Gå til innhold

VGT Turbo på 300tdi, vil det funke?


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

  • Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

husker tidligere tråder angående det å jazze opp dieselmotorer, da var det veldig mye prat om EGT, hvor mye turbotrykk motoren tåler etc. etc. er det noen som har kommet til noen konklusjon med dette?? hvis denne turboen gir 1,4-1,5bar og standard garret'en gir 0,8 fra fabrikk vil jeg jo si det er en vesentlig forskjell!! hvor risikofyllt er detta?? kan jo ikke si anna enn at det føles ganske riktig å fylle opp stallen litt, men jeg vil ikke gjøre det for en hver pris! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor forskjell på bensinturbo og dieselturbo når det gjelder ladetrykk/drivstoffmengde osv.

I en bensinmotor blir luft og drivstoff blandet i brennkammeret og komprimert. Ved økt luft og drivstoffmengde er faren til stede for at

man får selvantenning med stempelet på vei opp før pluggen har tent, ikke bra. ( Bensinturbo gutta har hatt sine utfordringer med dette opp i gjennom tia)

I en dieselmotor derimot komprimerer man bare luft helt til dysa åpner. Eks. vis 5-10 grader før øvre døpunkt (stempel på topp)

Man får da ikke samme problemet med for tidelig tenning som på en bensiner i og med bare mer luft som komprimeres. Så turbotrykket i seg selv bør ikke være noe problem. Diesel mengden/pumpa må også justeres ved mer tilført luft for å få mer effekt. Avgass temp/EGT vil øke ved en trimmet diesel, så fornuftig med et EGT instrument for overvåking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påpeke at jeg har montert turboen som BAS selger, link; http://bellautoservices.co.uk/products/vnt-vgt-turbo/300-tdi-vnt-vgt-turbo/

Denne turboen er en direkte replasement, beklager dårlig norsk blush , og krever ingen ombygging. Her brukes alt av ellers org deler.

Ser folk vil kjøpe billig direkte...blir det billigere?...£895 for turbo + £50 i vrakpant for gammel turboen + frakt + mva + utlegggebyr...blir vel ikke så stor besparelse kanskje?

 

MD Engeneering selger på Ebay en lik turbo, med samme innhold men løst på en annen måte med bruk av menge flere deler. De har stage 1 og stage 2, men...forskjellen på stage 1 og stage 2 er om du sender inn dieselpumpa for optimalisering eller ikke, det er ikke to forskjellige turboer å få kjøpt.

 

Et annet firma som også tilbyr samme turbo er Allard Turbosport, link ;http://www.allardturbosport.co.uk/

Denne løsningen er veldig lik MD Engeering sin, og krever flere deler.

 

Felles for begge disse løsningene er at de inneholder flere deler og er dyrere og krever ombygging fra org oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å vente på at min originale turbo ikke orker mer så man har en unnskyldning...... He he, savner mer i bunn med std. Utveksling. Jeg hadde nok kjøpt dette settet i Norge hadde det vært aktuelt for meg. Alisport intercooler kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 3 stk allisport intercoolere for noen år siden for å få mer sprut. Før montering testet vi akselerasjon 0-100kmt samt trekkraft opp lang bakke. Noterte tid på alt. Byttet intercooler, skrudde på pumpa og testet. Joda, virket det, men jeg ville vite hvor mye som skyltes intercooler. Derfor byttet vi tilbake uten å justere pumpa tilbake. Nesten ikke målbar forskjell. Husker jeg riktig var differansen mindre enn 1 sekund.

 

Derfor solgte jeg disse og gikk tilbake til orginal intercooler med unntak av disco 2eren fordi jeg ikke orket å demontere. Mulig effekten ville blitt mer markert med større turbo, men jeg vet hva jeg ville klagt penger i først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag en pakke med slanger fra Praesto4x4 for at motor rommet skulle bli litt mere presentabelt ;) Jeg er ikke noen stor tilhenger av silikon slanger, men disse er av en kvalitet jeg synes virker veldig bra.

tn_IMAG0265_1.jpg

 

Montert...bilder sier mer enn 1000 ord :)

tn_IMAG0266.jpg

 

tn_IMAG0270_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ranger(Christian), det sto ferdig montert på turboen. Dette er det som gjør turboen fra Turbo Technics, solgt via Praesto4x4/BAS, så enkel å montere, den kommer ferdig for å sette rett på plass :D .

Røret som Ranger har markert gjør at man ikke trenger å gjøre noe med det org eksosanlegg på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu ska min turbo ha "landat", men jag har inte sett den än. Går hem från jobbet tidigt, jag...

 

Det jag lurer på är hur svårt/enkelt det är att få isär och ta loss den gamla turbon från manifolden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanskelig :)

 

Lite värme och en plasthammare fick både loss ändarna från den gamla och på den nya. Nu är det tillfälligt stopp, men en ny manifoldpackning ska komma i posten idag så projektet kan bli klart inför helgen. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...