Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår dette Erik, så er vel dette jobb som ble gjort i fjor, eller er dette oppdateringer etter hver økt du har hatt nå?

 

Nei, dette er ikke oppdateringer fra hver økt jeg har hatt nå altså ;) det er nok fysisk umulig å gjøre alt dette på så kort tid. Men dette er heller ikke fra i fjor, men fra sensommeren i år. :) Prøver å få dere med på hva jeg har gjort med bilen så langt, (er jo en del) før vi kommer til der jeg er i dag :)

Og da vil jeg prøve å få til en update for hver økt i garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du brukt noe kitt i sveisesømmene? Og var det opprinnelig slik at Bahama Gold bilene ble lakkert i den fargen på alt eksteriøret, rammer og sparkeplate foran? Jeg mener nå at jeg ennå ikke har sett en der alt er lakkert i samme farge hele veien rundt!? Sort er vel vanlig brukt på innerskjerner etc...? Når det er sagt er det jo selvsagt fint at alt er i samme farge og, og slik jeg forstår deg, så er det kanskje ikke originalitet som står høyest på prioriteringslisten?

 

Nei, har ikke brukt noe kitt i sømmene, bare karosserikitt mellom platene. :) tja, det kan jo hende at alt ikke er i sammen farge, det har jeg faktisk ikke tenkt på :P Ja jeg synes det er veldig pent med alt (det meste) i sammen farge. :) I tillegg blir motorrommet litt mørkt hvis innerskjermene er svarte, synes nå jeg, så da ble det gult! :)

Nei, orginalitet er IKKE det viktigste for meg! Da hadde IKKE motoren blitt lakkert slik, og bilen hadde heller ikke fått pluss one inch hveing. Synes bare at den kler å være litt høyere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende fremdrift. Jeg har vel snart bruk ca 7-8 år på min, og ikke ferdig enda ! :)

Har ikke sett denne linken før men dette er materiale til reality-show med direktesending hver dag !!

 

Det var ikke før ut på 80-tallet at det ble brukt svart på karosseriet, innerskjermer etc, og det varte vel kun frem til ca 90.

Tunellen og fotplata bak var som regel grå bortsett fra sånn ca de to første årene tror jeg.

Endret av stovika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer med en oppdatering til :)

Dette er bilder fra jobbingen som ble gjort i slutten av august og tidlig i september. Jeg burde jo vært klarere på dette tidilgere, for å forvirre dere minst mulig, det beklager jeg.

 

Fikk på et strøk svart maling på ramma etter lakkeringa. Ble noe penere da! :)

2012-08-29 17.28.28.jpg

2012-08-29 19.51.02.jpg

 

stramma håndbrekk, og bytta et ledd på den bakre mellomakslingen før jeg monterte dem.

2012-08-30 19.29.12.jpg

2012-08-29 18.53.15.jpg

monterte også ny starter

2012-08-29 18.58.52.jpg

monterte torpedovegg

2012-08-30 19.29.00.jpg

2012-08-30 19.29.46.jpg

må si at motoren ser ganske liten ut der den sitter! Tar man bort dempertårnene er det plass til to til! :P

 

et nytt ledd på styreakslingen :)

2012-08-31 20.24.09.jpg

pedaler monter...

2012-08-31 20.23.51.jpg

og ratt

2012-08-31 20.23.39.jpg

Girkassetunellen ble prøvemontert før jeg strammet til skruene til torpedoen. Ville forsikre meg om at alle hullen gikk overens

Måtte også borre nye hull i venstre a-stolpe, siden denne var byttet av forrige eier, og hadde ingen skruehull ;).

 

ny og gammel bremsesylinder :)

2012-09-01 12.55.48.jpg

montert!

2012-09-01 13.14.21.jpg

 

koselig med andre biler på gar'n også, Audien fikk sveiset venster, bakre hjulbue :)

2012-09-01 13.44.57.jpg

2012-09-01 13.08.32.jpg

 

Ble godt å få på innerskjermene foran også! Godt å se at det blir en helhet av dette, begynner å ligne på bil igjen, etter ett og ett halvt år i deler.

2012-08-30 19.59.17.jpg

 

så begynte "helvette" :P

2012-09-06 17.41.55.jpg

2012-09-06 19.27.10.jpg

2012-09-06 19.26.55.jpg

 

fikk merket det meste når jeg tok det av for ett år siden, men det var ikke alt som hadde en adersse den gangen, så det er ikke alt som har det nå heller. :P

2012-09-06 20.23.45.jpg

2012-09-07 14.58.44.jpg

2012-09-08 12.11.46.jpg

 

planen er å "klippe" bort de uorginale løsningene men sikringer og reléer, for å så lage min egen løsning. Er ikke 100 % prosent sikker på det som sitter der nå. :P

 

Hvilken grill skal jeg gå for? Synes nå den vertikale er finest jeg da :)

2012-09-28 16.17.48.jpg

2012-09-28 18.09.01.jpg

 

De siste bildene er ifra slutten av september btw. :)

Nærmer seg "nåtid" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når arbeidet bildene stammer fra ble gjort er vel ikke så veldig nøye, det er uansett kjempe artig å se på progresjonen og det ville jo vært veldig kjedelig for oss om du kun hadde brukt bildene fra det som ble gjort i nåtid.

Da hadde vi jo gått glipp av alt i starten. :)

Det ser i allefall umåtelig bra ut, ser fram til å følge med videre i prossesen.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vertikal grill ;)

 

Nei fikk ikke tid til flere oppdateringer i går, Ronny! :P Men det blir kanskje to i dag!

Bilder fra registerbytte :)

2012-09-09 15.27.55.jpg

2012-09-09 15.58.58.jpg

 

noe av ledningene kommer på plass :)

2012-09-29 13.36.31.jpg

2012-09-29 13.36.46.jpg

 

fikk vasket vekk mosen på vinduene...

2012-09-29 15.30.22.jpg

før jeg fikk montert dem :)

2012-09-29 15.52.16.jpg

2012-09-29 16.26.33.jpg

Nesten da i hvert fall. Har ikke helt fått klemt inn sikringslistene som holder rutene på plass. Har kommet 3/4 rundt tror jeg.

Har ikke prøvd så hardt heller da, ble litt lei og ukonsentrert etter hvert, og da klarte jeg så klart å lage ei megaripe i lakken. Best å ta kvelden da, og har ikke prøvd siden.

Har jo så mye annet jeg kan gjøre :P

 

Begge bilene i hver sin ende :)

2012-09-29 16.58.24.jpg

 

Girkassetunellen ble permanent montert. (tror jeg i hvert fall)

2012-09-29 17.32.07.jpg

2012-09-29 17.57.08.jpg

 

poppet på naglemuttere

2012-10-08 13.48.37.jpg

2012-10-08 13.48.23.jpg

og skrudde på, fikk også montert varmeapparat!

2012-10-08 14.23.26.jpg

 

dashboard!!! :)

2012-10-09 14.31.23.jpg

 

plukket fra hverandre denne boksen :)

2012-10-09 15.12.23.jpg

og rengjorde :)

2012-10-09 15.12.11.jpg

2012-10-09 15.12.16.jpg

2012-10-09 15.30.23.jpg

2012-10-09 16.06.51.jpg

ikke montert, men ble pent :)

2012-10-09 17.31.41.jpg

skulle gjerne hatt et orginalratt da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå av kan dere ikke belage dere med flere oppdateringer daglig, for nå er jeg kommet til der jeg er i dag. ;)

 

Ble ikke lang tid i garasjen i dag, begynner å bli litt kaldt, men det er bare å bite tenna sammen :)

Fikk loddet noen ledninger, men det var stortsett alt :)

2012-10-14 15.01.58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forslag til navn på bilen? :)

Sliter litt med å skille bilene fra hverandre når jeg forklarer til venner og slik. :P (har jo to stykk)

Tidligere har jeg bare brukt "Rover'n," og det gjør jeg fortsatt, på begge bilene, haha :P

Mange som blir forvirra. :)

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag :) det liker jeg, tusen takk! :)

Alle skal tas i betrakning.

 

Veldig god idé, Davidbirger! :) 1980-modellen ble jo kjøpt for å være delebil, men det har vist seg at den er i alt for god stand til å bli plukket fra hverander. Den er 97 % rustfri :)

Tror kanskje jeg skal starte en tråd på den og, siden det nok er der skruinga kommer til å skje utover vinteren. Jeg har veldig lyst til å få en RR på veien snart, og den er egentlig ikke langt unna. Men noe jobb er det jo selfølgelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har blitt veldig lite tid i garasjen de siste to ukene! Stort sett skole, lekser og jobb som stjeler tiden.

Den lille tiden jeg har hatt i garasjen er blitt brukt på delebilen da jeg har fundert fælt på hvorfor jeg mister oljetrykk på tomgang ved driftsvarm motor :/

Og ikke har har varme i varmeapparatet, bare kaldluft.

 

Kjølesystemet er blitt behandlet med radiatorrens til ingen nytte.

 

Sliter også med at motoren blir veldig varm! Det er jo forstålig siden jeg ikke har noen kjølevifte og at radiatoren kanskje er så-som-så. Men jeg kjører uten termostat i håp om at det hjelper. Vet ikke hvor lang tid en forgassermotor begynner på å bli "for varm" jeg? Har liten erfaring med RR som faktisk starter og går. :P Etter ca. 3-4 min er den driftsvarm, (uten termostat) hvor jeg mister oljetrykket ved tomgang. Ved litt høyere turtall kommer trykket tilbake, og etter 5-6 minutter er motoren så nærme rødstreken at jeg ikke lenger tør fortsette.

 

Etter jeg kjøpte bilen tok jeg av bunnpanna og skrapte bor et par cm tykt lag med slam. Slammen hadde vel en konsitens på likhet med halvvåt leire.

 

Forrige uke fikk jeg anbefalt å helle motorrens i oljen, for å kjør i ti min før jeg byttet olje og filter. Dette ble gjort i høy optimisme, men til ingen nytte. Alt var fremdeles det samme. Det som er rart er at jeg ikke hører noen "tikking" når trykket er borte. Blir det ikke tikking med hydrauliske løftere? Det har også skjedd at motoren har stoppa ved driftstemp. Løfterne som ikke får olje?

 

Ser også et eller flere problem i fargen og mengden på eksoen. Tror den kanskje har en noe hvitere farge enn normalt. Den ryker normalt (lite) når motoren er kald, men jo varmere motoren blir jo mer røyk kommer det bak. Det blir ganske så mye til slutt. Mener også at det lukter noe bensin av eksosen også..

 

Snakka med en god kamerat som er bilmekanikerlærling. Det var visstnok en på jobben hans som hadde litt peiling på RRC. Han tippet at det kanskje kunne være sprekk i blokka. Ikke vet jeg. Har heller ingen øyeblikkelige planer om å ta den fra hverandre for å finne det ut. Er jo bare en delebil. :P

Men hva tror dere?

Er godt klar over at det finnes flere flinke bilkyndige her inne! :)

Bare å komme med tips og innspill om det er noen som har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får varmluft inn i bilen og motoren blir fort varm vil jeg tippe vannpumpa..

 

Når du mister oljetrykk... kommer rødlampa på eller et det måleren i dash. som viser lite? min måler gjør det samme viser lite trykk på tomgang på varm motor og oppførte seg likedan på forrige motor.

 

Om det lukter bensin og den ryker er blandingen for rik, den får for mye,, kan også være flotørventilen i en av forgasserene som henger, se inn i forgasseren under stemplet om det kommer synlig mye/mere en i den andre.. om det ser greit ut juster ned nåla i forgasseren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert vannpumpa jeg og, men tenkte kanskje at det og kunne vær noen av kjølekanalene var tette siden bilen har stått ganske lenge. Men jeg vet ikke hvorvidt det er vanlig at kanalene tetter seg ingen etter at en bil stått rolig og ustartet noen år.

 

Når det gjelder oljetrykket så fungerer ikke måleren i dashen. Den står på null når motoren går, fungere altså ikke. Ved tenning på vet jeg at jeg har sett den stå på maks, men det er lenge siden sist. Når jeg starter går den tilbake til null. Hadde også funksjon i ojletempen en perioden, men ikke nå lenger...

 

Ja, det er rødlampa som lyser på tomgang ved varm motor, trykket er så dårlig.

 

Jeg har forsåvidt lagt merke til at stempelet i venstre forgasser går for lett opp og ned... ingen motstand i det. Har fylt på med litt forgasserolje og da virker alt bra, helt til jeg starter den igjen. Da går det like lett. Lekkasje?

Stempelet i høyre forgasser har en fin og gjevn motstand.

 

Stemmer nok med for fet blanding ja. Kan se på gasserne under neste oppstart. Det blir nok om en god stund da en av frostpluggene har løsnet under en litt for kald natt. Var desverre litt for sein med å tappe av kjølevannet før vinteren. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykk som forsvinner ved varm motor,, kan det være veldig feil olje?? eller sliten oljepumpe..

 

Sjekk membran om den er hel i forgasseren, om du ikke vet når dem var byttet sist... bytt... om oljen forsvinner kan det være en liten O ring nedi dær som ikke tetter.

men sjekk no membran først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har riktig olje :) så regner med at det oljepumpa, men er noe redd for at det også kan være store lagerklaringer som også skaper problemet, har ikke peiling på hvor langt bilen har gått!

Vet at det er mange v8'ere som sliter med oljetrykket. Men er det bare oljepumpa som tar skylden for dette? Aka, bare den som trengs byttest?!

Motoren er ikke realvant for meg helt enda, velger heller å sette det lille jeg har av tid til "hovedprosjektet." Så tar jeg delebilen etter det. :)

Membarenene vil også bli sjekket.

Tusen takk for gode råd! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grønn på rover v8, men er oljepumpen av en slik type som krever at lokket tetter på 'drivhjulene' (impeller på kjølevannspråk) så kan det forklare manglende oljetrykk på tomgang, og jeg vil og tippe at trykket er lavere enn normalt ellers også, det er bare på tomgang det synes godt.

Hvis motoren blir unaturlig varm vil oljen bli unaturlig tynn, og da blir små klaringer i oljepumpa plutselig som låvedører.

 

For å finne ut om det er kjølevannspumpa eller tett blokk kan du sette hageslangen på motoren å la den stå til, se hva som skjer. flyter vannet fint gjennom vet du at det er lite samarbeidsvillighet fra kjølevannspumpen sin side. Husk bare å ta vare på kjølevesken og få den på igjen før kvelden. Det er tross alt ikke tropenetter lenger.

 

Igjen, ukjent med disse motorene, men 3-5 minutter fra kald til veldig varm er utrolig lite.

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...