Gå til innhold

"Baltazar" (75 mod. ex.mil 109" Serie3) er klar for "h


Paal Helge

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,3k
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har funnet løsningen på tilpasningen. Har foreløpig kuttet røret like under motoren. Valgte også å skifte ut muffen som skal mot manifolden da jeg synes denne passer mye dårligere enn den originale. Benytter den originale som satt på.

Alt ser nå ut til å passe perfekt med resten av rørene bakover. Gjenstår bare å sveise sammen der jeg snittet røret.

Bilder kommer plutselig, men nå drar jeg på jobb. Fortsetter i neste uke med sveising.

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ryddet litt i garasjen i formiddag før jeg drar på jobb. Liker det ryddig når jeg skal arbeide. Holdt på under bilen i går med eksosanlegget, og jeg holdt på å bli gal av at det lå så mye skrot (utskiftede deler) under bilen :unsure:. I dag måtte jeg få det ryddig igjen... jippi

P1030875.JPG

P1030876.JPG

 

Denne er kommet på plass siste uken. Blir dette hengerfestet i støtfangeren godkjent på trafikkstasjonen, tro? :huh:

P1030879.JPG

 

Selvportrett ;)

P1030877.JPG

 

 

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vakker bil, imponert over finishen, den er gjenomført hele veien.

Mistenker også at tilsynet ikke syntes mye om en extra ekstremitet utenfor vognen, med tanke på alt bråket vedrørende vinsjer montert i fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for positive tilbakemeldinger :)

Mener det er en seriebil her på forumet som ble godkjent med hengerfeste foran, men kommer ikke på i farta hvem det kan være. Regner nok med at jeg må fjerne den før den skal vises - forhåpenligvis i 2015... Kjøpte også et par vingemuttere til boltene til festet, men de ble for store å ha på baksiden. Tanken var at festet skal være lett å fjerne. Bruker jeg dem på fremsiden så blir vel festet enda mindre fotgjengervennlig. Rart det der. Finnes vel ikke mye som er rundere i kantene enn en kule... ? B)

Kjøpte en del bolter her om dagen. Velger å gå opp i dimensjon på boltene som støtfangeren festes med. Originalt er diameteren på boltene 9,5 mm, men valgte å gå opp til 12 mm da disse passer bedre i hullene som er 13 mm.

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var avgårde og skulle kjøpe tråd for rustfritt til sveiseapparatet i dag, men fant ut at jeg jo måtte skifte gass også, så da ble det en del dyrere med enda en ny "leieflaske". Gassen jeg har nå er Argon med karbondioksid og Nitrogenmonoksid komprimert gass n.o.s, og den er vel bare til svartstål.

Utsatte kjøpet til i morgen. Tror løsningen blir engangsflaske siden sveising i rustfritt stål ikke er det jeg skal gjøre mest av i fremtiden... :-)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kula foran kan du glemme å ha på hos gutta på Risløkka i Oslo.

Dog fikk jeg slippe anmerkning ved å bråfjerne den i hallen mens de surret med resten av bilen.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tonia :)

 

Ja, den skal bort før visning, Gaute. Måtte bare teste den på. Hadde ikke noe å gjøre da vi hadde en pause med monteringen av eksosanlegget, så da måtte vi jo finne på noe å henge fingrene i. Kunne jo ikke bare stå der med hendene i lomma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om Mekonomen fremdeles har kampanje for innbytte av gassflasker. Hadde tidligere 5 kilosflasker, men på Mekonomen kunne jeg bytte dem inn mot 10 kilosflasker vederlagsfritt. Fylling av gass er bare litt dyrere for 10kilo I forhold til 5 kilo. Flaskene de hadde var lettvekt/kompositt med integrert regulator. Kjøpte til både MIG/MAG og TIG apparatet. Mener at direkte kjøp for en full 10kg flaske av samme type (uten innbytte) lå på ca 3 tusen. Det er billig når regulatoren er inkludert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Frank. Er snakk om rundt 5000 kroner for en 5 kg. Engangsflaske koster rundt 300 kr (?). Usikker på hvor langt jeg rekker med en slik (1 kg?).

Har 5 kg, men den er det fortsatt mye igjen på, så den skal ikke byttes inn ennå på en stund..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng du har med doseringen og trykket, Lafterolf. Jeg må visst inn i tenkeboksen... Liker gjennomtenkte kjøp ;)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i tenkeboksen:

Har sjekket ut diverse løsninger i dag. Sjekket pris på gass og tråd for rustfritt til ESAB Mig-sveiseapparatet jeg har, og pris på ESAB pinneapparat med mulighet for TIG. Pris blir på ca 6000 kroner uansett alternativ. Jeg har lite tilgang til bekjente som har rett utstyr jeg kan låne/leie. Har derfor tenkt å ta en tur innom Svendsen eksos i morgen og se hva lurt de kan ha. Ringte dem i dag. Tenker at jeg kan bruke en skjøtemuffe eller en fleksibel eksos-slange med festeklemmer i hver ende. Er egentlig lite lysten på å bruke rundt 6000-7000 kroner på sveis av rustfritt siden det er lite behov for det senere. Eneste argumentet er at hvis jeg har TIG, så kan jeg lære meg noe nytt, men det trengs øvelse uansett før jeg sveiser på eksosanlegget...

 

Her er eksosanlegget som skal skjøtes. Skjøten blir like under torpedoveggen...

P1030881.JPG

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Svendsen eksos i dag. Viser det seg at selve rørene er i vanlig stål. Det er kun lyddemperen som er i rustfritt, så da var problemet løst.

Jeg kan bruke tråd og gass som jeg allerede har... Er faktisk imponert over den gode kundeservice´n Svendsen Eksos viste da jeg forklarte hva bil jeg drev på med å restaurere. Fikk beskjed om å komme tilbake hvis jeg skulle få problem eller trengte hjelp med rør eller deler... Hurra for Svendsen eksos i Åsane ;)

I kveld har jeg derfor sveiset eksosanlegget i riktig vinkel. . Utlegget ble 0 kroner :)

Gjenstår å feste 3 gummifester, samt å skru midtre feste sammen. Da skal ekosanlegget være 100% perfekt.... Bare resten igjen nå.. :)

P1030885.JPG

P1030887.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er litt oppdatering igjen fra dagens økt:

Etter at jeg var ferdig med sveisingen sist gang, fant jeg ut at det kanskje ikke var smart å slipe ned sveisen. Har derfor demontert eksosrøret igjen, og forsterket sveisen der jeg måtte endre vinkelen på røret... Alle gode ting er 3, men slapp unna med 2, tror jeg.. :)

P1040176.JPG

 

Skjerm og frontplate m/radiator er montert...

P1040172.JPG

 

Koplinger av ledninger er påbegynt, men er litt usikker på hvilke ledninger som skal hvor på selve generatorboksen. Noen som har svaret? Jeg har sikkert dokumentert det på bilder hvis ikke....

P1040173.JPG

P1040174.JPG

 

Måtte også endre på denne wieren (speedometer?) siden den hadde havnet på feil side av diverse da vi satte inn motoren. Blant annet måtte jeg løsne på røret til clutchen. Hadde perfekt clutch etter lufting da jeg monterte sammen for noen måneder siden. Angret meg litt i dag etter at jeg hadde koplet av røret - clutchen tar ikke skikkelig. Er myk ..... MEN jeg gir ikke opp. Får det nok til igjen

P1040177.JPG

 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf:

Fargen er en fargeresept for Quick Bengalack. Blandet med JOTUN MULTICOLOR. Fargenavnet er "Olivengrønn feltfarge", kode "OGF70 Army Norway".

Jeg er veldig fornøyd med fargen. Den er noe lysere enn den originale lakken som sitter under kamomalingen

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...