Gå til innhold

Honda XL eller Yamaha XT?


AreM

Anbefalte innlegg

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 år senere...

Vel, nå har jeg endt opp med denne også. Er det noen her som har erfaring med en slik? Veldig få i Norge, så jeg måtte bare slå til. 

Edit: Jeg må vel redigere inn at dette er 900ie utgaven, altså den største og med elektronisk innsprøytning. 

20190811_202817.jpg

20190811_202807.jpg

20190811_202757.jpg

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AreM skrev:

Vel, nå har jeg endt opp med denne også. Er det noen her som har erfaring med en slik? Veldig få i Norge, så jeg måtte bare slå til. 

Edit: Jeg må vel redigere inn at dette er 900ie utgaven, altså den største og med elektronisk innsprøytning. 

20190811_202817.jpg

20190811_202807.jpg

20190811_202757.jpg

 

Utrolig tøff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AreM skrev:

Men har ikke du en grom BMW R100GS? Det er jo drømmen til mange og en legende i Paris-Dakar løpet. 

Jaudå, den er her, den. Men om den er så grom... :lol:

Og så kan ein jo sjå litt på andre, sjølv om ein er gift :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler denne siden

http://www.rallye-tenere.net/

 

Der kan du lese og se på bilder i mange timer fra tiden da  -Dakar-  faktisk gikk fra Paris til Dakar;) og hvorfor Yamaha XT 500/600 ble til kongen av enduro.

Det er på tysk, men det går likevel.

Du finner alle de store fra åttitallet Yamaha XT, Honda XL og BMW GS.

Anbefales..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noko med stuket på desse ørkensyklane som er drittøft. :D

Aberet er sjølvsagt at produksjonsmodellane i butikken er kjedelegare og gjerne for tunge til at det passar i steinura eller på sætrevegen her heime. 

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 14.33, Brage skrev:

Anbefaler denne siden

http://www.rallye-tenere.net/

 

 

Du finner alle de store fra åttitallet Yamaha XT, Honda XL og BMW GS.

Anbefales..

Jeg finner bare Yamaha på den siden??  En av de store, i tillegg til de du nevner var jo Cagiva Elefant. Med to seire, mange høye plasseringer,  og mye dramatikk (kræsjet to km fra mål etter å ha ledet, osv...) var de absolutt med på å gjøre Paris Dakar spennende. De gjorde hvertfall klart for verden at Ducati 900 var en pålitelig motor. (Cagiva eide Ducati på den tiden) 

 

Og enig mer Erling, det er noe med stuket på disse ørkenracerne. Mulig det blir veldig eksotisk for oss nordboere, og derfor tiltrekkende. Men nedi Europa er slike sykler meget ettertraktet. Honda Africa Twin 650 (kun laget i 1988 og 1989) har egne treff nedi Europa, samme med Cagiva Elefant. Og sikkert mange flere. I Frankrike, Tyskland, Italia og Spania sitter folk og ser på Rally Paris Dakar på samme måte som vi ser på VM på ski. De kan "alt" om Paris-Dakar syklene. 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her ble jeg "tvunget" til å google midt på lyse arbeidsdagen. 

Disse er jo bare alvorlig drittøffe. Tror det var av denne grunnen...murringen av hvordan en ørkenracer skulle se ut, som var en av årsakene til at en KTM990 adv ble innkjøpt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte forresten en XRV 750 Africa Twin 1990 modell i sommer.

 

Så da ser det slik ut her: NSU 250 1951, Honda CB 550F SS 1976, Honda XL 250 S 1981, Honda CBX 750 Four 1988(86), XRV 750 1990, BMW K 1200 RS 2002 og Honda Zoomer 2010. CBX’en har æ gitt til yngste sønnen. Han har modifisert sin Yamaha XV 250, blitt en artig sykkel det også.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Endret av Elvehundre
Feil årsmodell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Isle of Man og rakk litt over 100 mil på sykkel.

Prøvde litt ymse sykler da min gamle er sliten (170 000 km).

Men er blitt for? bortskjemt med min Africa Twin XRV 750 R07 etter 18 år.

Bærer sin alder og skjønnhetsfeil med verdighet og har den flotteste fargekomboen ifølge synsere.

Fant ut at den får bli og heller bli påkostet endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tyngre vil jeg tro med alle sikkerhetssystemer , gadgets og medfølgende gremlins etterhvert.

Nok med ytelse på min gamle. Sikkert halvparten av hestene på beite til enhver tid også.

Her er det jeg som kjører og den er grei å fikse uten PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir mer gadgets på denne enn den forrige, så vekten blir vel stort sett uforandret. 

Men det har jo skjedd ting med MC og vekt også. En gammel Africa Twin har en tørrvekt på 207/209 kg og har 58/60 Hk. 

En moderne (2013 modell) KTM 1190 Aventure har tørrvekt på 211kg og 150 Hk. Pluss at den har alle gadgets du trenger og vel så det. 

Men fikses ikke uten PC, der har du et poeng, hehe. Min 1190 Adventure er nå solgt grunnet lite bruk. Litt vemodig å se den forlate tomta her, 

men det er ikke synd på meg, jeg skal kjøre Cagiva Elefant Lucky Explorer 900 i.e. istedet. 

Den har en tørrvekt på ca 15 kg mindre enn en Africa Twin, og 12-15 Hk mer. (Ducati 900 motor, 73 Hk) 

Med et par unntak har jeg vel kommet frem til at de kuleste store offroaderne har sine røtter i Rally Paris Dakar på 80- og 90-tallet. 

Og jeg er fremdeles på utkikk etter en Africa Twin RD03 (650cc fra 1988-1989, ) 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AreM skrev:

Den var meget...karslig. Sjeldent tøff den der. Ser ut som den mener alvor. Gauloises, er det franske sigaretter eller noe? 

 

Mener jeg drev og inhalerte noen slike i `94 da jeg var gått tom for rullings i Normandie.

Sykkelen med Lucky Strike er også artig.

Kunne godt tenkt med sykkel sponset av Løiten (akevitt).;)

Bare sånn på pur f mot røyk og alkoholreklameforbudet.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...