Roar Moslet Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Ja det spørsmålet har jeg stilt meg selv mange ganger, helt siden jeg leste om de berømte Brasil bygde Internasional HS 2,8 TGV motorene. Drømmen om en gang å ha en slik motor lever ennå, men hittil har det bare blitt med drømmen. Men....jeg har jo stadig kommet over leverandører av VGT turbo til 300tdi motoren, og nå på nyåret kjøpte jeg meg et passende prosjekt som fortjente en liten oppstramming av strikken. Jeg kjøpte i fjor en VGT turbo til en td5 Defender jeg ordna litt opp, der funka det knall med en noe modifisert motorprogram , så jeg kontaktet igjen min hoffleverandør , Praesto4x4, og bestilte meg en VGT turbo. Praesto4x4 hentet denne hos Bell Auto Services og fikk den på posten i går. Så i formiddag, med greit vær i garasjen så begynte demonteringa og snart var den gamle gutten ute Side om side...bilde ute ikke ny turboen rettferdighet...den er nesten dobbelt så stor som den gamle, og genialt-likt laga så alt passer Klar for montering Og nesten alt tilbake på plass Ny turbon tar litt mere plass, men det ser veldig likt ut. Men så til det viktige....funker det..er det vært penga...tja, jeg mener det. Har lasta ned en slik performence app til HTC tlf min og gjort noen tester i forkant og nå etterpå. Og tallenes tale er klar, det funker jaggu. Har kjørt alla tester i tilsvarende temperatur, på tørr asfalt og på eksakt samme sted. Appen bruker gps signaler så jeg går ut fra at den leser av riktig hastighet og tar tida riktig....iallefall så er det sammenlign bart. Jeg har gjort alle tester sjøl, alene så jeg har nok kunne fått litt bedre tider om jeg ikke hadde måtte starte testen og deretter trykt full gass på Softdashen . Testene er gjort med girkassen i D og flat fjøl. Jeg gjengir kun mine beste tider. Slik bilen var når jeg kjøpte den, turbo ladder 1.0 bar iht instrument ( den hadde fått fjernet egr, og var noe oppjustert på dieselpumpa) 0-60 km/t = 9,474sek 0-100 km/t = 21,507sek 1/4 mil = 22,509sek Med nytt eksosanlegg uten kat, turbo lader 1,1 bar iht instrumet( ingen endringer på dieselpumpa ) 0-60 km/t = 5,505sek 0-100 km/t = 18,505sek 1/4 mil = 19,499sek Med ny VGT turbo, ellers alt som før (det nye eksosanlegget uten kat er på ja ), turbo lader 1,4 bar iht instrument. 0-60 km/t = 3,500sek 0-100 km/t = 13,474 1/4 mil = 17,481 sek...lure litt på om jeg ikke slakka av litt her...hastigheten på kvartmila blei litt høy nå Har også en lang bratt bakke som gir gode indikasjoner på om ting blir bedre eller verre. Fra null i bunn og flat fjøl opp, fikk jeg nå over 10 km/t mere hastighet på toppen. Men dette er ikke så viktig, det som betyr mest er at jeg føler og ser at bilen går lettere, trenger mye mindre gass for å holde hastigheten, både på flata og opp bakker. Og det er merkbart lettere å få opp igjen hastigheten etter nedbremsinger....jeg trenger ikke å gi så mye gass som før, og enda akselerer bilen kjappere. Er jeg fornøyd....JA , koster en del kr men jeg har fått en ennå mere lettkjørt bil, som nå ryker mye mindre. Så nå er det vel bare å gin mere diesel Hva blir det neste....ser at MD Engeneering nå har stroker kitt til 300tdi`n, på 2,8l....man kan faktisk bygge sin egen HS 2,8 TGV Meeen det blir dyrt....sikkert ikke vært det..... http://www.ebay.co.uk/itm/300Tdi-Engine-Upgrade-2-5-Litre-2-8-Litre-/170372094176? pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27aaf7d8e0#ht_598wt_1037 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srb Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spennande,eg har detsamme på gang med min 110 300Tdi,samme turbo,samme deleleverandør,gledar meg som ein liten unge! Mvh,Svein Birkeflet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Vanskelig å se fra bildene men bygget den nye Turboen mer bakover? Har lyst på sånn selv, men er ikke sikker på om det passer på en OneTen med LT77 kasse og 300tdi da den sitter lengre bakover mot torpedoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Skal vis ikke bygge noe spesielt bakover . Har samme utfordring Lars . Har bestilt samme kit fra Praesto4x4 . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Selger du den vgt-turboen du allerede har Vassbø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Ja . Av helsemessig årsak Selger du den vgt-turboen du allerede har Vassbø? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Er den vond å ligge på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Ja er litt hardere en ei dame Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Bra Roar Da løsna bestillinga etter praten med dansken på JAC med andre ord Nå drar du jo ifra mæ.... Da blir må vel æ finne andre løsninge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsR Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Skal vis ikke bygge noe spesielt bakover . Har samme utfordring Lars . Har bestilt samme kit fra Praesto4x4 . Du får si ifra om hvordan det går, antar at det er plass til den, men kan bli en smule trangt mot torpedoen. Er det lov å spørre om hvor mye kittet koster? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spurte ikke etter pris Bare bestilte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Spurte ikke etter pris Bare bestilte Bestill en til meg også du Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 31. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2012 (endret) Artig vi blir flere VGT turboen er like lang som den gamle, men snegelhusa er større i diameter og volum, men som dere ser på bilde der begge ligger ved siden av hverandre, så er VGT`n klemt litt mere sammen. Husk folkens, at fremre og bakre del av grenrøret brukes opp igjen, så turboen tar ikke mere plass i lengda. Endret 31. mars 2012 av Roar Moslet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Def110 Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Skulle ikke forundre meg om det dukker opp en sånn her og. Passer den på eksosen og roar? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 31. mars 2012 Del Skrevet 31. mars 2012 Han Roar skiver at det alt passer Side om side...bilde ute ikke ny turboen rettferdighet...den er nesten dobbelt så stor som den gamle, og genialt-likt laga så alt passer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Def110 Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jeg såg de Vassbø. Men det er nesten for godt til å være sant.. Da må jeg telefonere og bestille over helga..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Ja alt er likt, du kan til og med montere egr`n tilbake. Det eneste som krevde et lite dykk ned i verktøykista var skruene til oljeretur røret, de fulgte ikke med og de som står på org turboen er for store. Org er de M8 mens de på VGT turboen er de M6. Ellers er alt med, Jeg vil også anbefale at dere kjøper ei ny eksos/innsug pakning å ha liggende, det trenger ikke å gå bra ved demontering. Og JA...alt passe...rett på...ingen modifiseringer av eksos, innsug/luftfilter og luft ut til intercooler Det er den største fordelen med Turbo Technics sin turbo...ingen custom løsninger kreves, de har gjort jobben for oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Imponerende resultat i forhold til standardoppsett, og lite skruing for å montere. Dette er snadder for 300 tdi motorene som trenger mer krefter for å trekke på 2 tonn bil. Det er ikke priser i nettbutikken hva koster denne turboen? Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Stort sett er vel det slik at "If you have to ask, you can`t afford it"....... Hørte snakk om ca NOK 13K fra Delepusheren i Bergen.......... Hmmmmmmmm....... Må vel kanskje fremprovosere et turbohavari... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tom Rossing Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Stort sett er vel det slik at "If you have to ask, you can`t afford it"....... Hørte snakk om ca NOK 13K fra Delepusheren i Bergen.......... Hmmmmmmmm....... Må vel kanskje fremprovosere et turbohavari... Da her neppe pusheren vært grisk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Kan trykt anbefale Praesto4x4 , god , rask og ryddig service . Og hyggelige priser Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Prisen på turbo ble 13045,- inkl mva pluss frakt fra Bergen og opp til meg. Koster noen kr, men jeg synes det er vært det. Men...skal man ha full utnyttelse av denne turboen, så må man justere opp dieselpumpen. Vil man ikke det, av forskjellige grunner, så er det nok best å holde seg til den originale turboen. Jeg har forresten finjustert pumpa litt i dag, og nå begynner dette å bli bra. Bilen er ikke å kjenne igjen, går mye letter og tregheten i motor og gir er borte. Nå er det en fryd å kjøre automat bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorden Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 ...javell... , nok en gadget som føyer seg inn på "MÅ" ha lista mi... Prisen var "desverre" ikke avskrekkende, heller tvert imot. Jeg har vert på "kurs" i Trøndelag, så pumpa skal jeg nok få justert opp. Men hva med mere luft, som foreksempel en større intercooler i tillegg, eller er det bare tull? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy1983 Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Er det bare turbo man bytter her? Dette ville jo jeg ha på min D1 også. Noen som har en anelse om hvor mye man øker i hester? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Jeg har bare bytta turboen ja, den gir mere luft. En større intercooler kjøler lufta bedre, men der er jeg nok litt spesiell, da jeg ikke klarer å se fordelen med en kjempe svær ic...det er grenser for hvor mye man kan kjøle den allerede kalde lufta vi har her i norden. Men ic`n må være i orden, hel og klare det økte trykket som blir påført den. Ic`n som står originalt på 300tdi bilene er en meget bra, den er helsveisa i alu, tykk og står smart plassert. Et billig, men godt tips, er å fjerne plasten bak ic`n, slik at lufta går rett igjennom uten hindringer, dette gjør at cooleren raskt kvitter seg med varmen. Hvor mange ekstra hk...aner ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.