Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Ikke lett å komme seg ut til verksted 15 km unna når P38'n ikke vil. Så har faktisk ikke fått skrudd i bunnpluggen på motoren før i dag. Motoren har da mao dryppet seg tom i 21 dager. :lol:

Men glemte selvfølgelig å fylle oljefilteret opp med olje før jeg monterte det for tre uker siden. Og nå var det ikke lett å få av uten å bulke det...derfor forble det på. Og det medført i vanskeligheter med å få oljetrykk i dag gitt.

Tenkte dette ville bli løst med noen runder rundt på starteren, men nei...ikke hjalp det å la motoren gå litt på tomgang noen sekunder heller.

Så da ble det å plukke ut fordeleren og mekke seg priming-tool. (mitt gamle verktøy ligger selvfølgelig igjen på Østlandet...) Og brukte sikkert 2 min på drillen før trykk var på plass. ^_^

 

Etter litt oljepeiling og kontroll av vann ble det nytt forsøk av "varmkjøring" av motor for å sjekke om viftene ville gå etter ny bryter på 85C, bryterhus og ny plassering i øvre radiatorslange. Men nei...fortsatt ingenting. Skjønner ikke helt dette. Burde jo være riktig kobla når viftene går når jeg kobler sammen ledningene som går inn mot bryteren.

Bryter i øvre slange, nærmest i bilde.

gallery_15285_683_3059284.jpg

 

 

Er også kommet noen deler fra Famous Four. Bla drivstoffilterhus, skiltlys, et par oljetetninger og noen småting. Bla. nye knobs :)

 

gallery_15285_683_1778840.jpg

 

En liten kjøretur ute på plassen forteller også at lyddemping over girkassetunellen og fotbrønen har hjulpet godt mot girkassestøy. :)

 

Har også montert lånt øvre bakluke som fungerer meget godt. :)

Sliter også nå med at luka glir ned en liten cm etter stramming og justering og dermed må justeres på nytt. Fikk tips av "lukebortlåner," å bruke noen ekstra skiver å bygge opp med. :)

Merket også at hornene har sluttet å fungere, og det heller ikke er liv i lyshornet....Kanskje det er hele bryteren det er noe galt med...må i hvert fall bli litt feilsøk her før jeg bestiller meg time til PKK. Mente jeg egentlig bestilte nye horn nå, men fant dem ikke i eskene...

Håper på å kanskje få gjort litt i morgen og, om jeg får skyss utover til verksted. Kanskje blir det montering av sidespeil. :)

 

 

 


Sjekk at bryteren virker, har montert på samme plass på Kvitingen og det virker:-)

 

Hvor varmt er det i instrumentpanelet ditt når viftene slår inn på Kvitingen? Midt på? Eller nærmere rødt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du til å måle temperatur med?

 

Nei, ingen eksakt måling her akkurat. Slangene er så varme at jeg ikke klarer ta på dem i det hele tatt, og originale tempnåla står nesten helt på rødt. Virker for meg litt for varmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur har du på termostaten?

 

Termostaten på bil er 82C tror jeg.

Termostaten ut til viftene er 85 C

 

Har koblet de om fra styrestrøm relé, til jord - relé, etter tips fra Kenneth i dag. Men ingen endring. Tok med den øvre termostaten hjem før middag nå. Kokte den til 100 grader. Den åpnet ikke opp. Så jeg har to defekte termostater. Hvorfor vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, termostaten ble kokt, men altså ikke spist.... ^_^

 

Fikk heldigvis noen timer til med bilen i dag. Blir nok dessverre lenge til neste gang er jeg redd..

Sidespeil ble montert. Ikke uber originale for årstallet, men de er i hvert fall originale Range Rover. :)

 

gallery_15285_683_1176799.jpg

 

Gear til viskermotor er ankommet. Motor ble da koblet opp og testet OK. :)

 

gallery_15285_683_2598788.jpg

 

Nye skiltlykter montert. Mangler kabelsko. Derfor er det elektriske ikke helt på plass...

De med skarpe øyne ser vel også at støtfangerhjørner er lakkert og kommet på plass. Takk til Are for disse. ^_^

 

gallery_15285_683_2865291.jpg

 

Lys - og lydhorn fungerer også nå. Var visst ei sikring som hadde gått. Men kun det ene hornet fungerer. Så ett må skiftes... :)

 

Utenom termostatene var vel dette en ganske bra skrudag. :) Noen som har innspill om de kan ha gått i stykker pga måten jeg monterte dem, eller om de var defekte fra utlevering hos Biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Måtte bla noen sider tilbake for å hente igjen denne tråden nå. :huh: Lenge siden det har skjedd noe? Vel....

Har nå kommet meg litt ned på verksted. :)

Før det igjen ble skikk på P38'n ble det ei lita uka en noe mer anstendig skyss på meg. (som sees i bakgrunnen på bilde under) Joda, etter mange år med 88", 110 og Discovery 1, som til slutt skulle resultere i mange år med Passat og Rav4 for å roe nærvene, har nå min gamle far endelig tatt til vettet igjen og kjøpt seg en 2013 Discovery 4. Gratulerer! ^_^ Abstinensene ble kanskje til slutt for store..!?

 

gallery_15285_683_393360.jpg

 

Alt som er gjort de snart siste to månedene husker jeg nesten ikke... :lol: MEN, i hvert fall...

 

- Kjøleviftene snurrer som de skal etter montering av ny sensor/bryter :) Er "testet" ute på gårdsplassen og ser ut til å fungere bra. Men jeg ser på voltmeteret inne i bilen at de drar ganske mye.

- Den lille eksoslekkasjen i delingen under girkassa er utbedret. Skrudde det bare fra hverandre og monterte det sammen med litt pasta. Enkelt og fint på snart fem år gammel bil som fortsatt har "som nye" deler. :)

- Strøm er blitt koblet opp på skiltlysene. Så de fungerer. :)

- Og i dag ble det skiftet indre tetning på hjullageret bak. Så om jeg ikke har glemt noe skulle det bare være tute og feste av hengerkontakten igjen.

 

Av en eller annen grunn tok jeg aldri ut dette hjullageret og skiftet tetningen da jeg overhalte akslingene. Her så tetningen ganske gammel ut. Laget i metall.

 

gallery_15285_683_1734550.jpg

 

gallery_15285_683_1672200.jpg

 

Ny ring på plass, vask av skiva og skifte av den klossen som var tilgrisa. Hadde faktisk en ekstra som fulgte med delebilen jeg kjøpte. ^_^ (ikke den nye tetningen på bilde)

 

gallery_15285_683_1092488.jpg

 

Veldig godt å skru på skruer som ikke har lock-tight, men heller sprengskiver. Bare åpne en halv omdreining med verktøy og skru ut med fingrene. :)

Satser på videre update om ikke så lenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lånte bakluke er nå skikkelig justert og går fint i lås!

Bakrutevisker er montert etter at motor kom på plass. Fungerer utmerket. :)

Spylerdysa m. slanger har jo og vært på plass ganske lenge. Men har ikke koblet opp den nye spylermotoren. Har rett og slett ikke funnet ledningene til den.... Har ingen ledige kontakter fremme ved spylertanken hvor den andre pumpa står...... :huh: Men det er ingen krise enn så lenge.

 

Klar for kjøretur på prøveskilter nå på lørdag.

Så får vi se når eu-kontrollen blir. :wub:

 

gallery_15285_683_162427.jpg

 

Forresten er også ny luke med ramme og glass kommet fra island-4x4. Men den har dessverre blitt skadet under frakt... så her er det ene hjørnet slått inn og lakken skadet. Glasset er heldigvis uskadet. Her må det vel bli enda en Iversen-fix skjønner jeg. Låsemekanisme og overføringer er kommet fra Famous Four.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble mange korte turer mellom Øysand og Melhus forrige lørdag. Og bilen fungerte vel greit, men det var ikke veldig drag i motoren. Derfor ble det ikke mye kjøring. Det var litt som når jeg hadde prøveskilter på den hjemme. Greit bunndrag i motoren, men ikke mye fart i den øvre delen av registeret....

Bilen ble så heller parkert for rep fremfor å kjøre rundt i en halvfungerende bilsak. :)

 

Som sagt hadde jeg lignende greier før. Og da var det vakuumslangen fra fordeleren som stod plassert på feil rør. Dermed ingen tidligere tenning ved pådrag. Dette ble enkelt løst med flytting av slange.

 

Nå var slangen på plass og vakuumklokka testet til sånn "nesten" OK. Den svek litt under testet. Men selve problemet lå i plata hvor alt er montert på og skal gli lett rundt. Denne satt helt låst. Så da satt jeg denne i rustløser og tok kvelden. Fortenninga kunne dra seg på, men ikke gå av igjen. Det gav merkelige hoppinger og smell bakover i potte og frem i luftfilteret.

Etter noen dager i rustløser var den enda ikke bra. Men fant i går ut at det lå en c-clip på undersiden av saken. Dermed ble det demontering, rensing for rust og smøring. Utrolig hva som kan vedlikeholdes på gamle komponenter. Slik er det ikke på EFI-fordeler. Fikk satt alt tilbake og testet i dag. Virker som jeg har fått tilbake spruten i motoren nå, ja. :) Den har en del mer å gi når jeg setter på mer fortenning kjenner jeg. Kanskje jeg skal gjøre det? Men da ligger ikke tomgangen lenger på 650-700 rpm hører jeg, men går litt fortere. (Må få tak i ei skikkelig tenningslampe.) Noen som vet hvor mye fortenning jeg bør ha med slik magnettenning? Roar? ^_^ Har den enn så lenge litt slik moderat. :)

 

Har faktisk ikke bilde av den kranglende delen demontert. Men tok bilde av resten. :)

 

Trengtes en rengjøring her:

 

gallery_15285_683_1545342.jpg

 

Montert sammen med rengjorte og nysmurte deler og ny vakuumklokke :) ("overhalt" del er metallplatene i midten.)

 

gallery_15285_683_59066.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Erik :)

 

Still på fortenning...jeg bruker å ende på 10-12 grader.

Tomgangen blir litt annerledes, men den stilles da ned på forgasseren.

RPI sier man skal legge på fortenning til man får tenningsbank ved tung belastning, og så gå av 2 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk til en skikkelig justering av tenning og tomgang på tirsdag denne uka faktisk. Motoren går nå som ei kule. ^_^ Men slet litt med CO. Hadde måling opp i 8 og 9 % . Leste meg opp i boka på justering av høyden på nåla i forgasser'ne, men de lot seg ikke rikke.... :huh: Why?

 

gallery_15285_683_977994.jpg

 

Hadde t.o.m justeringsverktøy i klubbhuset.

(lånt bilde)

 

MM386310_lg__24966.1447989226.1280.1280.

 

Men slik jeg så det så satt nåla bom fast....

Endte med å løsne z-skruen som holder nåla og presse nåla oppover så mye som gikk, før jeg stramma igjen. Co'n datt da til 5 % ^_^ Som fortsatt er litt høyt.

(lånt bilde)

 

$(KGrHqF,!iEE-kqHDNp7BP51YCn20g~~60_35.J

 

Men det endte nå uansett med at jeg dro på eu-kontroll med bilen i går. Kontrolløren fikk balansert gasserne og Co'n datt dermed ned til godkjente nivåer. :D

Det eneste han da hadde å ta meg på var lekkasjer fra girkassa. (noe som egentlig er blitt mye verre på turen innover.... :huh: ) Så det hadde han helt rett i. Fikk også en påpekning om selvoppretting og sporing/vandring på veien - som jeg også er enig i. Bilen er enda ikke spesielt god å kjøre. Har jo ikke justert forstillinga etter jeg har skifta ledd. Så det hadde jeg planer om å gjøre uansett.

 

På turen tilbake hørtes det ut som det var mer singel enn smøreolje i girkassa - spesielt i tredje giret. Skrapa og dura skikkelig. Lagerlyden ble også verre.Så det ble å liste seg tilbake på tå. Kassa er altså helt ferdig - det er klart. Blir spennende å tappe olja.

 

Ny kasse, "ombygging" av girkassetunnel og håndbrekkstag for montering av overdrive står nå for tur. Mangler bare å ta kassa ned fra hylla og ut av plastikken. :) Kanskje jeg får tid til å begynne på dette ute i neste uke. Har jo endelig fått ferie. ^_^

 

Skilter bestilte jeg i dag. :wacko::blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...