Gå til innhold

75 RRC Bahama Gold


telindnor

Anbefalte innlegg

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Fy søren Terje, nå begynner det å ligne :) Jeg som var på nippet til å la seriebilen gå for å kjøpe denne! Enda bra at den havna hos deg, for da blir den vel tatt ordentlig vare på! Skikkelig flott bil som sikkert bare trenger litt olje på understellet. Endeleddene kan du sikkert også bytte, om den sporer veldig mye. Syns kanskje ikke det ser ut som det trengs så mye vedlikehold i bagasjerommet, men det kan være greit å ta ut plata for å sjekke oversiden av ramma, samt smøre den med olje. Den sitter med popnagler, så det er bare å borre ut og sette inn nye ved montering. NEI, det er bare å gratulere med grombil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viskerne på lyktene var det på min bil også, og den har vært i Norge siden 1975. Ja, har demontert disse. Men har tatt vare på dem. Har nye blad til viskerne liggende i en søt liten eske ett eller annet sted også ^_^ .

 

Fin bil. Og husk en ting: DEN KAN IKKE BRUKES OM VINTEREN NÅR VEIENE SALTES. Nei, jeg tuller ikke. Eldre RR kan ikke, og SKAL IKKE brukes på saltede veier. Det er en hel haug med rustfeller på disse bilene.

 

Og det er en ekspert på rusten RR som skriver dette.

 

Gjelder alle RR opp til 1995-96, også RRC som ble produsert i 1994 og 1995 og solgt fram til 1996. Faktisk ruster de senere RR mye mere enn de eldre RR som ble produsert før de begynte å sveise skjelettet for karosseriet.

 

Gratulerer med fin bil.

 

Jeg ville skaffet meg oversikt over hvor dypt rusten på ramma virkelig går. Bak i bøyene ved tanken kan det på den ene siden samle seg vann. Her er det så intelligent konstruert på flere eldre RR at kun den ene bøyen har dreneringshull på det laveste punktet, så hvis det ikke er boret hull på den andre bøyen kan det bli tynt med gods her. Hvis det må repareres så utbedre dette først. Om du vil børste og vaske ramma og smøre med owatrol eller lignende og deretter et lag med lakk får du finne ut av. Inni ramma sprøyter du med olje. Du kan også skaffe et spann med grease og smøre ramme med dette utvendig. Henger bedre på, og varer mye lengre enn et lag med påsprøytet olje.

 

Inne i bilen ville jeg sprøytet olje i alle kroker og plateskjøter, og gjentatt dette med jamne mellomrom- Karosseriets skjelett må sprøytes innvendig i kanaler osv minimum en gang årlig.

 

Og en luftig garasje er kjekt å ha til å oppevare bilen de månedene av året den ikke brukes.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. Blir nok oljebehandling med det første. Ikke kjøring i det hele tatt på saltede veier....ja, ja, godt seriebilen er laget for det da :D

Inni ramma og i sjelettet på karosseriet, er det like greit å bruke Biltemas linolje-hulroms-lurium som å sette dette bort til proffene? Eller har de både utstyr og olje-lurium som er mye bedre? Kanskje sette dette bort ved første gangs behandling?

 

Et annet spr. Når bilen skal vises Biltilsynet, hvor komplett må bilen være da. Holder det med førersetet og resten av interiøret i garasjen? Eller MÅ bilen være komplett med alle seter etc motert? Alt det tekniske er på plass.

 

"Dummet" meg litt ut forleden da jeg skulle montere hengerfestet (måtte demonteres under transporten). Det ramlet ned fra baklemmen med det til følge at et par ledninger ble dratt ut av kontakten. Måtte derfor sjekke at henger og bil blinket til samme side, samtidig :) Huket derfor på min relativt nye henger og vips, ingen mere blunking. Regner med at releet gikk fyken. For lav wattstyrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen skal vises Biltilsynet, hvor komplett må bilen være da. Holder det med førersetet og resten av interiøret i garasjen? Eller MÅ bilen være komplett med alle seter etc motert?

 

Jeg ble stoppet engang uten solskjermer og fikk mangellapp med beskjed om å vise bilen på nærmeste kontrollstasjon. Argumentet var at alt som satt der orginalt skulle være tilstede. Om dette stemmer vet jeg faktisk ikke, men jeg gadd ikke å krangle.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det litt mer fokus på bil enn revevinge, så nei, den ligger nok uåpnet. Syntes det så litt omfattende ut med veggene som også går rundt bilen. Så dersom jeg skal ha den på serien som er 88", hva da? Vi får se

TIil classicen, hva er krav til bilbelter bak? (edit, fikk vel svar på dette i tråden til Ronny, så her er det vel bare inn med seter og belter, men skal det være belte i midten også? Ble vist et spørsmål allikevel :))

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi registrerte vår som bevaringsverdig. Fikk ikke spørsmål rundt belter. Den ble registrert som 5 seter, men vi har sele til 4.

Selene vi monterte bak er ikke rullebelter, så da kunne vi bruke eksisterende festepunkter.

 

Du må sjekke om de fortsatt har ubrukte reg nummer serier fra riktig tidsperiode. Tøft med reg nummer fra riktig årgang. :)

Vi ba om det, men var litt uheldig og fikk nummer som var enda eldre. Fant ikke ut det før det var for sent. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt noen flere detaljbilder i går.

 

Her er det rust og hull :( Det eneste jeg har sett av ordentlig rust uten å demontere noe. Er det noe jeg BØR plukke fra hverandre for å få rust-oversikt?

 

gallery_5737_391_264244.jpg

 

Dette krittnummeret er godt synlig på begge sider av ramma/bilen. Er det fra fabrikken eller er det referert ift noe annet senere?

 

gallery_5737_391_587807.jpg

 

Original? blokkvarmer. Ikke benyttet på 20 år. Hvor lurt er det å teste den mon tro? Går det an å måle seg til funksjonalitet?

 

gallery_5737_391_276591.jpg

 

Er jo ikke akkurat mekanisk beskyttelse for noe, så hva var egentlig greia med denne plastskjermen?

 

gallery_5737_391_1930210.jpg

 

Automatisk nivåregulator? Var dette originalutrustning i 1975? Hvordan fungerer den sånn rent mekanisk?

 

gallery_5737_391_1473377.jpg

 

Sikkert mange basic spørsmål som bliottlegger at jeg har lite peil, men ett sted må man vel begynne :wacko:

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogen (nivåregulator) er original, spiller ikke så stor rolle om den funker eller ikke synes nå jeg. La den være. :D

Plast-spoileren er også original. Hensikten med den vet jeg ikke.

Rosamond har også en gammel blokkvarmer. Vet ikke om den virker og har ingen planer om å finne det ut heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anta at bogen virker på bilen din, Terje -siden den ikke har trillet lenger enn den har..

 

Boge fungerer slik at den synker sammen når du laster bilen, men pumper seg selv fort opp igjen når du har kjørt noen meter.

 

UK Police fjernet boge, av den grunn at bilen visstnok fikk et uønsket høyt 'vippepunkt' midt under bilen med denne montert (har jeg lest). Og de satte på HD-fjærer i stedet.

Jeg har fjernet min nå, nettopp av samme grunn pluss at den trolig hadde mistet litt av piffen :P

Gadd i alle fall ikke splæsje ut mange tusenlapper for en ny....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fiks den fotbrønnen før du begynner med understellsbehandling. Hadde det vært min bil tror jeg at jeg hadde tatt av skjermen på samme side og sett hva som skjuler seg der. Enkel operasjon, og samtidig får du smurt opp utilgjengelige steder før du monterer igjen.

 

Boge'n pumper seg opp av seg selv når du kjører humper. Greit å ha.

 

Ved registrering må du montere sammen bilen. Sett inn alt som skal være der. Jeg personlig ville unngått å få registrert bilen som bevaringsverdig kjøretøy. Kommer du med feil dekk på PKK før du feil for dette. Er du riktig uheldig kan du kun bruke samme fabrikat som ble levert originalt pluss de som du kan dokumentere ble levert som option. Men nå sankker jeg worst case, ikke alle er så æreskjære.

 

Bilbelter handler ikke om hva man kan lure seg unna, her snakker vi om sikkerhet for fører og passasjerer. Sett inn det beste som er tilgjengelig. Problemstilling: Hvam skal sitte uten belte i bilen?

 

Klatre opp på en stol, stå på denne og fall med strak kropp framover og ned i gulvet. Etter dette forsøket kjører du aldri uten setebelte og barna får ikke sitte usikret i bilen og man bruker alltid hjelm på moped.

 

Blokkvarmere går normalt ikke i stykker, det er bare å bruke dem. Kontroll først med et ohm-meter, universalinstrument med resistans-måling. Måler du en eller annen verdi som ikke er null og som ikke er uendelig så virker varmeren. Robuste greier.

 

Tror jeg husket å svare på alt.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

I mitt hjem brukes motorvarmeren når temperaturen er under 10 plussgrader, nesten konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare prøv varmeren. Enten går sikringa i huset, eller så skjer det ikke noe, eller så virker den. Ikke noe verre enn det :)

 

Flott bil forresten! Gøy å se slike gamle originale biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt noen flere detaljbilder i går.

 

Her er det rust og hull :(Det eneste jeg har sett av ordentlig rust uten å demontere noe. Er det noe jeg BØR plukke fra hverandre for å få rust-oversikt?

 

Dette er en sweet spot når det gjelder rust. Snøslaps (gjerne med salt) pakker seg mellon inn- og ytterskjerm og blir liggende der...

Hvor stort er hullet, og hvordan ser det ut fra andre siden?

Akkurat der er det veldig greit å sveise rust, med mindre du finner mer enn forventet. (Det skjer ofte, dessverre)

 

Dette krittnummeret er godt synlig på begge sider av ramma/bilen. Er det fra fabrikken eller er det referert ift noe annet senere?

 

Kan være fra lagring av ramma, men er det kritt må det være noe annet.

 

Original? blokkvarmer. Ikke benyttet på 20 år. Hvor lurt er det å teste den mon tro? Går det an å måle seg til funksjonalitet?

 

Om du lurer på hva som er originalt eller ikke kan det være fint å sjekke Vidar/Tuscan sin flotte side:

http://www.range-rover-classic.com/

 

Lurt å teste før det blir kaldt og du trenger den. Jeg har klart meg uten å bruke den ned til -15 grader, aldri prøvd med.

 

Er jo ikke akkurat mekanisk beskyttelse for noe, så hva var egentlig greia med denne plastskjermen?

 

Mest for syns skyld. Ganske mye penere enn å kikke rett inn i styrestag og understell.

 

Automatisk nivåregulator? Var dette originalutrustning i 1975? Hvordan fungerer den sånn rent mekanisk?

 

Boge Self Levelling Unit. Originalt fra starten.

Den må "pumpes" for å virke, altså må du kjøre i noen humper før den begynner å jobbe.

Kan sjekke ved å først måle høyden på feks. skjermkanten før og etter en kjøretur med tung last baki. I følge manualen 450kg og 5km humpete kjøretur. Er den ca like høy med og uten last = Hallelujah, den virker!

Hvordan den funker rent mekanisk er nok bare magi. ;)

 

Sikkert mange basic spørsmål som bliottlegger at jeg har lite peil, men ett sted må man vel begynne :wacko:

 

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar. :)

Forhåpentligvis har jeg ikke svart dumt :wacko::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forhåpentligvis har jeg ikke svart dumt"

 

Neida Erling, stort sett har to svart det samme som jeg svarte to innlegg ovenfor :lol: . Du var enda mer utfyllende enn det jeg svarte.

 

Jeg hadde glemt det med leppa. Riktig som Erling skriver at den skjuler litt av det som er montert under bilen. Samtidig skulle den presse luft under bilen, for å endre på luftmotstanden. Akkurat som det har så mye for seg. Noe annet som er bra er at leppa er med å presse vannsprut fra bilen foran nedover istedetfor rett opp i underkant av motor, når man kjører etter hverandre på veier med mye vann oppå.

 

Det den derimot ikke gjør er å stoppe stenspruten fra egne hjul, stener som skytes framover i en bue og deretter treffer panser eller frontvindu når man kjører på grusveier. Har ofte lurt på hvor støv og sand og stein kommer fra og som legger seg på panseret, og i vår lærte jeg hvorfor. Kjører man mye på slike veier lønner det seg å montere skvettlapp foran forhjulene også, på bilene vi har der det er masse luft mellom støtfanger/karosseri og veien.

 

Grove dekk drar med seg masse partikler av forskjellig type og kvitter seg med dette når hjulet roterer.

 

Har skvettlapp både foran og bak bakhjulet, skal vurdere en liten lapp foran forhjulet også i tillegg til de som er bak forhjulene.

 

Ha en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips og råd, alt er kjærkomment. Planen er å få bilen i god, sikker bruksstand, slik at den kan brukes i finvær men også når det er litt regn, kanskje litt snø etc, men jeg skal nok unngå saltlaken. Det har den aldri opplevd før og jeg skal prøve å holde den der. Rusthullet er 1,5 cm høyt og 4 cm bredt. Bør det sveises eller er det "godt nok" å poppe på en plate. Er ikke dreven med sveiseapparatet. Videre så håper jeg på å få skilter så fort som mulig å deretter ha den som rullende objekt. Er altfor nysgjerrig på hvordan bilen fungerer til å pusse først å og sååå kjøre. Aldri kjørt RRC, men fellingen av å "bare MÅ ha det" er der hele tiden :) Tror den trenger noen andre dekk, hva er anbefalt dekkdimensjon for at den ikke skal spore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...