Gå til innhold

30mm hull i tynnplate


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et minst 28mm hull i taket på Range Roveren og behøver et platebor. Unibit eller lignende. Om noen har et å låne ut i ikke altfor lang avstand fra triangelet Ås - Kongsberg - Oslo ville det vært fint. Alternativet et tips om hvor jeg kan få tak i til spiselig pris. Jula har noe med om det ikke er skrivefeil er de ikke egnet til stålplater, kun tynne planker, plast, laminat osv

 

Jeg har unibit som går opp til 18mm

 

069192129-Unibit_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne hullsag. Har bare sett til porøse materialer i vanlig handel. Får se hva fRRode har i tankene.

Tools, Proffpartner, Wurth f.eks har. Til 28mm hull ca kr. 140. Jeg bruker hullsager til alt fra tynnplater til 15 mm tykt stål. Og da med en og samme hullsag.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du rufsete kanter eller vamgang ved bruk av hullsag, så har du brukt noe uproffe etterligninger beregnet for plast, treverk mm. Bruker du PROFF hullsag fra enten Lenox eller Inox så blir resultatet alltid perfekt. Med skikkelige hullsager reduserer man turtallet betraktelig , og får ingen varmgang.

Av og til vil jeg ikke diskutere billige alternativer.....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel......

 

Ha solgt hullsager i over 20 år, fabrikken vi tar i fra lager sagene til Wurth og Tools/Luna....

 

Vil fremdeles påstå at det er mye bedre med stegbor i 1 mm plate.

 

Og varmgang får du når du har for høy skjærehastighet...

 

Men Tore kan få låne begge deler så kan han teste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare ha ett hull i taket så noe sammenlignigsmulighet blir det ikke. Jeg har god erfaring med stegbor fra før. Unibitet jeg har har vært suverent. Tror det er 25 år gammelt nå Har prøvd billigvarianter også, men de har knapt holdt til ett hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter duell på etellerannet LR-treff i nærmeste fremtid :)

Hvem stiller til rådighet et P38-tak evt trenger ekstra ventilasjon? :) :)

 

Edith: jeg har hullbor til utlån til deg Tore men ikke tilgjengelig før 12. juli...

Endret av CaspianBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg låne denne tråd litt, skal bore 51mm hul i 2 mm aluplater til dør lås i tilhenger prosjekk.

 

Er hullsag tingen ?

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt bruke rødsprit som kjøle/kutte væske til aluminium, gjerne sagblad eller hullsager beregnet for tre...

alu er veldig mykt å ødelegger blader beregnet til stål om du sager for fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble så mye reising at jeg aldri kom meg innom fRRode. Takk for tilbodet om lån uansett, Frode.

Jula hadde stegbor for tynnplate til en rimelig penge. Teksten i katalogen deres var ikke helt beskrivende. Med dette fikk jeg laget hull i taket og antennen er montert.

 

post-3-0-24819500-1341526504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg fælt,Tore.

Riktignok sitter jeg i sola og ser på hullet ditt med bitteliten PC

men jeg synes jeg ser bølgblikkpalte og reisverk på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja beklager, men det er omtrent det du ser. Du skjønner. Bilens tak er blitt polert gjentatte ganger med den konsekvens at det gjenspeiler omgivelsene. Det et taket over bilen du ser refleksjonen av. Noen 98x48 dragere og korrugerte plastplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...