Gå til innhold

Hjullagre - nok en gang


Frode S.

Anbefalte innlegg

Del nr.10 og 15 er kalibrerte hylser som ligger mellom lagrene og bestemmer forspennet.

Disse blir levert i en mengde forskjellige dimensjoner etter behov.

 

Mvh.Ø.L.

Betyr det at foruten å fornye låsemutteren, så må ny spennhylse anskaffes hvis en vil ta av lagerene for rengjøring, innfetting og remontering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Å hur i helvete skal man vite forspenn i disse da?

 

Jeg har gjort denne jobben flere ganger på td5 defender og har kun brukt den samme hylsen. Lagrets spenn justeres med mutteren. Stubaksel er ikke den samme da denne typen er uten mulighet for å skifte slitbane.

 

Skal skifte simringer i pokalene til helgen så en oppklaring hade vært greit!

 

Edit: stubaksel er ikke den samme som på eldre landrovere

Endret av pertdfem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt:Er det noen som veit hva slags aksel som er montert bak på nye 110?

Er det makan til den som sitter på 90?

 

Mvh.Ø.L.

Den kaller dem visst rover heavy duty på 110.

Hva det betyr aner jeg ikke men kansje den har flere splines en den eldre?

Uansett har aldrig rover vært hypoid og det er vel der begrensinga ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del nr.10 og 15 er kalibrerte hylser som ligger mellom lagrene og bestemmer forspennet.

Disse blir levert i en mengde forskjellige dimensjoner etter behov.

 

Mvh.Ø.L.

 

Stubaksel er ikke den samme da denne typen er uten mulighet for å skifte slitbane.

Etter min forstand, så må denne (avstands)hylsen i prinsippet være kalibrert sammen med de to hjullagrene som skal inn i samme nav. Den må følge disse to lagrene hele levetiden ut, og ved normalt vedlikehold (smøring) trenger de ikke byttes.

 

Men det er flere variable her. Ringen som lagrene går i har toleranser. Disse ringene monteres mot en brystning i navet, og her er det toleranser. Selve lagrene har toleranser. Så denne hylsen må strengt tatt være kalibrert opp mot alt dette for å oppnå riktig toleranse i hjullagrene når man snører låsemutteren til oppgitt moment. Når dette er sagt, så er det ikke snakk om så små toleranser at det er kritisk før det blir for trangt. En viss "hjullagerslakk" tolereres, og skal være der.

 

Stubbaksel med utskiftbar slitebane for indre oljetetning var det vel bare seriebilene som hadde? Jeg holder en liten knapp på at stubbakselen er den samme. Land Rover er ikke kjent for å endre på deler i tide og utide.

 

Ser av tråden at det har vært sparsomt med smøring i problemlagrene. Vanligvis skal lagrene fylles med fett, og halve hulrommet mellom lagrene. Lev etter regelen om at - "den som smører, godt kjører godt" - alt med måte selvfølgelig smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden for å justere lager på kjenner jeg ifra landbruksmaskiner så jeg kan gjerne forklare hvordan jeg pleier å gå fram.

For det første må en ha tilgang til de aktuelle hylsene eller spacerne.På LR er det snakk om syv forskjellige.De er utstyrt med hver sin fargekode.

Monter nye lagerskåler i navet.Pass på at de kommer helt til bunns.Sett navet på spidelen uten fett og simmering.Velg ut den største hylsa(lilla farge).Monter hylsa mellom lagrenes innerringer og skru på låsemutteren.Mutteren skal dras til med 210Nm.Det skal nå være mulig å kjenne aksialbevegelse i navet.Mål denne bevegelsen med et måleur på magnetfot.Gå inn i tabellen i servicemanualen og finn den hylsa som passer.Monter simmering,fyll i fett,putt inn den rette hylsa,dra mutteren til 210Nm og slå kraven på mutteren ned i låsesporet.

 

Mvh.Ø.L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein den virker uneklig som du vet hva du snakker om!

 

Hva med å fjerne disse spacerne. Da ville det bli akkurat som på 300 tdi og seriebilene. Dvs forspenn justeres kun med mutter. Og glidebanene er ju slått in til den faste kanten mittsentrert i hubben.

 

På min bil er den grønn og rød spacere litt ymse. Hva slags misjon har egentlig disse spacerne. Før oss som justert hjullager før synes jeg at fremgangsmåten du beskriver høres litt "overkurs" ut.

 

Mange av oss som prøver og skru litt i fritiden vil ha det så enkelt som mulig. Jeg bruker aldrig momentnøkkel til slike jobber og det har gått bra hittil. Selv på td5.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sakser en interessant artikkel i siste LRO:

"The landroverteckinfo.com website (Info by pay) gives a new method of setting the backlash in the hub bearings, whitch avoids using a dial gauge or trying to guess a very small amound of play. This procedure can be used on all previous model years.

Use this method to tighten the hub/disc assembly to the stub axle. Tighten the hub inner nut to 61 Nm then back it off 90 degrees. Re-tighten to 4 Nm. This gives the correct 0.010 mm. clearance. Fit a new lockwasher followed by the hub outer nut; tighten to 61 Nm."

 

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel etter og ha merket litt vibrasjon fra venstre side foran ved nedbremsing måtte også jeg ta en titt.

Ved første øyekast ser det ikke så bra ut.

user posted image

Venstre side foran

user posted image

Metallspon i koppen.

 

For prøve og skru av medbringern for og se hva som gnager! (antageligvis hjullager) sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.... sad.gif Dynke godt med rustløser...Kan hende et råd å fylle litt diesel i koppen, og dunke den på igjen? La den stå slik natta over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du på diesel der må i hvert fall lager ut!

Diesel vil trenge in mellom splinsen på spindelaksel og løse opp fettet i lager.

Dette ser ikke værre ut en på de fleste defendere. 5-56 og ev noen lette slag på medbringere så løsner dette.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å sause inn akseltappen med kobberfett ved remontering. Og ja, det var lagerene som skulle sjekkes.... wink.gif

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gamle tråder blir som nye :angry:

 

I dag har jeg uten tvil opplevd hjullagerhavari :angry::angry:

 

Hadde fri i dag, reiste en tur til butikken i formiddag. Når jeg skulle hjem igjen var det akkurat som bremsene hang på. Jeg hadde ikke stor fart, kun 1. gir. Så kom et kablang før det løsnet igjen. Jeg gikk ut og sjekket, men fant ikke noe og kjørte hjem.

 

Nå i ettermiddag var jeg igjen en tur på Ås og rett etter at hjemturen hadde startet var det noe som hang på igjen, mer enn i formiddag. Et større kablang denne gangen, nå kjentes det som om høyre forhjul hadde punktert. Ut for å se, men i mørket og regnet konstanterte jeg at hjulet var helt og ingen ytre skader var å se. På vei hjem ble all tvil borte. En gnagende lyd, periodevis igjen som om bremsene hang på. Vel hjemme (40km/t 5-6 km) var navet VARMT og rugging avslørte stor slakk. :angry::angry::angry:

 

Ja ja. I morgen blir det ringerunde for å høre om pris og tid for en hjullagerjobb et eller annet sted. På denne tiden av året har jeg ikke noe sted der det frister å skru Land Rover :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

IPB Image

Venstre side foran

IPB Image

Metallspon i koppen.

 

Ofte er dette spon og rust fra flens og drivaksels manglende

glidepasning

excl

<_<

 

Men er det lite fett bak flensen koser uhumskhetene seg

ogte mellom hjullagerrullene også.

 

Noe som slår meg er at mange opplever hjullagerhavarier

PÅ TROSS AV side opp og ned om problemene med dem.

Kunde her om dagen røyk på svimlende antall deler,tid

og arbeidspenger etter totalhavari!!!!!

Hadde hørt om feilene men regnet ikke med at ........

Det ble nav,stubaksel,lager,drivflens og ledd på delelista.

 

Er du i det minste i tvil så sjekk lagere og fett NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

 

Husk, alltid bedre føre var enn etter snar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik kan det bli seende ut (må ha vært noe slikt du beskriver, Gaute):

IPB Image

 

Indre lagerbane delvis smelta inn i stubaxle...

 

For den som lurer på hvordan det kan bli slik, er det bare å følge rådene fra Ottos faste mekaniker!!!

Endret av Frode Haaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hørt om feilene men regnet ikke med at ........

Det ble nav,stubaksel,lager,drivflens og ledd på delelista.

 

Er du i det minste i tvil så sjekk lagere og fett NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.

Det koster deg litt arbeid og en fettpatron.

 

Hallo !!!!!!

Våkne!!!!!!!

:D:D:D

 

Ja ja. Selv den beste kan ta feil en gang i blant :huh:

 

Jeg skal se om jeg får tatt en tur innom og sett til "pasienten" snart. B)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja. Selv den beste kan ta feil en gang i blant :huh:

Den klubben er jeg ÆRESMEDLEM i. blush

 

Sjekket lagre på Junior før landstreffet

og det var helt klart at lenger enn ut porten igjen

hadde ikke venstre forhjulslager holdt.

Tomatens lager h.foran begynte å ule stygt

på vei til jobb,4 km, og var nesten ikke til

å demontere etterpå.

Av en eller annen grunn ;) er garagen utstyrt

med fullt sett hjullagre og tilhørende deler

til nesten enhver tid.

 

Din bil kom på bukken etter nevnte kunde

og du har utrettet litt mindre ugagn enn han.

Dvs. du hørte på hva bilen din prøvde å si

deg og stoppa litt tidligere enn han. :):)

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

OK, lang tråd allerede, men :huh:

 

Den "nye" bilen har fått lagt på bedre vintersko, og for å slippe å gå i baret med kunnskap om hva som kan skje, vippet jeg av plastkoppene.

 

Bilen har bare såvidt rundet 65000 km, men rødt støv var hva som lå og koste seg i tre av koppene, i begge på høyre side var det spon i tillegg. Det siste hjullageret bar preg av å ha blitt smurt opp igjen og kjentes greit ut. :angry:

 

Slik jeg forstår innholdet i det som er kommet frem tidligere i tråden, må vel dette være en rimelig klar sak å bringe inn for Volvoforhandleren som solgte bilen, INNENFOR GARANTIEN som er utstedt ved handelen. her er det heldigvis litt tid igjen

 

Er det slik at jeg må anta at alle de tre hjullagrene er ferdige? Og dersom det er slik, må vel nærmest forakslingene ovehales, dvs knokkelhusene? Ønsker litt feedback på antagelsene for å styrke henvendelsen til selger. Ønsker selvsagt å gjøre dette på en ryddig måte, men sitte inne med mest mulig saklig informasjon temaet. Dette vil jo ikke bli snakk om ubetydelige utgifter er jeg redd. :blink:

 

Håper å få litt hjelp her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de noen som har nummer og navn på lagra eller må de kjøpes hos Volvo, regner med at de er samme lagra på alle Defender TD5 ? hadde vært greit å kjøpt nye før en demonterer,kjekt å ha på lager :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bunkre deler i forveien lønner det seg å ha;

hub spanner tool

nye låsemuttere 4 stk de kan sjelden berges for gjenbruk(bløt metal)

inre simring 4 stk vannvidd og ikke skifte denne hvis du i det hele tatt får den ut i live

papirpakning til medbringeren som siden forsterkes med pakning på tube da blir det tett.

 

Lagrene er vel franske og heter Timken. Tror ikke du får noe andre uansett hvem du kjøper av men det kan hende jeg tar feil. Selvsagt må lagerbane også skiftes men det følger med til de sett jeg kjøpt. Britpart har i alle fall de samme som bilia. Hiv ut distansene så kan du justere dem manuelt og slipper kjøpe distansringer i alle størrelser. Kjøp et litumbasert fett og bruk så mye du bare makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...