Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
finnarne

OT: Hvilket batteri er deffekt ?

Recommended Posts

Speideren har en gammel livbåt med 24volts anlegg. Det er egentlig ikke så mye anlegg, det er en starter, en dynamo, en startkobling 2 ladelamper i serie for å gi spenning til dynamo, og litt lanterner og lensepumpe...

Hadde tingene oppe og gikk ifjor, etter at jeg byttet dynamo. Men koblingen var ikke helt perfekt, jeg måtte ta ut sikringen til ladelampene når jeg gikk fra båten, sånn at lensepumpa fortsatt hadde strøm.

 

Nå er tingene koblet opp på nytt, batteriene har byttet plass og jeg begynner å bli fornøyd. Har koblet opp 2 voltmetre, ett til hvert batteri, og et dobbelt rele som gir 12 volt til hvert av de 2 voltmeterne, dvs midtpunktet mellom de 2 batteriene blir koblet til når det går strøm gjennom releene. så på det ene batteriet skal i teorien stå mellom 0 og 12 volt, altså 12 volt, som blir målt av det ene voltmeteret. Det andre batteriet står mellom 12 og 24 volt, igjen 12 volt spm blir målt med det andre voltmeteret. Slår jeg av "tenningen" så kobler begge releene fra, og voltmeterne gjør ingen jobb. Kobler jeg fra hovedstrømsbryteren går det heller ingen strøm gjennom releet, og ingen voltmeter gjør noe.

 

Så lenge batteriene er "i ro", dvs ikke mottar lading viser begge ca 12.5 volt. Mere nøyaktig målte jeg 12,48 volt på det ene, og 12,54 volt på det andre. Da har ikke motoren kjørt på ett par dager, bare lensepumpa som har vært i funksjon. Dette ble målt med multimeter, og det stemmer ganske bra med hva jeg målte vha voltmeterne når jeg satte på tenningen..

Så starter jeg motoren, og kjører opp turtallet så dynamoen lader.

 

Det ene batteriet spretter opp til 15 volt, mens det andre ligger på ca 13 volt. Måler igjen på batteriene, med multimeteret, og finner at målingen fra voltmeterne stemmer.

 

Så er spørsmålet:

Hvilket batteri er defekt ? Har jeg nok informasjon til å avgjøre det, eller må jeg vite mere. Eller kanskje det er et resultat at jeg har med 2 forskjellige batterier å gjøre. Så vidt jeg er begge batteriene ca 100-105 Ah, det ene er litt lengre, og det andre er litt høyere. Jeg har hatt begge to i bilen min, og egentlig avskrevet begge to som defekte, men de fungerte veldig fint i båten ifjor høst. Jeg hadde tenkt å bruke de til ihvertfall ett av batteriene var tydelig defekt. Jeg regnet med at det ene etterhvert ikke ville klare å holde på hvilespenningen. Ingen av batteriene er ladet siden i fjor høst, bortsett fra at motoren er startet opp i noen minutter en 4-5 ganger nå i våres, kanskje færre ganger, og kanskje ikke noen minutter. I tillegg har jeg hatt en tur på ca 30 minutter med båten etter at den kom på vannet.

 

Har lurt på om jeg skulle bytte om på batteriene og se om de fordeler spenningen likt over seg. Har også tenkt å koble fra det felles punktet mellom batteriene, og se om det kan ha noe å si..

 

Hva sier folket ?

 

 

edit: prøvde å rette skrivefeil i overskriften, men det går jo ikke :(

Edited by finnarne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så lenge du har 2 forskjellige batterier vil du alltid ha litt forskjellig spenning på de pga. inndre motstand osv. men 2 volt høres mye ut.

Prøv å bytte om på batteriene og se om volten følger batteriene.

Kan du måle syrevekt på de eller er de lukket ? Isåfall ser du jo lett hvem som er dårlig

Hvilespenningen ser jo grei ut på begge som igjen er litt rart hvis det ene bare tar imot 13 volt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er lensepumpen 12 V ? da vil batteriet som ikke driver denne til slutt koke ( det som du måler høyest spenning på)

 

Nope. den er 24 volt, og er koblet til over begge batteriene. på den andre siden av hovedstrømsbryteren.

 

Så lenge du har 2 forskjellige batterier vil du alltid ha litt forskjellig spenning på de pga. inndre motstand osv. men 2 volt høres mye ut.

Prøv å bytte om på batteriene og se om volten følger batteriene.

Kan du måle syrevekt på de eller er de lukket ? Isåfall ser du jo lett hvem som er dårlig

Hvilespenningen ser jo grei ut på begge som igjen er litt rart hvis det ene bare tar imot 13 volt

 

Har tenkt på å bytte om på batteriene.

Det ene er relativt greit å få åpnet, det andre er litt mere lukket, men begge er mulig å åpne.

 

Har også tenkt på å koble bort releet, som gir "midtpunktet" 12 volt, og se hva batteriene sier da...

 

// faj

Edited by finnarne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt tankegangen med den oppkoblinga, men fungerer det så er vel det bra. Hvor lenge har du kjørt? Noen batterier bruker lengre tid på å få opp spenning enn andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tankegangen er ganske enkelt at jeg ønsker å ha et voltmeter til hvert batteri, sånn at jeg kan holde et øye med dem. I teorien skal det ikke gå noe strøm gjennom "midtkoblingen" som ligger på 12 volts-punktet. Kobler jeg ifra jord på de siste releet, så skal begge voltmeterne kobles bort, og de skal være som de var ifjor.

 

Som en bonus kan jeg i teorien hente ut 12 volt fra det ene eller det andre batteriet. Dette blir styrt av 2 brytere (hvilket batteri det skal hentes fra...), men ingenting er koblet bak disse bryterne. Ja - Da blir det skjev belastning, og batteriene vil bli ødelagt over tid. Men på en annen side - jeg har allerede avskrevet begge batteriene.

Fungerer batteriene over tid er det en bonus.

 

Den halvtimes turen jeg har hatt så langt i år med båten var før jeg fikk koblet kursen til voltmeterne. Det kan hende at ladingen da var jevnere på batteriene.

 

// faj

Edited by finnarne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fullad batteriene og koble fra.Neste dag belastningstester du dem.

Syrevekta gir deg også en pekepinn om tilstanden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...