Gå til innhold

Vedlikehold og reperasjon av "Knehøna"


Anbefalte innlegg

Da er skolen ferdig for i år, og verkstedet er nå blitt min sommerhybel.

 

Første offer for min stødige hånd og fargerike vokabular i år er "knehøna", min mor sin 2003 110 defender kjøpt i fjor høst fra en kar i snertingdal.

 

Her lekker det vann inn fra flere plasser, hovedsakelig pga. rust mellom toppen/taket og sideveggene bak:

042edit.jpg

 

041edit.jpg

 

Er verst på venstre sida, er usikker på om jeg bør skifte ut hele lista eller om det er nok med puss og sparkel. Om så, hva heter denne delen og hvor burde jeg bestille fra? Ser det ligger en slags pakning innimellom der som også burde skiftes, men vet ikke navnet på denne heller... blush

 

Har mistanke om lekkasje fra plateskøyten framme på taket også, siden lakken har flasset litt der. Satser på at en liten stripe med tec7 fikser den biffen.

 

Neste på agendaen er bytte av CV-ledd. For et par måneder siden begynte det å hyle og ule fra det ene framhjulet, som kommer og går litt som det passer seg. Ut fra det jeg har lest på forumet er jeg noenlunde sikker på at det er det som er feilen.

 

Kuleleddet på "drop-arm"-en skal skiftes pga. dødgang i rattet. Ser Paddock har et verktøy for montering/demontering av dette, vil det være nødvendig? (link)

 

Har en mystisk oljelekkasje (oljelekkasje, på en land rover? :lol: ) framme bak grillen, nede på høyre side av radiatoren. Noen som vet hvor dette kan komme fra?

043edit.jpg

 

Så langt så har jeg og min berømte stødige hånd klart dette:

044.jpg

 

"Skulle bare" sjekke hvorfor nivå-motoren til denne lykta ikke virket, og jammen var jeg litt kjapp i svingene... <_< Da bestiller jeg like gjerne nye lykter med klare lenser. Noen som kan anbefalle hva og hvor jeg bør bestille? Har så langt kun sett på paddock og craddock, men tips mottas med takk. :)

Finner heller ikke denne nivå-motoren på noen av de nevnte sidene....

 

 

Blir nok mer utover sommeren, men begynner med dette. Om noen har tips/triks, anbefallinger og/eller god humor så setter jeg stor pris på det. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

oljelekkasjen din er nok en sprekt intercooler. Litt usikker på den cv ledd konklusjonen din, men det er mulig det kan være nålelageret som støtter opp cv leddet i spindelen,hjullager, eventuelt sten bak bremseskjoldet. Hyling indikerer at det er endel fart med i bildet, cv ledd knakler ved sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm intercooleren hadde jeg ikke ikke lyst til å skifte i sommer, med mindre det kan skade andre komponenter... Trodde ikke den inneholdt noen form for væske? :blink:

 

Lyden kunne høres i lav fart, og økte i takt med farten. En bedre beskrivelse er kanskje at det var en "klynkende" lyd. Har bare antatt at pokalen er tom for grease, og siden det har begynt å lage lyder derfra så er skaden allerede skjedd. Får åpne den opp imorgen og se om det er noe å se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første bildet er det rustangrep på en list som på engelsk kalles CAPPINGS. Og forsåvidt kalles det cappings på norsk også. Aldri hørt noe annet navn på denne delen. Knehønas er forsiktig angrepne i forhold til mine, og jeg kommer til å kjøpe galvaniserte cappings.

Litt arbeid å skifte, da taket må løftes for å fjerne disse listene. Tror de er poppet fast. Men det vet garantert noen andre som allerede har byttet disse.

 

Lykke til. Blir spennende å høre om fremgangen med rehabilitering av Knehøna :)

 

Ronny S

 

Edit: Tyrkerleif

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her vil det nok skje litt av hvert frem til august og skolestart, både med Knehøna og madammens ex-mil "Titus". :) Skal prøve å huske på bilder av arbeidet.

 

Tror jeg bare skal pusse opp igjen dei originale cappingene i første omgang, OEC skulle ha rundt 1 500,- per stk som var litt over min villighet... Takk for info!

 

Lekkasjen er ikke så stor, har ikke merket noe nevneverdig tap av effekt ihvertfall.

 

Det fulgte forresten med noen 35" (tror jeg) offroad-dekk på felg med bra mønster som jeg kommer til å legge ut til salgs på forumet i løpet av uka. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også tildels store lekkasjer i nevnte områder under bakvinduene.

Hadde ikke lyst å ta av taket i vinter (bilen bor dessverre utendørs), men fant en snarvei som løste problemet.

Ta av innvendige paneler, løsne skruene som holder veggene i kassen og bruk noen myke "brekkjern" i form av tre eller plastikk og løft opp ca 1 cm, da kommer du til flatene for rengjøring/pussing/lakkering. Legg på rikelig med våtroms-silikon, skru sammen igjen og fug på utsiden. Voila, tett som ei potte B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prisen fra OEC var innenfor rimelighetens grenser da, godt å vite. :) Takk for link!

 

Blir nok sånn som du sier Eirik, enkelt og greit. Får man tak i rep-sett for lakken hos de fleste forhandlere, eller må jeg krype til LR forhandler/importør?

 

Håper på å kunne få taket av, så jeg kommer til med sandblåser. Er vel ikke SÅ mye som kan lage hodebry der vel? :unsure: (er alltids optimist i begynnelsen :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel egentlig ha gjort det idag ja, men jeg er en slave etter å stramme til ting med riktig moment :P

 

Legger til en pipe i bestillingen, så får akkurat den jobben vente litt. Er ikke akkurat mangel på annet arbeid her på gården, forfallende bygninger og tre andre biler som trenger en del TLC klarer fint å holde meg oppe av sofaen... Oppdateringer på relevant arbeid kommer fortløpende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper biltema har 52mm pipe eller fastnøkkel... :lol:

 

Tror ikke de har større enn 50 mm, jeg klarte iallefall ikke å finne en som var større enn det da jeg drev å skifta hjullagere :(

 

Når det gjelder cappings så må du ta de av for å gjøre jobben skikkelig! De er poppet fast, så jobben er å løfte opp taket slik at du får de av. Du bør da sandblåse de for så å sende de til galvanisering. Hvis ikke vil de begynne å ruste igjen etterhvert (selv om du lakkerer de skikkelig), og aluminiumen som er i kontakt med dem vil korrodere. Vis du får de galvaniser derimot, vil du slippe å tenke på og gjøre noe med de i løpet av de neste 50 årene :) Og aluminiumen vil da heller ikke ta skade av kontakt med cappingsen. Etter at det er gjort kan du eventuelt grunne de med syregrunning og lakke de opp igjen i bilens farge.

 

Det er ikke sånn at det er sånn du må gjøre det, men det er veldig lurt. Hadde det ikke vært for at de er galvaniserte på bilen min hadde det vært noe av det første jeg ville gjort ;)

 

 

Og galvanisere er ikke dyrt når man tenker på hvor mye man forlenger levetiden.

Endret av Peder Holm Løvstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm var det største de hadde ja... <_<

 

Veldig mye god info, dette setter eg pris på! Sparer meg nok for en del arbeid og reisekostnader med å bare bestille nye galvaniserte cappings, men det må nok bli en utgift eg tar til neste sommer. Om eg bare tetter glipen med en god fuge så holder vel det for én vinter?

 

Nå lurer eg på hva den lille motoren som justerer høyden på lysene heter, har ikke klart å finne det enda. Håpte på å få lagt inn en bestilling nå i løpet av helgen :)

Er det forresten noen som har erfaringer med disse lyktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det har skjedd en del siden sist oppdatering, har dessverre vert dårlig til å oppdatere og ta bilder, men det kommer når hvilepulsen og koffein-inntaket kommer ned på et mennesklig nivå igjen ;)

 

Var på en langtur her forleden (Bergen - Gjøvik - Stavanger - Bergen), og fikk gjort meg godt kjent med bilen. Allerede første kvelden kom et kall fra "the dark side", som hovedlysene bestemte seg for å følge. Sto fast en time og prøvde å finne ut av dette, til ingen nytte. Var for øvrig kun hovedlyktene som kapitulerte, alle andre lys var på, og lyshornet virket...

 

Bestemte oss for å kjøre videre med kun lyshornet, og etter 500 meter med kjøring kom hovedlysene på uforklarleg vis tilbake :huh:

 

Lysene fungerte da fint til siste strekket hjem, da de forsvant for godt. Har nå kun parklys, bak/bremselys og lyshorn som virker.

 

Har kappet av ledningene til hovedbryter for lys og koblet manuelt, med ingen resultat. Så regner med den ikke er opphavet til problemene. Byttet og renset relevante bladsikringer uten videre hell. Hva kan være galt? Releet kanskje? Dim/dip/signal bryteren?

 

Hjelp... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk pærer først. Hjelper ikke deg sjekk følgende:

 

 

Hvis du tar av plasten rundt ratt stammen, så kommer du til innmaten på nær/fjern bryteren. Brett deg litt pussepapir med fin korning og puss over kontaktflatene på høy og lav siden å se om lyset kommer tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Jeg hadde samme lysproblem og målte meg grønn (jeg er elektrikker fra gammalt av:). Til slutt fant jeg feilen med et bra skjema i farger. Jeg bytta bruteren på v side av rattstammen. Ser ingen feil med den gammle, men den gir ikke kontakt. Kjøpte av E Winther. Levert på en dag eller to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk nettopp lest meg gjennom tråden din ^_^

Hadde av rattet tidligere ikveld og så over begge bryterene + ledninger + releer bak speedometeret, og fant ingenting som hjalp. Alt så OK ut... men var det hovedbryteren eller dim/dip/signal bryteren du skiftet?

 

Skal prøve med litt sandpapir imorgen, kan godt hende feilen ligger der... Pærene er flunka nye, så de bør være i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...