Gå til innhold

Defender Jomfru


Shivannah

Anbefalte innlegg

Hvor finner man tips og råd enn der de virkelig engasjerte er?

Jeg trenger hjelp til å vurdere om Defender er noe for meg. Selv om jeg gjerne skulle kjøpt en KUN fordi jeg elsker bilen over alt og nærmest kjører av veien hver gang jeg ser en, så må jeg jo nesten prøve å være litt fornuftig også...desverre.....Jeg har ingen mekanisk kunnskap, jeg er ikke fullsjeten i penger og jeg har fått litt inntrykk av at man bør være en av delene for å ha LR.

Jeg trenger en bil med tre seter foran, plass til et hundebur eller tre bak,4WD og varebil som Hiace er IKKE aktuelt! Slik jeg ser det dekker den alle mine behov samtidig som jeg forguder dens utseende, så hvorfor ikke? Kan noen gi meg noen tips om negative/positive ting å vurdere før jeg går videre?

 

Setter STOR pris på alle tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 456
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ser ut som Defender er det du trenger ja ;)

 

Defender er en ganske enkel konstruksjon og så lenge du vil det sjøl, vil den mekaniske kunnskapen komme snikende etterhvert som du duller og steller med din nye bestevenn.

 

Lykke til og velkommen skal du være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å slå til det, Shivannah :)

Du vil om ikke lenge eie en bil du kommer til å elske over alt i verden (ok, nesten alt da) og du kan ikke skjønne at ikke andre også har sett lyset.

Jeg kjøpte min Defender 110 for drøye 6 år siden, og jeg kan ikke tenke meg å bytte den mot noe annet enn en nyere Defender.

Og jeg kan aldri tenke meg at det finnes andre biler som er mer perfekte når det gjelder design, funksjon, kjøreglede og eietrang. Heller ikke finnes det andre biler som er så komfortabel å kjøre lange strekk i. Andre menneskebiler har stort sett pløsete, myke seter, lav sittestilling og heller klein oversikt. Men i Defenderen din sitter du med hode og skulder høyt hevet over alle de andre trafikantene som garantert misunner deg den flotte og ikoniske bilen.

 

 

Meld deg inn i Norsk Land Roverklubb (www.nlrk.no) og bli med i miljøet. Der kan garantert noen av medlemmene vise deg sine biler, og fortelle alt det positive rundt Defenderene og miljøet rundt deg.

 

Prisene på brukte Defendere kan virke stive, men det er jo en grunn til dette. Skulle du, mot all formodning, få lyst til å selge den igjen, så er du nesten garantert en god pris.

 

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D

Jeg tror jeg skal klare å lære endel underveis ja, men hvordan er det med deler og slikt? Er den dyrere å vedlikeholde enn andre biler? Og jeg må jo si at selv om jeg ikke er på jakt etter veteran bil så liker jeg de gamle, litt "herjede" bedre enn de nye. Og jeg tenker at en 90 bør være nok for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deletilgang er ikke noe problem, selv for gamle og herjede hedersbiler. Både norske og utenlandske leverandører selger deler i mange varianter.

Jeg vil påstå at vedlikeholdsutgifter på en slik bil er lavere enn på mange andre, da du ofte kan gjøre veldig mye av arbeidet selv. Eller du kan be andre med mer erfaring om hjelp. Og forumet du nå er inne på er en uutømmelig kilde for informasjon, inspirasjon og hjelpsomhet.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til VBF! (verdens beste forum) Det er bare noen få biler som er verdt å kjøre og det er Land Rover generelt og Defender spesielt! Jeg har bare hatt Defender ett år, men er veldig godt fornøyd! Folk her inne er veldig glad i å diskutere. Feks kan jeg si at det kan være smart å kjøpe en så ny Defender som lommeboken din tåler. La meg komme med et eksempel. Naboen min har en Defender 90 fra 98/99 (TD5-motor). Hun har hatt tre motorstopp på 9 måneder og påfølgende verkstedsbesøk (LR-verksted). Min bil er fra 04 og jeg har ikke hatt noen. Den rimeligste bilen i innkjøp, ble dessverre den dyreste i drift og det var ikke en bil som ikke var godt tatt vare på bare sånn at det er sagt. Hvis du sier hvor i landet du bor er det sikkert mange som tilbyr deg å prøve en bil! (ikke bli skremt av den lille historien, det var mest for å få frem ett poeng.)

Endret av pesto_trader
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min Defender i snart et år, har ikke angret en dag. I løpet av tiden jeg har hatt den er den blitt kjørt hver dag med noen få unntaksdager. Har ikke hatt noe serlig med utgifter vedrørende deler eller reparasjoner, men det har blitt en del utlegg med tanke på utstyrs fronten for min del med tanke på å få den tur og camping vennlig for meg og bikkja. Enig med allt som de andre her har kommentert.

Kom nettopp hjem etter en kjøreferie fra Bergen til Landstreffet og videre via Trollstigen, Atlanterhavsveien og til Smøla i Nordmøre. Kjørte hjem igjen via Åndalsnes, Romsdalen til Lesja, tok en fjellovergang på uasfaltert vei til Vågomo med overnatting i taktelt på Lom. Siste etappe gikk opp og ned til Juvasshytta og så over Sognefjellet til Turtagrø og ned til Årdal. En fantastisk tur :) med mange flotte bilder

Plassmessig ville jeg nok vurdert en 110. Lykke til

 

DSC01629.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler, og spesielt slitedeler, er generelt rimelige til alle Land Rovere.

Støtt gjerne de norske ettermarkedsleverandørene -for du vil trolig oppleve at et merkeverksted må ta seg godt betalt for endel saker.

Evt, skal du sende avgårde en større bestilling, er det ofte rimeligst å importere selv fra UK.

 

Prøvekjør flere stykker, og se etter rust.

Rust er det du skal se etter!

Nevnte jeg at det er viktig å sjekke et evt objekt for rust?

(utover rust, så sjekker du selvfølgelig ting du ville sjekket på en hvilken som helst bruktbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttes! Ikke kjøp en gammel bil som ikke har blitt underdtellsbehandlet. Oljebehandlet understell virker fornuftig. Det som pleier å skje når man blir eier av en Land Rover er uansett at du elsker bilen og fort kan ende opp med å gi den ett navn. Du vet den trenger litt kjærlighet, men sjelden mer enn du kan tilby. Sånn sett er det bare løp og kjøp! 110 er den vanligste her i Norge og den rimeligste og lettest tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Defender er helt klart en bil for spesielt interesserte - men du virker jo å tilhøre den gruppen :-)

 

Hvis man ikke er mekanisk kyndig, kan det være en fordel å ha tilgang på et verksted som ikke ler høyt og støyende

når man spør dem om de synes Defender er en god idé.. Det finnes en del fordommer ute og går..

 

Tilgang på deler (både slitedeler, og eventuelle gøyale ting til å skru på bilen for å gjøre den finere/tøffere/raskere/

mer egnet til å sette seg skikkelig fast i gjørma) er rimelig god, og delene er ikke spesielt dyre.

Dog er det ikke til å stikke under en stol at biler i denne klassen er noe dyrere å holde enn en Yotota Carola.

De skal ha service oftere, og tildels mer omfattende enn vanlige meneskebiler. (Og i motsetning til en Corolla er ikke

en Defender særlig tilgivende hvis du slurver med servicen: plutselig står man der med en bil som er langt fra pålitelig)

 

Prøv å alliere deg med en felles sinnslidende som har erfaring før du gir deg ut på å se på biler: en som har hatt Defender noen

år vil være mye bedre til å finne feil og stille relevante spørsmål enn (f.eks) en tilfeldig forbipasserende "billinterressert".

Litt avhengig av hvor du bor vil det høyst sannsynlig finnes noen her på forumet som mer enn gjerne vil hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en bil med tre seter foran, ....

Hvor sterkt er kravet om en riktig tre-seter ?

Vær klar over at en Defender (og kun de før Puma/2007) kan ha tre seter, men at midtsetet ikke er for folk av full størrelse over tid.

 

BjøRRn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sterkt er kravet om en riktig tre-seter ?

Vær klar over at en Defender (og kun de før Puma/2007) kan ha tre seter, men at midtsetet ikke er for folk av full størrelse over tid.

 

BjøRRn

 

Bjørn de tre setene er for at jeg skal kunne ha mine barn med som kun er 6 & 8....men det var mest med tanke på plass til en skokk med hunder baki en 90. Kan jo vurdere 110 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har svart !! Jeg er bare enda mer giret nå enn jeg var fra før! Har et OEC verksted like neri bakkane som jeg håper kan bistå med litt info og råd, ellers

hører jeg til i Bergen og vet at der er LR klubb her :) Til Defender 110 : Bilen din er wicked !! Får helt frysninger!

 

Jeg har vel hatt en greie med at jeg vil ha bilen minst mulig avhengig av elektronikk for da er det mye man kan gjøre selv, og såvidt jeg har forstått så er Td5 og alle biler etter det (2002?) ""oppgradert" på elektronikken i forhold til tidligere modeller? Ka være jeg surrer nå, men da får jeg vel høre det her tenker jeg blush

 

Og det blir ikke noe flunkende ny, det har jeg ikke råd til. Blir nok i 100.000 - 150.000 klassen....

Endret av Shivannah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør grundig forarbeid, slik som du er igang med nå, da er du tryggere på å få et godt eksemplar av arten. HVER gang jeg setter meg inn og kjører Defendern, er en nytelse og balsam for sjelen. Det blir litt som å være nyforelsket hver gang man kaster et blikk på bilen sin. Land Rover er spesielt, men Defender er noe helt særegent,- det er rett og slett folkehelse på fire hjul :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på sin plass nå å nevne at i mange tilfeller er en slik bil støyete, trekkfull og iskald. God varme på vinteren er bare å glemme, vinduene dugger sånn at å parkere i et p-hus er et ekstremstønt og dørlåsene er en vits. Du må ikke være over 180 cm høy for å få plass i førersetet, og for å høre radio må du ha ører på knærne. I regnvær pisser det vann inn i kupeen (og tupeen), så en tur til Bergen blir ikke noe hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på sin plass nå å nevne at i mange tilfeller er en slik bil støyete, trekkfull og iskald. God varme på vinteren er bare å glemme, vinduene dugger sånn at å parkere i et p-hus er et ekstremstønt og dørlåsene er en vits. Du må ikke være over 180 cm høy for å få plass i førersetet, og for å høre radio må du ha ører på knærne. I regnvær pisser det vann inn i kupeen (og tupeen), så en tur til Bergen blir ikke noe hyggelig.

 

Støy? Skru på radion...

Trekkfull og iskald? Litt frisk bris over trynefjøla gjør at man ikke sovner bak rattet, og kulda kan kles ut. Ingen ting er så jævlig som å stige ut fra en +20 graders bil i t-skjorte og ut i norsk vinter med -20. I defender er man kledd etter utetemperaturen, og kan klatre inn/ut hele tiden uten noe særlig merkbar temp.forskjell... Nei da, det blir varmt i en defender også!

Ikke over 180cm høy? Flytt litt på setet. hurtig fix.

 

Pålitelighet:

har hatt min 130 i 2 vintre og 2 sommere nå, ikke ett eneste feilslag. har måtte bytte en sikring, som var røket når jeg kjøpte transportmiddelet (til ekstra lys)

fullførte en tur på ca 300mil i vinter, og registrerte temperaturer langt nede på - 20tallet og hadde ikke noe problem med vogna. Anbefaler å finne en defender som har installert webasto iallefall.

 

Mekking får du fort hjelp til på VBF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på sin plass nå å nevne at i mange tilfeller er en slik bil støyete, trekkfull og iskald. God varme på vinteren er bare å glemme, vinduene dugger sånn at å parkere i et p-hus er et ekstremstønt og dørlåsene er en vits. Du må ikke være over 180 cm høy for å få plass i førersetet, og for å høre radio må du ha ører på knærne. I regnvær pisser det vann inn i kupeen (og tupeen), så en tur til Bergen blir ikke noe hyggelig.

 

Mye av det du skriver der minner meg om fattern sin Mer***des Vito, , bråker, kaldt og med luftfjæring baki som aldri virka, som å kjøre et badekar :)

Støy er relativ, kan høre på radio selv om jeg må ha øreplugger i min serie II (var nå min da . .) og vann som kommer inn renner ut igjen, no problem som det heter nedi syden :D

 

Land Rover uten forum derimot hadde jeg ikke vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...