Gå til innhold

Hjullagre - nok en gang


Frode S.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Td5 110, 99-mod.

Jeg måtte skifte lageret på det venstre forhjulet allerede ved 60' km, og på det høyre forhjulet ved 100' km. Det første lageret skiftet jeg på merkeverksted i Sverige, det kostet rundt 4000 kroner. Da jeg skfitet det andre hjullageret på merkeversted her hjemme, skulle de jaggu ha nesten 12.000 kroner! Jeg gikk i flint, selvsagt, og da kuttet de med 3000 kroner tvert og dermed måtte jeg ut med 9000 - fremdeles dobbelt så dyrt som i Sverige.

Derfor lønner det seg sikkert å skifte ut de to bak også. Er det noe jeg bør klare selv? Har omtrent seks tommelfingre.

Men bør ikke egentlig importøren ta dette på sin kappe? Skal man forvente at hjullagre går i filler så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Problemet med nyare Defender är att axlarna/naven har en extra tätning som hindrar olja från att komma ut till lagren. Detta i kombination med slarv hos tillverkaren har gjort att det blivit en hel del problem med hjullagren.

 

Att byta själv är inte alls komplicerat, det beror naturligtvis på hur flink man är... Jag har bara erfarenhet från äldre LR med två låsmuttrar ytterst, men jag tror att de nyare har en annan konstruktion där man drar åt lagren med momentnyckel.

 

Någon annan vet säkert hur det ska gå till. Annars hade någon skrivit en artikel om jobbet i SLRK:s tidning Rover Land för en tid sen. Om du PMar mig ett användbart faxnummer så kan jag skicka över artikeln.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelige priser. Selv de svenske synes jeg er dyrt. At lagrene feiler gjør de fordi de ikke får smøring. Som Lars sier fikk tidligere modeller, samt Seriebiler etc, smøring fra olje fra pokalen. På nyere Def'er må lagrene fettes inn med jevne mellomrom. Gjøres det vil de leve lenge. Så til det store spørsmålet: Er det et servicepkt? Og om så har det vært gjennomført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lars skriver er moment helt avgjørende for alle lager selv min gamle serie 3 måtte det justeres med andakt og følelse. Momentnøkkel har jeg aldrig brukt men det er nettop der poenget ligger. Med seks tommeltotter kan det bli både dyrt og farlig og bytte selv. Men vanskelig er det ikke.

 

Du må ha nye låsmutter og tetting. Som regel må du slå opp låsmuttrene på td5 med huggmejsel før de slipper spesialvektøy til disse må du ha (billig hos erik og mARTIN) Bak er enklere da du slipper og lufte bremsene. Hjulet skal sitte stramt men må ikke gå treigt da ryker lagrene med en gang. Bruk mye dyrt og bra fett. Rengjør kirurgiskt. Supplere hubpakkningene med guffe på tube så blir det tett i terreng og saltslaps i tillegg.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha nye låsmutter og tetting. Som regel må du slå opp låsmuttrene på td5 med huggmejsel før de slipper spesialvektøy til disse må du ha (billig hos erik og mARTIN)

 

 

Jeg er nok litt tett i toppen: Hvem er Erik og hvem er Martin, og hva er det de skaffer billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener, pertdfem?

 

Hub Nut Spanner Tool

This Hub Nut spanner comes from the UK and is the perfect tool for removing the large hub nut on most Land Rovers and Range Rovers. It measures 52mm across the flats and is essential for when you come to repair hub bearings or seals. A worthwhile investment and a handy tool to have in your toolbox!

 

 

pris: kr 169,36 kr 210,01 Inkl. moms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

med 2 stk TD5 i garagen var dette veldig interessant;

 

 

 

"På nyere Def'er må lagrene fettes inn med jevne mellomrom" blink.gif

 

"Originalt er det forsiktig smurt. Jeg brukte en hel patron skf høykvalitativt litiumbasert fett" blush.gif

 

 

dette har vi lurt på, men ikke funnet noe om i serviceheftet (naturlig nok siden jeg nå vet at det ikke er servicepunkt huh.gif )

 

kan dere være så greie å si litt mer;

f.eks hvor mye må demonteres for å få lagrene fettet inn

og hva slags høykvalitativt litiumbasert fett har du brukt ?

 

 

Trinelise

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener, pertdfem?

 

Hub Nut Spanner Tool

This Hub Nut spanner comes from the UK and is the perfect tool for removing the large hub nut on most Land Rovers and Range Rovers. It measures 52mm across the flats and is essential for when you come to repair hub bearings or seals. A worthwhile investment and a handy tool to have in your toolbox!

 

 

pris: kr 169,36 kr 210,01 Inkl. moms

yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dere være så greie å si litt mer;

f.eks hvor mye må demonteres for å få lagrene fettet inn

og hva slags høykvalitativt litiumbasert fett har du brukt ?

 

 

Trinelise

skivene, hubene, hjulene, fettlåsene, låsemutter må ut. Fjerne låser på stikkaksler (ellers følger de med ut)

Fram må bremserør skrues vekk (medfører selvfølgelig lufting)

 

Rengjøring, rustløsing montering. Byt hubpakking og fettlås mot aksel.

 

Litiumbasertfett holder fint. En dags arbeid med vasking, kaffepause, snuspause og infetting.

 

Bilen må stå på bukker (ikke hilift eller domkraft)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simeringen innerst på akseltappen er elendig på Defender. Den er uten fjær og tetter dårlig. Det fører til at vann trenger inn og skader lager og akseltapp. Den bør byttes ut med simering med fjær, spesielt dersom du kjører off-road eller vader på noen måte. Er det nevneverdig rustdannelse der simeringen sitter på tappen, er tappen ødelagt.

 

På en seriebil skal inn/ut bevegelsen være mellom 0,1 og 0,15 mm, og jeg skulle tro den er det samme på en Defender?

 

Siden jeg selv og folk flest ikke har måleverktøy til slikt, har jeg blitt anbefalt å gjøre det på følgende måte:

 

-Ha på hjulet, da det er lettest å få føling med motstand og bevegelse i lagrene med hjulet på.

-Drei hjulet og dra til den innerste mutteren for hånd til man kjenner at lagrene kniper (så mye motstand hjulet ikke dreier fritt)

-Så slakker man ut så lite som det er mulig for at hjulet dreier fritt igjen.

-Etter låseblekk og den ytre mutteren bør bevegelsen kontrolleres på nytt, da det er lett å komme ut av posisjon når man driver på.

 

 

Biltema selger dette verktøyet for innfetting av lagrene til rundt kr. 80.-

user posted image

 

Verktøy til den store mutteren koster 210.- hos offroadbutikk:

user posted image

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stramme hjullagere fører til varmgang, som i sin tur fører til at krombelegget på lagerrullene krakkelerer, og du har lagerskjæring...

For slakke lager skaper vibrasjoner mellom lagerruller og lagerflate, ujevn kontakt mellom overnevnte, og fører til det samme: lagerskjæring. Vasker du et hjullager, og oppdager at både lagerruller og lagerbane har en matt finish, så bytt lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del nr.10 og 15 er kalibrerte hylser som ligger mellom lagrene og bestemmer forspennet.

Disse blir levert i en mengde forskjellige dimensjoner etter behov.

 

Mvh.Ø.L.

Samme som forspenningshylser til pinion i differiensial?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer vel litt på sida av topic her, men la gå.

Den såkalte Salisbury akselen har ei hylse montert på pinjongen, men dette er ei komprimerbar hylse.Den har en form for bruddanvisning på midten som gjør at den krymper i lengderetningen når låsemutteren dras til.

Denne hylsa må da selvsagt erstattes med ei ny hver gang låsemutteren skrues av.

Når det gjelder Rover akselen så kan jeg desverre ikke uttale meg om den, da jeg ikke har hatt fornøyelsen av å demontere den enda.

Til slutt:Er det noen som veit hva slags aksel som er montert bak på nye 110?

Er det makan til den som sitter på 90?

 

Mvh.Ø.L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000 for å skifte hjullager!!!!!!!!!!! Hva er det som feiler de som reparerer Land Rovere i Norge? Eller 625 kr for et dieselfilter og 35 kr/l spylervæske? Snakk om å bli skrudd! Hva med en folkeaksjon mot urimelige delepriser?

 

Grådigheten lenge leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Problemet er at vi er sløve forbrukere.

 

Mer handels lekkasje vil føre til skjerping.

 

Jeg skal nå sende avgårde bestilling til England på deler.

 

Og dekk kjøpes mest sannsynlig i tyskland.

Kartell gutta støtter jeg ikke.

 

Alt levert i sverige på post kontoret der.

Dvs ekstra rabatt!!!

 

Både moms og systemb... rolleyes.gif

 

Men sammenlignet med endel andre bilmerker er vi heldige

 

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bilen ble levert til Sandmo i går på 80 000 service og årlig EU kontroll (minibuss). Hadde i tillegg etter tips her på forumet og anbefaling fra Sandmo bestilt smøring av hjul-lager. Det var tydeligvis på tide... Ene hjul lager foran ødelagt. De andre undersøkes nå. De regner ca 2 timers jobb for å skifte lager og lageret koster 230 kroner. Noe under de andre prisene nevnt her...

 

Men nå skal det sies at dette byttes før det ryker helt. Da blir det sikkert helt andre priser. Men usansett så må det nok understrekes nok en gang: hjul lager smøres.

 

Rein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000 for å skifte hjullager!!!!!!!!!!! Hva er det som feiler de som reparerer Land Rovere i Norge? Eller 625 kr for et dieselfilter og 35 kr/l spylervæske? Snakk om å bli skrudd! Hva med en  folkeaksjon mot urimelige delepriser?

 

Grådigheten lenge leve!

Ikke nok med det: Jeg bestilte 20.000 km service på Volvo`n hos samme konsern, en og en halv mnd. ventetid, sier og skriver 45 dager ventetid.

 

på den tiden har jeg kjørt 10.000 til mad.gif

Endret av TurboTrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre undersøkes nå.

Og de andre var stort sett råtne de også (den siste sliter de med nå. Måtte på med varme). Og skivene de satte på bak fra Paddocks var for store. Så de måtte av igjen. Riktig delenr på pakka, men for store skiver i pakka. Lurer på hvor langt jeg kommer med Paddock på den der...?

 

Dette blir dyrt sad.gif

 

For trøste meg med at den sikkert blir bra etterpå...

Endret av defendrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden - den har jo gått en stund.

 

Var faktisk ikke helt klar over at de nye LR har annen hjullager montering enn de tidligere "konvensjonelle" med to mutrer for å stramme/låse hjullager.

 

Delenummer 10 og 15 over er jo svært vitale deler i dette nye systemet. Det forundrer meg ikke mye om årsaken til lagerhavariene ligger her. Spesielt om denne hylsen er for kort, så vil lageret gå varmt og fettet lageret er smurt med vil bli ødelagt.

 

Jeg har ikke studert delenummer, men dersom stubbakselen er den samme, så kan man jo gå over til det gamle systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...