terratracker Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Skal du bunkre deler i forveien lønner det seg å ha; hub spanner tool nye låsemuttere 4 stk de kan sjelden berges for gjenbruk(bløt metal) inre simring 4 stk vannvidd og ikke skifte denne hvis du i det hele tatt får den ut i live. Hiv ut distansene så kan du justere dem manuelt og slipper kjøpe distansringer i alle størrelser. Så en kan stole på at låsemutterer gjør jobben? Uten doble muttere, skive og låseskive? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Låsemutteren gjør jobben sin dersom du slår den i bonn. Stort sett så får du den ikke vekk uten å slå den ihjel med huggmejsel. Justeringen av forspenn er lettere en med den gamle typen der 2 muttere presses mot hverandre. SYNES JEG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) JUSTERING av forspenning er vel å ta i litt På de nyere modellene er justeringen begrenset til å dra til mutteren godt nok og låse den. Mutteren stoppes av shimsen(distansestykket) som ligger mellom de indre lagerbanene og skal hindre at man drar til for hardt. Passer lagrene ikke til shimsavstanden vil man få for slakt evt. for stramt forspent hjullager. Da går det til h....... igjen. Så en kan stole på at låsemutterer gjør jobben? Uten doble muttere, skive og låseskive? Låseskiva er der fortsatt. Den innerste som hindrer evt. rotasjon fra lagerskåla i å skru mutteren løs. Låseblekket og en mutter er erstattet av en låsemutter med krave som skal slås inn for låsing. Mutteren vet vi skal byttes hver gang den tas av men hvor ofte blir det gjort?? Leste ikke nøye nok igjennom innleggene over........... Men,Terra er jeg enig med: Stoler ikke helt på singel-mutter uten distansestykke som mothold. Når jeg tenker meg om har det alltid vært enten eller løsning på det jeg har skrudd på av hjullagerløsninger på andre kjøretøy. Endret 19. desember 2005 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) hmm.. Hvis jeg velger å 'bare' rengjøre og fette opp lagerene, skifte simring og låsemuttere, da gjenstår: Hvor mange Newton skal mutteren trekkes til? Hørt skrekkhistorier der hjullager ikke har vært mulig å rotere etter å trekt til med riktig moment.. Skummelt dette her... Var enklere før..?.. Endret 19. desember 2005 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig-RRune Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Greit å slippe å gå løs på dette selv ute på gårdsplasen i sno og vind. Reklamasjon på observerte ulumskheter ble mottatt veldig greit. Bilen er allerede levert til Volvo-Skøyen etter oppfordring fra forhandler. Får jeg den ferdig feitet opp til (h)jul, slik det ble antydet, så blir det gromt. Endret 19. desember 2005 av Stig-RRune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Det er ikke noe i veien for å gjøre det på "gamlemåten" bare hiv ut distanseringene og gjør som du altid gjort. Men med en låsemutter isteden for 2. Landrover levererer i hvert fall 4 ulike distanseringer slik at forspenn skal kunne være 100% nøyaktig men vem fan har garasjen fullt av slikt når ting skal skiftes. Gaute kanske som driver på proffbasis. Det er nemlig ikke gitt at den som satt der fra før er riktig. Jeg hade flere forskjellige på bilen min når jeg tok opp første gang.(De er farvekodet) Momentet står i manualen men det trenger du kun hvis du bruker distanseringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Hele systemet med distansehylser er etter min mening ikke særlig tidsbesparende. I teorien skal jeg ikke kunne justere lagerslakk med den hylsa som står mellom brukte lager. Da skal jeg vel, for å kompansere evt. slitasje benytte en hylse som er kortere.. Det er kanhende ikke meningen at vi skal justere brukte lager nå tildags... Nei, det blir nok å hive ut hylsa... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle Arntsen Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 (endret) Sånn bare for og være sikker. Er akkurat iferd med og bytte bremseskiver bak. På høyre side var lagerene greie men på venstre side var det rustfarget guffe så der renser jeg og bytter lagere. Det er allså et distanse " rør " mellom indre og ytre lager som kan ( bør ) fjernes? Jeg skjønner at det egentlig nå skal 2 nye muttere med et sånn blekk imellom men inntill jeg får disse vil det da holde og bruke den gammle store med et gitt moment? Er dette helt feil? Hva er event momentet eller snakker vi her om feeling? Ser det står tidligere noe i tråden her om 210 Nm stemmer dette? Hva med fetting stemmer dette? ( Klippet ut fra tidligere i tråden ) ""Ser av tråden at det har vært sparsomt med smøring i problemlagrene. Vanligvis skal lagrene fylles med fett, og halve hulrommet mellom lagrene. Lev etter regelen om at - "den som smører, godt kjører godt"" Hadde tenkt og gjøre dette imorgen kveld ( Da er jeg på jobb og har annledning til og mekke litt i oppvarmet verksted ) Endret 19. desember 2005 av Grizzly Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hugin Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Vi har byttet endel lagre, og tar vekk hylsen, setter på to muttere og låseblikk. Vi har aldri hatt problemer med å skru av låsemutteren på td5?? Kanskje vi ikke er så små å svake allikevel? (Vi i dette innlegget er ikke meg å bendelormen, men Bjarte og meg) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Moment gjelder bare dersom du riktig distansehylse. Du kan ikke ta vekk distansehylse og bare dra til et gitt moment da skjærer lageret raskt. Fett så mye du får plass til og mette lageret før montering. Etter mitt syn kan ikke de originale bløtmetalmutterene brukes to ganger, heller ikke simringer og pappakninger. Konsensus; hiver du ut distansene må det justeres på gamlemåten dvs med andakt og følelse for siden å slå til den nye mutteren på plass. Dette moment kan selvfølgelig ikke beskrives i et tall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4x4xFar Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ærede forumister! Det man hører glemmer man, det man ser ignorerer man, mens det man selv gjør feil, kan man! Etterhvert... Har såvidt gjort noen ørsmå erfaringer, men øser gjerne av forumets klokskap. Slik ser altså stubbaksel ut, antar ny må skaffes. Evt hvorfra/ delenr? Noen som har tips? Har hjullagerhus, lagre tetning, shims og låseblikk, samt nye skiver. http://www.lrforum.com/forum/index.php?act...cmd=si&img=2292 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4x4xFar Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Ærede forumist(er)! Ok, så får jeg svare meg selv og eventuelt andre som måtte finne spørsmålet interessant; ny stubbaksel koster £32,50 på Paddocks og har Part No. FTC3154. Ikke noe å stusse på når det ser slik ut. Gleder meg til å få bilen på veien igjen, selv om stillstanden ser ut til å resultere i enda et lr-produkt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurt Gustafsson Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Prøv Knut Bøhler. www.kbohler.no . Kjapp levering og gode priser. Synes nu jeg da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.