Gå til innhold

Herriot, aka Dyrlegen


arez

Anbefalte innlegg

Etter lange forhandlinger med ØKH har jeg greid å innhente tillatelse til å kjøpe en "ny" LR. Trade off en var at Ranch Roger måtte vekk, så sånn ble det.

Leting på finn.no og andre steder ble iverksatt og jeg fant mange lovende kandidater.

Etterhvert så begynte det å forme seg en ønskelista bak i hodet. Bensin , manuell gearkasse, ingen takluker som kan lekke inn vann osv.

Fant etterhvert en passende kandidat og ringte på den.

Bilen var kjørt på PKK og fått flere 2er feil for rust, bulk på høyre forskjerm som gjorde at blinklys og lykt hadde fått en smell..

Rust skremmer ikke meg nevneverdig da jeg har sveiseapp. og nylig også har fått tilgang til ett sveiseverksted med alt tenkelig utstyr for sveising og platebearbeiding. :)

Dro nedover, møtte eier, prøvekjørte og bestemte meg for at den tar jeg. Betalte, fikk nøkler og dro hjemover, muntert akkompagnert av deilig V8 lyd.

 

A8B4345B-2125-4B9F-A719-530F16E01A85-3718-00000890D5C097C2.jpg

Nyparkert på guttebilparkeringen (som etterhvert kommer til å tynnes ut)

 

6F8C9E0D-8A72-4FF7-850C-3369F4FB5256-3718-00000890FF63DCAA.jpg

Ikke vet jeg hva som gjør denne bilen så "safari", hverken aircondition eller takluker, men det er helt greit for meg. B)

 

Vel hjemme har jeg småkjørt litt rundt om kring noen dager før jeg kjørte ned på verkstedet for å begynne med litt sveisearbeider.

 

ABCD6430-9541-4683-8B2F-5AF00515CC91-3718-000008915637C966.jpg

Oppløftet og klar for sveising. Ny framskjerm henger lakkert i bakgrunnen. Endelig er ting på gang.

 

F89DD132-BB8E-43BD-955A-F92C4E2DFCA6-3718-0000089168B3189F.jpg

Ferdigsveist ramme. Begge sider hadde kraftig rustangrep, men nå er alt o orden og klint med antirustremedier.

 

Navnet Herriot har den fått etter at jeg så ett klistremerke nederst i hjørnet på frontruten. Det var en parkeringstillatelse for en veterinær og da var navnet gitt.

 

Det som gjenstår før PKK nå er bytte av inner og outer sill på venstre side, samt skifte av høyre lykt og blinklys og en støtdemper foring. Sills har jeg fått tak i hos EWS og resten er på vei fra England. (Sammen med Safari snorkel, tre graders radiusarmer, cranked trailingarm, foringssett og litt anna stæsj som må til for å få bilen godkjent.... Kremt.....

 

Planen er at Herriot skal bli en ok "tur" bil for til neste sommer blir ferien lagt til Wales. Håper å få gjort en LPG convertering når jeg kommer dit som kan godkjennes her når jeg returnerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute: Kjøretøyforskrift og ECE direktiver er under inhalering.... Kommer ikke til å starte noe LPG prosjekt før jeg er sikker på å få det godkjent hos Satans Vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epost fra UPS! Deler er på vei. 50,3 kg. Litt vel tungt kanskje for delene jeg skal har pga EU-kontroll er høyre fremlykt og blinklys...

Jeg håper jeg er hjemme alene når pakkene (3stk.) ankommer, for ellers får jeg ett seriøst forklaringsproblem... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Deler har ankommet og blitt lagret på sikkert sted.

 

Nå er det sillbytte som står for tur. Begynt å kappe ut rust.

 

C7C9DE9D-3AD1-4426-9A26-B9D6A76620F6-3718-00000D6626EC5220.jpg

 

FB86AC56-4753-4F3F-A925-A5122947E20D-3718-00000D65FE0617CF.jpg

 

3F31A2AD-24F6-4673-9BF4-0443C0980CE1-3718-00000D665D6F7212.jpg

 

En hel del å ta tak i her, men hvis Gud vil og redskapen holder så håper jeg å være ferdig med rustveisingen til neste helg. :)

 

Gleder med til å få godkjent PKK så jeg kan ut å cruise litt før jeg begynner å plukke på mitt nyinnkjøpte stæsj. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det går smått fremover. Pga fint vær har ØKH prioritert oppussing og utvendig maling av hus.

Dvs at jeg kun etter mørkrets frembrudd har fått sjansen til å reise til verkstedet for å kjæle litt med Herriot.

Oppussing, skolegang og jobb er ikke ideellt når man vil drive med bil.

Har i hvertfall fått utbedret alle toerfeil innimellom punktsveisfresingen så nå er det klart for å passe inn nye blikkbiter.

 

4C3D8F23-AD5F-4ED6-91D7-429A7AE4FAD2-9262-0000150006FB6B87.jpg

 

I tillegg har jeg fjernet frontspoiler og frisert hjørnene på støtfangeren slik at det begynner å se ut som om bilen har en viss offroadkapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra arbeid! Dette blir gøy å følge med på fremover. Fint med noen bilder av frisert fanger også.

:)

Det kommer. Skal bare montere steering guard først. B)

Ps. Takk for positiv tilbakemelding. :)

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk en tur til verkstedet i kveld. Har fått skjært ut den siste rusen og laget pappmaler for bitene som jeg skulle begynne å sveise på plass. Da slo det meg at plåten jeg skulle bruke lå igjen hjemme. :angry:

 

Gikk over til plan B og friserte ferdig frontfangeren og monterte steering guard i stedet. All progress is good progres... :P

 

295EC29F-976D-4009-B886-C3221F6558A3-9262-000015CE8C6C808C.jpg

 

Nå er det i følge ØKH listing innvendig rundt vinduer som står på agendaen så da må fuglene vite når jeg klarer å snike til meg litt kvalitets tid med Herriot neste gang... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre angrepsvinkel der ja. Og steering guard er aldri dumt. Snedig med recovery eyes også.

 

Ser du skriver innledningsvis at du er glad du ikke har takluker. Så vidt jeg har hørt kan også alpine-vinduene være gjenstand for lekkasje, så sikkert lurt å sjekke inni skjermer bak. Men, det ser jo ut som om du kan dette, så bilen er nok uansett i de beste hender.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bedre angrepsvinkel der ja. Og steering guard er aldri dumt. Snedig med recovery eyes også.

 

Ser du skriver innledningsvis at du er glad du ikke har takluker. Så vidt jeg har hørt kan også alpine-vinduene være gjenstand for lekkasje, så sikkert lurt å sjekke inni skjermer bak. Men, det ser jo ut som om du kan dette, så bilen er nok uansett i de beste hender.

 

:)

Sjekket det litt kjapt når jeg kjøpte bilen.Så greit ut ved en kjapp kikk. Skal ta en grundigere kikk etterhvert. Må få sillsene på plass så jeg får godkjent PKK først.

Kjørelysten begynner å bli stor nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er gromt med vinkelmotor og manuell kasse. Sannsynligvis ikke det mest økonomiske alternativet, men for meg så tror jeg det er verdt det. :P

Åsså er det fullstendig politisk ukorrekt og det liker jeg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update. Nå er sillsene på plass og sveiset sammen. Neste økt skal sillsene sveises sammen med resten av karosseriet.¨

Sakte med sikkert går det fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endelig en heldag i verkstedet. Har fått sveist ferdig kanalen, montert dørene justert B stolpen og sveist alt.

 

F68EC59B-544F-4DF6-B12C-284312F6B5FC-2278-000004661E649F95.jpg

 

Med dørene montert. Ble jevn og fin sprekk mellom dørene så jeg er nøgd.

 

68C494D3-EAE0-4332-888E-44F77189FD6E-2278-000004664B21EA7E.jpg

 

Alt har fått ett strøk owatrol som står til tørk.

 

Neste økt blir det Arcanol for siden å legge ett toppstrøk med Benga til slutt.

 

Rakk også å begynne å modifisere luftfilterboksen for tilpassing til Safari Snorkelen.

Alt i alt en god dag. :)

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått på Arcanol og Benga over og under på sillsene. Lakkert A og B pillarene med Niagara grey (klarlakk i morgen) Montert skjerm og front. Skiftet gummiskiven på bakre mellomaksling. Endelig begynner det å bli hel ved.

 

 

196918D9-456A-4BCA-A4EB-14426EBC9120-2278-000006A8B9D3E431.jpg

 

B0A9940A-A8AF-4B40-BF0B-EDF0D4CCE9CD-2278-000006A890681FC8.jpg

 

I morgen skal jeg koble opp det elektriske til dørene igjen. Få på plass gulvmatter og resten av interiøret. Da skal det i prinsipp være klart for etterkontroll med (forhåpentligvis) blanke ark.

Edit: Skirveleif. :)

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvi,tvi.

Husk inn og utvendig oljebehandling nå.

Oh yess. Herriot skal markere vilt og hemningsløst i lang tid fremover. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Herriot hulromssprøytet og understellssprøytet. Skiftet stereo, koblet ny antenne og fått på polybumpstops rund baut.

Interiøret er på plass, batteriet montert og bilen startet.

Nå skal det bestilles tid for etterkontroll rett over helga.

Når den er unnagjort blir det bare kosemekking med montering av Safarisnorkel, hevesett, skjermbreddere, og større hjul. Stor stas. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herriot var på etterkontroll idag. Resultat: 0 hull. :D

0hull.jpg

 

Kjøreturen tilbake fra verkstedet var "pure joy". :wub:

 

Endelig kan koseskruingen og oppstæsjingen begynne. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...