Gå til innhold

315/75-16 på 8 toms felg og org breddere. Går det?


Anbefalte innlegg

skal en ha slike +2 skjermer so må resten av bilen også vere utrusta til di grader for att det skal sjå fint ut, so støtter planen omm org skjermer,

sku ha vore laga noen som hadde org designet men litt breiere,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

315/75/16 på 8" felg ser helt greit ut med originalbreddere. Ikke ulikt min bil på 33x12.5x15 på 8" felg.

 

Men spørsmålet er, hvor mye styring har dere? For slik min bil er nå, mister jeg litt, men det er til å leve med. Med større diameter (315 er større diameter enn 33") så vil jeg miste enda mer svingradius.

 

Så derfor, når jeg skal ha på 315/75/16 så vil jeg ha 10" felg (kjøper fra Paddocs, det er billigst) og 2" breddere. Dette ikke bare for at det skal se tøft ut, men for å beholde svingradiusen (som er elendig nok med originalhjul...)

 

Jeg har kjørt med 315/75/16 på 8.5" bredda militærfelger. Det var veldig bra. Litt svingradius forsvant, men dekkene stakk betydelig utenfor originalbredderne. Sikkert langt nok til å bli avskiltet om man hadde møtt rette paragrafrytteren.

 

Så i kjelleren ligger et sett 315/75/16 sammen med nye 2" breddere Paddock. Disse vil jeg ha på samtidig slik beskrevet over. Ja, om jeg ikke har tenkt helt feil. Jeg mottar gjerne synspunkter på dette fra de som har prøvd i praksis, ikke bare tenkt. (og mottar gjerne PM om noen har 10x16 felger liggende, så kanskje jeg slipper å plage Paddocs ;) )

 

PS Min bil er hevet bare 1". Dette av tre grunner:

 

- Mest åpenbare grunnen er at 1" heving er nok til å få på et 315-hjul

 

- Jeg slipper å bytte flere deler i understellet (kryss og radiusarmer, bremseslanger, etc...) for å beholde en funksjonell bil

 

- 1" heving vil være betydelig bedre enn 2" om man kommer i en kritisk situasjon og må ta en unnamanøver i vanlig landeveishastighet.

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10" felger fordrer mye mer vedlikehold på endeledd, hjullager og swivelpinlager(kingbolt). Snekke lever også et tøft liv. Man trenger også større skjermutbyggere som igjen krever nye hull i skjermer. Personlig synes jeg ikke ettermarkeds skjermutbyggere er særlig fine, og bilen får litt råtassuttykk slik at de gulkledde gliser bredt og umiddelbart starter med å veive på hender og armer mens flekken i sula stadig vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å der gjorde du valget enkelt for meg Tom. Er det 2 toms løft?

Det er 2" løft ja.

 

Det blir ikke særlig stor forskjell med 8" Modular felg kontra 10" på svingradius. Den ekstra bredden på 10" har det meste på utsiden av felgen.

Med 8" felg får du en bil som er mer retningsstabil å kjøre.

 

+ at det er en del i det Rolf sier lenger opp her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Etter mine målinger er all bredden på felgen på utsiden Tom. Og alle fordelene med det laftterolf sier er jo helt klart. Dette var jeg klar over da jeg kjøpe 10 tommerne og. Men syntes det var så ufattelig tøft med breie skjermer og 10 tommere da. Nå er jeg litt lei oppsettet. Hehe. Trodde ei heller det ble bra med 8 tommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 år senere...
  • 7 måneder senere...

Hei, jeg vil prøve å få skrevet inn 315/75/16 evt 35" i vognkortet. Bilen har godkjent 2" heving og bredere skjermutbyggere. Har noen dokumentasjon på godkjenning og info om felg fra vognkortet jeg kunne fått lånt en kopi av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent finnes det ikke ferdige dokumenter på 35" hjul. 

Og om du får regnr til biler som har dette er det verdiløst likevel.

Du må først gå i en dialog med SVV og høre hva de ønsker av dokumentasjon.

 

Jeg tror at den eneste muligheten er å koble inn TUV i Tyskland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...