Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Harmen

Løsne bremsetromler på traktor (AEBI)

Recommended Posts

Nå har jeg klart å knekke 3 ut av 4 bremseluftenipler på min ellers ferdig restaurerte AEBI TP20 siden bremsene fremdeles ikke er gode nokk så tenkte jeg å demonterer bremsetromler og eventuelt bytte ut bremsylindere.

Når jeg skrudde av felgen oppdaget jeg at ting så ikke ut slik jeg hadde regnet med. Før jeg bruker for mye vold på trommelen tenkte jeg at det var best å få noen tips på VBF. I senter på bildet ser man en liten firkant sm i deleoversikten er kalt "låsefjør" (frtitt oversatt) denne kan jeg trykke inn en liten halv cm uten at jeg blir noe klokere av den grunn.

Trommelen sitter ellers dønnfast og jeg er usikker på om det har noe med denna fjøra å gjøre.

gallery_2236_391_1622255.jpg

gallery_2236_391_536127.jpg

Jeg har et slags bilde av tversnitt og der ser det ut til at alt det "ytre" fra nav og helt ut er et stykke.

Så bremsetrommelen sitter på aksel med kile? Da hadde jeg prøvd å varme og banke litt rundt.... avdrager er greit det, men det skal løsne, så man må være forsiktig.

Skal ikke navet stå igjen når du trekker av trommelen?

Kjenner ikke denne traktortypen, men for å komme til bremsebånd må trommelen av mens navet står igjen. Vil tro den sitter i rust rundt senterhullet og bånd som ligger på.

Jobb med trommelen tror jeg.

la kilen være.

varme, dra og slå litt forsiktig på bremsetrommel så ser du hvor det deler seg? . Vil tro det løsner slik at navet står igjen.

Går ut fra at du har fått av bremsetrommlene no. Har skrudd mykje på Aebi traktorer, på garden der eg vokste opp har vi hatt AM53, AM10A, TP1000A og TP35.

Trommelen sit på ein kon og har lett for å "setja seg fast".

Eg hadde ein hjulavtrekker med 5 armer, skrudde det eg klarte og så eit skarpt slag på tersen. Då løsnet trommelen frå konen.

Volvo Amazon hadde trommelløsning bak på denne måten.

Det kan sitte jævlig hardt.

Ascona B også. Vi slo forsiktig med hammer og meisel rundt kanten til konusen og plutselig var den løs.

Gamle aebitromler har ofte et slitespor etter bremseklossene som de blir hengende i når du skal terse ut trommelen. Varme på trommelen kan hjelpe. Få dem dreid opp før du monterer igjen.

Det har pleid å holde med å slipe/skrape/pusse ned slitekanten på biltromler.

Trommelen sitter på en stor kon. 

Sleit i dagevis med å få av mine. Prøvde med STOR avdrager og propan. Fikk det ikke varmt nok.

En kamerat kom med skjærebrenner, varma til nesten rødt.

Da kom de av på to minutter 

Original bremse sylindere koster det hvite ut av øyet.

Fant noen som ligna på Biltema