Gå til innhold

Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?


jebba

Anbefalte innlegg

Den siste mnd har jeg hatt stor-kjør for å få bilen klar for eu-test. 

Arbeidet har bestått i:

 

*sveise på 2 nye støtdemperfester.

*sveise plate i 3-4 hull i ramma.

*installere ny shuttle valve.

*finne ut av, og utbedre sensorfeil på VF abs-sensor.

*montere på 2 skvettlapper som hadde falt av.

*få alt av lys opp og gå. (Mest bare skiftepærer, men og rep av en kontakt som var for irret til å gi strøm).

*overhalt vindusviskermotor bak.

*få løsna reservehjul og smørt opp boltene. (Satt så hardt fast at jeg måtte bruke 2 meters forlenger-rør på latmannsarmen).

*skifta luftfilter

*skifta oljefilter og motorolje.

*skifta olje på gearkassa.

*skifta olje på differ+transferkasse.

*skifta dieselfilter.

*utvendig avfetting, shampovask og vinyl-fornyer.

*lagt om til standard dekkdimensjon.

(til et sett cooper piggdekk i 'hardplast' som gir dårligere veigrep enn mine grabber at3-dekk som har 0,14% for stor rulleomkrets eller så).

*skiftet bremseklosser og skiver samt overhalt calipere.

*gitt dieseltanken ei flaske 2t-olje og biltemas dieselrens, samt ei flaske redex ved påfølgende fylling.

*kakket og blåst vekk alt jeg kunne finne av ramnerust etterfulgt av:

*understellsbehandling med kokt linolje+diesel(20/80) og biltema's svartguffe.

*imorra: få kakka inn rammenummer hos biltilsynet.

*montert dab-radio

 

-Og: har bestillt nanocom evolution som kommer imorra. (Blei bestillt i frustrajon når 3-amigos kom tilbake etter at eg hadde skifta shuttle valve).

 

Så nå er den eneste feilen jeg vet om: man må åpne og låse bilen med nøkkel da fjernkontroll ikke får kontakt med sentrallås.

 

Så på onsdag faller dommen :wacko:

-er selvsagt spent da dette er første gang jeg har denne bilen på eu-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også oppdaga jeg en liten gladnyhet i ettermiddag: når jeg kikka i vognkortet oppdaga jeg en liten notis som sa at rammenummeret var ved fremhjulet, og der fant jeg det på blankt fint metall, så jeg slipper å ta turen innom BT for å få gravert inn nytt nummer imorra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, suprlite skrev:

Også oppdaga jeg en liten gladnyhet i ettermiddag: når jeg kikka i vognkortet oppdaga jeg en liten notis som sa at rammenummeret var ved fremhjulet, og der fant jeg det på blankt fint metall, så jeg slipper å ta turen innom BT for å få gravert inn nytt nummer imorra :)

Sørg for at det er noe som dekker det blanke metallet så slipper du at det også ruster bort. Jeg har en test gående med rent fett, ser foreløpig bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min, men en annen sin, og i går.. byttet til nytt kjøleslange system, dog sitter den gamle termostaten enda, så tar ut den når han har fått ny pakning til injektorhuset. :D

på min måtte jeg løste og feste bakruteheisen før den skvatt helt ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, smejan skrev:

Sørg for at det er noe som dekker det blanke metallet så slipper du at det også ruster bort. Jeg har en test gående med rent fett, ser foreløpig bra ut. 

Allerede gjort. Det blei biltema's hulroms-karosserimasse på sprayboks (tyntflytende). Etter pkk blir den sprøyta over med biltema's tyktflytende svartguff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av hvert som blir gjort nesten hver dag på en av mine eller noen andres Land Rovere :D Det er deilig å være LR frelst :lol:

 

Dagen i dag begynte med å slipe litt på bremsemaster for å gjøre klar til montering av nytt rammenr skilt til Trolljegeren.

Litt Owatrol og så Owatrol/bengalakk blanding så blir det nok bra før popping av skiltplate.

IMG_20190319_151130.jpg

 

Så fikk jeg plutselig for meg å snu nato krok festet på polynorm hengeren opp ned.

Lurer rett og slett på om ikke en traktor henger krok vil passe rett inn i stedet for den monster store nato-kroken.

Mister støttebenet da, men det fikses lett med et nesehjul eller støttefot fra Biltema.

Nå fikk hengerfeste riktig høyde i forhold til Defenderen.

IMG_20190318_162510.jpgIMG_20190319_151220.jpg

 

Etter det begynte jeg å se på canvas og stativet til Lillegull, det har jo ikke vært pakket ut på over 30 år.

Fant ut at en Ifor Williams biltralle var perfekt sted å prøvesette stativet, hullene i hengeren passet perfekt (Tydeligvis noe som er standard i England :lol: ).

Utrolig at canvasen var like hel og fin etter alle disse årene i en kasse, til og med plastvinduet var helt og fint.

Eneste var en liten revne i taket rett over fører. Det må jeg sy i neste omgang.

IMG_20190319_152149.jpgIMG_20190319_152532.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco3 endelig ute av garasjen på testtur.. vi er ikke enige enda... :(

Men feilkoden har endret seg radikalt. Så får titte litt på saken.

 

Fått ny olje med filter, luftfilter, kupefilter og dieselfilter også 

DSC_0499.JPG

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjort, bare betalt for. Nye AT3 på D3’en. 

3906CE51-7AD7-4A6C-8551-799726C8E2FB.jpeg

Skal sies at jeg tenkte å kjøpe ferdig pålagt og avbalansert for å bytte selv- men oslotur på lørdag og veldig grei fyr som tilbøy seg på dekksjappa.. Greit å få gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å justere bremsene på Lierbussen. Jeg hadde veldig lav pedal da den ble satt bort for vinteren, så jeg tenkte jeg skulle se om det ville hjelpe å justere bremsebåndene. Det gjorde det egentlig ikke - i hvert fall ikke slik jeg har gjort det nå. Jeg vil ikke klare å stanse bilen fra normal kjørehastighet slik den er nå, men det er jo ganske stor mulighet for at jeg

a) ikke har justert riktig.

b) har noe annet feil (også).

(Til gjengjeld har jeg håndbrekk som fungerer utmerket... :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstanterer at det forsvinner kjølevæske, og det ryker mere hvitt spes etter noen min på tomgang.... 

D3.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter stein.... 

IMG_20190328_155650.jpg

IMG_20190328_155639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Ola-bilen og jeg vert på etterkontroll for første gang i historien.

Det gikk bra, godkjent for to nye år.

Vi viste at første kontrollen ikke gikk bra. Vi ville få godkjent vår plan ang. sveising i ramma.

Nå er ramma hel og fin igjen med nytt rammenummer in preget bak dieselfilteret.

Å vi er klar for nye eventyr, happy days. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, county skrev:

Ute og kjørt Disco'en på prøveskilter i dag.. Nå ser det ut som det nærmer seg EU-kontroll og ordentlige skilter...

IMG_20181222_120200_3~3.jpg

 

Fin bil. Lykke til. Ville kanskje ikke vist den med disse dekka? De ser ut som 245 dekk? Og de er vel hakket for store....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta blue tooth modul. 

Håper denne ikke mister kontakt midt i samtalen 

:)

IMG_20190330_211241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, oggioffshore skrev:

Bytta blue tooth modul. 

Håper denne ikke mister kontakt midt i samtalen 

:)

IMG_20190330_211241.jpg

Kan det være jeg også burde skifta bluetooth modul? Jeg må pare telefon med bil hver gang tenning har vært av, noen tips?

 

Idag ble det byttet mellomaksling på D3en hovedsakelig pga opphengslageret på midten, men jaggu gla jeg skifta komplett for krysset bak kjentes IKKE godt ut :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andershauk skrev:

Kan det være jeg også burde skifta bluetooth modul? Jeg må pare telefon med bil hver gang tenning har vært av, noen tips?

 

Idag ble det byttet mellomaksling på D3en hovedsakelig pga opphengslageret på midten, men jaggu gla jeg skifta komplett for krysset bak kjentes IKKE godt ut :rolleyes:

Du må bare oppdatere modulen du har. 

Min begynte koble fra tlf etter noen min samtale. 

Ser eg må oppdatere / flashe den nye bt modulen min. Må inn m pin kode hver gang nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Du må bare oppdatere modulen du har. 

Min begynte koble fra tlf etter noen min samtale. 

Ser eg må oppdatere / flashe den nye bt modulen min. Må inn m pin kode hver gang nå 

Takk, ser iid tool bt begynner virkelig og gjøre seg gjeldene når en er D3 eiger:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag: overhalt skrikende bremse med hell..

Og skifta kryss i bakaksel, med uhell etterfulgt av hell.

 

Og for 2 uker siden: skifta dieseltrykkregulator (glemte å nevne det da).

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...