Amatør Mekker'n Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Da er skolen ferdig for i år, og verkstedet er nå blitt min sommerhybel. Første offer for min stødige hånd og fargerike vokabular i år er "knehøna", min mor sin 2003 110 defender kjøpt i fjor høst fra en kar i snertingdal. Her lekker det vann inn fra flere plasser, hovedsakelig pga. rust mellom toppen/taket og sideveggene bak: Er verst på venstre sida, er usikker på om jeg bør skifte ut hele lista eller om det er nok med puss og sparkel. Om så, hva heter denne delen og hvor burde jeg bestille fra? Ser det ligger en slags pakning innimellom der som også burde skiftes, men vet ikke navnet på denne heller... Har mistanke om lekkasje fra plateskøyten framme på taket også, siden lakken har flasset litt der. Satser på at en liten stripe med tec7 fikser den biffen. Neste på agendaen er bytte av CV-ledd. For et par måneder siden begynte det å hyle og ule fra det ene framhjulet, som kommer og går litt som det passer seg. Ut fra det jeg har lest på forumet er jeg noenlunde sikker på at det er det som er feilen. Kuleleddet på "drop-arm"-en skal skiftes pga. dødgang i rattet. Ser Paddock har et verktøy for montering/demontering av dette, vil det være nødvendig? (link) Har en mystisk oljelekkasje (oljelekkasje, på en land rover? ) framme bak grillen, nede på høyre side av radiatoren. Noen som vet hvor dette kan komme fra? Så langt så har jeg og min berømte stødige hånd klart dette: "Skulle bare" sjekke hvorfor nivå-motoren til denne lykta ikke virket, og jammen var jeg litt kjapp i svingene... Da bestiller jeg like gjerne nye lykter med klare lenser. Noen som kan anbefalle hva og hvor jeg bør bestille? Har så langt kun sett på paddock og craddock, men tips mottas med takk. Finner heller ikke denne nivå-motoren på noen av de nevnte sidene.... Blir nok mer utover sommeren, men begynner med dette. Om noen har tips/triks, anbefallinger og/eller god humor så setter jeg stor pris på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 oljelekkasjen din er nok en sprekt intercooler. Litt usikker på den cv ledd konklusjonen din, men det er mulig det kan være nålelageret som støtter opp cv leddet i spindelen,hjullager, eventuelt sten bak bremseskjoldet. Hyling indikerer at det er endel fart med i bildet, cv ledd knakler ved sving. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Hmm intercooleren hadde jeg ikke ikke lyst til å skifte i sommer, med mindre det kan skade andre komponenter... Trodde ikke den inneholdt noen form for væske? Lyden kunne høres i lav fart, og økte i takt med farten. En bedre beskrivelse er kanskje at det var en "klynkende" lyd. Har bare antatt at pokalen er tom for grease, og siden det har begynt å lage lyder derfra så er skaden allerede skjedd. Får åpne den opp imorgen og se om det er noe å se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 (endret) På første bildet er det rustangrep på en list som på engelsk kalles CAPPINGS. Og forsåvidt kalles det cappings på norsk også. Aldri hørt noe annet navn på denne delen. Knehønas er forsiktig angrepne i forhold til mine, og jeg kommer til å kjøpe galvaniserte cappings. Litt arbeid å skifte, da taket må løftes for å fjerne disse listene. Tror de er poppet fast. Men det vet garantert noen andre som allerede har byttet disse. Lykke til. Blir spennende å høre om fremgangen med rehabilitering av Knehøna Ronny S Edit: Tyrkerleif Endret 12. juni 2012 av RonnyS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThomasT Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 oljelekkasjen din er nok en sprekt intercooler. Hmm. Det var interessant. Jeg har samme lekkasjen, og klarer max 0,40-0,45 i turbotrykk. Dette må sjekkes ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Ja her vil det nok skje litt av hvert frem til august og skolestart, både med Knehøna og madammens ex-mil "Titus". Skal prøve å huske på bilder av arbeidet. Tror jeg bare skal pusse opp igjen dei originale cappingene i første omgang, OEC skulle ha rundt 1 500,- per stk som var litt over min villighet... Takk for info! Lekkasjen er ikke så stor, har ikke merket noe nevneverdig tap av effekt ihvertfall. Det fulgte forresten med noen 35" (tror jeg) offroad-dekk på felg med bra mønster som jeg kommer til å legge ut til salgs på forumet i løpet av uka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 £295 for et helt set. http://www.ashtreelandrover.com/Pricelist.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Hadde også tildels store lekkasjer i nevnte områder under bakvinduene. Hadde ikke lyst å ta av taket i vinter (bilen bor dessverre utendørs), men fant en snarvei som løste problemet. Ta av innvendige paneler, løsne skruene som holder veggene i kassen og bruk noen myke "brekkjern" i form av tre eller plastikk og løft opp ca 1 cm, da kommer du til flatene for rengjøring/pussing/lakkering. Legg på rikelig med våtroms-silikon, skru sammen igjen og fug på utsiden. Voila, tett som ei potte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Så prisen fra OEC var innenfor rimelighetens grenser da, godt å vite. Takk for link! Blir nok sånn som du sier Eirik, enkelt og greit. Får man tak i rep-sett for lakken hos de fleste forhandlere, eller må jeg krype til LR forhandler/importør? Håper på å kunne få taket av, så jeg kommer til med sandblåser. Er vel ikke SÅ mye som kan lage hodebry der vel? (er alltids optimist i begynnelsen ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 13. juni 2012 Del Skrevet 13. juni 2012 Er de fra OEC galvanisert? Hvis ikke gjør du jobben igjen om noen år... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Hehe ja er sant det... er godt mulig at de ikke var det, glemte å spørre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2012 Er muligens en fordel å lese seg opp på arbeidet som skal utføres FØR man begynner... Håper biltema har 52mm pipe eller fastnøkkel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 14. juni 2012 Del Skrevet 14. juni 2012 Eller evt kjøp en 'hub nut spanner' fra en av deleforhandlerne... Den koster nesten hundre kroner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 14. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2012 Skulle vel egentlig ha gjort det idag ja, men jeg er en slave etter å stramme til ting med riktig moment Legger til en pipe i bestillingen, så får akkurat den jobben vente litt. Er ikke akkurat mangel på annet arbeid her på gården, forfallende bygninger og tre andre biler som trenger en del TLC klarer fint å holde meg oppe av sofaen... Oppdateringer på relevant arbeid kommer fortløpende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder Holm Løvstad Skrevet 15. juni 2012 Del Skrevet 15. juni 2012 (endret) Håper biltema har 52mm pipe eller fastnøkkel... Tror ikke de har større enn 50 mm, jeg klarte iallefall ikke å finne en som var større enn det da jeg drev å skifta hjullagere Når det gjelder cappings så må du ta de av for å gjøre jobben skikkelig! De er poppet fast, så jobben er å løfte opp taket slik at du får de av. Du bør da sandblåse de for så å sende de til galvanisering. Hvis ikke vil de begynne å ruste igjen etterhvert (selv om du lakkerer de skikkelig), og aluminiumen som er i kontakt med dem vil korrodere. Vis du får de galvaniser derimot, vil du slippe å tenke på og gjøre noe med de i løpet av de neste 50 årene Og aluminiumen vil da heller ikke ta skade av kontakt med cappingsen. Etter at det er gjort kan du eventuelt grunne de med syregrunning og lakke de opp igjen i bilens farge. Det er ikke sånn at det er sånn du må gjøre det, men det er veldig lurt. Hadde det ikke vært for at de er galvaniserte på bilen min hadde det vært noe av det første jeg ville gjort Og galvanisere er ikke dyrt når man tenker på hvor mye man forlenger levetiden. Endret 15. juni 2012 av Peder Holm Løvstad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 50mm var det største de hadde ja... Veldig mye god info, dette setter eg pris på! Sparer meg nok for en del arbeid og reisekostnader med å bare bestille nye galvaniserte cappings, men det må nok bli en utgift eg tar til neste sommer. Om eg bare tetter glipen med en god fuge så holder vel det for én vinter? Nå lurer eg på hva den lille motoren som justerer høyden på lysene heter, har ikke klart å finne det enda. Håpte på å få lagt inn en bestilling nå i løpet av helgen Er det forresten noen som har erfaringer med disse lyktene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Det har skjedd en del siden sist oppdatering, har dessverre vert dårlig til å oppdatere og ta bilder, men det kommer når hvilepulsen og koffein-inntaket kommer ned på et mennesklig nivå igjen Var på en langtur her forleden (Bergen - Gjøvik - Stavanger - Bergen), og fikk gjort meg godt kjent med bilen. Allerede første kvelden kom et kall fra "the dark side", som hovedlysene bestemte seg for å følge. Sto fast en time og prøvde å finne ut av dette, til ingen nytte. Var for øvrig kun hovedlyktene som kapitulerte, alle andre lys var på, og lyshornet virket... Bestemte oss for å kjøre videre med kun lyshornet, og etter 500 meter med kjøring kom hovedlysene på uforklarleg vis tilbake Lysene fungerte da fint til siste strekket hjem, da de forsvant for godt. Har nå kun parklys, bak/bremselys og lyshorn som virker. Har kappet av ledningene til hovedbryter for lys og koblet manuelt, med ingen resultat. Så regner med den ikke er opphavet til problemene. Byttet og renset relevante bladsikringer uten videre hell. Hva kan være galt? Releet kanskje? Dim/dip/signal bryteren? Hjelp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Sjekk pærer først. Hjelper ikke deg sjekk følgende: Hvis du tar av plasten rundt ratt stammen, så kommer du til innmaten på nær/fjern bryteren. Brett deg litt pussepapir med fin korning og puss over kontaktflatene på høy og lav siden å se om lyset kommer tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nansen Skrevet 12. august 2012 Del Skrevet 12. august 2012 Heisann Jeg hadde samme lysproblem og målte meg grønn (jeg er elektrikker fra gammalt av:). Til slutt fant jeg feilen med et bra skjema i farger. Jeg bytta bruteren på v side av rattstammen. Ser ingen feil med den gammle, men den gir ikke kontakt. Kjøpte av E Winther. Levert på en dag eller to!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 12. august 2012 Forfatter Del Skrevet 12. august 2012 Har faktisk nettopp lest meg gjennom tråden din Hadde av rattet tidligere ikveld og så over begge bryterene + ledninger + releer bak speedometeret, og fant ingenting som hjalp. Alt så OK ut... men var det hovedbryteren eller dim/dip/signal bryteren du skiftet? Skal prøve med litt sandpapir imorgen, kan godt hende feilen ligger der... Pærene er flunka nye, så de bør være i orden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Som andre har sagt her; bryterene kan se bra ut men gi null kontakt. Mål gjennom med multimeter. Får du problem med å få signal så bytt. Det er ikke sikkert du kommer til med sandpapir ordentlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 har nå målt endel, og funnet ut at releet ikke sender strøm videre. Koblet strømmen forbi og fikk strøm opp til bryteren, men der sa det stopp igjen. Så tror jeg bare bestiller nytt relee og dim/dip bryter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Eh... Noen som vet hva dim/dip releet heter? evt delenummer? EWS var ikke helt sikker på hva jeg skulle ha, og jeg finner ikke dette releet hos hverken paddock eller craddock Det er det som sitter under alle blad-sikringene ved girspaken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Mener det er den du skal har http://www.brit-car.co.uk/search.php?xSearch=YWC10050L&submit.x=0&submit.y=0 Eller http://www.brit-car.co.uk/search.php?xSearch=YWZ10003L&submit.x=0&submit.y=0 Glen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatør Mekker'n Skrevet 13. august 2012 Forfatter Del Skrevet 13. august 2012 Se der ja, takker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.