Erik Iversen Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 Ja dere ligger laaaangt etter, Ronny! Bildene er fra juni i fjor Får komme med en dobbeloppdatering i dag da! Og ja, Erling, discotanken kommer snart, med forklaring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 synes nå ramma ble ganske fin så var det maaaange timer med pussing og lakkking (maling) av smådeler. Tror det var tre uker i fjor sommer som jeg jobbet 10-12 timer hver dag. Gikk unna da kan man si! vinkelsliperen streika også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 mer... bildene sier vel det som trengs... Alt ble pusset ned til bart stål, før det fikk owatrol og arcanol Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 25. september 2012 Del Skrevet 25. september 2012 Imponerende jobb, flott med mye bilder. Gleder meg til å se ferdig prosjekt! Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. september 2012 Forfatter Del Skrevet 25. september 2012 takk, Jan! Fikk spylt ramma innvendig (meg på bildene) Og rydda garasjen for tømmer og plank Pluss deleleveranse fra FF Innkjøp av plate, (1.25 mm) Og sveising av de få hullene ramma hadde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 Siden jeg bilen ikke hadde en tank til Range Roveren, og far hadde en dieseltank til en disco liggende, ble den tatt i bruk. Ramma til Discovery'n er basert på, og ganske lik Range Roveren. Så i teorien vil den passe ganske bra. I fjor sommer (sikkert før det og) stod det en disco nede på høggar'n i dala. På den skrudde jeg av underplata på den tanken, og det som var igjen av "stålstroppen" på oversiden. pussa ned underplata, den over var beyond repair, så jeg tok heller et firekantrør og kappa det i to, bøyde det til og sveiste det sammen tanken passa jo ikke helt, den er nok litt større, både i høyden og lengden. jeg måtte lage meg et feste til den bakre dele, det måtte jeg jo gjøre uansett siden det gamle var rustet bort. Det fremre feste beholdt jeg, der lagde jeg meg en adapter. "Bolt on," enkelt og greit lagde meg braketter for bøyla som går over slik ble det bak Eneste "problemet" som er igjen er at jeg må få lagd en bøy på påfyllingshalsen siden den ligger litt for langt frem, men regner med at det ordner seg, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 Hmmmm.... Her må jeg vel bare innrømme at jeg synes du skulle brukt en original tank montert i originalbrakettene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 26. september 2012 Forfatter Del Skrevet 26. september 2012 hmmm... skulle kanskje gjort det. Men ser ikkeno galt i å gjøre det slik jeg gjorde det, (den er jo sikkert montert) mulig at andre gjør det men hvis det er slik så er det ikke verre enn å sette inn en ståltank når den tiden kommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 26. september 2012 Del Skrevet 26. september 2012 (endret) Hvis du søker på rangeroverforumet ovenfor her og skriver "plasttank" kan du få noen tips. Der har jeg skrevet litt i flere topics om slik løsning på eldre RR. Jeg satte inn plasttank for en del år siden og puslet til en brukbar løsning på det med påfyllingsrøret. Ettersom det er vanskelig å sammenligne bilder kan jeg ikke si for sikkert, men tror tanken min muligens står litt høyere enn din. Måtte få plass til tilhengerfestet også. Så jeg monterte tanken så tett oppunder gulvet som mulig. Du må ha en annen løsning over tanken din. Det vinkeljernet du har produsert vil bygge for mye i høyden. Skal du få plass må oversiden av tanken være høyeste punktet. Men som skrevet, dette er vanskelig å se ut fra bilder. Dette må besiktiges "on site". Enig med Ronny dersom du aldri skal bruek bilen på saltede veier og at den skal stå inne om vinteren. Skal du derimot bruke din RR så er det bare en ting som gjelder: PLASTTANK. De ståltankene som er på markedet nå varer bare en 5-7 år, elendig kvalitet på slikt. En originaltank fra 70-tallet varte til sammenligning ca 25 år. Lykke til med prosjektet ditt. Jeg pusler også med en eldre RR, andre gangen jeg tar rust-jobben på den nå. Er en tråd her under prosjekter, om "dørhengselskifte" . Ha en fin dag hilsen Henry Arnfinn Endret 26. september 2012 av Elvehundre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Skal ta en titt på rangeroverforumet, Henry! Takk for tipset Vinkeljernet sitter ikke for høyt og vil ikke butte mot noe, det er som du sier, vanskelig å se på bildene. Mener å huske at det er bra nok klaring, både over og under tanken Husker ikke helt da, er et år siden det ble gjort, men mente at jeg fikk nok plass. Men skal ikke si det sikkert nå som du påpeker det. Har planer om å kunne bruke bilen uansett vær ja, både sommer og vinter. Ville ikke "bygge" en bil så perfekt at jeg ikke tør bruke den. Har sett tråden din, Henry! ser ut som du gjør en kjempebra jobb, og at du vet GODT hva du driver med!!! Skikkelig imponerenes!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Så kommer det mer fikk lagd og sveis på den her montert fjører og dempere foran pluss one ince HD en noe reinere girkasse ble montert igjen etter vask Ble nytt bak også alle stikkakslingene var hele Mer pussing. Brukte de gamle hjullagrene siden de var bra bremser nye pokaler nytt her og overview: nytt foran også, pluss endeledd Godt å få på skoa igjen karosseri på plass før vinteren prøvemontering desverre en slik bulk i begge dørene ikke såååå mye å gjøre her, bare litt kommer mer i morgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henning Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Imponerende fremdrift! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Pent! Bulkene i dørene?? Stropper? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 takk tror bulkene kommer fra offroadkjøring, med tanke på at den var såpass mye heva og at det i tillegg er bulker i diffen foran :/ men alt går da rundt, så tror det har gått bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 men kan jo også være stropper, ja ikke vet jeg, kjipt er det uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Så kommer det en oppdatering til må få litt fortgang på sakene slik at dere kommer til "present time" snart ble ganske så pent i motorrommet, ikke så mye rust, men det mangler jo litt stål lappeteppe i forbrønnen vs. godt å vite at det er noe som har tatt vare på den i et tidligere liv sviste inn flere slike i hjulbua sveist inn plate bak også lappa jeg et hull her, ca midt i bildet så ble bilen beveget ut i vintersola (februar) og så klart trillet pent tilbake i garasjen igjen når kvelden kom noe som har reparert før her også, men nå er stålet blitt alt for tynt, så det måtte bort... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Tar en siste bulk til før jeg begynner på motoren neste gang gjemmer seg enda et prosjekt i enda en garasje også monterte ny travers bak klarte å sette fingeren foran, men det får gå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Så var det motoren Bilen var jo ikke i kjørbar stand da jeg kjøpte den, så den har aldri blitt startet fra min side, forrige eier hadde heller aldri startet den. Men, han hadde i det minste målt lagerklaringen på veiva og funnet ut at lagrene der var slitte. Mens vinterkulda banket på døra tok jeg med motoren inn i varm garasje og begynte på den. Siden da har den fått nye pakninger overalt, nye ventiler (de gamle fulgte ikke med, forrige eier også hadde funnet ut at disse også var for slitte) ventilsetene ble slipt + nye ventiltetninger. Nye veivlager, nye stempelringer, og nye rådelager. Nytt register. Vannpumpa, kammen og ventilløfterne var helt nye. Og alt i forgasserene så ganske bra ut Bytta også komplett clutch Har kjøpt ny fordeler med elektronisk tenning, den er ikke montert. skulle montere den forrige uke, men tappen nederst på akslingen går ikke overens med akslingen til oljepumpa. Den er motsatt av det den skulle være på en måte. I delekatalogen ser det ut som den vil passe oljepumpa til de nyere motorene (8.13:1 og 9.35:1) Kan jeg eventuelt installere en nyere oljepumpe på motoren min, (den er 8.25:1) slik at jeg kan bruke den fordeleren, eller må den byttes? Han fra Famous Four sa det bare var å gjøre noe med det elektriske, men nevnte ingenting om oljepumpa. motoren svart og fin overalt motorstativ fra biltema tok med toppene og vasket dem i delevaskeren på skola 60 grader og greier demontering (ja, knakk noen skruer) noe spon i sila: stemplene kom ut... ...før de ble merket for at de så kunne bli satt i riktig sylinder igjen de ble også renset så godt som mulig de gamle ringene kom av... og nye kom på innsuget kom av samt gjorde registerdekselet og registeret så kom kammen og veiva blokka fikk seg også en tur i delevasjeren før: etter: bilder fra monteringa kommer i morgen (om jeg får tid ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Der ja. Det var like før jeg etterlyste en update her nå Du går jammen grundig til verks på motoren ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 LItt travelt om dagen, men fikk tid til en oppdatering i dag! litt pussing og lakkering av forskjellige motordeler: Har stort sett brukt produkter fra biltema, (zinkspray, grunning, motorlakk og hotpaint) er veldig fornøyd med dem. Men om det er bra vil bare tid og slitasje vise regner med at lakken vil missfarges eller flasse av på manifoldene, men det gjør ingenting. Alt i alt bare litt ekstra moro å montere alt i sammen igjen. også er det moro å se hvor mye hotpainten tåler, men har mine tvil... Ble pent da i hvert fall det meste andre ble svart første strøk: smådeler: luftfilterboks var jo pen slik den var da, men passet liksom ikke til resten andre deler: pussa også opp noen gamle vifter (eller, de er vel sikkert ikke gamle, men ser nyere ut nå ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 kjører i gang med en update til fikk montert nye ventiler ventiltetninger rengjorde fjørene i diesel vet at disse skal monteres tilbake på sammen sted hvor de kom fra, men de kom bare i en eske når jeg kjøpte bilen, så da blir alt litt tilfeldig... men satser på at det går bra de slites jo ganske jevnt. veivlager og veiv montert, samt nye simringer honet sylinderne og monterte stemlper, med nye stempelringer og rådelager. registerdekselet fikk en shining monterte det gamle kjedet og gamle drev hadde ikke bestilt nytt på dette tidspunktet, men fikk byttet til nytt register for noen uker siden vasket så motoren i bensin og grunnet den Vet ikke hva dere synes om fargen jeg? synes nå det ble ganske bra men noen av dere vil vel heller ha den grå og kjedelig? Bunnpanna (litt dårlig bilde...) montering av toppene kunne brukes som prekestol + løftere og støtstenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Ble nesten helsvett,jeg gitt. Dette blir bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 må visst dele opp oppdateringene da de blir for lange til å legges inn men det går bra fortsettelse: toppdeklslene ble prøvemontert før de ble plukket av igjen og lakkert sammen med innsuget og montert... alt i alt ganske fornøyd med motoren bare den starter og så blir det bra takk, Gaute! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Det er bare å ta bølgen her - utrolig flott jobb!!! Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Bra jobba Erik Satte du forresten inn kammen og veiva med litt tykk innkjøringsolje eller? Ellers må jeg jo si at jeg er av den litt kjedelige typen som helst ikke vil ha lakk på deler som er i aluminium eller rustfritt, da dette som regel ser penere ut etter en skikkelig polish/rengjøring eller polering med sisal - men smaken er jo som baken, som du selv nevnte For all del, syns dette ser bra ut også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.