radovan Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 På tur i dag, XL'n og æ . Kanskje æ har glemt å informer om at æ kjøpt ein sånn ein i sommer? Lurt kjøp! Lett å starte? At ikkje fleire kjøper mc i denne klassen er meg eit stort mysterium. Har aldri forstått kvifor mange i denne steinrøysa insisterer på at ein må ha syklar på over tusen kubikk og 150 hestar. Det blir fort kjedeleg å køyre slike i åtti og for uloveleg å bruke dei til det dei er laga for. I tillegg blir det dyrt både i innkjøp og bruk og for skummelt å køyre på vintertid. Vi har jo gjerne åtte månader med vinter, så det er jo og verd å ha med. Rock on, Elvefinn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Hei Erling Starter lett. Måtte lære litt teknikk først. Står på venstre fothviler, da får jeg liksom langt nok tråkk. Sikkert sammenheng med at kroppen ikke er like myk som da æ va 17,5 år. Helt enig. Her i "steinrøysa" trenger vi ikke store sykler. Yngste sønnen kjører også 250 (XV250), en sykkel jeg alltid har likt godt for de korte turene. Og det er flest korte turer. Med liten motor tar man dog mere sjanser, man må holde større fart i svingene ettersom man ikke har mye å gi på med ut av svingen. Det mest morsomme med XL'en er at æ blir så rampete. Ei venninne påstår det "lyser" rampegutt ut av øya mine med det samme æ starter denne sykkel'n. ARTIG . Ønske aill ein fin kveill hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Har aldri forstått kvifor mange i denne steinrøysa insisterer på at ein må ha syklar på over tusen kubikk og 150 hestar. Det blir fort kjedeleg å køyre slike i åtti og for uloveleg å bruke dei til det dei er laga for. I tillegg blir det dyrt både i innkjøp og bruk og for skummelt å køyre på vintertid. Vi har jo gjerne åtte månader med vinter, så det er jo og verd å ha med. Savner en mindre og lettere sykkel av og til. Men med én sykkel, så gjør komboen 150 hester, moderne elektronikk og 18/21" hjul nok til at smilet alltid er med. Fin på langtur raskeste strekket Oslo-Trondheim, og fin når den i offroad mode med 100 HK og dobbel fart på bakhjulet sparker løsgrus i 60 - nei det er ikke kjedelig i lovlige hastigheter. Og 8 mnd vinter? Nei, den blir parkert når saltet kommer frem og tas ut igjen til påske, rundt regnet 4 mnd. Edit: har en liten en også, til gutta: Endret 8. november 2015 av Truls Vikin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 8. november 2015 Forfatter Del Skrevet 8. november 2015 (endret) Det vil alltid være en viss divergens mellom hva man trenger, og det man har lyst på Edit: Nå stormer og blåser det vilt her. På nett leser jeg at det er full storm på Ulriken (en lokal fjellknatt),... så nå hopper jeg i Rukka-klærne, fyrer opp Katoom'en, og forsvinner i natten. For en stund ... Endret 8. november 2015 av AreM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 8. november 2015 Del Skrevet 8. november 2015 Eg var kanskje litt upresis, eg har sjølv hatt, og har, stor mc. Samstundes veit eg kva ein mindre kan tilby og set minst like stor pris på det. Det blir litt mora og dottera-problematikk om ein vil. Begge er topp, men kanskje dei har ulike fordelar og ulemper. Eller bakdelar, i denne samanhengen. Og så har vi dei som vedgår/seier/opplyser/skryt av at dei aldri kunne hatt noko mindre enn ein tusenkubikkar. Og eg lurer på kva dei prøvar å kompensere for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Nei, dette er ikke lett. Har vært gjennom dilemmaet med stor og tung eller liten, spretten og lett mc selv. Har de siste 25 årene kjørt BMW R800/1100/1150 GS, KTM 640 Adventure og nå BMW R1200GSA. I mellomtiden har det også vært XT 500 og Moto Guzze 850 Le Mans 1. Jeg ble litt hekta på gruskjøring for noen år siden og meldte meg inn i OTC (Offroad Touring Club). Bytta da ut 1150 GS'n med KTM 640. Dette var en artig sykkel, men fant ut at bortsett fra skiløyper fantes det ikke grusveier i bergensregionen. Og med denne som brukskjøretøy med knastedekk, kjededrift og uten ABS var ikke veien så lang tilbake til BMW. Men nå som jeg er flytta tilbake til Tigerstaden begynner det å rykke litt i løken igjen. Er ikke så veldig lysten på å selge GSA'n, så da kommer tanken tilbake på en liten, lett og spenstig offroader, gjerne veteranregistrert. Det er vel som så mange her inne at en har en sak til forbruk og en til lek? Det finnes en del veteranregistrerte leketøy å få kjøpt både her og i utlandet. Selv har jeg i og for seg en XT 500 liggende i deler, men papirene er ikke norske. Mangler også en del til den så det er nok ikke verdt å sette den i stand, men kan brukes til deler om jeg finner en tilsvarende. De siste par årene har jeg kjørt 10'+ i året med mc, og da er det greit med noe nyere med god komfort og guffe nok til å dra forbi i de fleste situasjoner, så jeg har full forståelse for de som kjøper nytt og rått! Jeg har ikke noen misjon med mitt innlegg her, men håper tråden blir holdt varm av flere som har innspill om mc. Godt initiativ Are Jeg har forøvrig lagt på Heidenau K60 på GSA'n nå så den skal bite litt bedre på grusen kontra standard Tourance som jeg tidligere har brukt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 11. november 2015 Forfatter Del Skrevet 11. november 2015 Eg var kanskje litt upresis, eg har sjølv hatt, og har, stor mc. Samstundes veit eg kva ein mindre kan tilby og set minst like stor pris på det. Jeg skjønte hvor du ville med innlegget ditt. Og det er en observasjon jeg har med meg helt fra syttitallet, da vi lokale oppi nord knapt ville eie noe mindre enn en 750. En 500 var en mellomstasjon fordi man ikke hadde penger nok, og helst skulle det være Kawa 1000 eller Gold WIng 1100. Det var liksom greiene å kjøre rundt på. Samtidig kunne man om sommeren observere italienere, franskmenn og andre fra syd- og mellomeuropa på ferie i nord med sine ensylindra offroadere som dengang var på 350 eller 500cc. Opp til Nordkapp, og så tilbake med et reinhorn eller tre festet til bagasjen. Mens vi kjørte Honda 750 til nærmeste gatekjøkken og lurte på hva de utlendingene egentlig holdt på med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Har alltid hatt 600 eller 650 og synes det er et greit kompromiss, Suzuki DR 650, Honda FMX 650 (motard) og nå Yamaha TT 600 R med skikkelig Hepco Becker alu veskesett. Artig på grusveier, rask nok på landevei, lettkjørt i byen og et helvete på motorvei. Til skikkelig dårlige grusveier og tømmerslep hadde det vært greit med lettere sykkel... Endret 13. november 2015 av Peik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Gammal tråd, nye spørsmål: Nokon som har hatt klørne i ein KTM 400 EXC eller 450 EXC? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 En kompis har hatt 520 EXC og den har jeg kjørt endel. Helt rå sykkel men det er som å ha en fullblods crosser med dertil vondt i ræva etter en time på salen og hyppige serviser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det er dette med ekstrem design eg er mest usikker på. Kunne gjerne tenkt meg ein registrert sykkel som er i stand til å crosse og hoppe bittelitt utan at det er som å sitje på ein 2x4, men utan å bli for tung. Sjølv den XR600R som eg hadde ein gong i tida var litt klumsete om ein skulle utføre meir virtuose grep utanfor vegen. Dvs, gasse på gjennom myra var kjekt, men med litt fart over humpar og tuver vart det frykteleg uroleg oppå fotkvilarane og veldig mykje skramling frå sjølve sykkelen som sladra om at han eigentleg ikkje var bygd for det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Xr er god å sitte på men litt tung for vilter lek ja. Tror det beste "kompromisset" jeg har kjørt er litt eldre Husaberg, fin å herje med i skogen og ikke så vond å sitte på, men de har strenge serviceintervaller de også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Veit du kva modell den Husabergen var? Er ikkje så redd for service om det berre er lettvint å kome til. Om det blir for komplisert kan det lett bli til at eg vil strekke intervallet litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Lenge siden så det er vanskelig å si, tidlig på 2000tallet vil jeg anta. Var vel da de fleste endurosyklene begynte å bli crossere med skilt så lønner seg nok å prøve før man kjøper. Kjenner flere som har hatt Yamaha WR 450 og basert på deres skryt ville jeg nok kjøpt en sånn om jeg skulle ha en relativt ny. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Noko nyare sykkel er utelukka for min del. Må la seg finansiere ved sal av annan gammal mc. Har inntaksstopp, så om noko skal inn, må noko anna ut. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Husabergen var 400 mener jeg å huske. Kjørte mye crossykkel på 80/90 tallet og Husabergen var omtrent som å kjøre en 1991 Kawasaki KX 250 jeg hadde back in the days, bare at det var bunndrag i stedet for totakspotta som plutselig slo til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Reknar med at ein halvmoderne 400-kubikkar er beste kompromisset for meg. Nok krefter til det meste, også til landeveg i mindre dosar. Vil gjerne vere i stand til å køyre ein time utan å dø. Men framleis utan å bli for stor og tung til entusiastisk bruk. Noko som kan vare problematisk for meg som er relativt høg og med lange armar og bein er at mange syklar er for små reint fysisk og eg blir derfor sitjande som på ei kringle. Så det er greitt at sykkelen ikkje er for liten heller, slik sett. Decisions, decisions... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Noen har alt for store krav. Kjøp en MC du har lyst på og som passer ditt budsjett. Folk har reist rundt kloden på Honda C90 og BMW GS 1200 og Suzuki GSXR 1000. Det er ikke hva du har men hva du bruker det til som gir opplevelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Decisions, decisions... Suzuki 600? https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=90818000&fks=90818000 Ellers sto det en KTM 950 SE (Super Enduro) til salgs for en stund siden. Tenker du ville likt en MC med setehøyde på 96cm. Og 100 hk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Såg den dr'en, ja. Er nok ikkje verste sykkelen, det. Spesielt i høve til prisen. ? KTM 950 er grovt overkill på meg for tida. Kanskje når eg blir vaksen. ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Suzuki DR er det kjipeste og slappeste jeg har kjørt. Sleit med å clutche den på hjulet i førstegear, men den er jo behagelig å sitte på da. Da ville jeg gått for XT600 i stedet, like behagelig og føles friskere selv om den ikke er en rakett den heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Denne likar eg, men eg veit ikkje så mykje om dei. Har aldri prøvd ein sjølv. Seljaren er til og med interessert i ein byttehandel, men geografisk kunne han, for meg, like gjerne vore i Italia. Skikkeleg omstendeleg å kome seg til Jæren herfrå. https://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=90818414 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Uten at jeg har fulgt med på priser og markedet på lenge så så den rålur ut. Vet ikke noe om de jeg heller men tror jeg hadde hørt om det hvis de hadde dårlig rykte back in the days. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Dette er vel ein av dei som skal ha oljeskift kvar fredag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SEM Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 (endret) Det finnes vel like mange meninger om hvilken mc som er best, som det finnes mc førere. Vanskelig å bare ha en sykkel. Har en gammel DR 650. Veldig fornøyd med den. Ca 46 hk og 170kg. Litt tung, men wheelies går bra. Eneste negative for meg, er at den vibrerer litt. Men det gjør seriebilen min og ?? Endret 14. februar 2017 av SEM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.