Gå til innhold

Oppskrift på bremsejustering på Gaupen hestehenger?


JanF

Anbefalte innlegg

Er blitt innehaver av en 96 modell Gaupen hestehenger som henger nok på et hjul til at det blir varmt. Instruksjonsboken ber om litt banking med hammer og bremsejustering, men hva er rett justeringsprosedyre? Det er vel alko akslinger på den mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet ut av manualen min:

 

 

Justeringen foretas fra baksiden gjennom et hull i ankerplaten. Bremseklosslitasjen utlignes ved å justere bremsebakkene. Løft tilhengeren så hjulene er frie. Løsne håndbremsen og stram deretter på justeringsmutteren i hjulbremsen, slik at bremsebakken ligger helt inntil bremsetrommelen. Bremsen skal føles som om "den henger". Deretter løsnes justeringsmutteren 7-9 hakk så bremsetrommelen går/dreier fritt. Kulemutteren på bremsestangen justeres deretter, så det er ca. 45 mm rom/frigang i påløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Takk for innspill. Banket av bremsetrommelen i dag og pådragsmekanismen var rustet fast og ganske på.

 

Er det noen som har moment på senterbolten og gjerne hjulmutterne?

 

 

Leste 280Nm. Men det er avhengig av hvilket lager man har.

På min er det dobbelt rulle lager, lukket.

Er det koniske lagre, er det bare stramme noenlunde, og litt tilbake, og sette i låse splinten. ( gamle måten )

http://www.valeryd.no/fragor/montering_broms.asp#justering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjappe bilder.

 

Har forelsket meg litt i BilTema sin tjære spray, og beskyttelses olje. Også på spray box.

 

Så får man se om det fungerer mot ytre påvirkninger.

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... bommet visst på tråden, og ikke minst årstall her....

 

Skulle vært lagt inn i min egen... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...