Gå til innhold

Sjekk hjullagra


Anbefalte innlegg

Har en kamerat som har en 2007 Puma , kjørt ca 35000 Km . Ringte meg ang litt slark i hjullaget bak . Demonterte huben som tok litt tid , måtte fram med storavdrageren . Løsnet så vit . Dette synet møtte meg . Ytterste lageret var tørt med rester etter tørket fett , innerste se bilde . Navet måtte byttes . Takk til Erik W S som hadde navet på lager . Navet var rustet og skadet av pasningrust . Monterte nye deler og brukte gamle metoden ang stramming , to muttere og låseblikk . Og var ikke gjerrig med fettet , men ikke hardpakk hubben med fett heller .

Splinsen var ødelagt på stikkakslingen og medbringeren .

 

SJEKK SMØRINGEN på lagra med jevne mellomrom og smør splinsen med for eksempel fett som tåler vann .

Forebyggende vedlikehold er VIKTIG .

 

102121-1178cc-80fb6b_l.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i samme fella sjøl, dog på en ti år eldre bil. Der skar det ene hjullageret seg, og da jeg skulle ha det opp hadde medbringeren rustet fast i stikkakslingen grunnet dårlig smøring.

Kommer definitivt til å ta opp oftere fremover for kontroll og smøring! :)

 

 

Forresten: Hvor hardt skal innerste mutter strammes?

Endret av Peder Holm Løvstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eXakt til det er akkurat passe slærk...

 

På med blekk, stram ytterste....så oppdager du at akkurat det gjø innerste for stram, hvorpå du løsner begge litt, og det blir fortsatt for stramt, du løsner og det blir for laust, inntil du ikke gidder mer og lever godt med at en med kompetanse hadde gjort det både raskere og bedre!

Incompetece rules OK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på min Defender 2004. Høyre bak er slakk. Fått nye deler fra Erik W. 52mm pipe fra Paddoc. Men det sitter som det. Får ikke av mytteren, er det noe mer som holder eller kan det være brendt? Hjulet låste seg plutselig, men fikk løst den opp og fikk bilen hjem. Tror jeg må ta vinkelsliperen. Bilen er kjørt 80000. Har nye hjullager til alle hjul, bytter alt og smører opp. Bedre med seriebilen, der renner olja over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan meget vel ha vært sånn varmgang at mutteren nesten har blitt loddet fast til stub-akselen.

Skjedde meg da mitt ytre lager skar seg i vinter.

 

Jeg måtte knuse min innerste mutter med meisel for å få av navet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noe mer lettet idag. Fikk av mytteren forholdsvis lett på venstre side bak. Konklusjonen på høyre må være at det er brendt fast. Får ta den drastiske vegen med vinkelsliper og nye deler. Skifter hjullager på alle hjul og smører opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det av. Fikk ikke løst det med håndmakt. Brukte vinkelsliper og avtrekker. Tørt som sahara, ytterst hjullager var maltaktert. Skifter stubaksel og nye lager og godt fett. Går over og skjekker alle lager og anbefaler alle om å ha det som servicpunkt. Glad seriebilen sviver ellers hadde det vært trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Konklusjonen på høyre må være at det er brendt fast. Får ta den drastiske vegen med vinkelsliper og nye deler.

 

Jeg hadde ikke nerver til å bruke vinkelsliperen på den innerste mutteren i frykt for å ødelegge mer enn nødvendig. Så jeg splitta rett og slett mutteren ved å bore med 4 mm bor fra gjengene på stubakslingen og til ytterkant på mutteren. Gjorde det på hver side av muttere, ett par kappe kakk med hammer og meisel, og så var mutteren av :) Men siden du fikk det til med vinkelsliper går det også tydeligvis fint ;)

Endret av Peder Holm Løvstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ø L s løsning er grei HVIS de nye lagrene er helt lik de gamle som shimsen er tilpasset.

Det gir ny runde med havarier og/eller slakk hvis de ikke er det.

 

Tar man av gummihetta på enden av stikkakselen og ser rust der er det bare å jobbe

seg videre innover til lagrene.

Dette har vi skrevet mye om før og det forbauset meg at det ikke var lagt noe under LR-wiki ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En eller annen sa til meg at det støvet jeg fant inni gummihetta ikke var rust, men noe rart smøremiddel LR bruker. Vel, jeg stappa nå hettene fulle av hjullagerfett uansett jeg.

 

Det er det som er så greit med Defender og MT-dekk, man slipper å bekymre seg over ulyder fra lagrene, man hører det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...