Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

Taktelt er kjekt det, og etter noen oppsett så får man fort rutine på hvilke rekkefølge man skal ta stropper og glidelåser.

 

Største fordelen er vel madrassen, men akkurat der sliter vi litt for tiden ettersom den er litt for hard. Dimensjonene er ikke helt som vanlige madrasser så ikke så enkelt å finne en som passer og som er god å sove på.

 

Har ofte vurdert bakketelt i stedet for takteltet da det er enklere å ta med på kortere turer og man ikke trenger pakke det sammen hvis man skal bruke bilen... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, @le skrev:

Ser selv litt på billig kinatelt, så derfor jeg lurte på om dette ga muligheter for tips :)

 

 

 

Høster vel noen erfaringer med dette gjennom høsten tenker jeg og kan gi tilbakemeldinger :)

litt merkelig at ingen vil ta på seg ansvaret å ha produsert teltet mitt men. Ikke en eneste logo å se på hverken teltet eller papirene som fulgte med..  selger husker heller ikke navn på fabrikken. 

 

Anbefaler å lagre et søk på finn. Masse telt som legges ut nå etter fellesferien. Sikkert mange som kjøpte for Norgesferien som fant ut at det ikke var noe for dem, eller de ikke har lagringsplass... 

jeg hadde avtalt med et par selgere om å komme og se på teltene, men alle ble solgt til første og beste dessverre. Var kjapp på avtrekkeren på dette. 5 min senere hadde vært for seint... kjøpte sånn sett usett.

10 timer siden, motom skrev:

Taktelt er kjekt det, og etter noen oppsett så får man fort rutine på hvilke rekkefølge man skal ta stropper og glidelåser.

 

Største fordelen er vel madrassen, men akkurat der sliter vi litt for tiden ettersom den er litt for hard. Dimensjonene er ikke helt som vanlige madrasser så ikke så enkelt å finne en som passer og som er god å sove på.

 

Har ofte vurdert bakketelt i stedet for takteltet da det er enklere å ta med på kortere turer og man ikke trenger pakke det sammen hvis man skal bruke bilen... :)

 

 

 

Mange fordeler med begge typer telt. På denne er madrassen for myk og alt for tynn for fruen. Tipper den ikke er mer enn 4-5 cm kanskje... Jeg overlever nok, men poenget var at vi begge skulle kose oss. Har derfor kjøpt en annen madrass. Regner med den er i hus før Elvedalen :)

 

Jeg har brukt bakketelt i alle år, og det har fungert fint. Men har også sine begrensninger da det ofte er vanskelig å finne en plass som er flat, tørr og myk nok langs grusveiene... på dedikerte plasser er det jo ikke problem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Høster vel noen erfaringer med dette gjennom høsten tenker jeg og kan gi tilbakemeldinger

Helt topp, og sikkert for mange flere enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sålangt bare blitt 4 netter i takteltet. De 2 siste i forbindelse treffet i Elvedalen. Både telt og classic har fungert knirkefritt :)

 

Det er riktignok noe vedlikeholdsbehov som melder seg på den gamle gule etter å ha blitt brukt HVER DAG i hele sommer. Får nok kontroll på dette med tiden. L322'n er på veien igjen denne uka og kan endelig brukes. I hvert fall frem til pkk I slutten av sept. Håper nå den går gjennom uten særlige problemer, men vet nå aldri med en 18 år gammel LR... (eller gammel bil generelt)

 

20210821_111345.jpg

20210821_160000.jpg

 

Vanskelig å bli kvitt all møkk fra offroadkjøring. Har funnet det lettest å ta av hjulene for underspyling. :)

IMG_20210828_180807_396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L322'n ja... et eget kapittel for seg selv. Rene skruprosjektet denne sommeren! Men jeg orker å ha bil med feil på. Så da har det blitt en grei runde for å si det slik... ;)

 

Det begynte med oljelekkasje fra venstre toppdekselpakning som kom i vinter. Kun skifte pakning? Neida... defekte gjenger i aluminiumen. Gjengene fungerer også oljekanal til kammen. Lett å fikse?Håpløs konstruksjon spør du meg.. Men, fikk til dette også. Reparert gjenger og ny pakning. I tillegg måtte det bli nytt toppdeksel da også det hadde sprekt med tilhørende oljelekkasje inn til coilpakka.....

IMG_20210706_175759_365.jpg

 

IMG_20210706_175759_338.jpg

IMG_20210706_175759_269.jpg

 

Rustsveisinga begynte egentlig med delevent fra UK for å gjøre ferdig motoren. Hadde et par brune flekker i hjulbuen og ikke egentlig mer synlig. Men den som leter skal finne! :huh:

Om med det ble bilen stående x antall uker til.. :P

IMG_20210707_124706_332.jpg

IMG_20210707_124706_410.jpg

 

IMG_20210707_124706_482.jpg

IMG_20210707_124706_571.jpg

IMG_20210707_124706_674.jpg

 

Høyre side var betydelig verre, men heller ikke her var rusta synlig ved første øyekast.

IMG_20210729_222152_677.jpg

IMG_20210729_222152_562.jpg 

 

20210731_120228.jpg

20210731_132359.jpg

20210731_191348.jpg

 

Etterpå ble det full rustbehandling med lanolin. :)

 

Jobben ble plutselig enda større når jeg begynte å kikke over bremser mens jeg hadde hjulene av. Var klar over at brekket fungerte svært dårlig og tok skivene av for en kontroll. Oppdaget fort at bremsebåndene hadde begynte å løsne fra skoene pga rust samt gravrust i bremsetrommelen. Ikke rart dette fungerte dårlig. I tillegg hadde ett av beleggene på bremseklosser rustet av, og plutselig ble det bestilling av komplett håndbrekk, skiver, klosser og calipere! 

Satt også på nye dempere da disse kjentes ferdig ut over fartsdumper... 

Du verden for en forskjell! :)

20210801_180511.jpg

 

 

 

20210816_200425.jpg

 

Fortsettelse følger i morgen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerens sålangt siste jobb har vært å reparere 3 ledninger på parksensorene foran pluss koblingene til venstre tåkelys som har vært dårlig reparert en gang tidligere ser det ut til. 

 

20210908_164935.jpg

Planen var egentlig å kun skifte viskermotoren på venstre hovedlykt da den hadde brent seg og lyktespylingen inne lenger fungerte (krav ved pkk nå til høsten) Men Phillips-skruene var ikke lette å nå med fangeren på... Men uansett greit det. Fort gjort å plukke den av, og samtidig fikk jeg rustbehandlet også her! :)

 

20210911_113430.jpg

 

Enda en pluss var at LED-bar monteringen ble enda "renere" :)

Spent på lyset utover høsten. Dette er en Rigid SR20 som jeg har hatt i garasjen i flere år nå. 

IMG_20210913_191634_986.jpg

 

Nå gjenstår det kun å se resultatene fra pkk om et par uker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, goewet skrev:

Mandige dekk du hadde på L322`en :)

 

Dimensjon er det?

 

Prøvd meg på noe BF Dekk på originalfelger men er så høyt innpress at de blir nesten borte innunder bilen...

 

Jo, takk! :)

Ikke noe veldig store greier egentlig. Mulig det er mønsteret som gjør det? Dimensjonen er 265/60R18 på Disco 3 felg. Har samme dimensjon på piggdekkene mener jeg. 

Ikke helt bestemt meg om for hva jeg synes - de er jo litt overkill. Har hatt bilen i rett over et år nå og ikke vært offroad enda, så de er nok litt unødvendige. Mulig det dukker opp noen AT-dekk istedenfor etter hvert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2021 den 20.27, Erik Iversen skrev:

 

Jo, takk! :)

Ikke noe veldig store greier egentlig. Mulig det er mønsteret som gjør det? Dimensjonen er 265/60R18 på Disco 3 felg. Har samme dimensjon på piggdekkene mener jeg. 

Ikke helt bestemt meg om for hva jeg synes - de er jo litt overkill. Har hatt bilen i rett over et år nå og ikke vært offroad enda, så de er nok litt unødvendige. Mulig det dukker opp noen AT-dekk istedenfor etter hvert. :) 

Ikke større nei! Så større ut..

 

Det er det jeg nå har på min, men ser litt på 275/65-18 med lavere offset på felger.

(Dog litt vanskelig å få taki felger med under ET50...)

Vil nok bli brukt til dels til fjell/skogsveier, og da er det greit med litt mer gummi som demper bra :)

 

Kjører du mest vei så skjønner jeg deg godt. (BF All TERRAIN uler godt etter asfalten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, goewet skrev:

Ikke større nei! Så større ut..

 

Det er det jeg nå har på min, men ser litt på 275/65-18 med lavere offset på felger.

(Dog litt vanskelig å få taki felger med under ET50...)

Vil nok bli brukt til dels til fjell/skogsveier, og da er det greit med litt mer gummi som demper bra :)

 

Kjører du mest vei så skjønner jeg deg godt. (BF All TERRAIN uler godt etter asfalten)

 

Litt høyere dekk er ikke dumt :)

Mine er riktignok stivere enn standard 255/60R18 da sideveggene i MUD-dekkene er så mye stivere. Så bilen blir litt mer stumpete. Ikke at det merkes mye med luftfjæring da ... :p 

 

Lyd fra AT dekk skal jeg nok klare. Hadde ikke brydd meg med mud-dekkene her heller, om jeg hadde hatt dieselen. Td6'n brummer jo ganske godt inne i kupeen. Bensineren derimot er helt stille. Vi snakker på samme nivå som premium elbil ved rolig kjøring i 60 km/t, som er slik denne stortsett går..  :)

Får sette takteltet på denne så får jeg fort noen andre lyder å henge meg opp i tipper jeg... :rolleyes:

 

Jeg kjører 4 km grusveg med varierende standard hver dag. Vanlige gatedekk sitter dårlig mot grusen på en så tung bil synes jeg. AT hadde nok vært mer riktig enn MUD, men gatedekk skal jeg ikke ha. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, robertsoevik skrev:

Praktisk den vingen der. 

Stilig vinkel og. 

 

Må en ha takgrind eller kan de festes på bøyle takstativ?

 

 

Jo takk! Veldig fornøyd med den! :)

det sitter spor i skinna som du trer M8 skruer i. Jeg har et flattstål på andre siden av "takgrindveggen" med mutter på og klemmer den mot grinda. Du får gjort det samme mot vanlige bøyler om du bruker en L-profil mellom markisa og stativet. :)

Og vinkelen justerer du selv ved å endre høyden på føttene slik at vannet renner av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

 

Henger bakpå med tråden. Men det er bare å kose seg med video enn så lenge. Dette var en fantastisk tur! :)

Filmet i mai. Dessverre har jeg så godt som ingen bilder fra turen selv da mobilen tok kvelden på dag to... Desto hyggeligere å se det igjen nå. :)

god helg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 10 år med Land Rover er det første gang at jeg har blitt litt lei gamle biler som går i stykker. Dette har nok sammenheng med lite oppdateringer. Men mye har riktig nok skjedd. :)

 

L322'n Kom ikke gjennom PKK da kontrolløren var meget hardhendt med rusthammeren og slo hull i den bakre hjelperamma. Og på tur hjem igjen bestemte motoren seg for å kaste ut alt av olje... Så denne har egentlig bare blitt satt til siden. Ny travers har kommet i hus fra UK, men det er en stor jobb å bytte ut uten løftebukk, så vi avventer enda der. Har lagt den ut for salg for å se om noen føler seg kallet, men prisene på eu-godkjente biler har jo stupt i det siste, så den blir nok reparert en gang på nyåret.

 

Classic'n har da tatt alt ansvar som primærbil. I håp om å få en enda enklere bil å bruke valgte jeg å bruke ei helg på å montere fitech'n som jeg har hatt liggende i garasjen i over ett år. :)

Det viste seg å bli et helvete rett og slett. Prosjektet gav jeg opp ett nesten 40 arbeidstimer, utendørs i minusgrader... 50 % av problemene skyldes nok falskluft. Men når det først var ordna mista jeg signalet til bensinpumpa. Joda, greit nok det. Kan jo lage egen over relé. Motoren fungerte utmerket og trengte bare noen få kaldstartjusteringer. Så gikk kontrolleren i stykker. Skikkelig typisk. Brent kretskort. Altså ikke lenger mulig å endre parametere eller justere... Da ble alt revet av og vi er tilbake på noe slitne stormberggassere. Men bilen fungerer godt :)

Har noen bilder av skiten og. 

20211010_083741.jpg

 

20211024_104904.jpg

 

20211023_195952.jpg

 

i stede ble det full service med alle oljer, vinterhjul og montering av ekstralys. To dager senere dro vi til Folldal, Alvdal og Femund på tur! :)

20211018_180403.jpg

 

20211030_092458.jpg

20211030_105007.jpg

 

20211030_122856.jpg

 

20211030_125222.jpg

 

20211030_145333.jpg

 

20211030_145400.jpg

 

20211030_151918.jpg

20211031_085016.jpg

20211031_085116.jpg

20211031_112909.jpg

 

20211031_113124.jpg

 

 

20211031_113216.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter turen ble taktelt og markise tørket for vinterlagring og grinda plukket av. Den får vandre videre da den ikke er spesielt egnet for taktelt. :)

Bilen trenger sårt en vask. Men minusgrader og snøføre gjør det litt vanskelig for tiden. :)

 

Er tilbake fra en arbeidsuke oppe i Trøndelag nå og fikk samlet kreftene. Så da spørs det om det ikke blir noen timer i garasjen etter hvert:) 

 

20211106_131001.jpg

 

20211113_143026.jpg

 

20211113_141110.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...