Gå til innhold

2A "Sorry" lever opp til navnet ...flat clutch


f-r-lars

Anbefalte innlegg

Sånn helt uten videre bestemte "Sorry" seg for å fiffe opp tilværelsen... og hadde totalt flat clutchpedal idag. :wacko:

Har noen en enkel fremgangsmåte å feilsøke ... evt vil bremse/clutch sylinder fra s3 passe på 65 s2a?

Endret av f-r-lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender opp med å måtte bytte hovedsylinder, så ikke prøv å få den ut uten å ta av skjermen først (hvis du har ratt på venstre side). Jeg prøvde og brukte vel tre ganger så lang tid før jeg konstaterte at det ikke gikk. Så skrudde jeg løs skjermen, og alt gikk som smurt - bortsett fra "kosen" med å skru løs ørten bolter for å få av skjermen, da.

 

Artig navn, forresten. Minner om en Cocker Spaniel med hodet på skakke. :)

Endret av olehenrikfjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tidligere eier har laget deksel somgjør at man kommer til kløtsjsylinder med å skru av 6 skruer som sitter lett tilgjenglig.... Takk!!!!

 

Har fått trykk på kløtsjen, men den forsvinner igjen litt etter hvert slik at man må pumpe 3-5 ganger får å få trykket tilbake. Det er ikke synlige tegn til lekkasje.

Kan det tyde på at kløtsj sylinderen er dårlig etter bare 47 år? B)

Lønner seg da kanske å bytte både opp og nede samtidig da?

I går var forresten en god dag da samtlige LR produkt unntatt delebilen var på luftetur for egen maskin... Våren er faktisk en fin tid. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ender opp med å måtte bytte hovedsylinder, så ikke prøv å få den ut uten å ta av skjermen først (hvis du har ratt på venstre side). Jeg prøvde og brukte vel tre ganger så lang tid før jeg konstaterte at det ikke gikk. Så skrudde jeg løs skjermen, og alt gikk som smurt - bortsett fra "kosen" med å skru løs ørten bolter for å få av skjermen, da.

 

Artig navn, forresten. Minner om en Cocker Spaniel med hodet på skakke. :)

 

Det der kan jeg ikke skjønne.

 

Skiftet hovedsylinder selv her om dagen. Gruet for jobben pga. alle problemene som er beskrevet her på forumet.

Så også at det var en som hadde gjort det uten å ta av skjermen, så jeg tenkte at jeg prøver det.

 

Gjorde som følger: Fjærnet innerskjerm, løsnet i bakkant, og bendte så mye opp og ut, at jeg fikk løsnet rørene.

Løsnet så hele pedalhuset, løftet/tredde det ut med pedal og hovedsylinder.

Tok alt inn på arbeidsbenken og skiftet hovedsylinder.

Montering i motsatt rekkefølge.

Brukte vel 1,5-2 timer på jobben.

Nå må det jo sies at bilen er nyskrudd, ingen rustede skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter nå i spenning på master og slave sylindere bestillt via Ebay, håper ikke det er elendig kvalitet selv om de var billige ( hmm ... selvmotsigelse her?)

 

Ang sorry 2-3-4 ... Lørdagtreff på Meny til lørdag'n eller er du opptatt med gearkassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

4 år senere...

hørte et metallisk "spjong" og litt tann mot tannhjul lyd nå jeg skulle taue.

Etter dette skjer det ingenting når bilen står i gear, i noen av gearene forover eller bakover. Motoren går fint , capstan virker.  

Har byttet clutch slave og master, rør. Har trykk på disse uten luft i systemet men det skjer fortsatt ikke noe når man setter den i gear og slipper ut clutchen.

Det har ikke vært lite væske i sylinderen og ei heller tegn på lekkasje.

 Er litt rådvill , har sjekket at 2/4 hjulsspaken står i posisjon og det samme med OD spaken.

 

Er det clutch bytte eller noe annet som helst er lettere .... 

 

Mvh Frank IMG_1162.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrur du av lokket på kassa under midtseteplata vil du se om det er feil med clutch/hovedkassa eller OD/reduksjonskasse.

Ville foreslått lokket bak på hovedkassa men ODn står der og sperrer.

 

En kikk på oljekonsistensen og nivå på kassene og ODn gir ofte et svar også.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på både motor, gearkasse og OD virker OK. Skiftet alt av væsker for  200 km siden. Olje sølet exon valdez  kommer fra bunnpluggen før dette.

Dette dekslet er det det som står i forkant av RM dekslet? Så midt under setekassa som mulig? Men det vel kanskje kun OD'en?

Hva er det egentlig jeg skal se etter når det er åpent?

 

IMG_1191.JPG

Endret av f-r-lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det gjør den ikke. 

Skulle jeg helt ukvalifisert tippe ville jeg nå tro at clutchen henger inne, slik at man kan sette den både i gear og OD  uten at noe skjer når man slipper pedalen.

Hvorfor , det tør jeg ikke tippe på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...