Gå til innhold

Popnagler og annet en burde vite?


vha

Anbefalte innlegg

Har googlet, har søkt og lest, har handlet popnagle tang, men er enda ikke helt klok på det : Hvilke nagler til hva?

Vet de skal være i alu, og rett størrelse til rett ting, men hva?

Dørlåsene på min series II 88 skal til pers, ideelt sett skifte sylindre, i værste fall av og nye fra england en plass.

Poppa fast er de, det samme er venstre fremskjerm som må flyttes på når master og slave cluch sylinder skal av og ny på.

 

Har kommet frem til at det er endel snakk om popnagler i Land Rover kretser, men ikke all verdens om naglene :)

 

Målte hode str mellom 3,8 til 12,9mm, men x antall lag maling (tipper 3 + grunning) gir grei feilmargin . .

 

Ikke vet jeg, tenkte det var på tide å spørre :D

 

Men har sett endel hvordan ting vibrerer i bilen under kjøring, så skjønner at til og med nr plate er poppa fast :)

 

(Me takkar så mykje for innsende svar)

 

Mye en kan lure på når det gjelder seriebil . . . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke såååå mye som er poppet fast, da :)

 

Fremskjermen skrur du av i ett stykke inn mot torpedoveggen og mot frontplata, ingen nagler trengs der (om det da mot formodning ikke skal være uoriginalt montert).

Ellers er del vel ikke så mye annet som skal være (pop)naglet.

Alle cappings (de galvaniserte listene) som innrammer bakkassa er naglet, men ikke med popnagler.

 

Vil tro str på nagler ikke er avgjørende, i så fall ville jeg kjøpt et lite nr for stort, og heller borret opp hullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg og lurt mye på.

Har kjøpt en del vanlige pop nagler hos Wuerth og Biltema.

Disse er greie. Bor hull sett i og dra til med tanga.

 

Men det finns en del slag nagler som kunne vært greit å gjort på ny.

Feks de som holder taket til galvkanten rundt.

Spurte en blikkenslager en gang og han svarte Tec7 skulle holde fint?

Ser de er brukt på fly og. Men der er alt megadyrt..

 

Noen som har fått til slagnagler for hjemme bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas_s:

Er det så lurt å lime fast med Tec7 da? .. Hvis du skal demontere i deler senene igjen? :unsure:

 

ole Jacob:

Jeg har også lurt på hvordan skjermene er festet. Trodde det var flere dagers arbeid (joda, overdriver litt), men virker ikke så vanskelig likevel.. jippi ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp tette nagler i alu/alu.

Sannsynligvis bare hyllevare hos ekstremt velassorterte jernvareforretninger. de aller fleste vil svare HÆ ? når du spør etter det.

TOOLS / Luna har det fra EMHART i produktkatalogen sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Men hvilken dimm nagler bruker dere da?

Skal på Wurth i morra eller så evnt torsdag, blir vel pop-nagle safari gjennom Mo sentrum ;D

 

All kappings var poppet på min. Bla. på bakkassa og dørtopper var poppet.

Det meste er nå poppet tilbake med alu nagler, diam. 4,8. Litt varierende lengde etter hvor mange lag du skal igjennom, brukte mest 10mm.

Prøv å få tak i tette nagler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang!

Tanga jeg har kjøpt tar max 4.0mm er klar over at jeg etterhvert bør ha to tenger, men tenkte sånn egentlig å ta det litt senere :)

Noe stor forskjell mellom 4 og 4.8 nagler pr def i praksis?

 

Tette nagler, skal se etter det, antagelig meget kjekt å ha på dørlåsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi driver å fikler med gammel bil så er det mer enn ofte vi må borre ut den gamle... hardhendt. Og da blir det ofte å måtte gå opp en størrelse fordi det slærker med originalstørrelsen ;) . Slærkete popnagler holder ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi driver å fikler med gammel bil så er det mer enn ofte vi må borre ut den gamle... hardhendt. Og da blir det ofte å måtte gå opp en størrelse fordi det slærker med originalstørrelsen ;) . Slærkete popnagler holder ikke.

 

Så hva gjør dere når 6,4 borres ut? :)

Strips? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt, googlet og sjekka, uvist hvilken grunn (annet enn det er lett å feste og fjerne) er dørlås/handtak på min series II poppet fast med 6,4mm nagler som har 12,3mm hode/krage. Godt sitter det ihvertfall :D Kan og virke som jeg har Anti Burst type lås, selv om det ser ut til å være sånn midt i mellom på selve hendelen i døra.

Men altså de skal vel være montert med skruer?

 

Ellers har jeg hatt del en av popnaglesafari, jula har ikke noe spes, tools kan skaffe emhart men han som viste var på kurs, Wurth kan skaffe i 500 stk kvanta, men trenger etpar nagler, ikke en 10L bøtte . . Føler meg litt som om jeg har dratt rundt å spurt etter tv med bilderør, liksom ikke det de selger eller vet mest om ;)

 

Skal/må på Biltema i morra, får se da, mulig jeg er lur nok til å borre ut nagler som er på uten å fått sjekka hva/om Biltema har nye på lager, må da ha litt spenning i hverdagen? ;)

Endret av vha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norslep vegg i vegg med Biltema i Sandefjord.

Norslep har STORE pakker med poper i alle størrelser til lastebil og de låner meg poptang som går på luft...

Anbefales på det sterkeste luft verktøyet , pent blir det også... ( tror de selger luft pop'er på Biltema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe utborring av gamle nagler da det viser seg at jeg har bare geleborr (de oppfører seg ihvertfall sånn) som ikke biter på evnt bare knekker.

Tror jeg burde ha vært litt mer kritisk i høst da jeg handla på jula, kvalitet er fint, ikke bare prisen :)

 

I morra er det nok en dag der butikkene er åpne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg hatt del en av popnaglesafari

Jeg mener jeg fant (tette) alupopnagler på Byggmakker, men jeg bor på landet så det kan hende de utvider sortimentet litt for å hjelpe landbruket... (og det er to år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en til runde i popnaglesafarien i dag, kan vel kort si at utvalget er glissent gitt :D

 

Ble Biltema, stor tang, div kjekt å ha, 4,8 og 6,4 nagler og et lass med kjentfolk å treffe på under shoppinga.

Handla nye bor og et dorsett så da skal jeg prøve litt mer knoting med dørlåsene passe snart.

 

Tenker så at billige nagler fra Biltema er bedre en ikke noe nagler pr nå, skal innom Tools å forhøre meg og evnt bestille hvis de har i mindre kvanta.

Har det vel ikke så travelt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, ser at det teller litt med utstyr også... det er sånne nagler jeg skal ha, og når jeg har en flymekaniker i kjentskapet ordner det seg sikkert..

 

KJøpte vanlige alu popnagler på Røgeberg i Hønefoss ( Tools) som jeg brukte på kappings på de nye dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...