Gå til innhold

Motorproblemer etter motorvask.


Alf

Anbefalte innlegg

Ja det er vel det er. Jeg troe ikke den virker som den skal for spjeldet til varmeapparatet virker ikke. Og har aldri virket mens jeg har hatt bilen.

Men nå vet jeg i allefall hva det er. Håper jeg snart finner feilen på denne motoren. Tror registret er siste utvei nå. Kan være en tann feil men han starter lett, men går utrolig urent og dårlig timing på tenning. Og det ryker blått. Tror bensin har gått i olja igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Okay da er jeg tilbake igjen :-) Nå har arbeidslysten beegynt å sive på igjen sakte men sikkert. Jeg målte kompresjon på motoren i går. Den skulle helst ha vært kjørt varm men det er ikke så enkelt når den ikke wvil starte. Og skulle den starte så går bensin i olja. Og den bruker nok som den gjør.

De 4 sylinderne på høyre side altså 2 4 6 8 hadde 10,5 kg/cm' og det var jo helt perfekt. Men på venstre side var det litt avik. 1 og 7 var på 10,5 men 3 var på 8,5 og 5 på 9,5. Siden de er så mye som 2 kg på 3 så bør den kanskje tas opp og hones og skifte ringer. Kan jo være ventilene. Jeg skal fylle litt olje i dissse sylindrene og se om det blir noe bedre. Jeg har nettopp skiftet toppakning og innsugspakning så det skulle ikke være gjennomslag. Men man skal jo aldri vær for sikker. Men hvis avikene holder konstant etter oljetest så bør vel stemplene ut på 3 og 5.

Trenger jeg å ta ut motoren eller går det greit å ta av bunnpanna og bare løsne veiva og dytte dem opp.

Jeg skal ta opp og sjekke registerkjedet nå og event. bytte det. Er vel like greit å bytte alt når jeg først har det oppe.

Men det var denne kompresjon jeg tenkte på nå i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan det være de to sylindrene med lav komp som kan være årsak til lite vakum fra motoren og at bensin går i bunnpanna.

Jeg bare spør. Jeg vil skifte ut ringene på de to sylindrene. Har sjekket reg,kjede og det var stramt. Kan ikke hatt mulighet til å hoppe over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begir jeg meg ut på et område jeg ikke har særlig peil på, men siden jeg selv har problemer med sylinder 3 samt at jeg mener jeg har litt dårlig kraft på bremseforsterkeren, så har jeg lest litt rundt. Alle tennplugger var hvite bortsett fra på sylinder 3 hvor den var brun, og jeg antar at sistnevnte er årsaken til at motoren går på 7 sylindre fra tid til annen.

 

Good engine vacuum, though, is still as important as it ever was, since at its heart every engine is essentially a suck/blow machine whose efficiency is best when working with optimal suck/blow values. Indeed with engines equipped with a Map sensor for calculating the air flow, the engine vacuum is even more important since a lower than normal vacuum causes the electronic control unit (ECU) to over fuel the injectors.

 

It’s easier if the reasons for low idle vacuum are split into areas – engine breathing, excessive throttle plate opening, and vacuum leaks.

 

Jeg ville generelt sett gjort rent flame trap -filteret og alle slanger og komponenter knyttet til det, inkludert inntaket diagonalt på motsatt side av flame trap , siden denne sirkulasjonen er medbestemmende på luftstrømmen i innsuget. Samt steppermotoren som også styrer luft inn. Jeg har gjort noe av dette nylig, men har litt igjen.

 

Most internal leaks can be found by clamping off the vacuum hose to whatever vacuum component is suspect. The most memorable example of this was a Lotus Elite which was brought to us running on only 3 cylinders at idle. When the owner picked it up and asked what was found to be the problem, I replied “Your headlights”. His face was a sight to behold. The headlights are vacuum operated, and the controller that was leaking took its vacuum supply from Number 1 cylinder inlet leg, reducing the vacuum enough at that point to cut that cylinder out at idle.

 

Og denne morsomme historien kan være interessant fordi det ser ut som at vakuumet til bremseservoen hentes ved innløpet til sylinder 3 (7 på tegningen) samt at det er en annen slangenippel (8) like ved sylinder 5 som jeg ikke vet hva går til. (kanskje til vakuumkula?) Dette forutsetter selvfølgelig at jeg har forstått tegningen her rett vei.

 

3183.gif

 

Det kan isåfall hende at du har lekkasje i forbindelse med bremseservoen og/eller på den andre tilkoblingen, og at det også er årsaken til lav kompresjon på nettopp disse to sylindrene. Det kan du muligens finne ut av ved å sprøyte startgass/forgasserrens rundt områder hvor den kan være lekkasje, og se om turtallet øker. Det kan kanskje også være lekkasje i pakningen i nærheten av disse to sylindrene.

 

Her er linken til det som er skrevet med grønt. Det er en omfattende forklaring på hvordan man kan diagnostisere seg fram til årsaken til dårlig vakuum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stakk opp innløpet til veivhusventilasjonen i går med en tynn streng, og det var faktisk tett inne i toppdekselet, og i dag startet kjerra direkte helt uten noen form for ujevn gange. Det er sikkert ikke mere enn en halv millimeter i diameter så det bør nok stikkes opp av og til. Jeg har dog ikke det lille runde filteret, men en slange som går fra samme plassering og inn på luftfilteret.

 

Jeg leste at feil eller for mye motstand i eksosanlegget også vil drepe vakuumet på innsugsiden. For eksempel tette katalysatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken og opplysningene. Jeg vil søke mer rund sylinder 3 og 5. Det er dårlig komp på de to sylindrene og de trenger en nøye kontroll. Jeg tror jeg skal ta ut stemplene på begge to og hone opp og skifte ringer. 2 kg avik på 5 ern er litt vel mye.

Jeg har nylig skiftet ut mye på eksosanlegget men jeg tror ikke det har noe med dette å gjøre. Det har vært to separate anlegg på den. Jeg har samlet dem nå men det høres ikke ut som det er for stor motstand. Anlegget er hjemmelaget. Og har ikke katalysator.

Jeg har startet bilen mange ganger uten luftfilter og problemet er det samme. Jeg har også skiftet luftmegdemåler uten forskjell.

Men nå har jeg plukket av så mye på motoren så den vil nok ikke starte nå :-) Så neste jeg gjør nå er av med toppen på til sylinder 1 3 5 7 og av med bunnpanne og ut med stempel 3 og 5.

Og så får jeg lese igjennom linken du sendte meg Jan.

Takker for den.

Ut å skru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det kommer nok noe update her når det motoren er satt i sammen igjen. Enten er problemet der fortsatt eller så går den som ei klokke.

Det er vurdert å skifte hele det elektriske ledningsnett på motoren. Men nå skal topper slipes og sylindre hones og stempelringer skiftes og ventilstyringer skal skifes. Og kaldstart injectoren skal skiftes. Dyrt men jeg har god tid. Bilen skal på veien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...