Gå til innhold

Grilltønne av oljefat


Torst74

Anbefalte innlegg

Jeg har et oljefat som allerede er delt i to i riktig retning, som jeg har lyst til å gjøre om til en tønnegrill plassert i fjæra (i fagre Romsdalen har vi ikke strender, vi har fjære eller fjøre).

Men det har seg slik at dette har ligget utendørs i nærheten av fjæra i mange år og er plaget av stygge røde flekker type rust, det er ikke hull gjennom, men det er ikke spesielt pent heller, og noen i familien syns det er viktig med et pent ytre. Så da spørs det om det finnes noe fornuftig å male/lakke dette med som ikke forgifter maten og som blir seende bra ut, er det noen her inne som har gjort noe sånt og kan dele erfaringer?

 

Jeg ser at på noen grillkull-pakker står det at grillkullet holder ca 700 grader Celsius når det brenner, og jeg ser også at varmebestandig lakk fra Biltema stopper på 600 grader Celsius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal få slite hardt der med behandling.

En gammel varmtvannsbereder i rustfritt er et veldig godt og vedlikeholdsfritt alternativ.

Selv galvaniserte tønner dør over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmtvannsbereder må være av eldre dato for nå er de rullet som en spiral under produksjonen som igjen gjør at den vrir seg veldig når den kappes i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begge halvdelene ? Hva med å montere den ene inni den andre. Da vil du få en liten luftlomme immellom, og den ytterste vil ikke bli fullt så varm.

 

dvs en del må være litt mindre enn den andre. Den minste må også være kortere enn den største, dvs den må deles på midten, og deretter settes sammen enten etter at en del er tatt bort, eller med overlapp sånn at det kan poppes sammen.

 

Bare en tanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig mye mer knotete ut enn å kappe en bereder i to. Den lokale rørleggeren blir også glad for å få fjernet noe skrot helt gratis :) .

 

Jeg lagde en på jobb for litt siden. Borret tre hull i bunn og sveiste på en 5cm rørstuss over hullene. Slik at en får luft inn uten at det renner aske ut.

En finmasket rist i bunn til kullet, rett over rørstussene og en rist i toppen til pølsene. Drit i å kappe ut bare en 1/4 av berederen... Det ser kult ut, men det blir så hinsides varmt at du må ha sveisehansker og 1m grillklype excl .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/4 med lokk må jo til når man karbonerer hele dyr fra skogen.

Langt mellom fileter etter road-kills på landet.

Jeg kan ta bilde av min varmtvannsberedne grill og sende via mobil om interesse.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter totalhavari av flott kjøpegrill med 14,9 kg kjøtt på, laget jeg rustfri av varmtvannsbereder. kjøpte rustfrie stålrør og sveiset det til noe som står til evig tid...

rister i strekkmetall skiftes etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på melketanken til naboen med grill i tankene for noen år siden.

Et passende kvantum kjøtt ville tilsvare en indisk elefant og grillkull måtte nok kjøpes i kubikkmeter.

Så mange venner tror jeg ikke jeg har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget noen griller etterhvert, og har som mange andre havnet på varmtvannstanker. Ideell størrelse er 120 liter, og deles i to.

Pga estetiske krefter (les: svigermor) lakker jeg med biltemas varmebestandige sorte lakk på utsiden (må resprayes ca 2. hvert år). Lakken herdes når den blir varm første gang og gasser/ryker en del.

Forøvrig husker jeg en relativt nylig tråd med halve oljetanker som burde kunne bli en gigantisk grill :)

Edit: kapper du en varmtvannstank på tvers og sveiser på bein har du en effektiv krabbe/pølsekoker med bålfyring under.

Jeg trakk 1000 pølser i en slik under et hektisk påskeskirenn for noen år siden :)

Endret av CaspianBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal holde øynene åpne etter en gammel varmtvanssbereder, men tror i første omgang at jeg lager en midlertidig variant av oljetønna, tenker jeg bruker tipset til finnarne og legger den minste biten inni den største og bretter kantene rundt, men jeg hopper over lakk eller maling og tar heller og murer opp en liten sak som den kan ligge oppi siden jeg skal gjøre noe murarbeid på plassen uansett.

Så får jeg lage noe mere permanent når jeg får henda på en varmtvannsbereder.

 

Takker for alle tips og innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lise setter igang for mye i mitt hode.

Kjerringkoking + skvett Zalo (fettfjernende) = slankekur ?

Hmmmmm.

Dette lukter det inntekt og pen utsikt av.

 

Gautebadevakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Lise setter igang for mye i mitt hode.

Kjerringkoking + skvett Zalo (fettfjernende) = slankekur ?

Hmmmmm.

Dette lukter det inntekt og pen utsikt av.

 

Gautebadevakt

 

 

Skal du dra inn mer pæng, så tilbyr du "full body" behandling med avfettings væske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...