Gå til innhold

Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?


jebba

Anbefalte innlegg

Omsider fått hele forstillingen på mr Free tilbake i ett stykke. Det som begynte med en liten jobb med å bytte et endeledd endte med...

 

-Bytte av begge endeledd

-Bytte av fjærer og støtdempere foran (da det viste seg at en av fjærene var knekt)

-Nye mansjetter og fett på både drivknute og CV-ledd på begge sider (klarte å nappe ut et CV-ledd i prosessen. Heldigvis får en si, for på passasjersiden var det en sprukket mansjett viste det seg)

-Nye bærebruer på begge sider foran (det viste seg at bærekulene hadde sett bedre dager - og de ble i alle fall ikke bedre av mishandlingen de fikk av "mekanikeren" (altså undertegnede))

 

Stor takk til Peter hos Safaritec for både råd og hjelp, min salige far for god hjelp, og ikke minst husets frue for tålmodighet.

 

Bortsett fra en liten visitt av tres amigos, så foregikk prøvetur uten problemer. Nå står firehjulskontroll og etterkontroll for PKK på planen, også satser vi på at misteren holder koken en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stas å endelig kjøre egen bil til jobb. Ikke så stas at forstillinga ikke er justert - og det kjennes.

Var som å forsøke å styre et politisk parti i vippeposisjon og uten allianse de 2,5 milene til jobb Heldigvis fikk jeg time for firehjulskontroll, lysjustering og etterkontroll allerede i morgen tidlig, så da blir det forhåpentligvis bra. I mellomtiden skal jeg kun kjøre et absolutt minimum, kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt skremt av td6 som med en liten knekkelyd mistet litt moment og erstattet det med kraftig visle / subbelyd. Listet meg de siste meterne hjem med tanker om girkassehavari og turboras. Viste seg at slangen mellom turbo og intercooler var blåst av. Et låseklips som skyves over spor i intercooler stussen mangler, så nå filosoferer jeg over hvordan det kan jukses, sykeleike bøyd rundt kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her slitt litt med dugging innvendig i bilen, og istapper på soltaket i vinter. Misstenkte (visste vel egentlig hva det dreide seg om) jo selvfølgelig fuktighet, og tok ut mattene......

 

Veldig glad jeg gjorde dette, når jeg ser feste til sikkerhetsbelte..... :unsure:

 

Blir litt å gjøre fremover B)

 

IMG_20170306_211535.jpg

IMG_20170306_211546.jpg

IMG_20170306_211555.jpg

IMG_20170306_211619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter helgas velykkede offroad fikk jeg ikke lov til å velge de lavere girene på automatkassa periodisk :(

Feilen åpenbarte seg da girvelgeren kom fram i dagen :)

Spørsmålet blir da: Hvor i H kommer denne fra?

DSC_0307.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillt et lass deler til Svarte Helvete og fått beskjed fra samboersken at det er drittkjedelig å kjøre Honda-ingen hilser, ingen parkerer ved siden av.

 

Hun blånekter for å være interesert i bil og lider ihvertfall ikke av Landrovritits B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4hjulskontroll, lysjustering og etterkontroll.
Null hull og renere bil. (De har også vaskehall - og selv om den ikke ble perfekt så ble den MYE bedre.)

På lysjusteringa ble det bemerket et brukket feste - sporenstreks limt og justert. Ikke verst.

Neste bestilling skal inneholde gassdempere til panser og bakluke. De holder på å bli irriterende slappe. Og så har "TRANSMISSION FAULT TRACTION REDUCED" begynt å dukke opp. Kommer med kulde og forsvinner når vi har kjørt noen meter. Har sannsynligvis med diff eller haldex å gjøre. Visstnok er haldexpumpa eller en av sensorene billigste alternativ... men jeg vet ikke om haldex gen3 har denne pumpa, eller om den kom med gen4... I så fall er det bare dyre(re) alternativer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg feilsøkt sensoren som har gitt Gearbox Ovrheat på P38-en, men når den første skruen knakk tvert av når jeg tok i litt fikk den andre skruen være i fred. Jeg bendte sensoren forsiktig ut og dusjet grundig med elektronikkrens både foran og bak før jeg konsentrerte meg om kontakten og ledningene. Jeg fant dessverre ingen feil, men kjøreturen hjem etterpå var uten feilmeldinger.

Fikk også festet et dørtrekk som har vært litt løst og den dingsen som holder åpnet dør åpen. En grei økt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubbet Defenderen grundig ren under for salt og møkk. Nå er det kun frisk søle fra skogen under bilen. Riktignok løsnet a-bare, en skvettlapp og plastdingsen som skal forhindre fuktighet i varmeapparatet. Tenkte ikke på at det ikke var 33" på den som sist vi var her. Så lærte at det ikke går å kjøre der det har gått hogstmaskin ? Etter å ha blitt berget av traktor som også satt seg fast er det på tide å få på 33" og vinsjen.

Vi var alle enige om at det var en fin tur og at det var lurt at vi tok av campingvogna før vi testet denne "veien" ???

IMG_6076.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige søndag startet med å gå løs på bytte av bremseskiver, -klosser og slanger rund baut, samt EPB sko. Tok litt hver kveld utover i uka.

Hadde hatt varmegang i venstre bakhjul (EPB), samt "vobbel" ved nedbremsing fra 80 ish, så valgte full overhaling.

Fornøyd og lykkelig ble bremser luftet med IiDTool. Lykken varte til dagen etter, da det var ansamling av bremsevæske under bilen. Viste seg da at bremserøret til bakre høyre hjul var sprekt ca midt over bakaksel. Handlet inn kobberrør +++ på biltema før stengetid lørdag og gikk løs på bytte av bremserør bak på søndag. Det var for så vidt en grei jobb. Utfordringen var å få til dobbelkoning på stålrøret som jeg kappet ca midt under bilen, men det ser ut som det er tett.

PKK på torsdag vil gi dommen.

Det var tankevekkende å se hvordan rørene der bak knakk på steder som var rustet, så snart man bøyde litt på de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...