Gå til innhold

Hva har du gjort i dag med Land Roveren din?


jebba

Anbefalte innlegg

Så ringte de med diagnosen. Gearkasse OK. Feilkoder på EGR ventil, henger trolig. Rengjort MAP sensor. Får ikke nye feilkoder. Da får vi se da, om det må gjøres mer tiltak. Kommer ikke til å bytte EGR ventiler. Blir blending om fuskingen kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta begge pærene til skiltlyset bak på Discoen før PKK. Fekk ikkje tid til å sjå over meir på bilen, men satsa på at kontrolløren ikkje skulle finne mykje å kikke på.

Etter kontrollen hadde eg fasit: Berre nullar, bortsett frå ein 1'ar feil: Skiltlyset. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag (nei i går var det) har jeg ryddet og vasket innvendig og utvendig (jeg gjør ikke sånt ofte, så det kan godt nevnes her). Så skiftet jeg en posisjonslyspære foran. Første gang jeg byttet pære på en D3 så instruksjonsboka måtte frem. Mens jeg hadde motrolokket oppe, etterfylte jeg kjølevæske. På siste service fikk jeg med en flaske ferdigblandet til etterfylling. Jeg har også lokalisert sikringspanelet bak hanskerommet. Takluka vil ikke åpne, så jeg måtte finne sikringen. Sikringen var fin den, så noe annet må det være. Hva kan det da være mon tro? Ideer mottas med takk. Så fikk jeg omsider tid til å se på hengerfestet. Det skal være avtagbart, men satt fast - nesten da. Låsen satt i alle fall fast mens kroken satt slarkete i festet sitt. Jeg demonterte låsen, tok av kroken og fant ut hvordan den virket :huh:

Det er en låsebolt der som presses ut av en fjær og som kan trekkes tilbake med låsen/rattet. Jeg løsnet noen deler for å se/smøre/justere og bolten kom hurtig ut og spyttet fjær og en liten (4 mm) kule ut på gulvet. Jeg fant igjen alle delene, og fikk de tilslutt sammen i rett posisjon. Nå kan jeg montere og demontere kroken, men det er fortsatt slark i innfestingen. Dårlig patent dette her. Jeg ønsker meg et fast og ikke demonterbart feste. Vi får se....

 

Det kom melding fra Offroadbutikken om at en pakke er underveis. Det er nye bremseskiver og klosser foran. Så nå må jeg planlegge å gjøre en skrujobb. Det blir den første på D3 for min del. Så må jeg planlegge en fjerning av EGR ventiler. Verkstedet anbefaler bytting, men så mange tusenlapper for "ingenting" (eller bytte noe som i beste fall gjør bilen litt dårlig og i verste fall mye dårlg) gjør jeg ikke så jeg kommer til å bestille blendesett.

Endret av ovik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lekt håndverker og kjørt rundt med slipemaskin, hammer osv. (jeg slipte og banket også). Deretter hentet jeg et kaninbur som vi ikke bruker mer og ga det bort til ei jente som har fått kanin. I morgen skal Freelanderen få et oljeskift, og det gleder den seg sikkert til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte en antikvarisk Amtek VR12 laderegulator i petrettiåtten og vips så var ladespenningen oppe 14.4V, akkurat der den skal være. Med originalregulatoren lå den på 13.6V og det gir jo en sikker død på batteriet samt diverse andre problemer relatert til lav spenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går demonterte jeg vinsjfanger og styrestag-beskyttelsen, ryddet litt i div elektrisk framme der, smurte Owatrol der jeg kom til. I dag skal det legges på Bengel-lack og om TNT er snille kommer de med den nye vinsjfangeren. Bestilte ny fanger og vinsj fra FirstFour. Har fått vinsjen men de leter fremdeles etter fangeren..... Har tenkt å skru opp vinsjen og sette inn alle koblinger med ett eller annet for å beskytte mot fukt (les myr/vann) syntes det så veldig nakent og åpent ut... og om jeg får ånden over meg skal den kobles til bryter i dashen, slik at jeg har mulighet til å kjøre vinsj selv om jeg har rota vekk fjernkontrollen....(nei jeg har ikke rota den vekk enda, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte tilbake panelet på bakdøra, siden jeg ikke rekker å bytte hengsler på ei stund likevel, og da slipper jeg mer butylgørr på klær og utstyr.

Bytta motorolje+filter+filter.

Pakka sammen et lass lastestropper, fjerna noen slangebeter, diverse verktøy, recoverykrok o.a. småstæsj fra lasterommet.

Topplader nå batteriet med ctek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg funnet ut at det uoriginale lasteromsteppet tåler batterisyre, mens det originale teppet under der igjen absolutt IKKE tåler det. Har også funnet ut at bilen er bra drenert.

 

Føkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...