Gå til innhold

Lykkelig eier av en 109, men hva nå!


torbmikkel

Anbefalte innlegg

  • Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Idag strippet jeg alle dørene og oppdaget at samtlige dører må skiftes, alle utenom høyre bak dør. Den kjøpte jeg når jeg hentet ramma hos fosen. Er det noen som har noen pent brukte dører liggende? Jeg bør vel også skifte B og C stolper på begge sider samtidig. Noen som har disse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har uendelig mere peiling og mye mere arbeidsløst enn hva jeg har. Dette er et stykke imponerende arbeid!

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har uendelig mere peiling og mye mere arbeidsløst enn hva jeg har. Dette er et stykke imponerende arbeid!

 

Tom

Tom.

 

Jeg har ikke peiling og er første bil jeg gyver løs på. Men da jeg traff kona for 15 år siden så stod denne bilen hos onkelen til min svigerfar og den hadde jeg veldig lyst på. Når jeg omsider fikk presset gjennom ett kjøp var det bare å brette opp armene. Står fast til tider men masse bra tips her inne. Når det gjelder arbeidslyst kommer og går denne, men jeg har så inderlig lyst til å reise på landstreffet i år så der er motivasjonen.

 

Skulle oppdatert mer men glemmer det til tider og skal prøve å bli flinkere.

 

Takk til alle som har gitt meg skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg tips.

 

Når jeg hentet bilen var den utrolig dau. Jeg dro så vitt opp bakkene og måtte ned i andre flere ganger, til og med trailerene fløytet og blinket på meg og jeg måtte kjøre til siden. Jeg svart la alt bak meg når jeg gav gass. Det ble litt bedre på slutten følte jeg.

 

Nå tenker jeg å ta ut dysene og rengjøre disse samt bytte stempel fjærene / ringene. Men jeg har ikke peiling på dette og lurer på om det er vanskelig. Hva må jeg gå til anskaffelse av for å gjøre dette? Samtidig lurer jeg på å bytte registerkjede da jeg ikke har peiling på når dette var gjort sist. Men dette er vel enda vanskeligere?

 

Er det andre ting jeg bør gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt: Er ikke registerkjede litt "stor" oppgave? Føler jeg burde gjort det på min, men kvier meg for å sette i gang. Min er gått ca 61.000 km. Skifte eller vente? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sørg for at tenni gen er rett først. Registerkjedegjennomgang er veldig lurt å starte med.

Og hvordan gjøres det?

Du må legge inn bil, type, årsmodell.... jeg husker ikke hva slag du har fra side til side.....

Jeg har en serie3, 2,25 diesel 76 modell Endret av torbmikkel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, på 2,25 diesel er det stag til luftspjeldet og til dieselpumpa fra gasspedalen. Hvis ikke staget til luftspjeldet åpner blir det lite luft og mye diesel. Det rykerxsvart og går dårlig....

Lett å sjekke, mitt førstevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, på 2,25 diesel er det stag til luftspjeldet og til dieselpumpa fra gasspedalen. Hvis ikke staget til luftspjeldet åpner blir det lite luft og mye diesel. Det rykerxsvart og går dårlig....

Lett å sjekke, mitt førstevalg.

Dette mener jeg virker uten å ha sjekket det når bilen var i gang. Men slik den står nå og jeg mener det var slik når jeg demonterte bilen, så er staget koblet til pedal og spjeld. Spjeldet åpner fullt når jeg trykker pedallen i bånn, men går gradvis til åpen i takt med pedal

Låner tråden litt: Er ikke registerkjede litt "stor" oppgave? Føler jeg burde gjort det på min, men kvier meg for å sette i gang. Min er gått ca 61.000 km. Skifte eller vente? :wacko:

Det går helt fint. Jeg ønsker å lære mest mulig og da er alle innspill velkommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være slik?

 

Jeg har en mistanke om at noe er galt på akslingene mine.

Bak. Når jeg snurrer på hjulfeste på en av sidene så snurrer den andre siden men drivakslingen snurrer ikke.

 

Forran. Når jeg snurrer på ene siden så snurrer andre siden men akslingene snurrer tilfeldig, av og til på den ene siden men ikke på den andre siden men plutselig endrer dette seg og "bytter" side.

 

Jeg har ikke peiling men for meg virker dette galt. Og jeg frykter dette blir dyrt. Har prøve satt en bestilling hos paddocks på 28 lapper og dette var ikke i mitt budsjett i utgangspunktet. Har heller ikke lagt inn alt jeg trenger, så det ser skummelt ut å bli ferdig til landstreffet.

 

Kan noen gi meg noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker firehjulsdriften?

Snurrer du ett hjul rundt skal det andre gå motstatt vei når begge hjul er i lufta. Mellomaksling er tyngre å dra rundt siden du må dra girboksen. Da vil diffen sende kraften dit det er lettest, og det er sånn du beskriver det.

 

Virker 4wd så koser du deg med bilen istedet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri testet firehjulsdrift når jeg kjøpte bilen og nå er det langt frem for å teste det. Men det er riktig at hjulene snurrer motsatt når jeg tester dette. Bilen står nå på bukker.

 

Jeg får vel bare vente til jeg er klar til å starte bilen. Forhåpentligvis før landstreffet.

Virker firehjulsdriften?

Snurrer du ett hjul rundt skal det andre gå motstatt vei når begge hjul er i lufta. Mellomaksling er tyngre å dra rundt siden du må dra girboksen. Da vil diffen sende kraften dit det er lettest, og det er sånn du beskriver det.

 

Virker 4wd så koser du deg med bilen istedet ;)

Men hvis jeg drar en av mellomakslingene rundt skal ikke en av hjulene snurre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke frihjulsnav ser jeg. Jeg husker så tydelig at mellom akslingen gikk rundt når jeg trillet bilen rett før jeg løftet bilen opp på bukker. Kan det være noe automatisk som skjer i akslingen når bilen løftes opp? Dette er jo merkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er begge hjulene på en aksel i lufta vil motsatt hjul snurre motsatt vei. Mellomakselen vil stå stille. MEN om den ene bremsen henger litt på, så vil kanskje mellomakselen snurre i steden for hjulet. Minste motstand...

 

Samme foran og bak, men bak må du sette transferkassa/reduksjonskassa i fri for å få tilnærmet lik opplevelse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...