Gå til innhold

The Range Rover Project


Erik Iversen

Anbefalte innlegg

9 timer siden, gautes skrev:

Treningsrommet oppå garasjen er vel bare en unnskyldning for å gå og skru mer.;)

 

Det er vel mest et salgsargument for å få med den bedre halvdelen på laget her. :rolleyes: Nå er vi jo så heldige å ha turområde rett bak husveggen og 17kilometeren (skiløypa) bokstavelig talt rett over gårdsplassen. Så mye muligheter for aktivitet. :)

 

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Smør trelim eller maling i endene for å unngå sprekking. Legges med margsiden i været. Om ikke vil de slå seg/kromme seg veldig mye.

 

Takk, Rolf! Da skal jeg få på noe på endene! :)

Å snu på de der de ligger nå blir nok vanskelig. Kjekt å ha løfter for jobben da vi holdt på i sommer. Jeg tipper den øverste biten der veier 150kg+ :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Første gang innom forumet på vel en måned nå.. Fått oppdatert meg på en del, men dessverre lite å melde fra min side. Mye snø og kulde setter Land Rover hobby litt på pause, mens skiturer og andre aktiviteter slipper til! :)

 

Classic'n ble som kjent parkert ut i snøen med julepynt på, og siden har den stått. Mye snøfall og 15 til 20 kuldegrader siden nyttår gjør at jeg ikke helt kommer i gang på den. Hadde håpt å begynne på litt pkk arbeid, men det får heller vente. Måtte måke av panser og tak i varmeperioden vi hadde for et par uker siden hvor vi nesten fikk varmegrader. Så plutselig ikke hjulene under skjermene lenger.... nå har den kommet seg igjen! :)

 

L322'n har fungert som den skulle, sånn ca i hvert fall. Forbruket av v8 er jo noe høyt ved 20 minus og småkjøring... noen høydemeter opp til huset er det jo også... men kan unnskylde meg med at den gamle P38'n hadde vært dobbelt så ille. I tillegg dukker det opp feilkode på varmeelementet i o2 sensorene, så har vel litt og hente der når de skiftes. Også har en oljelekkasje på motor meldt seg samme med kulda... 

Men det jeg plages mest med er varmen inne i bilen. Det har vært rett og slett dårlige greier... I romjula var vi på telttur ved Røros, hvor det etter 4 timer kjøring hjemover, ikke hadde blitt spesielt varmt i bilen. Nå ble den jo kjøpt med en kjent feil: Klimapanelet bak blåser kun kaldluft. Og da mener jeg kaldluft! Så når den bakre vifta spytter ut -20 grader blir det vanskelig å holde tempen oppe foran naturlig nok. Håpte ikke at det skulle bli et slikt problem for meg ettersom forrige eier kunne la det være i så mange år, men klima er kanskje avgjørende... Denne uka ble den altså reparert.! :)

Reagerte på at flappen som steppermotoren beveger gikk underlig lett, så jeg gikk inn med et kamera. Fant ut at armen var av.... noe som endte med veldig mye demontering, kapping og kos... Etter sporene på staget å dømme ser det ikke ut som armen har vært på i det hele tatt! Og det er en type sikring som gjør det umulig for den å falle av før resten er i demonteringsfase. Så jeg spør meg om den har vært slik siden fabrikken.... Heldigvis 3 grader i garasjen, (som også er under utbedring) for jobben tok tid.. ute var det 20 grader kaldere.... 

Nå gjenstår det en feilkode på aux water pump circuit, så håper jeg å få liv i webastoen og ikke minst litt mer sirkulasjon i varmeapparstregisteret. Varmen som er der nå er ikke ekstrem-varm... :rolleyes:

 

I tillegg har den fått seg nye sommer- og vinterhjul i størrelsen 265/60R18. Synes det ble veldig kledelig! :) i tillegg er den ikke lenger trafikkfarlig å kjøre på snøføre! :)

 

IMG_20210101_210841.jpg

IMG_20210121_194756.jpg

IMG_20210123_171118.jpg

IMG_20210130_103917.jpg

IMG_20210101_210902.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra bilpark nå altså. Er jo nesten en trøst for oss andre med elendig varme i LR i disse tider. Dunjakke er jo eneste fornuftige i min def. Skulle jo tru at V8'ern skulle produsere litt varme som også kunne fordeles inn i kupeen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut dom det er håp da ja. Driftsvarm i nedoverbakke i det hele tatt er noe en defendersjåfør bare drømmer om...kjørte ned fra skitur oppi Vangsåsen i ettermiddag og det var bare såvidt lunk å kjenne ved parkering nede på Ridabu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det ble 1400 km på L322'n forrige helg og 700 på Sporten. Endelig er siste flyttelass unnagjort og fruen er også kommet i hus. 

Virkelig forskjell på klima der borte og der. Bildene tatt nesten innen 24 timer av hverandre. :)

 

IMG_20210218_162610.jpg

 

IMG_20210221_085729.jpg

 

Classic'n fikk seg også en liten runde i dag. Litt hjelp av et par kjørebruer så fant vi veien ut av snøen. Glemte visst sentersperra, men det gikk jo bra.... :lol:

IMG_20210227_161723.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Prøver meg på en litt større oppdatering. Lenge siden noe har blitt skrevet her, men noe har blitt gjort på bilene. :)

 

Baksetene ble tatt ut av L322'n i forb. flyttelasset i februar. De ble tilbakemontert i påsken, men før de kom på plass ble teppet i bilen godt renset og behandlet, samt full lærbehandling og rens av setene. Ganske mye enklere å komme til overalt når de førstes var ut. Samtidig fikk jeg tatt læret i sideputene bak, dørtrekk, dashbord. Det gjenstår enda setene foran og midtkonsollen, men det er nok av dager å ta av! :) 

175296941_493275968372093_4452048388725166185_n.jpg

 

175305085_301836334903308_4645354960653535875_n.jpg

 

Samtidig ble piggdekkene plukket av og litt grovere sommerdekk satt på! :) Kanskje litt tidlig(?), for vi har vel hatt 3-4 dager med snø etter det. Siste var bare for noen dager hvor det kom 20 cm.... 

175336222_491719242249287_6453757199730937523_n.jpg

 

Sommerfelgene fikk seg en litt gråaktig farge med gummilakk. Har enda ikke helt bestemt meg om de burde være svarte istedenfor - så derfor er ikke senterkoppene enda montert. 

Jeg tenker dette blir bra. Litt mer praktisk å ha en tung Land Rover som ikke glir overalt i gresset så fort den ser en bakke og noen regndråper. 

175296941_285382983194180_5537933113703099622_n.jpg

 

175302416_793934671240214_3848487831457390221_n.jpg

 

Classic'n har fått seg litt pleie. Justert tenning med strobelampe etter boka og en reell prøvetur, men jeg ble ikke fornøyd. Slet med spytting og hosting ved høyt turtall. Så den ble stilt etter øret og motoren går som en drøm! :) 

Den fikk også tilbake sommerskoa og vinsjen ble testkjørt før bilen fikk hjelpe til å ta ned 10 trær her på tomta. Greit å ha en smal bil som kan snike seg gjennom busker og over stubber uten problemer. 

 

174041310_2866938093593680_2577820311702006794_n (1).jpg

 

Det var lørdagen forrige uke. Og på søndag tok vi turen til svigermor og fortsatte der. Classic'n fungerte som trekkvogn rundt husveggen, men fikk slippe det tunge lasset over høgda på turen hjem. :) 

175178893_307670724063941_4258602457193293426_n.jpg

 

Målet med turen var rett og slett en gjennomkjøring før PKK og bremsetest for å fjerne rust på skivene foran og bak. 

Utrolig moro å kjøre skikkelig Range Rover! :) 

Selvfølgelig finnes det vel ikke ei tomt her i bergveggen som er flat...så vi fikk testet tyngdepunktet på taket føler jeg. Spesielt med henger bakpå må man være forsiktig!

 

175725610_947989182405922_1011784920901028893_n.jpg

 

175137881_301341734840730_4988531936820087397_n.jpg

 

L322 og D4 tar av seg de tunge lassene i høyserie langs veien. 

 

175528659_927077401410510_3079285894340410137_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...