Gå til innhold

Vinterdekk til defender


Tom R

Anbefalte innlegg

Hei

Her vi hatt vinterdekk diskusjonen ennå i år ? Jg trenger nye dekk og vil helst kjøpe de på østlandet. Tenkte jeg skulle gå for pigger denne gangen. Kanskje jeg slipper å bli nervøs på vei ned fra hytta.

tips til dekk og forhandler mottas med takk.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med Cooper Discoverer M+S med pigg. Har hørt både mye bra og dårlig om de dekkene, men jeg har bare vært fornøyd :) Billige er de også, iallefall i forhold til andre typer dekk. Har kjørt på de to sesonger, på alle typer underlag. Fortsatt like fine og har ikke tapt seg noe ennå. De koster mellom 1500 og 2000 kr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har Discoverer M+S på Defenderen og er knakende fornøyd med de på vinterføre, har hatt samme dekk på min forrige D2 også (riktig nok begge piggfrie). Selv om de er rimelige ift Nokian Hakka SUV (som jeg har på min D3) så vil jeg si de er et godt valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med Cooper Discoverer M+S med pigg. Har hørt både mye bra og dårlig om de dekkene, men jeg har bare vært fornøyd :) Billige er de også, iallefall i forhold til andre typer dekk. Har kjørt på de to sesonger, på alle typer underlag. Fortsatt like fine og har ikke tapt seg noe ennå. De koster mellom 1500 og 2000 kr stk.

 

har sett flere biler spess disco 3 med disse dekken, men føler det ser ut til å være så lite "grep" i di? eller er det bare meg som inbiller meg ting? må ha vinterdekk til min også... kansje bare kjøpe noe billig dekk og pigge di med traktorpigger? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På salta veier og der vinteren er mildere enn der jeg bor kan harde dekk fungere. Coper discovery drenerer godt.

På snøføre er min erfaring dårlig. Synes de ble for harde. Og jada, jeg har kjøpt nye cooperdekk hele 3 ganger uten at de imponerte.

Jeg sverger til piggfrie friksjonsdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian Hakka SUV. Ingen over, ingen ved siden ;)

Nokian ruler. Eneste brukbare vinterdekket jeg har funnet til Defender. Mitt krav har vært at det ikke skal være pigg. Nokian piggfrie vinterdekk er suverene også på isete veier i innlandet/på fjellet. Støtter ellers synspunktene til lafterolf.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjøpte disse til min Defender 110 ifjor.

kjører på veldig blanda forhold, alt fra vestlandet sør for stadt til indre sogn. Ikke nødvendigvis bare tørt og kaldt men dog.

 

Jeg valgte med pigg pga av at jeg vil ha den ekstra sikkerheten når det er is og kanskje meir vestlandsvinter.

Vi må huske på at vi kjører store tunge biler og om uhellet er ute så kan det også gå kraftig ut over de med menneskebiler.

 

Valgte continental siden de var best i test i fjor.

 

Siden jeg ikke er har lang erfaring med Defender, skal jeg være forsiktig med å meine noe om andre dekk, men har ikke hatt problemer med mine.

Et annet spørsmål er om jeg har valgt riktig dim på dekkene, synspunkt ?

 

Jeg fant det billigst å kjøpe dekk på nettet i Norge, måte ha nye felger også , de blei bestilt fra UK, og fikk en lokal til å legge de på. Sparte ca 300,- pr dekk.

Det jeg ikke var klar over var at jeg burde ha kjøpt 5 og ikke 4, så nå "mangler" jeg et dekk med tanke på eventuelle punkteringer.

 

CONTINENTAL

245/75-16 Conti IceContact M/PIGG

 

Per Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian ruler. Eneste brukbare vinterdekket jeg har funnet til Defender. Mitt krav har vært at det ikke skal være pigg. Nokian piggfrie vinterdekk er suverene også på isete veier i innlandet/på fjellet. Støtter ellers synspunktene til lafterolf.

 

Hvilket Nokian-dekk er det som er suverent i piggfriutgave? Jeg trenger også nye vinterdekk, og vil nok helst ha

piggfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper du et piggfrittdekk. Selv har jeg best erfaring med Bridgestone Blizzak DM3. Michelin har også et svært godt piggfridekk.

 

Sjekk ved selvsyn dekk før du handler. Nokian har kun 3mm dype seipinger(skjæring) i dekka og det betyr tapt grep etter noen år. Blizzakdekket har kutt helt ned og fungerer som snus selv om det er nesten utslitt.

 

Dunlop Grandtrek SJ6 har også fått skryt, selv om det er rasende billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Nokian-dekk er det som er suverent i piggfriutgave? Jeg trenger også nye vinterdekk, og vil nok helst ha

piggfritt.

Nokian Hakkapellitta R Sport Utility. Fikk anbefalt det av en hos BMW Norge. De leverte stort sett SUVene med dette dekket.

Bridgestone Blizzak sitter også bra. Hadde det for en del år siden, men de kom ikke med stor nok diameter. Mulig de gjør det nå.

Merit-dekkene som du har på konebilen synes jeg fungerte ganske bra som helårsdekk. Bedre enn Goodrich AT på våt vei og på mildt snøføre, men ingen helårsdekk fungerer særlig bra på is eller veldig kald snø.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heros, i Nye Teglverksvei, ved Sør Arena på Lund.

Jeg kjøpte også Nokian Hakka Suv til Defenderen hos Heros. Kostet mer enn å kjøpe på nettet, men jeg fikk dekk produsert for få måneder siden, omlagt og avbalansert og montert rett på bilen.

 

Tror jeg kunne spare ca 2000 på å handle på nett, men da var dekkene produsert i 2007 og jeg måtte naturlig nok ordne omlegg, avbalansering osv selv. Vinning og spinning osv.

 

Min ringerunde avslørte at det var få andre forhandlere her nede som var interessert i eller hadde peiling på dekk i denne dimensjonen.

 

EDIT: og for trådens skyld, jeg kjører pigg (etter en snurr på fjellet for noen år siden var det over og ut for piggfritt for meg) og er kjempefornøyd med Hakka dekkene. Kjørte Hakka LT pigg tidligere. De var også bra, men Suv dekkene synes jeg er veldig bra. Eneste sammenligning jeg har er Cooper piggfritt og de var bra i to år også hang de overhodet ikke lenger!

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så mange som er så misfornøyd med Cooper, er det noen som har et Discoverer M+S i størrelsen 235/85/16 å selge meg? Jeg mangler ett.

 

Det var digresjonen. Jeg har hatt Cooper piggfekk på Range Rover. Helgependlet to vintre mellom Bodø og Harstad. Det er en strekning på 300 kilometer med varierende forhold som dere "søringer" (alt fra Trøndelag og sørover) bare kan fantasere om. (Eneste som muligens kan sammenlignes er forholdene noen steder på vestlandet, men jeg opplever ikke så mye islage veier her som i Nord Norge) Fjelloverganger med snøstorm, kjøring langs forblåste fjorder på islagte veier, hvor samme turen varierer fra speilholke nede ved sjøen til grisekaldt over fjellet på Hamarøy. Og vi snakker om veier som i utgangspunktet er både svingete og humpete fra før av. Cooper var til dette bruket et meget godt dekk. Det var sjelden jeg ble forbikjørt på disse turene, selv med bare en 2.4 liters VM under panseret. Samme hjulene sto på bilen da jeg kjørte til Murmansk i februar 1999 i minus 44 grader.

 

Jeg har hatt samme dekket uten pigg på Defender, og liker det på den bilen også. Men jeg ser jo at det er mange som klager på dette dekket. Og da lurer jeg på hva årsaken kan være. Kommer dekkene med forskjellig Load Index? Lagrer folk dekkene sine slik at de blir harde og glatte? Eller kan det være andre årsaker til at vi har så forskjellige erfaringer? Jeg undres over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går. Før var det bare helårsdekk. Da cooper kom var dekket deres langt foran andre dekk i store dimensjoner. Nå finnes det friksjonsdekk og der det fortsatt er vinter vil de gamle harde dekkene være akterutseilt.

Derimot drenerer de godt, er slitesterke og vil fungere ypperlig der det er milde vintre gjerne kombinert med salt.

 

Har du kjørt på gode friksjonsdekk Are?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg skal kjøpe når jeg finner et i riktig dimensjon. Jeg ønsker et dedikert piggfritt vinterdekk i minimun størrelse 285/75/16. Vet du av noen? Det var jo ingen som ville selge meg de 315/75/16 dekkene vi snakka om i fjor. Jeg sendte mail til Canada (fant de på en nettbutikk der) pluss at jeg ringte flere ganger, men fikk aldri svar. Har ringt og mailet både norsk og svensk importør om samme dekket (var det Kumho?) men de vil ikke ta inn så store størrelser.

 

Så nå får jeg et sett seipa BF Goodrich KM2 i 285/75/16 som jeg skal kjøre på i vinter. Antagelig ikke bedre enn detvære på vinterføre.

 

Men selv om verden går videre og Cooper er gammelt, så skjønner jeg ikke alle de dårlige erfaringene som kommer frem om Cooper. Ikke at jeg ikke tror på dem, bare at de er så forskjellig fra mine (og andres for den del. Spør f.eks vår felles venn Hr. Lorentsen i Tromsø) Tromsø er landets desidert verste by å kjøre på vinterføre. Bakker, bakker og atter bakker, og snømengder som man ikke fatter om man ikke har sett det. Som en digresjon,jeg tok med en LR-venn fra Østlandet i år 2000 (da bodde jeg i Tromsø og kjørte RR med Cooper) på en liten snøsightseeing på Tromsøya. Han syntes ikke det var så mye snø - fordi det var meget godt ryddet i sentrum - men jeg tok han med på toppen av øya og viste han en innkjørsel. I innkjørslelen sto en Chevy Van. Snøskavlene på siden av bilen var så høye at man kunne plassert en Chevy Van til oppå, og så lagt planker over snøskavlene slik at det hadde blitt tak over begge to. Østlendingen ble helt stille.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...