når jeg holdt på som verst i morges...

Fordelen med denne tykke glassfiberen og det seige trekket er at jeg kan skru bortimot hva som helst rett i, såfremt det er av lett vekt og ikke et potensielt farlig eller dødelig objekt når under fart. Også er det jo så reversibelt. Om jeg eller noen andre ønsker originalt trekk i fremtiden er det bare å ta det ut og smette inn det nye. ^_^

IMG_20180422_130800.jpg

IMG_20180422_130832.jpg

 

Fikk i tillegg limt fast metallistene som holder de nedre dørlistene. Så nå er det (nesten) tett der nede. :) Mye likere enn å borre og poppe den fast mener jeg. IMG_20180422_131304.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 13.01, robertsoevik skrev:

Takk for titten og kaffen Erik (og Gunnar)!

 

Formidabelt sted dere har. En perfekt ramme for bilmerker og hobbyen. 

 

Kommer innom neste gang en er i området og, samt som run-in for 2019 Landstreffet. 

 

Så en prakt-'amcar' bortenfor dere. 

WP_20180415_15_44_22_Pro.jpg

 

Lurer fælt på hvor du var og vimsa, Robert, har ikke sett den før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen som var !

Jeg hadde mine tvil om vraket du tok med deg ville bli til noe brukbart.

Min tvil ble gjort ettertrykkelig til skamme etterhvert som du oppdaterte restaureringstråden din.

En imponerende innsats, som det står stor respekt av.

 

-sb-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2018 den 9.16, MaxHeadroom skrev:

Gratulerer med dagen som var !

Jeg hadde mine tvil om vraket du tok med deg ville bli til noe brukbart.

Min tvil ble gjort ettertrykkelig til skamme etterhvert som du oppdaterte restaureringstråden din.

En imponerende innsats, som det står stor respekt av.

 

-sb-

 

Takk, Syver! Du var ikke alene om tvilen - få hadde vel troa på hva som var mulig å få til, men jeg så ikke problemer med hverken rust eller motor, bare en motivasjon for å lage noe eget og lære litt på veien. Og det fortsetter jeg med hver dag fortsatt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt bilen slik den skal i helga sammen med herr Mastermo.

Kjøring på grusveier og ved et tilfelle, ganske gjørmete forhold - i alt fra solskinn til sprutregn og hagl. Trøndelag fra sine beste kanter der altså. :)

Ikke helt, "Land Rover i arbeid," men nesten ^_^

Virkelig flott med taktrekk og alle dørpakninger på plass. Langt fra kaldt i bilen lenger. Faktisk så jeg kjører med "Vents" i åpen stilling!

Det gleder meg at bilen brukes. Samtidig dukker det opp nye behov. En plass til kaffekoppen er nesten et must. Må etter hvert finne en løsning der etter hvert, sikkert mer jeg kommer på også. 

Giring og drivlinje har blitt mer eller mindre perfekt med litt større sko. Ligger behagelig på i 90 på både flatmark og brattere bakker langs motorveien. Har også muligheten til å ta den ut av overdrive om bakkene blir for lange. 

 

image.png

 

image.png

 

Følg Landroverdrive på Instragram for flere bilder og etter hvert litt video :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten snutt fra helga. :)

Kommer vel mer etter hvert tenker jeg. 

 

 

 

Ekstra batteri og split charge er også på vei inn sammen med enda en sikringsboks. Flytter på coil og rydder litt diverse. Ser ikke ut i motorrommet akkurat nå! Alt for mye, fargede ledninger som må teipes. :)

 

IMG_20180501_114619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny helg og nye turmuligheter. Fredag dro jeg og Simon inn i Selbus skoger og overnatta under duken fra Classic'n. Flott tur uten særlig mye insekter også.. :) Dessverre er det totalforbud mot åpen ild, så det ble brødmat til middag - men stoppet ikke humøret det!

Kommer nok til å ordne en vannkoker på 12 volt så har vi i hvert fall mulighet for varmt vann. ^_^ 

Første versjon av camp - senger og duk kjøpt inn få dager før avreise. Men nå ser vi hva som funker best og hva vi kan endre på. Kommer nok til å sveise meg noe.. 

image.png

 

Lørdag morgen satt vi snuten til kjøretreffet til NRLK avd. Midt og koste oss med offroad i løypene på Sætnan.

image.png

 

Må si og understreke at denne lille gule bilen med 100 tommer mellom akslingene er helt perfekt til slikt. Akkurat passe lang og bred, sterk motor og ikke minst veldig lett sammenlignet med tunge D3 og D4'erne som flesteparten i klubben nå kjører. Tar seg like mye fram, og kanskje litt lenger selv om både Terrain Respons, sperrer og vanlig TC er fraværende. :D

Ble nå litt overmodig etter hvert. Tok et par bakker der de andre bilene bare kjørte ned og prøvde også vadedammen. Ikke dypere enn at vannet kom 10 cm opp på dørene og fast og fint underlag og egentlig ingenting å være redd for. Allikevel rart å høre eksosen putre som en gammel båt.. :P  Dørpakningene holdt også tett. Så det meste er vel! ^_^

 

IMG_20180526_134933.jpg

 

Tappet luft for første gang nå da. Greit å ha litt mindre hopping og hjulspinn på en slik gammel dame. Ble faktisk ganske minimalt. Stort sett rolig kjøring på 1000 rpm i 1. eller 3. gir. 

Moro å teste litt utstyr da. Må pumpes opp igjen også. Fra 1,5 bar til 2,3 gikk ganske fort, selv med kompressoren på bare 70l/minuttet. 

Noen fordeler er det med å ha små hjul. :lol:

IMG_20180526_160850.jpg

 

På hjemveien var alt vel helt frem til en halvtimes tid - fikk jeg en stor klump i halsen da jeg sjekka bakspeilet. Det ble veldig vått bak meg på veien. Så mye at vi kun snakker bensinlekkasje! Trillet til siden så fort jeg fikk muligheten og måtte bare le når jeg kom meg ned på kne under bilen. Det fosset vann ut av ramma. Trodde nå det meste hadde kommet ut. Tross alt nærmere 2 timer siden jeg hadde vært i dammen, men ei rundkjøring var visst det som var nødvendig for å få alt ut. Ingenting å bekymre seg for der altså.. :rolleyes:

 

Fikk seg en god vask når vi kom hjem. Bare å glede seg til neste tur! :) IMG_20180527_151215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, telindnor skrev:

Så flott! 

Godt å se at bilen blir brukt. Fin turbeskrivelse og bilder. 

Godt også det gikk bra med alt vannet i rundkjøringen :)

 

 

Ingen grunn å ha den hvis den ikke blir brukt. :) 

Tenker mange ganger at man skulle hatt seg noe annet, men nei, hvorfor bytte! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å se at det ikke er synlig at ramma var under vann forrige helg, er fortsatt et lite lag med fett de fleste plasser på den.  Men det var greit med en god runde med owatrol i kveld.

Skal stå rolig et par-tre uker nå, så greit å sause litt inn. :)

 

IMG_20180602_212513.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fantastisk dag med Range Rover igjen! 

Noen timer i sandtaket + et par artige veier i går. Dessverre ingen overnatting denne helga. Det får komme senere. 

Har brukt bilen til daglige ting hele forrige uke og planlegger det samme igjen for de nærmeste dagene. :)

Har fortsatt ikke skrudd særlig på bilen. All ledig fritid har gått til bruk. ^_^

IMG_20180630_145816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Fantastisk dag med Range Rover igjen! 

Noen timer i sandtaket + et par artige veier i går. Dessverre ingen overnatting denne helga. Det får komme senere. 

Har brukt bilen til daglige ting hele forrige uke og planlegger det samme igjen for de nærmeste dagene. :)

Har fortsatt ikke skrudd særlig på bilen. All ledig fritid har gått til bruk. ^_^

IMG_20180630_145816.jpg

 

Og du som lurte på og selge... 

Der seru altså... det går litt i bølger. Heldigvis er det flere topper enn daler :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, telindnor skrev:

 

Og du som lurte på og selge... 

Der seru altså... det går litt i bølger. Heldigvis er det flere topper enn daler :)

 

 

Litt i bølger går det nå enda. ;) Har tenkt mer enn et par ganger på å bytte i en nyere sak med skinn og AC for å faktisk få med fruen på tur. Men havner tilbake på denne her hver gang. Blitt utrolig shabby i lakken og setene kunne godt trengt en utskiftning, men det er nå litt sjarm. Og fordelen er at motor og slitedeler fortsatt er "nytt", så jeg har ingen tekniske problemer. 

 

Så er det jo litt artig å ha den bilen som er mest behagelig i kjørefeltet og sålangt den eneste som kan kjøre nærmest på tomgang mens akslingene flekser seg fremover over hindringene.

 

Kommer nok til å gjøre den mer praktisk fremover - men det endrer ikke originaliteten særlig. 

Dyrt er det riktignok å kjøre offroad med V8'er merker jeg. Den er heldigvis ganske fornuftig på motorveien. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke har sett det på facebook allerede må kikke på videoen og se hvor enkelt den gamle dama tar seg frem! :)

Er veldig imponert over bilen og spesielt på 11 min inn i videoen. Her har jeg null grep på de høyre hjulene og må ratte for å få grep og slippe turtallet helt ned. Også klatrer den bare opp! B) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nye sko og nye felger. Må si meg fornøyd med resultatet! :)

Felgene er lagt fra strøkne, men de fikk seg en runde med rett farge. Gikk ikke helt crazy med pussing og behandling. Forrige eier av disse har hatt godt med maling-strøk på dem tidligere, så det er litt renninger både her og der, men rustmessig er dem bra! Det viktigste er at stål nå er tilbake på bilen.. :) 

Dekkene ble 215/85R16. Langt over 5-prosenten på 90-talls classic, men på denne er den bare 2-3 % over oppgitt i vognkortet og av samme bredde. Så de er ikke "store" på noe måte og ser passende ut på bilen. Svingradiusen er også tilbake. Like bra som på småhjulene, som jeg husker imponerte @lafterolf under kjøring på lokale veier i fjor. 

Typen ble Cooper Discoverer STT PRO. Jeg var klar på å velge BFG KM3 da disse kom på markedet, men det blir alt for dyre og er enda ikke tilgjengelig i denne størrelsen. Ser ikke ut som dette er en dårlig nummer 2. De er ikke spesielt tunge, som er bra, men kjørekomforten ble litt stivere over hull - litt nærmere Defender egentlig, men ikke helt der. Stive og smale sidevegger har dem i hvert fall - skal skrive under på at det ikke enkelt å få dem på felgene. 

 

Utseende er kledelig og mønsteret er akkurat det jeg er ute etter så dette kan ikke bli annet enn bra.

Hummer litt fra bakhjulene på prøvetur i dag, men det er ikke noe jeg reagerte spesielt på. Får teste litt etter hvert. Kan ikke gi særlig kommentar på støy etter 10 min i 70 km/t. Men det finnes ingen ubalanse eller merkbart effekt-tap vs. 245/75R16 som jeg nå tok av. ^_^

 

Før- og etter-bilde er på sin plass: 

 

IMG_20180725_173342.jpg

 

IMG_20180725_181034.jpg

 

Holder også på med et takgrind-prosjekt som har strekt seg ut over 3-4 helger nå. Har ikke mer enn kanskje 10 timer lagt i det, så det går meget smått, men blir nok noe etter hvert. Her er begynnende fase.

 IMG_20180714_162305.jpg

 

Så får vi se hvordan bilen formes fremover. Er veldig fornøyd med hvordan den ser ut nå i hvert fall! 

IMG_20180725_182020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk begge to! Synes bilen ble riktig så fin :)  :)

 

Har hatt flere skikkelige dager i verkstedet og lagt inn mange timer sveising og kapping. Grinda begynner å komme seg. 

IMG_20180728_142042.jpg

 

Rørene er fra biltema og resten er tykt, Galva stål som jeg har spart på i lang tid. Hardt som pokker for kappe og slipeskiver, men det virker veldig solid og kommer til å vare lenger enn bilen!

IMG_20180804_182439.jpg

 

Testmontering for å se at fortsatt alt passer før grinda blir for tung til å løfte opp alene. :) 

Ser på bilde at jeg også har fått montert et sett lykter bak grillen. Hadde helt glemt dem...^_^

IMG_20180804_182615.jpg

 

Slik ser den ut per i dag. Gikk tom for stålrør - mangler kun ett. Står igjen å få til en knekk på baksiden (nederst på bilde) og til høyre på grinda for jerrykanner. 

Har sveist inn festebraketter for lys rundt om på grinda, så da er det bare å borre opp hull om det blir aktuelt med montering fremover. 

Skal få til et strøk med owatrol og et par strøk til med lakk etter den er ferdigsveiset. 

 

IMG_20180805_114828.jpg 

 

Ble også ny olje på fordiff og pokaler + oljekontroll på det andre. 

Litt sammenmontering av diverse, rydding og en støvsuging så er den klar for Elvedalen om et par uker. Spent på om jeg får på grinda til da og. Hadde i så fall vært flott. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinda er på plass! 

Fortsatt ikke ferdig riktignok. Mangler lys, festebraketter for markise og holder til Jerrykanner. Men det får bli siden. Skjønner ikke når jeg skal få tid til å gjøre det nå uansett. :P

Kledelig på bilen. Så får vi se hvor mye den støyer. 

IMG_20180811_181621.jpg

IMG_20180811_181630.jpg

 

Brytere fra Mud-stuff passer også rett inn istedenfor radioen. Kun koblet opp lys og jord. Tar resten en og en ved anledning. Radio og kanskje CB flyttes til annen lokasjon etter hvert. :)

IMG_20180811_162950.jpg

 

IMG_20180811_181750.jpg

 

Bokstavene bak gjør looken også enda mer komplett. :)

IMG_20180811_193530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...