Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Siden jeg bilen ikke hadde en tank til Range Roveren, og far hadde en dieseltank til en disco liggende, ble den tatt i bruk. :) Ramma til Discovery'n er basert på, og ganske lik Range Roveren. Så i teorien vil den passe ganske bra. :)

 

CIMG1065.JPG

 

I fjor sommer (sikkert før det og) stod det en disco nede på høggar'n i dala. :) På den skrudde jeg av underplata på den tanken, og det som var igjen av "stålstroppen" på oversiden.

 

CIMG1060.JPG

 

CIMG1063.JPG

 

pussa ned underplata, :) den over var beyond repair, så jeg tok heller et firekantrør og kappa det i to, bøyde det til og sveiste det sammen :)

 

CIMG1064.JPG

 

tanken passa jo ikke helt, den er nok litt større, både i høyden og lengden. jeg måtte lage meg et feste til den bakre dele, det måtte jeg jo gjøre uansett siden det gamle var rustet bort. :P

 

CIMG1083.JPG

 

CIMG1084.JPG

 

Det fremre feste beholdt jeg, der lagde jeg meg en adapter. "Bolt on," enkelt og greit :D

 

CIMG1082.JPG

 

CIMG1099.JPG

 

lagde meg braketter for bøyla som går over

 

CIMG1101.JPG

 

CIMG1105.JPG

 

slik ble det bak :)

 

CIMG1103.JPG

 

Eneste "problemet" som er igjen er at jeg må få lagd en bøy på påfyllingshalsen siden den ligger litt for langt frem, men regner med at det ordner seg, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på rangeroverforumet ovenfor her og skriver "plasttank" kan du få noen tips. Der har jeg skrevet litt i flere topics om slik løsning på eldre RR. Jeg satte inn plasttank for en del år siden og puslet til en brukbar løsning på det med påfyllingsrøret.

 

Ettersom det er vanskelig å sammenligne bilder kan jeg ikke si for sikkert, men tror tanken min muligens står litt høyere enn din. Måtte få plass til tilhengerfestet også. Så jeg monterte tanken så tett oppunder gulvet som mulig.

 

Du må ha en annen løsning over tanken din. Det vinkeljernet du har produsert vil bygge for mye i høyden. Skal du få plass må oversiden av tanken være høyeste punktet. Men som skrevet, dette er vanskelig å se ut fra bilder. Dette må besiktiges "on site".

 

Enig med Ronny dersom du aldri skal bruek bilen på saltede veier og at den skal stå inne om vinteren. Skal du derimot bruke din RR så er det bare en ting som gjelder: PLASTTANK. De ståltankene som er på markedet nå varer bare en 5-7 år, elendig kvalitet på slikt. En originaltank fra 70-tallet varte til sammenligning ca 25 år.

 

Lykke til med prosjektet ditt.

 

Jeg pusler også med en eldre RR, andre gangen jeg tar rust-jobben på den nå. Er en tråd her under prosjekter, om "dørhengselskifte" ^_^ .

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en titt på rangeroverforumet, Henry! Takk for tipset :) Vinkeljernet sitter ikke for høyt og vil ikke butte mot noe, det er som du sier, vanskelig å se på bildene. Mener å huske at det er bra nok klaring, både over og under tanken :) Husker ikke helt da, er et år siden det ble gjort, men mente at jeg fikk nok plass. Men skal ikke si det sikkert nå som du påpeker det. :P

Har planer om å kunne bruke bilen uansett vær ja, både sommer og vinter. Ville ikke "bygge" en bil så perfekt at jeg ikke tør bruke den. ;)

Har sett tråden din, Henry! :) ser ut som du gjør en kjempebra jobb, og at du vet GODT hva du driver med!!! Skikkelig imponerenes!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det mer :)

fikk lagd og sveis på den her ;)

 

CIMG1086.JPG

 

montert fjører og dempere foran :)

pluss one ince HD

 

CIMG1092.JPG

 

en noe reinere girkasse ble montert igjen etter vask :)

 

CIMG1123.JPG

 

Ble nytt bak også :)

 

CIMG1138.JPG

 

alle stikkakslingene var hele :)

 

CIMG1141.JPG

 

Mer pussing. Brukte de gamle hjullagrene siden de var bra :)

 

CIMG1154.JPG

 

bremser :)

 

CIMG1186.JPG

 

nye pokaler :)

 

CIMG1192.JPG

 

CIMG1208.JPG

 

nytt her og :)

 

CIMG1202.JPG

 

overview:

 

CIMG1239.JPG

 

nytt foran også, pluss endeledd :)

 

CIMG1255.JPG

 

Godt å få på skoa igjen :)

 

CIMG1257.JPG

 

CIMG1271.JPG

 

karosseri på plass før vinteren :)

 

CIMG1274.JPG

 

prøvemontering :D

 

CIMG1291.JPG

 

desverre en slik bulk i begge dørene :(

 

CIMG1322.JPG

 

ikke såååå mye å gjøre her, bare litt :)

 

CIMG1331.JPG

 

kommer mer i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer det en oppdatering til :)

må få litt fortgang på sakene slik at dere kommer til "present time" snart :P

ble ganske så pent i motorrommet, ikke så mye rust, men det mangler jo litt stål :P

 

CIMG1308.JPG

 

lappeteppe i forbrønnen vs. :P

godt å vite at det er noe som har tatt vare på den i et tidligere liv :)

 

CIMG1344.JPG

 

sviste inn flere slike i hjulbua :)

 

CIMG1348.JPG

 

sveist inn plate bak :)

 

CIMG1486.JPG

 

CIMG1498.JPG

 

også lappa jeg et hull her, ca midt i bildet

 

CIMG1487.JPG

 

CIMG1491.JPG

 

så ble bilen beveget ut i vintersola (februar) og så klart trillet pent tilbake i garasjen igjen når kvelden kom ;)

 

2012-02-21 13.48.40.jpg

 

2012-02-29 15.10.35.jpg

 

2012-03-02 14.25.57.jpg

 

noe som har reparert før her også, men nå er stålet blitt alt for tynt, så det måtte bort...

 

2012-03-05 14.50.05.jpg

 

2012-03-05 15.06.27.jpg

 

2012-03-05 15.06.39.jpg

 

2012-03-21 17.59.04.jpg

 

2012-03-23 18.10.44.jpg

 

2012-03-23 18.11.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det motoren :)

Bilen var jo ikke i kjørbar stand da jeg kjøpte den, så den har aldri blitt startet fra min side,

forrige eier hadde heller aldri startet den.

Men, han hadde i det minste målt lagerklaringen på veiva og funnet ut at lagrene der var slitte.

 

Mens vinterkulda banket på døra tok jeg med motoren inn i varm garasje og begynte på den.

Siden da har den fått nye pakninger overalt, nye ventiler (de gamle fulgte ikke med, forrige eier også hadde funnet ut at disse også var for slitte)

ventilsetene ble slipt + nye ventiltetninger. Nye veivlager, nye stempelringer, og nye rådelager.

Nytt register. :) Vannpumpa, kammen og ventilløfterne var helt nye. Og alt i forgasserene så ganske bra ut :)

Bytta også komplett clutch :)

Har kjøpt ny fordeler med elektronisk tenning, den er ikke montert. skulle montere den forrige uke, men tappen nederst på akslingen går ikke overens med akslingen til oljepumpa. Den er motsatt av det den skulle være på en måte. I delekatalogen ser det ut som den vil passe oljepumpa til de nyere motorene (8.13:1 og 9.35:1) Kan jeg eventuelt installere en nyere oljepumpe på motoren min, (den er 8.25:1) slik at jeg kan bruke den fordeleren, eller må den byttes? Han fra Famous Four sa det bare var å gjøre noe med det elektriske, men nevnte ingenting om oljepumpa.

 

motoren :)

CIMG1353.JPG

 

svart og fin overalt :P

CIMG1354.JPG

 

CIMG1355.JPG

 

CIMG1357.JPG

 

CIMG1356.JPG

 

motorstativ fra biltema :)

 

CIMG1367.JPG

 

tok med toppene og vasket dem i delevaskeren på skola :)

60 grader og greier :)

CIMG1372.JPG

CIMG1375.JPG

 

demontering :) (ja, knakk noen skruer)

CIMG1379.JPG

CIMG1384.JPG

CIMG1388.JPG

 

noe spon i sila:

CIMG1389.JPG

 

stemplene kom ut...

CIMG1391.JPG

 

...før de ble merket for at de så kunne bli satt i riktig sylinder igjen ;)

CIMG1397.JPG

 

de ble også renset så godt som mulig :)

2012-01-31 19.47.30.jpg

 

de gamle ringene kom av...

2012-01-31 19.47.44.jpg

 

og nye kom på :)

2012-03-04 14.48.35.jpg

 

innsuget kom av :)

samt gjorde registerdekselet og registeret :)

2012-01-31 20.37.28.jpg

2012-02-05 20.36.39.jpg

 

så kom kammen og veiva ;)

2012-02-06 18.08.24.jpg

2012-02-06 18.04.29.jpg

 

blokka fikk seg også en tur i delevasjeren :)

 

før:

2012-02-06 20.00.11.jpg

 

etter:

2012-02-16 12.49.06.jpg

2012-02-16 12.49.41.jpg

2012-02-16 12.49.52.jpg

 

bilder fra monteringa kommer i morgen ;) (om jeg får tid :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LItt travelt om dagen, men fikk tid til en oppdatering i dag! :)

 

litt pussing og lakkering av forskjellige motordeler: :)

Har stort sett brukt produkter fra biltema, (zinkspray, grunning, motorlakk og hotpaint) er veldig fornøyd med dem. Men om det er bra vil bare tid og slitasje vise :P

 

2012-01-30 21.27.56.jpg

2012-01-30 21.42.35.jpg

2012-01-30 20.53.41.jpg

2012-02-06 19.40.08.jpg

2012-02-06 19.53.43.jpg

 

regner med at lakken vil missfarges eller flasse av på manifoldene, men det gjør ingenting. Alt i alt bare litt ekstra moro å montere alt i sammen igjen. :D

også er det moro å se hvor mye hotpainten tåler, men har mine tvil... Ble pent da i hvert fall :)

2012-02-06 19.54.24.jpg

 

det meste andre ble svart :)

2012-02-07 20.33.12.jpg

 

første strøk:

2012-02-07 20.34.01.jpg

 

smådeler:

2012-02-07 20.34.15.jpg

 

luftfilterboks :)

var jo pen slik den var da, men passet liksom ikke til resten :P

2012-02-08 17.16.59.jpg

2012-02-08 18.41.02.jpg

2012-02-08 20.37.48.jpg

 

andre deler:

2012-02-08 17.17.28.jpg

2012-02-08 18.39.50.jpg

2012-02-08 19.41.50.jpg

2012-02-08 20.08.20.jpg

2012-02-08 20.08.29.jpg

 

pussa også opp noen gamle vifter :) (eller, de er vel sikkert ikke gamle, men ser nyere ut nå :) )

2012-03-31 15.01.50.jpg

2012-04-03 16.33.45.jpg

2012-04-03 16.50.30.jpg

2012-04-03 17.27.53.jpg

2012-04-03 17.53.01.jpg

2012-04-04 15.14.42.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører i gang med en update til :)

 

fikk montert nye ventiler :)

2012-02-16 14.25.05.jpg

2012-02-16 14.28.17.jpg

2012-02-16 13.25.49.jpg

2012-02-16 18.26.57.jpg

 

ventiltetninger :)

2012-02-16 16.25.42.jpg

2012-02-16 19.17.34.jpg

 

rengjorde fjørene i diesel :)

vet at disse skal monteres tilbake på sammen sted hvor de kom fra, men de kom bare i en eske når jeg kjøpte bilen, så da blir alt litt tilfeldig...

men satser på at det går bra :) de slites jo ganske jevnt.

2012-02-16 19.17.01.jpg

2012-02-17 17.26.54.jpg

2012-02-18 14.21.23.jpg

 

veivlager og veiv montert, samt nye simringer :)

2012-02-18 15.05.19.jpg

 

honet sylinderne og monterte stemlper, med nye stempelringer og rådelager. :)

2012-04-05 17.36.22.jpg

2012-04-05 21.44.06.jpg

2012-04-21 19.11.11.jpg

 

registerdekselet fikk en shining :)

2012-04-19 18.11.24.jpg

2012-04-19 18.11.45.jpg

2012-04-20 18.05.56.jpg

 

monterte det gamle kjedet og gamle drev :)

hadde ikke bestilt nytt på dette tidspunktet, men fikk byttet til nytt register for noen uker siden :)

2012-04-21 19.11.00.jpg

 

vasket så motoren i bensin og grunnet den :)

2012-04-21 20.00.20.jpg

2012-04-21 20.00.34.jpg

 

Vet ikke hva dere synes om fargen jeg?

synes nå det ble ganske bra :) men noen av dere vil vel heller ha den grå og kjedelig? :P

2012-04-22 14.33.38.jpg

2012-04-22 14.50.19.jpg

 

Bunnpanna :)

2012-04-22 13.16.44.jpg

2012-04-22 14.26.08.jpg

(litt dårlig bilde...)

 

montering av toppene :)

2012-04-23 20.05.14.jpg

kunne brukes som prekestol :)

2012-04-23 20.05.54.jpg

 

+ løftere og støtstenger :)

2012-04-23 20.46.39.jpg

2012-04-23 20.49.48.jpg

2012-04-23 21.54.43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må visst dele opp oppdateringene da de blir for lange til å legges inn :P

men det går bra :)

 

fortsettelse:

 

toppdeklslene ble prøvemontert :)

2012-04-23 21.56.11.jpg

 

før de ble plukket av igjen og lakkert sammen med innsuget :)

2012-04-24 18.33.59.jpg

2012-04-24 18.41.35.jpg

2012-04-24 19.19.26.jpg

2012-04-24 18.20.11.jpg

2012-04-24 19.01.30.jpg

og montert... :)

2012-04-24 19.23.30.jpg

2012-04-24 19.23.57.jpg

2012-04-26 20.20.51.jpg

2012-04-26 20.57.40.jpg

 

 

alt i alt ganske fornøyd med motoren :D bare den starter og så blir det bra ;)

 

takk, Gaute! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Erik :) Satte du forresten inn kammen og veiva med litt tykk innkjøringsolje eller? Ellers må jeg jo si at jeg er av den litt kjedelige typen som helst ikke vil ha lakk på deler som er i aluminium eller rustfritt, da dette som regel ser penere ut etter en skikkelig polish/rengjøring eller polering med sisal - men smaken er jo som baken, som du selv nevnte ;) For all del, syns dette ser bra ut også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...