Gå til innhold

1997 110 300 tdi


Pederover

Anbefalte innlegg

Da skriver jeg på selveste Defender-forumet gitt! B) Som mange fikk med seg, ble det en 1997-mod 110 300 tdi forrige uke!

Kjøpte bilen usett i Asker, men selger var trivelig og ærlig, og handel ble gjennomført!

Kjørte hjemover på natta, men på Otta var det slutt. Da jeg slo på fjernlys, sa det pang og ALT ble svart! Bilen stoppa uten tegn til liv.

NAF mente det kunne være kortslutning i batteriet, og det stemte. Tok toget nedover lørdag morgen, og jeg kunne fortsette ferden hjem.

 

Men ennå er det en del lumske saker&ting, som kanskje har med kortslutningen å gjøre?

 

-Webastoen er helt død, og ingenting i displayet

-Ladinga går fra 13.5 - 15 V iflg displayet på Defa`en

-Ujevnt turtall på tomgang, der ladelampa pulserer innimellom, forsvinner ved gasspådrag

-Null fjernlys, bare park- og nærlys

-Og så er det en jevn høy pumpelyd ved tomgang i området vannpumpe... Forsvinner ved gasspådrag.

 

Men ellers er alt såre vel! :wub:

Def-1.jpg

Det hører med til historien at bilen har stått avskiltet i et år, da forrige eier arbeider på de syv hav. Mistenker at kulda har tatt knekken på en del saker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gnurke lyd fra vannpumpa har jeg hørt før. Bare å skifte. Rem Strammer som sitter fast lager også samme lyd. Ta av rem og hør om det blir borte så du kan eliminere register rema. Forøverig gratulerer med flott vogn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig pen ut den bilen din Peder, og det små tullet du nå har er jo bare enkle skru jobber, de krever utrolig lite ifht om bilen hadde vært bulkete, skrapa, korrodert og rusten ;)

Begynn, som Lafte sier, med dynamo, den høres ikke frisk ut. Mulig ulyden forsvinner også ;), dynamoen sitter rett under vannpumpa og kan lage noe h..vts lyd hvis et lager ikke er godt.

Lykke til som Defender eier....på godt og vondt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker alle sammen! Bilens vakre utforming og funksjonalitet overveier disse små mangler ja! :)

 

E.w.s har dynamoer som er større enn orginalen og det til hyggelig pris. Start med den så du vet at du har god lading. Sjekk pærene før du demonterer bilen. Er de i stand kan lysbryteren være defekt. Virker lyshornet?

 

Det er med en ny dynamo da forrige eier har montert ei diodebro(!?) på den originale, hva nå det er.

Skal sjekke pærene ja, ingen sikringer som har gått der.

Det er også med ny lysbryter...

Lyshornet virker ikke nei.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diodebru kan tyde på opplegg for dobbelt batteri. Bortsett fra høyt spenningsfall, er det ei meget effektiv separeringsløysing

...eller så kalles av og til børstebrua for diodebru :rolleyes: Du må nok ta bilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tips ALLE sammen! :)

Det var nok et ekstra batteri forrige eier hadde tenkt på ja! Husker det nå, var så euforisk da vi gikk gjennom bilen at jeg ikke fikk med meg alt...

Ny registerreim m/tilbehør følger også med. Lorden (som har vært på kursing på dette hos Lafterolf) skal bli med å skifte mikkmakket.

Skal sjekke lysrelèet også.

Intercooler, topper og ny turbo tar vi på neste Landstreff, Lars.... :wacko::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny registerreim m/tilbehør følger også med. Lorden (som har vært på kursing på dette hos Lafterolf) skal bli med å skifte mikkmakket.

 

...tror du skal kalle inn Knuso å...

 

Har forøvrig vannpumpe på lager om det kniper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget god regulator . Er noen år siden den ble produsert . Du bruker ikke regulatoren i alternatoren , du kobler den vekk .

Du gir batteriet gode tider , Du kan selv regulere med skruen hvor mange Volt batteriet skal ha . mindre på sommeren mer på vinteren .

Blant de nyere er Ladac tilsvarende . Testet en alternator bosch i benk , Den skulle gi 90 A med orginal regulator ca 70 A fikk vi ut med Ladacen ca 120 A .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...