Gå til innhold

Høytsittende bremselys


Neverluren

Anbefalte innlegg

Har en Puma med bremselys oppe i ruta. Dette virker ikke og prøvde det enkleste først - byttet pære men det ble ingen respons.

 

Ut fra det jeg ser; er det slik at det får strøm via varmetrådene og at dette har en egen sikring?

 

De ordinære bremselysene fungerer som de skal og koblingene i selve bremselyset ser ut som nytt + at kabler og beskyttelse over til dør ser også pent og pyntelig ut.

 

 

Tips til feilsøking mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål med voltmeter om det er spenning i kontakten med bremselyset tent.

 

Er det spenning i kontakten kan det være at "midten" i pæreholderen ikke stikker

langt nok ut.

 

Om ikke kan det være kabelbrudd i dør gjennomføringen eller et nnet sted.

Da må det legges ny kabel fra bremselyset på høyre side.

 

Trur eg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på om det er likt eller ikke.

 

Her er det tydelig at det er egen "wiring loom" for bremselyset i bakdøren.

1690.gif Punkt 7 partnumber XFS100050

 

1371.gifViser uten høytsittende bremselys.....

 

Dette er til defender etter 2007 MY.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel tråd blir som ny. Hva var feilen her, Neverluren? Har det samme på min nå, og det er kun et streikende tredje bremselys som står mellom meg og EU-godkjent.

 

Edit: Er det evt noen andre som har vært borti at tredje bremselys ikke virker? Det heller ikke kommer bremslys-strøm til kontakten nede t.h. på bakruta, så da er det lite hjelp i hacken med ledning langs pakninga rundt til pæresokkelen.

 

Tyder på at ledningsbrudd et sted. Da må det feilsøkes. Det kunne være greit å høre om hvor andre har hatt brudd, da feilsøking utendørs i -6 er småkjølig :)

Endret av Jørn S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min Puma virket ikke varmetråder i bakruta, da festet inn på ruta var avrevet, og ikke kunne repareres, loddes eller limes igjen.

Øvre bremselys virket heller ikke, og verkstedet sa at strøm til varmetråder og bremselys henger sammen, og ruta måtte byttes.

 

Bakruta ble derfor byttet, og dermed virket både varmetråder og bremselyset igjen :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt feil med øverste bremselys 2 ganger. Første gang var det ikke strøm i høyre punkt på ruten og opp til pæren. Jeg tok da og la opp ledning som jeg bare har lagt langsmed gummien oppover og "festet" med noen små punkter med sort sikaflex. Nærmest usynlig.

 

Nå på lørdag virket det ikke lenger og da var ledningen røket tvert av inni gummisokken på vei inn i bilen, den som er markert 3 på tegningen over. Håper dette kan være til hjelp og at du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrives mye fornuftig her og det stemmer at varme og lys henger sammen i bakruta. Jeg ordnet det på en enkel måte: strakk ny ledning fra bremselys og inn på eksisterende kontraktfeste nede ved loddinga. Vips så var alt i orden. Årsaken er jo at loddinga og strøm nede ved høyre side (sett innenfra) er dårlig. Derfor egen ledning rett fra kontaktpunktet og til baklyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremselys og varmetråder har felles jord nede på venstre side sett innenfra. Likeledes har de to separate pluss inn på høyre side sett innenfra. Med andre ord kan man bruke ene kretsen for å feilsøke den andre. Hvis en fungerer er det i allefall jord. Hvis dette er tilfelle, er det gjerne kontaktproblem i overgangen kabel-rute, eller i gjennomføringen til dør.

Andre feil forekommer sikkert også, men det er disse tre jeg er kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg gjøreå trekke egne ledninger gjennom dørramma og opp til bremselyset?

Bremselyset sitter jo helt oppe ved toppen av ramma. Et hull til å tre ledningene ned gjennom, og inn til armaturet.

Og hente strøm direkte fra bremseslyskretsen nede ved de ordinære lysene ...

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å få en ståltråd gjennom kanalen langs vinduene.

 

Men kombinasjon av hinder innvendig i døra og at hullene er veldig trange gjorde at vi ikke fikk til å feste ledningen på ståltråden for å få trekt den gjennom.

 

Eller det vil si, fikk den greit tredd inn, men ikke ut av døra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ser ut for å være et vanlig problem dette, fikk mangel på PKK i dag, ikke godkjent, for bremselys på døra virker ikke lenger.

 

Edit: Forøvrig dårlig timing, jeg sjekket alle lys for 2 dager siden, siden bilen skulle inn til kontroll, da virket alle bremselys. :P

Endret av Evilduck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her fikk også jeg gode tips, Min Defender 2011 ble ikke EU-godkjent i dag, høytsittende bremselys virker ikke. Så får sette igang feilsøking i helgen. Men nytt ratt fra Momo, 350 mm, gikk gjennom uten kommentar (verken fra min eller verkstedets side...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen har en lakk "Loctite 4863" (tror den koster rundt 150,-) som kan benyttes til å reparere brudd i varmetråder, antar at denne også kan benyttes for å oppnå kontakt mellom avrevet tilkoblings punkt for + eller -, men da må denne kontakten først limes til vinduet med passende lim, som for eks et produkt fra loctite.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg tid til å lete etter feilen med bremselyset oppe som ikke virker. Oppdaget at det var skikkelig sotet på begge sider, der kontaktfestene stikker rett ut fra glasset i bakruta, kan det ha noe å si for saken? Ser ut som om det har vært en kortslutning eller noe der. Er det noen som har noe erfaring med dette? Varmetrådene virker. Kan det være brudd i området der det er sot (markert med piler)?

IMG_20170620_205204 (1).jpg

IMG_20170620_205100.jpg

IMG_20170620_205100_LI.jpg

IMG_20170620_204801 (3).jpg

IMG_20170620_204813_LI (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strøm på "utsiden" av kontaktpunktene til lampa (på den greia som ligger an mot vinduet), men ikke strøm hvis jeg måler på kontaktpunktene som stikker ut fra glasset, dvs det er brudd mellom tilførsel og "fraførsel", merket med piler på bildene over. Merkelig at overgangen ikke tåler dette, men brenner opp. Får se om jeg finner noe ledende lim som kan gjenopprette kontakten.

 

Takk for tips, kimhas!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...