Gå til innhold

Honda XL eller Yamaha XT?


AreM

Anbefalte innlegg

På tur i dag, XL'n og æ :D.

 

Kanskje æ har glemt å informer om at æ kjøpt ein sånn ein i sommer? -_-

 

Lurt kjøp! :)

Lett å starte?

 

At ikkje fleire kjøper mc i denne klassen er meg eit stort mysterium. Har aldri forstått kvifor mange i denne steinrøysa insisterer på at ein må ha syklar på over tusen kubikk og 150 hestar.

 

Det blir fort kjedeleg å køyre slike i åtti og for uloveleg å bruke dei til det dei er laga for. I tillegg blir det dyrt både i innkjøp og bruk og for skummelt å køyre på vintertid. Vi har jo gjerne åtte månader med vinter, så det er jo og verd å ha med.

 

Rock on, Elvefinn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei Erling

 

Starter lett. Måtte lære litt teknikk først. Står på venstre fothviler, da får jeg liksom langt nok tråkk. Sikkert sammenheng med at kroppen ikke er like myk som da æ va 17,5 år.

 

Helt enig. Her i "steinrøysa" trenger vi ikke store sykler. Yngste sønnen kjører også 250 (XV250), en sykkel jeg alltid har likt godt for de korte turene. Og det er flest korte turer.

 

Med liten motor tar man dog mere sjanser, man må holde større fart i svingene ettersom man ikke har mye å gi på med ut av svingen.

 

Det mest morsomme med XL'en er at æ blir så rampete. Ei venninne påstår det "lyser" rampegutt ut av øya mine med det samme æ starter denne sykkel'n. ARTIG ^_^.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått kvifor mange i denne steinrøysa insisterer på at ein må ha syklar på over tusen kubikk og 150 hestar.

 

Det blir fort kjedeleg å køyre slike i åtti og for uloveleg å bruke dei til det dei er laga for. I tillegg blir det dyrt både i innkjøp og bruk og for skummelt å køyre på vintertid. Vi har jo gjerne åtte månader med vinter, så det er jo og verd å ha med.

 

Savner en mindre og lettere sykkel av og til. Men med én sykkel, så gjør komboen 150 hester, moderne elektronikk og 18/21" hjul nok til at smilet alltid er med. Fin på langtur raskeste strekket Oslo-Trondheim, og fin når den i offroad mode med 100 HK og dobbel fart på bakhjulet sparker løsgrus i 60 - nei det er ikke kjedelig i lovlige hastigheter. Og 8 mnd vinter? Nei, den blir parkert når saltet kommer frem og tas ut igjen til påske, rundt regnet 4 mnd.

image.jpeg

Edit: har en liten en også, til gutta:

image.png

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være en viss divergens mellom hva man trenger, og det man har lyst på ;)

 

Edit: Nå stormer og blåser det vilt her. På nett leser jeg at det er full storm på Ulriken (en lokal fjellknatt),... så nå hopper jeg i Rukka-klærne, fyrer opp Katoom'en, og forsvinner i natten. For en stund ...

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var kanskje litt upresis, eg har sjølv hatt, og har, stor mc. Samstundes veit eg kva ein mindre kan tilby og set minst like stor pris på det.

 

Det blir litt mora og dottera-problematikk om ein vil. Begge er topp, men kanskje dei har ulike fordelar og ulemper. Eller bakdelar, i denne samanhengen. ;)

 

Og så har vi dei som vedgår/seier/opplyser/skryt av at dei aldri kunne hatt noko mindre enn ein tusenkubikkar. Og eg lurer på kva dei prøvar å kompensere for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke lett. Har vært gjennom dilemmaet med stor og tung eller liten, spretten og lett mc selv. Har de siste 25 årene kjørt BMW R800/1100/1150 GS, KTM 640 Adventure og nå BMW R1200GSA. I mellomtiden har det også vært XT 500 og Moto Guzze 850 Le Mans 1.

 

Jeg ble litt hekta på gruskjøring for noen år siden og meldte meg inn i OTC (Offroad Touring Club). Bytta da ut 1150 GS'n med KTM 640. Dette var en artig sykkel, men fant ut at bortsett fra skiløyper fantes det ikke grusveier i bergensregionen. Og med denne som brukskjøretøy med knastedekk, kjededrift og uten ABS var ikke veien så lang tilbake til BMW.

 

Men nå som jeg er flytta tilbake til Tigerstaden begynner det å rykke litt i løken igjen. Er ikke så veldig lysten på å selge GSA'n, så da kommer tanken tilbake på en liten, lett og spenstig offroader, gjerne veteranregistrert. Det er vel som så mange her inne at en har en sak til forbruk og en til lek?

 

Det finnes en del veteranregistrerte leketøy å få kjøpt både her og i utlandet. Selv har jeg i og for seg en XT 500 liggende i deler, men papirene er ikke norske. Mangler også en del til den så det er nok ikke verdt å sette den i stand, men kan brukes til deler om jeg finner en tilsvarende.

 

De siste par årene har jeg kjørt 10'+ i året med mc, og da er det greit med noe nyere med god komfort og guffe nok til å dra forbi i de fleste situasjoner, så jeg har full forståelse for de som kjøper nytt og rått!

 

Jeg har ikke noen misjon med mitt innlegg her, men håper tråden blir holdt varm av flere som har innspill om mc. Godt initiativ Are

 

Jeg har forøvrig lagt på Heidenau K60 på GSA'n nå så den skal bite litt bedre på grusen kontra standard Tourance som jeg tidligere har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var kanskje litt upresis, eg har sjølv hatt, og har, stor mc. Samstundes veit eg kva ein mindre kan tilby og set minst like stor pris på det.

 

 

 

 

Jeg skjønte hvor du ville med innlegget ditt. Og det er en observasjon jeg har med meg helt fra syttitallet, da vi lokale oppi nord knapt ville eie noe mindre enn en 750. En 500 var en mellomstasjon fordi man ikke hadde penger nok, og helst skulle det være Kawa 1000 eller Gold WIng 1100. Det var liksom greiene å kjøre rundt på. Samtidig kunne man om sommeren observere italienere, franskmenn og andre fra syd- og mellomeuropa på ferie i nord med sine ensylindra offroadere som dengang var på 350 eller 500cc. Opp til Nordkapp, og så tilbake med et reinhorn eller tre festet til bagasjen. Mens vi kjørte Honda 750 til nærmeste gatekjøkken og lurte på hva de utlendingene egentlig holdt på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt 600 eller 650 og synes det er et greit kompromiss, Suzuki DR 650, Honda FMX 650 (motard) og nå Yamaha TT 600 R med skikkelig Hepco Becker alu veskesett. Artig på grusveier, rask nok på landevei, lettkjørt i byen og et helvete på motorvei. Til skikkelig dårlige grusveier og tømmerslep hadde det vært greit med lettere sykkel...

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er dette med ekstrem design eg er mest usikker på. Kunne gjerne tenkt meg ein registrert sykkel som er i stand til å crosse og hoppe bittelitt utan at det er som å sitje på ein 2x4, men utan å bli for tung.

 

Sjølv den XR600R som eg hadde ein gong i tida var litt klumsete om ein skulle utføre meir virtuose grep utanfor vegen. Dvs, gasse på gjennom myra var kjekt, men med litt fart over humpar og tuver vart det frykteleg uroleg oppå fotkvilarane og veldig mykje skramling frå sjølve sykkelen som sladra om at han eigentleg ikkje var bygd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xr er god å sitte på men litt tung for vilter lek ja. Tror det beste "kompromisset" jeg har kjørt er litt eldre Husaberg, fin å herje med i skogen og ikke så vond å sitte på, men de har strenge serviceintervaller de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden så det er vanskelig å si, tidlig på 2000tallet vil jeg anta. Var vel da de fleste endurosyklene begynte å bli crossere med skilt så lønner seg nok å prøve før man kjøper. Kjenner flere som har hatt Yamaha WR 450 og basert på deres skryt ville jeg nok kjøpt en sånn om jeg skulle ha en relativt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husabergen var 400 mener jeg å huske. Kjørte mye crossykkel på 80/90 tallet og Husabergen var omtrent som å kjøre en 1991 Kawasaki KX 250 jeg hadde back in the days, bare at det var bunndrag i stedet for totakspotta som plutselig slo til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknar med at ein halvmoderne 400-kubikkar er beste kompromisset for meg. Nok krefter til det meste, også til landeveg i mindre dosar. Vil gjerne vere i stand til å køyre ein time utan å dø.

 

Men framleis utan å bli for stor og tung til entusiastisk bruk. Noko som kan vare problematisk for meg som er relativt høg og med lange armar og bein er at mange syklar er for små reint fysisk og eg blir derfor sitjande som på ei kringle. Så det er greitt at sykkelen ikkje er for liten heller, slik sett.

 

Decisions, decisions...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har alt for store krav.

Kjøp en MC du har lyst på og som passer ditt budsjett.

Folk har reist rundt kloden på Honda C90 og BMW GS 1200 og Suzuki GSXR 1000.

Det er ikke hva du har men hva du bruker det til som gir opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki DR er det kjipeste og slappeste jeg har kjørt. Sleit med å clutche den på hjulet i førstegear, men den er jo behagelig å sitte på da. Da ville jeg gått for XT600 i stedet, like behagelig og føles friskere selv om den ikke er en rakett den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel like mange meninger om hvilken mc som er best, som det finnes mc førere. Vanskelig å bare ha en sykkel. Har en gammel DR 650. Veldig fornøyd med den. Ca 46 hk og 170kg. Litt tung, men wheelies går bra. Eneste negative for meg, er at den vibrerer litt. Men det gjør seriebilen min og ??

file-28.jpeg

file-11.jpeg

Endret av SEM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...