Gå til innhold

Løsne bremsetromler på traktor (AEBI)


Harmen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg klart å knekke 3 ut av 4 bremseluftenipler på min ellers ferdig restaurerte AEBI TP20 siden bremsene fremdeles ikke er gode nokk så tenkte jeg å demonterer bremsetromler og eventuelt bytte ut bremsylindere.

Når jeg skrudde av felgen oppdaget jeg at ting så ikke ut slik jeg hadde regnet med. Før jeg bruker for mye vold på trommelen tenkte jeg at det var best å få noen tips på VBF. I senter på bildet ser man en liten firkant sm i deleoversikten er kalt "låsefjør" (frtitt oversatt) denne kan jeg trykke inn en liten halv cm uten at jeg blir noe klokere av den grunn.

Trommelen sitter ellers dønnfast og jeg er usikker på om det har noe med denna fjøra å gjøre.

 

gallery_2236_391_1622255.jpg

 

gallery_2236_391_536127.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke navet stå igjen når du trekker av trommelen?

Kjenner ikke denne traktortypen, men for å komme til bremsebånd må trommelen av mens navet står igjen. Vil tro den sitter i rust rundt senterhullet og bånd som ligger på.

 

Jobb med trommelen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Går ut fra at du har fått av bremsetrommlene no. Har skrudd mykje på Aebi traktorer, på garden der eg vokste opp har vi hatt AM53, AM10A, TP1000A og TP35.

 

Trommelen sit på ein kon og har lett for å "setja seg fast".

Eg hadde ein hjulavtrekker med 5 armer, skrudde det eg klarte og så eit skarpt slag på tersen. Då løsnet trommelen frå konen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Trommelen sitter på en stor kon. 

Sleit i dagevis med å få av mine. Prøvde med STOR avdrager og propan. Fikk det ikke varmt nok.

En kamerat kom med skjærebrenner, varma til nesten rødt.

Da kom de av på to minutter 

Original bremse sylindere koster det hvite ut av øyet.

Fant noen som ligna på Biltema 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...