Jump to content
LRforum

Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?


Recommended Posts

  • Replies 8.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har skrudd til serie bil i dag, og kjørt meg en liten tur. Liker bilen bare bedre og bedre, håper på skilt og godkjenning i løpet av sommeren  

Ny lakkert front er skrudd på i morges før vi dro i stallen ,og jentene skrur idag óg. Av med en fæl Orange grillen og på med nylakkert KBX front.

Det må vel ikke bare være vedlikehold og trøbbelfiksing i denne tråden her, ikke sant?   For her er nemlig det jeg gjorde siste døgn med min Defender: Overnattet på 2137 moh. for å være der

Posted Images

Skal man bytte plata u diesel tanken ikveld montro... 

 

 

Link to post
Share on other sites
2 timer siden, oggioffshore skrev:

Skal man bytte plata u diesel tanken ikveld montro... 

 

 

 

Lurt å ha minimalt med diesel på tanken når denne jobben skal utføres

Link to post
Share on other sites
6 minutter siden, YMK skrev:

 

Lurt å ha minimalt med diesel på tanken når denne jobben skal utføres

Akkurat derfor eg Funderte. Nesten tom tank :rolleyes:

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Jeg har flyttet takteltet over på Defenderen ettersom D2-en er solgt, men måtte etterhvert innrømme at Thule 953-føttene som skulle til for å gå klar av D2-ens hevede tak ble alt for høye på Defenderen. 

Etter litt måling tok jeg sjansen og bestilte et sett med Thule 952, 20 cm. høye føtter til Square Bar. Så skar jeg av den overskytende delen av festene til takteltet som stakk nedenfor mutrene under stengene, det ga 1,5 cm. ekstra klaring. 
 

Ved montering var det litt spennende, men det viste seg at det faktisk var ganske greit med plass fra taket og opp. Men ikke så mye at det var plass til en arm for å feste teltet til stengene, så det måtte løftes og festes før montering. 
 

De nye føttene har en annen festing mot stengene; nå er det selve festehjulet/håndgrepet som klemmer sammen en lengre del som klyper fast stangen. Det gjør at det ikke ser ut til å være plass mot buen i taket, men når det er strammet ferdig er det grei plass også der. 
 

 

Thule 1.jpg

Thule 2.jpg

Thule 3.jpg

Thule 5.jpg

Thule 4.jpg

Edited by smejan
Link to post
Share on other sites
På 14.3.2021 den 20.49, tiopet skrev:

Er ikke noe fan av ladeskille rele opplegg, da det alltid har blitt skjev lading av batterier og aldri nok strøm til start neste dag (båt problemer i årevis og drittlei dette).

OK ? Hvordan rele har du benyttet? Vi har brukt Biltema ( ser dønn likt ut som BEP ) voltsensitivt rele i årevis i bilen, siden den har to startbatterier. På sommeren, når camperen hives på, så kobler jeg ladinga til batteri 1, og bruker rele mellom det og batteri 2. Forbruk kjøres uten unnttak via 2. Har aldri hatt hverken feil eller problemer med dette oppsettet.

Nå blir det solcelle på camperen. Det fine med endel solcelleregulatorer, er at de kan programmeres til å kutte alt forbruk ved en innstilt verdi. Dermed blir det enkelt å spare nok strøm til motorstart, selv om begge batteriene er forbruk.

Håper det funker som jeg tenker.

Link to post
Share on other sites

Ikke spesielt imponert over voltkuttløsninger.

Både fått og gitt strøm til redskap med slikt som ikke funket godt nok.

Men verden har gått fremover , påstås det.

Link to post
Share on other sites
13 timer siden, JokerS30 skrev:

OK ? Hvordan rele har du benyttet? Vi har brukt Biltema ( ser dønn likt ut som BEP ) voltsensitivt rele i årevis i bilen, siden den har to startbatterier. På sommeren, når camperen hives på, så kobler jeg ladinga til batteri 1, og bruker rele mellom det og batteri 2. Forbruk kjøres uten unnttak via 2. Har aldri hatt hverken feil eller problemer med dette oppsettet.

 

Både Biltema og VolvoPenta skillereleer har vi brukt opp gjennom årene.

Fatter har alltid insistert på å bruke Varta batterier, personlig har jeg alltid hatt dårlig erfaring med Varta i alle bilene mine.

Syns de fort blir slitne og så det blir skjevt forhold mellom dem og da tror jeg problemene med skillereleer oppstår.

Det dårligste får all ladespenning før de andre, og da blir jo de andre alldri fullt oppladet på korte båtturer i Oslo.

 

 

Link to post
Share on other sites

Byttet ut herpet takstige,montert ARB-kompressor igjen,ryddet litt jern og planlagt sveisekurs for kompis.

Alt gjort utendørs. Sola tar godt i dag...

Link to post
Share on other sites

Ikke i dag, men i uka; hentet bil med nytt trøstelager og clutch.

 

Ikke skjønner jeg hva den kenguruen har under pansret å gjøre. Neste lønning blir det ny frontrute. 20cm sprekk "gjør" seg ikke. <_<

Link to post
Share on other sites

Bytta turbo. 

 

Link to post
Share on other sites

Siden Trolljegeren er syk og sliter med luft i magen, tenkte jeg å like godt ta ned dieseltanken.

Da blir det lettere å skifte alle dieselrørene, samt at jeg får sett oppi mellom ramma.

Eneste problemet jeg hadde med å få ned tanken, var det ettermonterte sugerøret til dieselvarmeren som er boret og skrudd i høyre side av tanken. Det stakk så lang ut at jeg måtte bøye det kraftig. Så der kan det lekke, sikkert like greit å fjerne det røret og plugge hullet i tanken. Er jo eget sugerør på selve dieselpumpa i toppen av tanken til dieselvarmer.

 

Fikk dette synet når tanken kom ned :o

20210709_162153.jpg

 

Her har fuktig søle hatt det veldig fint i mange, mange år. Blir litt ekstra arbeide med sveising fremover :(

Dette er det eneste stedet jeg har et sånt rustangrep. Tydelig at fluidfilmen ikke blir ordentlig sprøyta inni og utenpå der.

 

Etter sveising blir det å sause inn med fluidfilm, tenker å lage noen ekstra hull her og der for fremtidig tilgang for sprøyting, samt noen hull i bunn, så vann kan renne ut. Var tydelig at det har stått vann inni der.

 

Fikk dette i posten i går :)

20210707_140304.jpg

 

Da er det bare å leke med sandblåser, sveising, lakkering og litt saufett morro til slutt :D

Blir garantert ikke noe kjøring denne sommeren heller, ser det ut til :angry:

Link to post
Share on other sites
På 9.7.2021 den 20.39, oggioffshore skrev:

Bytta turbo. 

 

Løst turbo feilmelding :unsure:

 

Planlegge bytte bunnplate diesel tank... Planlagt lenge nå 

IMG_20210710_184405.jpg

IMG_20210711_153957.jpg

Link to post
Share on other sites
9 timer siden, Bjørn_C skrev:

hvordan tar du motoren? Har enda ikke turt å gjøre annet enn å vaske deksel på min

 

Mtp at disse bilene tåler å vade, tenker jeg at de også tåler en lett motorvask.  Bruker noe avfettingsmiddel, svamp/såpe på deksler og lakkerte flater og spyler til slutt over med hageslangen - ikke noe høytrykksspyler!

B)

Link to post
Share on other sites

I løpet av de to siste ukene har Defenderen fått:

- nye styrekuler

- forstillings-/firehjulskontroll

- ny Dab-radio

- nye høyttalere

- nye dekk på sølvfargede stålfelger

- olje- og filterskift

- fett i alle nipler jeg fant

- oneshot på begge sider

- ny innmat og varme i førersetet

- skillerelé og ekstra batteri til kjøleboks mm. 
 

Straks klar for ferie, håper jeg ikke får bruk for setevarmen :-)

Edited by smejan
Link to post
Share on other sites

Etter å ha montert takteltet på D3’en forrige uke, har jeg lastet den til randen med alt man trenger og ikke trenger for et par netter i telt og hengekøyer. I 28gr C. Varmt. 

Edited by jorgenht
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...