Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

I dag ble det en liten sjekk av håndbrekk, som ikke har fungert godt på særlig lenge... Nye bånd ble bestilt før jul sammen med et fastnøkkelsett i tommer. Kjekt å ha på engelsk bil! :)

Dessverre var det jo her som jeg egentlig burde ha forventet... - en liten oljelekkasje. Har kanskje tetningen en plass, men jeg har ikke helt oversikten enda. 

Men mens jeg lå på ryggen og snurra på mellomakslingen oppdaget jeg at stort sett alt av drivlinje har fått lekkasjer etter forrige kjøretur..  :/ Så da blir plutselig ståa en helt anna

Girkasse, fordelerkasse og overdrive unit lekker olje på hver sine trange og fine steder. Motor har begynt å dryppe bra med olje fra plasser jeg ikke ser i tillegg til at styresnekka har begynt å markere. Nevnte jeg akslingene? Joda, pingjongene har fått lekkasje også. Så her er det plutselig litt mer å gjøre... Virker ikke som at det er så bra for disse bilene å stå i lange perioder. (som vi ikke visste det... )

 

Så dukker det andre ting opp også. Rust.. 

Joda - bilen har så smått begynt å få noen brune flekker. Oljebehandlet den godt før den ble parkert, og det har nok også vært redningen. Ikke ille i det hele tatt, men allikevel mer å ta tak i. Nede i fjærskålene og på fjærene bak samt bakakslingen er et problem. Rent kosmetisk riktignok, men nå er det jo akkurat kosmetisk det dreier seg om på slike gamle veteranbiler mener nå jeg. 

Kanalene har også fått seg en trøkk her og der fra offroadkjøring opp gjennom årene, og i disse hakkene i stålet er det kommet rust. 

Interiøret holder også på å gå ifra hverandre (etter min mening). Trekket på setene har blitt sprøtt gjennom vinteren og går fort i oppløsning. De var pene for 10 år siden, men mye skjer jo ved alderen. 

 

Samlet sett av alt det her, og andre ting, så har jeg i dag valgt å pensjonere bilen. Lys, ledninger og takgrind plukket av på kort tid. Vinsjen skal nok også av. 

Originalitet og finværsbil blir stikkordene. :)

Ikke vet jeg helt når dette vil skje riktignok. Jeg har ikke inspirasjon til å plukke ut girkassene nå og skifte pakninger kjenner jeg, og jeg har ikke råd til å gjøre noe med interiøret på en god stund. Så planen er vel å pusse vekk rusta som er å se og sette den bort inntil videre. 

Ny (gammel!?) look fikk den uansett uten grind. ! :) 

175286531_194611229142689_695043694685599338_n.jpg

 

175578825_364956888165243_1649347202982367921_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid og alder innhenter også flotte rrc'er ser jeg. Skjønner at du vil prøve å ta godt vare på den nå som den har levd som turbil en stund.

 

Begynne strekke fjærene på den "nye" RR'n da. Lufte den litt på fjell og i skog.  Den har jo fått skikkelige hjul nå :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jasswass skrev:

Tid og alder innhenter også flotte rrc'er ser jeg. Skjønner at du vil prøve å ta godt vare på den nå som den har levd som turbil en stund.

 

Begynne strekke fjærene på den "nye" RR'n da. Lufte den litt på fjell og i skog.  Den har jo fått skikkelige hjul nå :-) 

 

Ja, det gjør jo det. Hadde jeg hatt plass til en innendørs parkering og en skikkelig plass å skru, så hadde det nok vært lettere. Bilen er i god stand, og da vil jeg passe på at den forblir det fremover også, før den plutselig ikke er det! :)

 

Joda, den "nye" bilen vil nok kunne fungere som en mer moderne klassiker. Den skal også bli brukt, og får litt mer utstyr om jeg tar meg råd til det. Men den vil jo ikke bli det samme offroad. Liste seg på tå rundt i løypene får den nok ikke til da den veier nesten 1000 kg mer enn classic'n. Men kapabel er den nok denne og ;)

Egentlig er jo hele bilen litt overkill. Litt vel stor og litt vel tung, men er jo fantastisk til å dra henger! Har jo tenkt tanken om at en Jeep Renegade med taktelt ville jo vært mer enn nok til meg og mitt bruk... 

12 timer siden, Vidar S skrev:

Fin bil :)

Takk, Vidar! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
8 timer siden, Atle3 skrev:

Flotte biler :) Er l322 bensin v8?

Takk! :)

Den er bensin ja...! ;)

Ville ikke fallt meg inn å kjøpe en 15-20 år gammel suv med diesel lenger. Å slite med Egr-ventiler, dyser, glødeplugger, turbo og evt crossoverpipe osv... Nei, da betaler jeg heller litt mer i drivstoff. Ikke er forbruket helt forskrekkende på denne heller, sammenlignet med p38. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Ikke mye oppdateringer her i det siste. Men jeg har fikset lekkasjer, håndbrekk, lys og ledninger, og satt bilen mer tilbake til original stand. Nye speil har det også blitt :) vinsj og takgrind er demontert, interiøret satt tilbake til originalt og jeg venter på noen suffix-deler fra famous four. 

Bilen den eu-godkjent rett før ferien og jeg tror jammen meg jeg er jeg tredje tank med bensin allerede. Så vi har fått kjørt noen kilometer :) :)

 

Ettersom de fleste av bildene er blitt borte er det vel på sin plass å legge ved noen nye. 

 

IMG_20210624_221408_082.jpg

IMG_20210619_113442_036.jpg

IMG_20210704_213916_461.jpg

IMG_20210705_193113_368.jpg

IMG_20210719_211011_153.jpg

IMG_20210730_224216_740.jpg

IMG_20210806_233907_040.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, iknutis skrev:

Stilig! Det annekset er verdt sin vekt i gull. :)

Toalett, omkledningsrom, spisesal om været ute er ruskete osv.

 

Ja, virkelig spent på om dette er teltet for meg. Anneks lå på lista, ja. :) Drømt og snakka om taktelt i mer enn 3 år nå og vurdert frem og tilbake. Hardshell er nok best med tanke på enkelt å bruke. Men jeg er selv ganske lang og vil ha ei soveområde på helst 220 cm pluss, og da reduseres utvalget betydelig. Første natt er gjennomført - neste blir i Elvedalen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare tre minus med den løsningen;

1. luftmotstand på taket

2. plassen annekset tar i bagasjerommet

3. rundene rundt bilen med glidelåser og stropper når teltet skal opp og ned

 

Lever du godt med det, er dette beste kompromisset i verden, etter min mening. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, iknutis skrev:

Er bare tre minus med den løsningen;

1. luftmotstand på taket

2. plassen annekset tar i bagasjerommet

3. rundene rundt bilen med glidelåser og stropper når teltet skal opp og ned

 

Lever du godt med det, er dette beste kompromisset i verden, etter min mening. ;)

 

1. Classic'n er en murstein uansett :lol:

2. Annekset har enn så lenge plass inne i teltet når det er pakket.  :)

3. Rundene rundt bilen er slitsome ja... Men sikkert en rutine og teknikk som man lærer seg vil jeg tro. 

 

Kan legge til en til: å måtte pakke ned hele campen for å kjøre 2 timer i offroadløypa for å så sette alt opp igjen.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men det siste gjelder jo alle taktelt. ;)

Du vil sikkert ikke ha annekset inn i teltet når det har blitt bløtt, men ellers er jeg enig med deg.

Skal du omgå nedpakk for kjøring må du finne deg en henger du kan parkere, med taktelt på toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, @le skrev:

Hvilket telt er dette? 

 

 

 

Såvidt jeg kan se så er det umerka.. ergo billig kinatelt. Kjøpte det på finn av en som hadde kjøpt 2 stk. 

Jeg var heldig som fikk tak i. Var for sein på 3 telt her I mjøsområdet samme uka, før jeg fikk tak i dette. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...