Gå til innhold

75 RRC Bahama Gold


telindnor

Anbefalte innlegg

Har lenge gått og ventet på det rette objektet og "klasket" til da denne ble avertert i Sverige. Om det er den rette, se det får vel bare tiden vise, men så langt ser det bare fint ut. Selvfølgelig bærer bilen preg av alderen, men den har aldri sett salt, har kun rullet 61000km opp i Jämtland traktene.

Historikken til bilen er som følger:

Eier 1 var disponenten for Land Rover forhandleren i Östersund, deretter ble bilen solgt til en same som eide bilen noen år, benyttet den bla til å frakte "kålmark"/järnhest på taket med?? I alle fall har jeg fått med originale kålmark (heter det den det?) takbøyler. Med denne på taket har bilen kjørt på både det ene og det andre ser det ut til så takrenner og tak har fått seg endel skrammer dessverre. Etter noen år så skar motoren seg på en eller annen måte og måtte repareres for så mye penger at samen ikke hadde råd til å betale den ut og bilen ble bare stående til eier nr 3 som jeg kjøpte bilen av kjøpte den. Da hadde den bare gått 20-30 mil etter motoroverhalingen, og der er den ennå. Han jeg kjøpte av har aldri hatt skilter på den, er litt usikker på når den ble brukt ordentlig sist, men jeg tror det er tilbake til 1992. Den har kun vært "mosjonert" regelmessig, fått ny olje både her og der og blitt oppbevart fint og tørt inne. Vedkommende driver et firma med rekondisjonering av bil-lakk og tanken var å hel-lakkere bilen til "nyskikk", men prosjektet strandet etter å ha demontert det aller meste inni og endel av detaljene utvendig, men efter sigende så skulle alle deler være med, å være hele. Det siste var nok ikke heeelt riktig. Kommer tilbake til det.

Vi skulle egentlig vært å hentet bilen for 2 helger siden, barnevakt var ordnet, hunden på "legd", trekkvogn og bilhenger "lånt" og vi var KLARE, helt til fredags kvelden da eieren ringer å sier at han ikke kan finne vognkortet. OG uten vognkort ingen inntolling. SÅ..... :blink: Det andre bemerkelsesverdige er at han ikke har mobil eller privat-telefon. Så min kontakt har kun vært når han har ringt fra jobben eller jeg har SMSet med kollegaen hans (som forøvrig har vært svært behjelpelig, men som ikke ville fortelle navnet sitt før etter ca 20 SMSer, da var jeg litt nervøs). Den andre kontakten har vært "stokkøya" her på forumet som formidlet bilen, TAKK for det "Kalle" Undervegs på de 14 dagene så studerer jeg bilder på forumet til øyet blir stort og vått, og blir oppmerksom på noe som kan se ut som en sprekk i frontruta, og jo da, jaaa det stemmer det sier den svenske stemmen, men vi er ikke så nøye på det her i Sverige så…..Men han tilbyr seg å skifte den, hvilket han gjorde, så nå har jeg heelt ny rute i klart glass, uten skygge oppe, snasent :D

Etter 14 dager så var nye planer lagt, mao helgen som var. Torsdag får jeg SMS og deretter telefon fra kollegaen som forteller at eieren har kommet på akutten med hjertetrøbbel og han viste ikke hvor lenge han kom til å bli der, DA ble jeg nervøs igjen Fredag kveld ringer eieren heldigvis og er "klar" for besøk i helgen...phuuuu...

Tidlig lørdag morgen 08.00 laster vi opp, kona og jeg, med soveposer, brødskiver, vann og aviser, vi er klare. Trekkvogna, en Nissan Navara, gammel og gått 200.000 er som en hoppetusse å kjøre uten last. Hengeren har en jordfeil så vi er praktisk talt uten lys, Hydraulikken til tippen går bare halvvegs, den mangler surrekroker inni, den ene skjermen må vi etterhvert sette fast med et tau da den holder på å ramle av og det ene dekket lekker, men bare LITT Trekkvogna viser seg forøvrig å være av det TØRSTE slaget, så det ble NOEN besøk hos diverse drivstoff-pushere hos søta bror. Vi kommer oss til Östersund etter 10 timer kjøring, laster opp bil, treffer en svært hyggelig eier og kona, stokkøya-Kalle kommer (som også er veldig hyggelig) og vi får oss et par-tre timers hyggelig passiar i Sverige. Får også en test-tur på noen hundre meter, som er bare fint, men det virker som om bilen kjører helt sitt eget løp hva gjelder sporvalg. Kan kanskje ha med dekka å gjøre som er 245.75.16 Bil opplastet og vi begynner på turen mot hjemlandet. Hadde planer om å overnatte baki bilen, men uten baklys og med en "løen" ekvipasje bestemmer vi oss for å bare dure i veg. Det hører med til historien at det er bare jeg som har BE lappen. Vi må kjøre mot Ørje tollsted (E18) for der er det døgnåpent. Litt kjiipt å kjenne på at det er 8 timer dit i følge TomTomen. Vi kjører gjennom uendelig mye skogsområder, passerer rett bak en elg, 4 grevling, 3 rever, et par harer osv og så gjør vi generaltabber som de fleste som BARE kjører på GPS, vi kjører "raskeste vei", SOM hadde vært kuult med ei Porsche, men IKKE på natta med Navara og 2,5 tonn bak. Fyyy flate…Vi kommer oss greit til grensen, treffer en hyggelig dame som ordner med toll og papirer og vi har bare 4 timer igjen til Porsgrunn. De siste 2 timene sprutregner det, hvilket gjør bilen til en rattkjelke å kjøre, eller spesielt å bremse med, men da er vi så trøtte at vi orker ikke å flytte RRCen lenger bak på hengeren får å få litt mere trykk foran på bilen. Stopper et par ganger å kjøper de største kaffekoppen som er å oppdrive å så slår vi på hverandre for å holde fokus de siste mila. Vi kommer greit frem etter 26 timer på "veien". Laster av, inn i garasjen (presenning for anledningen) og rett i køya. Der blir vi en del timer!!

Når jeg våkner så er det ut å tømme bilen å få et overblikk over hva vi har blitt eiere av. Starter lett, alt elektrisk ser ut til å virke, girkasse tight å fin…JA dette ser vel bra ut. Litt mere bulker enn jeg kunne ønsket, blir vel frem med gummiklubbe å gjøre det beste ut av det i første omgang. Fikk forresten med lakk til omlakkeringen. 8-10 liter med billakkerer-lakk, 2 komponent Bahama Gold. I dag har jeg småpuslet litt, funnet et lite rusthull foran i torpedoveggen på førersiden, men ikke noe annen rust. Litt overflaterust er det på ramma, men etter det jag kan forstå, lite og ikke noe annet, håper det ER riktig…..SÅ en av de første tingene forumet må hjelpe med er forslag til hva jeg bør gjøre nå som alle metallflater er synlige. Til og med øvre og nedre bakluker er HEELT rustfrie. Alle reservedeler som verktøy, jekk, sveiv og fotpumpe er på plass, slå den!

Skal grave litt mere i historien, har navn og nummer til tidligere eiere så har blir det å skjerpe svensken tenker jeg..

Noen bilder:

 

gallery_5737_391_273041.jpg

 

gallery_5737_391_1865855.jpg

 

gallery_5737_391_1952769.jpg

gallery_5737_391_1712601.jpg

 

Har vasket bilen men ikke polert. Kommer nok til å bli ganske MYE blankere med litt polish. Ingenting er gjort i den retning på over 20 år ivertfall :(

 

Pen "vegg" :)

 

gallery_5737_391_2443581.jpg

 

liuKommer til å trenge en masse råd da jeg er ganske blank på RRC området, men det er NÅ det starter, og jeg GLEDER meg.......Oljer, Omega 917 i spann og jaaaa, jeg er klaar.....men så vare den forbaska ferien da :P

ff...Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

GRRatuleRReRR!

 

(Jeg mener fortsatt at du gjorde det rette som slo til -er det ikke gøy å kjøpe bil usett?)

 

Jeg ville begynt med å ta den rusta du ser.

 

Så ville jeg sjekket kroppsvæskene og bremsene. Montert innredningen.

 

Og så ville jeg brukt bilen litt... blitt godt kjent med den og funnet ut evt. andre ting som trenger TLC.

 

Dette blir helt sikkert en flott bil, Terje (og Birgitte)!

:)

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var flott! Gratulerer så mye! Peter Sellers hade en akkurat maken som figurerte litt i Pink Panther filmene fra syttitallet. De som ikke husker, får spørre far. Eller bestefar. Let fram filmene og se. Vel verd det med masse gammelbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Terje :D

Den bilen så ut til å være vel verdt å vente på! B)

Turen hjem med den, virker på alle måter som "a trip to remember". Sånne historier har man glede av i mange år framover :)

Begynner virkelig å ligne noe, den bilparken din også ;) Kos dere, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Hadde noen bilder fra turen oppover ++ på snap-kameraet..

 

På en av diesel stoppen traff vi på denne karen. Hadde vel ikke blitt stor begeistring her hjemme på bergat antagelig B)

gallery_5737_391_1266598.jpg

 

En glad ny eier og en godt fornøyd selger:

 

gallery_5737_391_1597467.jpg

 

Dekkspark og slaberas før hjemturen starter.

 

gallery_5737_391_428118.jpg

 

Kule "gadgets". Dekaler og klips er på plass

 

gallery_5737_391_1341860.jpg

 

 

Option eller standard på det svenske markedet...i alle fall tøfft...

 

gallery_5737_391_64039.jpg

 

 

Mye eller lite rust?

 

gallery_5737_391_421600.jpg

 

Ganske tomt :blink: , men oversiktlig. Hva bør jeg gjøre her inne med tanke på rustbehandling/konservering før jeg begynner å montere deler?

 

gallery_5737_391_94857.jpg

 

ff

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok en svensk patent, sett både Volvo og Saab med samme opplegg...

 

Tror faktisk ikke RRC har vært levert med viskere fra fabrikk i det hele tatt, kun spylere, og det kom ikke før seint utpå 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg, du har virkelig gjort et varp!

Det er lett å være litt i skyene når man har kjøpt seg ny bil, kjenner til fenomenet blush:wub:

Hadde jeg vært deg ville jeg polert bilen, beholde den slik den er nå og nyte britisk ingeniørkunst i høyeste grad :)

Noen små bulker og patina gir sjel og er jo en del av bilens historie. Også så kult med svenske lykteviskere!

 

Fantastisk å se en komplett utstyrt bakvegg med bare originale gadgets B)

 

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...