Gå til innhold

Kjøpe Disco 4.


Leoparden

Anbefalte innlegg

Hei kjære LR forum.

Jeg er førstegangsposter her inne, men har smugtittet på forumet over litt tid og er meget imponert over hjelpsomheten, kunnskapen, ferdighetene og støtten dere forumister her inne gir til andre LR eiere! Dette forumet har faktisk således hatt en avgjørende betydning for meg med tanke på at jeg bestemte meg for at det var en LR Disco jeg ville ha og ikke noe annet (om man ser bort i fra RR som er selve drømmen som desverre lommeboken ikke ikke støtter..) "Keep up the good work."

 

Det jeg er ute etter er en meget pent brukt LR Disco 4, på grønne skilter selvfølgelig. Men har forsåvidt god tid til å finne den "rette" bilen. Har i forbindelse med denne søken etter bil et par spørsmål jeg håper noen her inne kan gi klarhet i.

 

1. Har prøvekjørt en Disco 2011 SDV (245hp) med en stor utstyrspakke og såvidt testet 2011 TDV (211hp) med noe mindre utstyr, og jeg synes det var markant forskjell i aksellerasjon og reaksjon på disse bilene. Inbiller jeg meg dette, blir jeg blendet av at den ene bilen har "alt" ekstrautstyr mens den andre er mer nøktern?

 

2. Har ikke fått prøvet disco med "den nye girkassen". Den ser superfancy ut, har 8 gir vs 6 gir og litt mer effekt på SDV utgaven (255hp) er således usikker på om det er verd å legge i ekstra penger og gå for en bruktbil med denne eventuelt vente noen måneder? Er der noen som har erfaring med denne kassen og har sammenlikningsgrunnlag?

 

3. Bor i Stavanger, og har da Hellestø Bilpaviliongen på Sola som "primært kontaktpunkt" for kjøp, da jeg håper på innbytte av min trofaste volvo. Bilpaviliongen har godt med utvalg for tiden, og således er jeg fornøyd. Lurer da på om LR eiere i Stavanger området er fornøyd med service/verksted/prisnivå på verksted der?

 

På forhånd takk.

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyed med service jeg har fått derfra. Men dette omhandler garanti arbeid på e 2004 modell.

Har ikke brukt deres verksted, der jeg måtte åpne lommebok. Liker å pusler skjøl, samt får bilen vedlikehold

i UK når jeg reiser bort ditt.

Ang pnkt 1 sier jo seg skjøl 211hp vs. 245hp. merkes nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall et godt skritt opp fra 2,7-literen i D3, og til 3,0-literen. Uansett om det er 245 eller 255 hk. Mener dreiemomentet er det samme (600 Nm) og deter i praksis det som betyr noe.

 

Finn den bilen du vil ha mtp tilstand og utstyr, og ikke heng deg opp i de 10 hk påmotor, eller de 2 trinnene i auto-kassen :)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Når jeg skiftet fra fra D3 til D4 fikk jeg prøve en SD(255hk ) med grønne skilt og kjøpte en TD(211hk). For meg var den største forbedringen å gå fra

2.7 motoren i D3 og til 3.0 motoren i D4. Den drar mer en godt nok ved feks. forbikjøring. I krabbefelt flytter de fleste seg inn når D4en dukker opp i bakspeilet. Jeg kjører mye med 6 personer og henger til sørlandet. Turen går som en drøm.(litt for raskt ifølge kona ;-)

 

Den nye girkassen er kjempebra, girer mykt og kvikkt. Og det er jo fancy med girhjulet som kommer opp i midtkonsollen.

 

Hellestø har vært greie og ordnet det som trengs. Eneste er nok at Land Rover suksessen har kommet litt brått på dem og at de muligens har litt få ansatte

til å betjene en økende kundestrøm.

 

Det beste valget du gjør er å få deg en Discovery, de andre tingene er litt underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke probl ... eehhh .. jeg mener særegenheter har man opplevd med D4, da?

 

Hører gjerne fra de som både har D3 og D4 erfaring ...

 

Har hatt D4 i 2år og kjørt 57000km

bilen har oppført seg bra, men mye steinsprut på bakre skjermer.

har skvettlapper men disse hjelper ikke særlig mye

Bra skjermene er av plast, så rust er ikke problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco4'en min er jo som nevnt kjøpt, og det er lykke hver gang jeg skal kjøre en tur.

Nå tenkte jeg å være litt føre var å skaffe meg vinter dekk og felg, i den forbindelse kom jeg over følgende annonse på Finn:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34736666

 

Stemmer dette at jeg faktisk kan klemme på 18" felger på den fantastiske bilen min? Den kom med 20", og mener jeg har lest at 18" blir for lite pga bremsene.

Denne annonsen sier faktisk at det er Orginalfelger?

Litt forvirret akkurat nu ... Men kjenner kjøpelysten melder seg!

 

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser det seg at felgene (18") i overnevnte inlegg var til en 2.7 liter Disco 4.

Etter en del undersøkelse med LR forhandlere etc fant jeg ut at bremsene er forskjellige på 2,7 og 3,0 versjonene, og at hjulene dermed ikke passer.

LR forhandler mente det kun var 20" de garanterte passet til bilen.

 

Huff jeg som hadde håpet på mer gummi og mindre metall på vinterhjul!

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D3 V8 utgave måtte man ha 18" eller større for å få plass. Kjenner jeg LR rett, så har de tatt de bremsene og satt på 3,0 TDV6. Sjekk igjen...

 

Etter delenr i Microcat så har D4 fått bremseskrivene fra RRS.

 

edit: Samme med kaliperholder. Og kaliper deles mellom RRS,FFRR og D4.

Endret av Fogga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 2010 3.0 TDV6, var det 19" vinterhjul under prøvekjøringen, mulig 2011 modellen har enda større bremser?

 

Uansett så har jeg fortsatt disse 19" hjulene med Nokian piggfri, og de er til salgs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm 19" med Nokian uten pigg sier du, hvor mye snakker vi om her? Jeg er interessert!

Vognkortet sier da vitterlig 19" som standard.. så får jammen regne med at det går bra...

 

Edit: Er det forøvrig de pene som står på bilen på de første bildene i tråden din: Ny disco 4 eier, fra januar?

 

Leo

Endret av Leoparden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...