Gå til innhold

Forbruk P38 4,6 HSE 1997


vogric

Anbefalte innlegg

Som forholdshvis fersk eier av en P38 har jeg forsøkt å finne ut hva som man SKAL forvente av forbruk. Men finner ingen gode tråder på forumet..

Min P38 bruker 2,0-2,3 på by kjøring og opp mot 3 dersom jeg blir stående f.eks i kø fra Vindern til sinsen på ring3.

Langkjøring (ca 40 mil) Oslo-Nesbyen-Oslo forbruk ca 1,65.

 

Er det noe man kan justere eller bør sjekke? Bilen går ganske pent, men med litt kald motor slipper den litt røyk når jeg tråkker gassen i bunn. Uvanlig?

 

Innspill?

 

Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har samme bil som deg og kjører i samme område til daglig som deg.

I kø er jo fobruket fenomenalt, men det er til å forstå...

 

Kan kjenne meg igjen i de tallene du nevner. Kommer jo veldig an på kjørestil.

Jeg har nylig byttet plugger og pluggledninger, hjalp litt på forbruket.

 

Har fått den ned i 1.3 på langkjøring mot normalt 1.5 ca... og ligger rundt 2.0 på oslo-kjøring.

 

Dårlige lambda sonder kan være med på å dra opp forbruket. Ser ut som mine er byttet for ikke så mange år siden.

Luftfilter kan du jo også sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 i blandet total over tid er normalt. Snitthastigheten din er da neppe mange-og-førti. Men på langtur i 80-100 går den ned mot 1,2-1,3. Lavere går den bare i fritt fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

1,2 - 1,3 på langkjøring, og ca 1,5 - 1,6 på bykjøring (snitt over tid), er nok fasiten. Så på meg virker det som om du har ett nokså for høyt forbruk, du har kanskje ikke unormalt store dekk heller( for det øker gjerne forbruket litt ).

 

Som nevnt over bør du sjekke / bytte følgende: luftmengdemåler, lambda sonder og luft filter i tillegg kan det jo ikke skade med nye plugger og pluggledninger( magnecor anbefaler nå jeg )

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Min P38 4,6 ble chip-tunet noen år etter fødsel. Før det opplevde jeg 1,25-1,3 på forsiktig landevei og 1,6 - på bykjøring ( rekord 3,9 l/mil etter tauing av en stakkars Polo som ikke hadde funnet veien ned fra fjellet før snøen kom... ). Chip'en fra RPI kostet skjorta ( £650), men er tjent inn nå. Det eneste chip'en gjør ( dette er jo ingen turbo motor...), er å legge inn et nytt bensin/luft map. På grunn av utslippskravene, går motorer idag på luftoverskudd som gir lite CO. Å kjøre en gammel motor på luftoverskudd ( lamda større enn ca. 1:13, f.eks. 1:14 - dvs.: 1 kg bensin til 14 kg. luft ( luft veier ca 1,2 kg/m3 - bensin ca. 850 kg/m3)), betyr at motoren normalt går varmere enn en motor som går med luftunderskudd ( lambda under 1:13 - f.eks. 1:12) og det har jo ikke vist seg å være helsefremmende på sylinderforingene i våre V8'ere.... Vet ikke hvilken lambda min 4,6 går på, men resultatet er ca 10% lavere drivstoff-forbruk. Målte sist helg: Oslo - Kristiansand ( ingen sinkefart...hmm...!!). Resultat: 1,14 !!! Har ikke målt bykjøring, da det er mye vanskeligere å få sammenlignbare resultater der.... Bruker vel 1500 liter bensin i året på min P38: 10%= 150 liter = ca. 2000 NOK. 15 år = 30 000 NOK...... Say no more....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at den blir varmere på mere luft, og samtidig at du ikke vet hva din går på. Høres litt risky ut synes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4,6 fra 1995 bruker på langtur Asker -> Uvdal og retur rundt 1,4 med eller uten tilhenger.... kjørte Asker -> DK for 2 uker siden.... ca.120km/t +/- samt lidt bykjøring og da sto der 1,39 da jeg kom hjem igjen.... helt greit :-)

 

Mvh

Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...