Gå til innhold

Romling og vibrering


ordietel

Anbefalte innlegg

Har hatt en del romling og vibrering i bilen jeg kjøpte i vinter, også når den sto i lyskrys på tomgang følte jeg at bilen "gikk opp og ned".

Fjernet begge mellomakslinger og VCU i går og 90% av vibrasjoner forsvant etter at "vi" ble 2WD. :)

 

Fortsatt opplever jeg "brummelyd" når jeg starter og når jeg aksellererer (spes rundt 2000 rpm). Brummingen kommer også når jeg f.eks. slipper gassen under pådrag og bilen bremser på giret. Har tenkt på eksosanlegget, men det ser helt og fint ut - også hele veien frem mot motoren. Høres nesten ut som noe som ligger og vibrerer en plass - men har fått tips om at girkassen kan være skadet dersom bilen har vært kjørt en stund med kaputt VCU.

Synes også at girstangen beveger seg en del under pådrag. Vanskelig å forklare, men girstangen går ned flere mm ved pådrag på gassen og kommer opp igen når jeg slipper gassen. Virker som om den er "løsere" enn den burde være. Det er også slik at når jeg f.eks. slipper gassen brått på flat mark opplever jeg noen ganger at bilen "gynger" mellom å bremse på giret og rulle. Er liksom sånn at den ikke bremser kontant på giret (som på den nyere Mazdaen vår) men bremser, ruller, bremser ruller, noen ganger før den bremser jevnt på giret. I nedoverbakke virker det som om den bremser mer kontant på giret.

 

Vet ikke om jeg legger merke til ting fordi jeg forventer at girkassen skranter, men setter pris på forslag til feilsøk eller noe sånnt. :)

Endret av ordietel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg hadde ingen rumling men er hvining som kom ved belastning - enten akslerasjon eller bremsing på girene. Holdt jeg et gasspådrag som smsvarte med farten var det nærmest borte. Feilen var slitte lagre i IRD(kraftfordelingsboxen) som sitter foran VCU'en og er montert opp mot gearkassen. Det utviklet seg kanskje til rumling helt på slutten. Testet også som 2wd uten at det løste problemet naturlig nok... Jeg fikk rehab IRD fra www.freelanderspecialist.com , de veileder også dersom du vil bytte selv ellers så tror jeg de er på tur til Oslo i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filler'n, det spørs om det er den hviningen jeg har i bilen min nå. Jeg hadde håpet at det bare var et av lagrene som sitter på hver side av VCU, siden det er gåent og skal byttes, men hvinelyden kom senere enn lagerlyden. Kanskje best jeg ber dem ta med en IRD for sikkerhets skyld, da. Men hviningen min kommer rundt 70-80, før det høres den mer ut som en vifte som slurer litt. Rumlingen kommer, iflg Sandmo, av lageret foran vcu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Dere som har tatt ut VCU + akslinger, er det bare å skru det av eller må man gjøre noe mer?

På et engelsk forum var det en som mente at "V5 måtte settes om til 2wd", hva nå enn det betyr?

V5 er det britiske registreringsdokumentet, så det er ikke noe å bry seg om i Norge. Å kjøre uten mellomaksler og VCU går helt greit uten å gjøre noe mer med det.

Men å kjøre med en tung tilhenger blir ikke det samme med bare tohjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del romling og vibrering i bilen jeg kjøpte i vinter, også når den sto i lyskrys på tomgang følte jeg at bilen "gikk opp og ned".

Fjernet begge mellomakslinger og VCU i går og 90% av vibrasjoner forsvant etter at "vi" ble 2WD. :)

 

Fortsatt opplever jeg "brummelyd" når jeg starter og når jeg aksellererer (spes rundt 2000 rpm). Brummingen kommer også når jeg f.eks. slipper gassen under pådrag og bilen bremser på giret. Har tenkt på eksosanlegget, men det ser helt og fint ut - også hele veien frem mot motoren. Høres nesten ut som noe som ligger og vibrerer en plass - men har fått tips om at girkassen kan være skadet dersom bilen har vært kjørt en stund med kaputt VCU.

Synes også at girstangen beveger seg en del under pådrag. Vanskelig å forklare, men girstangen går ned flere mm ved pådrag på gassen og kommer opp igen når jeg slipper gassen. Virker som om den er "løsere" enn den burde være. Det er også slik at når jeg f.eks. slipper gassen brått på flat mark opplever jeg noen ganger at bilen "gynger" mellom å bremse på giret og rulle. Er liksom sånn at den ikke bremser kontant på giret (som på den nyere Mazdaen vår) men bremser, ruller, bremser ruller, noen ganger før den bremser jevnt på giret. I nedoverbakke virker det som om den bremser mer kontant på giret.

 

Vet ikke om jeg legger merke til ting fordi jeg forventer at girkassen skranter, men setter pris på forslag til feilsøk eller noe sånnt. :)

 

Jeg tror jeg har samme problemet med doning/during ved gasspådrag fra lavt turtall. Min IRD er 16.000km og VCU 100km gammel. Jeg begynner å tro at girkassen er gåen, men siden du har kurert omtrent samme problemet ved 2WD så begynner jeg å lure på om diffen har begynt å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...