Gå til innhold

Det rister...


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en ubehagelig vibrasjon i bilen. Den dukker opp når motoren belastes, og forsvinner igjen når belastningen blir liten. Typisk dukker den opp når hastigheten nærmer seg 80 eller jeg kjører i motbakke. Det virker ikke som om girvalg har noe (særlig) å si. På flatmark i lav hastighet eller i utforbakke - også i høy hastighet - merker jeg ingenting. Det virker også som om motoren går som den skal enten det vibrerer eller ikke.

 

Jeg har også fått en merkelig, sporadisk lyd som minner om en blanding av gammeldags rasling fra registerkjede og tenningsbank - og 300tdi'en har verken registerkjede eller "vanlig" tenning. Jeg har hittil ikke klart å finne noe mønster for når denne lyden kommer, og det er veldig forskjellig hvor "lenge" den varer. noen ganger kan være bare et par "smell", andre ganger kan det vare et par sekunder før det blir borte "av seg selv". Jeg er veldig usikker på om "frekvensen" på "smellene" har noen sammenheng med turtall på motor eller veihastighet. Av og til kan det nesten virke som det har mer med smådumper i veibanen å gjøre. Tilsynelatende dukker den lettest opp nokså like etter at jeg har begynt å kjøre, og i lav hastighet, men det kan også tenkes at det er da den er lettest å høre over motorstøyen.

 

Det virker ikke som om det er noen sammenheng mellom disse fenomenene, men vibrasjonene begynte temmelig samtidig med at lyden dukket opp, og jeg er ingen tilhenger av tilfeldigheter... dry.gif Jeg regner med at det er ett eller annet i drivverket som har løsnet eller fått en slakk det ikke skal ha, og som gir forskjellig "lyd" fra seg i forskjellige situasjoner, men jeg har ikke rukket å krabbe under bilen for å røske i mellomakslinger, motorfester, girkassefester og slikt ennå. Er takknemlig for alle tips eller erfaringer som måtte dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kraftig risting ved belastning, men samtidig også en lysere klirring ved lav hastighet. Ristingen antok jeg at kryssene var skyld i, men jeg trodde lenge at jeg hadde noe løst i girkassen.

Når jeg endelig krøp under for å sjekke kryssene oppdaget jeg at mellomakslingen var i ferd med å løsne fra håndbrekktrommelen. Den lyse raslingen var stoppskivene som skranglet. Etter at det ble strammet opp var alt i orden.

Man kan jo bare håpe på at alle feil er like enkle å fikse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har lyttet på min bil? Vibrasjoner under belastning, tilfeldig klirring, og så videre. Dårlig kryss og slitne splines. Krysset ligger og venter på å skiftes ut, men nå vurderer jeg om ikke hele mellomakslingen bør skiftes...

 

Forresten oppdaget jeg også at samtlige mutre var løsnet ved handbremstrommelen. Dro de til, men skal skifte til nylock. Hvilken dimensjon var det forresten? blink.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel en mistanke om at dette kunne være "gammelt nytt" for innbarka Forumister. biggrin.gif Det bekrefter i hvert fall at det ikke er noen grunn til å gå rundt og lure på hva som kan være galt. Beskriv symptomene på Forumet, og vips - så er diagnosen klar - og bekreftes av flere. cool.gif

 

Da har jeg satt opp 4 stk. 3/8" UNF Nyloc muttre og 9/16" nøkkel på handlelisten slik at jeg er forberedt når jeg krabber innunder bilen. Den står ikke så langt unna Torshov Rekvisita i dag, så hvis de har det på lager, passer det meg bra.

 

Takk for tips og hjelp så langt! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov Rekvisita var det ikke mye hjelp i med tommemål. ("Hadde det vært millimetermål så...") Men rett skal være rett. Han lette lenge rundt blant engelske biler i de katalogene han hadde over forstillingsdeler i håp om å finne den låsemutteren jeg var på jakt etter.

 

Da jeg så krabbet under bilen, viste det seg at det ikke spilte noen rolle. Alle muttere satt skikkelig på plass, og jeg klarte ikke å finne slark i noe universalledd - eller noe annet sted for den saks skyld. Vil et evnt. slark være så lite at jeg ikke vil kunne merke det ved å røske og dra i mellomakselen? Hvordan kan man i så fall finne ut om leddet er gåent? Jeg observerte faktisk at jeg gynget bilen på fjærene da jeg "undersøkte" mellomakslingene, men noen annen form for bevegelse - nei.

 

Imidlertid hang det ca. en halv oljedråpe under clutchhuset. Det svetter litt ut fra vadeplugghullet. Etter fargen å dømme (temmelig brunsvart), stammer oljen fra motoren, men det synes ikke noe på peilepinnen og det er ikke oljedrypp på garasjegulvet så det er ikke snakk om mengder. Jeg innbiller meg imidlertid at (motor)olje neppe har noe i clutchhuset å gjøre. Men jeg stiller meg tvilende til om vibrasjonen kan skyldes glippende, "velsmurt" clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ofte være vanskelig å finne slark i et universalledd uten å løsne den ene enden av mellomakslingen. Det samme gjelder om du har slark i splinsene i selve akslingen. Jeg har opplevd at U-leddet ikke har hatt slark, men har vært "stiv", dvs ikke glir lett rundt begge aksene. Dette sannsynligvis fordi rullelagrene har begynt å ruste e.l. Dette fant jeg først etter å ha løsnet akslingen i den ene enden slik at jeg kunne vri og vrenge ordentlig.

 

Sjekk forøvrig motor og girkassefester.

Endret av Ezzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forøvrig motor og girkassefester.

Jeg gjorde det også samtidig. Det skal jo være noe bevegelse i disse opphengene, men jeg fikk ikke inntrykk av at foringene var vesentlig slitt. Intet brudd å spore eller bevegelse utenom i foringene.

 

Regner med å ta en prøvetur med Gaute over helgen så får vi se hva hans "gehør" kan finne. Svetting fra vadepluggen er helt normalt, sa han.

 

blush.gifJeg greier liksom ikke helt å venne meg til det. Undersiden av motor og girkasse på HiAce'en hadde alltid en jevn, grå farge og tørr overflate så lenge det var tørt på veien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk foringene til trackrodene på bakakselen. Er de slitte, så vil vinkelen på differensialen forandre seg ved pådrag-motorbrems. Idet diffen kommer ut av 'kurs', og blir tvunget opp eller ned, oppstår vibrasjon i universalleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk av foringer på stag som hindrer bakakselen å vri seg, skal bli. wink.gif

 

Jeg har ikke lagt merke til vibrasjon når jeg bremser på motoren, men det er jo også mye mindre krefter ute og går ved motorbrems enn ved aksellerasjon eller bakkeklatring.

 

Jeg oppdaget i går at det sitter en Boge-enhet over og foran bakakselen. (Jeg visste det egentlig fra før, men fikk en sånn gjenoppdagelsesopplevelse. "Åja. det var sant...") Kan den finne på å lage problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen merkbar slakk å oppdage på trackrods heller. Men jeg begynner å lure på hvordan man i det hele tatt kan oppdage slakk i slike foringer. De sitter jo ofte temmelig kronglete til, og de skal ta opp ganske store krefter - sannsynligvis vesentlig mer enn det jeg makter å yte med "rå" muskelkraft. Er teknikken å bruke kubein og se om man klarer å få bevegelse? I så fall: Hensikten med foringene er vel at de skal kunne "fjære" litt slik at ikke brå slag eller vibrasjoner overføres til karosseriet. Hvor mye bevegelse kan da tolereres før det nettopp oppstår vibrasjoner fordi foringen gir seg litt for mye og litt for lett?

 

Sagt på en annen måte: Hvordan kan jeg kontrollere at foringen ikke er for slapp?

 

Det er rart med det. Etter at Dagfinn påpekte at vibrasjonene også kan oppstå ved motorbrems, har jeg lagt merke til det også. Men det skjer bare ved motorbremsing i 2. eller (sjelden) 3. gir, og da bare et par sekunder før bilen er bremset så mye ned at belastningen kommer under den "kritiske".

 

Jeg har litt tro på det med foringer. Siden jeg ikke har grunn til å tro noe annet, regner jeg med at det sitter originalforinger på bilen, og den er altså 7 år og har gått 136' km. Det ville vel ikke være så rart om foringene da begynner å bli modne for utskifting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er teknikken å bruke kubein og se om man klarer å få bevegelse?

Ja, det er en velprøvd metode -eller en gammeldags dekk-spak, det duger også.

 

Kraft x arm o.s.v..... wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toleransen er ikke stor når det gjelder slitasje på foringer kontra vibrasjoner i mellomaksel. Land Rover har servicebulletin på ettermontering av shims mellom foring og stag på noen Defendere for å fjærne vibrasjon som har oppstått. Dette på nye biler...

Jeg vil anbefale en tur til Gaute for å få han til å ta en skikkelig sjekk av stag og foringer. Jeg har sett bøyde stag, og stag bøyd i fremre ende.

Kuleleddet til A-bar, samt foringene mellom A-bar og ramme bør også sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Gaute stilt diagnosen: Røket bakre universalledd på fremre mellomaksel.

Og jeg har lært at man ikke oppdager slark i drivverket hvis ikke bilen står på et flatt sted - i fri og uten håndbrekket tiltrukket... blush.gif

 

Da er deltagelse på Forumtreffet avhengig av Gautes evner til å trylle plass til "meg" før helgen. sad.gif Men han hevder å være evig optimist, så da er jeg det også... rolleyes.gifsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg antydet, det kan være vanskelig å finne ut av slark i universalleddene uten å løsne ene enden av akslingen. Dette har jeg måttet gjøre hver gang jeg har mistenkt leddene, montert fant jeg ikke noe slark. Vet nå meget godt hvordan man bytter U-ledd på mellomakslinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt kryss og bil møtes hos Gaute i morgen tidlig. Usikkerheten ligger i hvor stram Gautes ordremengde er i morgen, og om han klarer å ta seg av "meg" også. Men han er som sagt optimist... smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt kryss og bil møtes hos Gaute i morgen tidlig. Usikkerheten ligger i hvor stram Gautes ordremengde er i morgen, og om han klarer å ta seg av "meg" også. Men han er som sagt optimist... smile.gif

Der er nok ganske så travelt hos Gaute nå i disse før-ferietider.

Tid/time for å justere tenningen på Den blå damen, slik at hun trives optimalt med norsk 95 oktan byfri, var der ikke tilgjengelig før på mandag.

 

Dermed er der bare å beklage at Blue Lady desverre ikke stiller på Persgården sammen med Larry i år. sad.gif

Endret av Heidi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du ved å vri på hver del av krysset ikke klarer å få noen merkbar bevegelse, så burde jo dette absolutt være kjørbart t/r forumtreffet, ville nå jeg si. Eller ??

 

Verre ville det vært om du har 1-2 mm slark...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du ved å vri på hver del av krysset ikke klarer å få noen merkbar bevegelse, så burde jo dette absolutt være kjørbart t/r forumtreffet, ville nå jeg si. Eller ??

 

Verre ville det vært om du har 1-2 mm slark...

Parkert hjemme - i litt helling og bilen i gir rolleyes.gif - virket alt tight og fint. På flatt garasjegulv hos Gaute - med bilen i fri og uten belastning på drivverket - var det mulig å bevege bakre ende av mellomakselen mer enn 1 - 2 mm, ja. sad.gif

Dessuten har sikkert ikke slakken minsket ved at bilen har ruslet noen km mellom undersøkelsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...