Gå til innhold

Bilbelter i Range Rover Classic


Anbefalte innlegg

Klarte å få ordna meg en kjapp time på tilsynet for å vise Rosamond med bakseter.

Hun har jo vært registrert som varebil. Setet var selvagt på plass, men ikke belter.

Ettersom belter bak ikke ble påbudt før i 1984 trodde jeg at det ikke behøvdes.

Jeg trodde det skulle gå greit, noe det ikke gjorde..... Selvsagt..... <_<

Så mens vi diskuterer belter bak, forskrifter osv. fatter mannen interesse for beltene foran.

Han undersøkte merkinga og kunne ikke finne noe E-merking.

Da må de byttes ut kunne han opplyse om.

Ettersom bilen skal klasses om til personbil nå, så er det 2012-forskrifter vi må forholde oss til.

Jeg prøvde meg med alle mulige forklaringer og bortforklaringer, men han sto steilt på sitt.

Håpløst! :(

 

Noen som har vært borte i noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant, alltid be om skriftlig svar med henvisning til lov/ forskrift etc.

Bilen skal kontrollees etter de krav som gjaldt når den først ble registrert, ikke

etter dagens krav.

Hvis det var slik, burde de og har krevt katalysator, DTRL, side blinklys, og en

mengde med annet utstyr som gjelder nå.

Bare fordi mannen jobber i staten, og har 'uniform' på betyr det ikke at han har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke selv, men en kamerat skulle klasse ned og sette bakseter i sin Tahoe, og tilsynet krevde nye belter rund baut grunnet manglende e-merking, løsningen ble å bytte kontrollsted til en by i nærheten, og det hele forløp helt smertefritt. Ved spørsmål om dette til samme kontrollsted ved en senere anledning kunne man opplyse at også statens vegvesen hadde lov å bruke hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal kontrollees etter de krav som gjaldt når den først ble registrert, ikke

etter dagens krav.

 

Ettersom bilen skal "bygges" om fra varebil til personbil så så skal regelene som gjelder ved tidspunkt for ombygging følges.

Det vil si at bilen skal ha E-merkede belter bak.

Sa mannen......

 

Beltene foran er jo integrert i setet, går det an å bytte de i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom bilen skal "bygges" om fra varebil til personbil så så skal regelene som gjelder ved tidspunkt for ombygging følges.

Det vil si at bilen skal ha E-merkede belter bak.

Sa mannen......

 

Beltene foran er jo integrert i setet, går det an å bytte de i det hele tatt?

 

Det skal altså ikke være enkelt å tilbakeføre en veteranbil........

 

Og stemmer det som betjenten sa skulle du ikke trenge merking på framstolene. Den er allerede registrert med seter foran.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke selv, men en kamerat skulle klasse ned og sette bakseter i sin Tahoe, og tilsynet krevde nye belter rund baut grunnet manglende e-merking, løsningen ble å bytte kontrollsted til en by i nærheten, og det hele forløp helt smertefritt. Ved spørsmål om dette til samme kontrollsted ved en senere anledning kunne man opplyse at også statens vegvesen hadde lov å bruke hodet...

 

Jeg hadde en Tahoe som ble omregistrert til personbil for et års tid siden. Beltene foran var E-merkede (krav da bilen ble typegodkjent i sin tid - 1999 modell) - og fikk være med videre. Beltene bak var ikke E-merkede, og måtte byttes. Dette er regulatoriske krav som ingen tjenestemann i Vegvesenet kan si ja til å avvike. Et slikt "ja" er ikke å bruke hodet - det karakteriseres som spanske løsninger som på ingen måte holder vann og som i alle fall ikke binder Vegvesenet på noen måte dersom de skulle finne på å kontrollere bilen/beltene ved en senere anledning.

 

Tilfellet med Rosamond er muligens av det noe mer komplekse slaget. Hva innebærer det å tilbakeføre en bil til opprinnelig stand? I 1971 var Rosamond klassifisert som varebil. I 2012 skal hun bli personbil. Er dette en tilbakeføring - eller? Jeg skal på ingen måte forsvare unødig byråkrati, firkantede regler osv., men det er kanskje grunn til å frykte at den mannen hos Vegvesenet har rett.

 

Uansett er det likevel ingen grunn til ikke å kreve at Vegvesenet dokumenterer at - 1) beltene foran skal være E-merket og 2) at du i det hele tatt er nødt til å ha belter bak.

 

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borte i noe lignende?

 

Ja.

Jeg var på tilsynet på Gjøvik med samme spørsmål. Skulle regge om en 50-taller fra varebil til personbil.

Da må du ha belter sa mannen. Etter en lang diskusjon gav jeg opp og gikk hjem. Bilen forble varebil.

Et år senere var jeg innom i annet ærend. I det jeg skulle gå kom jeg på problemstillingen igjen og spurte damen i skranken.

"Gå bak og spør etter Olsen. Han er gammelbileksperten vår."

Som sagt så gjort. Olsen kunne fortelle at kollegaen ikke ante hva han snakket om. For 57-modeller gjelder 57-regler. Og hvis jeg kunne framskaffe bilder av lik bil med bakseter så var det ingen problem. Så nå er bilen personbil. Uten belter.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på spørsmålet om det går an å bytte belter i framstolene dørst.

 

Det er veldig enkelt. Ta av bakveggen på stolen og du kommer til de festene du ikke kommer til fra utsiden. Festet nede på hver side av setet kommer du jo enkelt til.

 

E-merking av sikkerhetsbelter er krav. Sist jeg satte inn baksete på en RR kjøpte jeg beltene på Loyds borte på Råbekken. De bare gikk inn på listen sin og fant korrekte belter. Lett som bare det, godkjente belter og samtidig helt nye. Kostet ikke nevneverdig mye heller. Tør ikke si om det fremdeles er mulig og kjøpe beltene der, men det koster bare en telefon bort dit for å høre.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Arnfinn: Det er nok ikke så enkelt lenger.

Loyds eksisterer fortsatt, bortsett fra at de har flytta til Særp.

Klippet fra Loyds.no:

Da det er svært kostnadskrevende å opprettholde E- godkjenninger på 3 punktsbelter

kan vi nå kun levere disse 3 punktsbelter uten E-godkjenning.

Beltene er da merket med påskriften: "Tilfredsstiller kravene til R-16-06 og Kdir 96/36/EF."

Det vil da være opp til hver Trafikkstasjon om de vil godkjenne dette.

 

pesto_trader:

Jeg nekter plent å dra til oslo så lenge vi har 2 trafikkstasjoner i østfold.

Det henger faen ikke på greip!

En og samme etat må da for f....... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegtrafikkloven sier at nye direktiv for krav om E- merking av belter skal overstyre gamle krav. Dette er likt over hele Europa. Så for å få gamle belter godkjent, må man treffe på en tjenestemann som ikke har lest akkurat den paragrafen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker de orginale festepunktene til belter i baksete. Det er ikke rullebelter, men statiske.

De er festet i C stolpen, i hjulhus bak og i gulvet.

 

Skal få tatt et bilde.

 

Skal du ha rullebelte bak må du få tak i en slik brakett som på bilde. Delenummer MRC 201 - 202.DSCF0016-1.jpg

Endret av henning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festet ditt ser nesten ut som noe hjemmemekk Ronny, har aldri sett slikt før.

 

Det skal vøre en mutter oppe på hjulbuen på hver side. Foran midten, ca midt nede på buen. I bakkant kan det være feste på siden og høyt oppe, det er en mutter ganske nært taket. Ikke slik som på bildet Henning satt inn. Faktisk første gang jeg ser et slikt feste som det Henning's bilde viser. Smekkert var det.

 

Det er også vanlig med en stang eller brakett som står på skrå ned fra mutteren ved taket. Snella står nederst på braketten og den bøyen som beltet går gjennom er festet til bolten som samtidig skrur fast tidligere nevnte brakett. Slikt er det på min bil og slik har det vært på alle de eldre RR jeg har sett tidligere.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kuppe tråden blush , men: jeg hadde planer om å regge seriebilen fra 2 til 7 seter. Må jeg da også ha e merka belter? Kan jeg droppe belter når jeg viser? Bilen er ikke varebil regga, men som en "regular", altså kun 2 seter. 1968 modell 88".

 

Skal selvfølgelig ikke kjøre uten belter, var mest for når jeg viser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi ikke samme innfestning.

Her er beltefeste i Rosamond.

(Jeg har forresten kjøpt belter hos Mekondomen i dag :D )

 

gallery_24_228_49532.jpg

 

Jeg har ikke slike fester som på bilde jeg viste. Bildet er lånt. blush

 

Jeg har feste i toppen av C stolpen, og trenger ikke flere festepunkter siden jeg har statiske belter.

Men har planer om å gå til ansakffelse av slike brakketter hvis noen skulle dukke opp. Er mer praktisk med rullebelter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir rullebelter i Rosamond selv om det ikke er helt plass til det, kommer litt i konflikt med reservehjulet. <_<

Håper at det går greit.....

Fikk ikke gjort meg ferdig ettersom jeg kom hjem med 2 forskjellige belter, dvs samme varenummer, men ikke likt hus på rulla.

So far so good:

 

gallery_24_228_34241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils,

Det samme gjorde jeg på min 1968 s2A for minst 20 år siden. Jeg fikk sjefens bilbelter fra en US pick-up. De er ikke godkjente sa vesenet til meg når jeg var på visning, vent litt så skal jeg skjære dem av, sa jeg. Nei, da var de gode nok, de er nok bedre en ingenting, sa han :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tar eu kontroller og underkjente en mazda 929 ifrå 1989, pga manglende bilbelter bak, fyren skrev til biltilsynet i ålesund og fikk bekreftet at det ikk er nødvendig med bilbelter bak, sjølv om bilen er registrert som en 5 seter. Ingen krav altså... Eg fattat ikkje biltilsynet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Tilsølet i dag.

Vedkommende hadde limt inn noe fra lovboka samt en beskjed om at hvis jeg svarte på mailen

ville det ta noen uker før jeg fikk svar ettersom han startet ferien sin i dag. :blink:

Jadda... :lol:

Teksten fra lovboka var jo litt interessant:

§ 16-4. Krav til og krav om bilbelter (ECE-reg.nr. 16.04) og festepunkter (ECE-reg.nr. 14-02)

 

5. Når sittearrangement i bil etter 15. mars 2004 modifiseres i forhold til slik den opprinnelig ble godkjent,

ved at sitteinnretninger i bilen innmonteres, monteres på annen plass eller fjernes,

skal alle sitteinnretninger i bilen være utstyrt med bilbelter og festepunkter for disse som tilfredsstiller kravene i § 16-6 nr. 1.

Dette gjelder ikke hvis bilen etter modifiseringen blir i samsvar med typegodkjent utførelse. Unntatt er også ambulanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...